پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) هم وعده دادند و هم گزارش تحقق این وعده‌ها را برای مردم ارائه کردند، گفت: در دیدگاه امام علی(ع)، رفاه عمومی مقدمه رسیدن به تعالی جامعه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی ظهر امروز در مراسم معارفه معاون سیاسی، امنیتی استانداری همدان، با تاکید بر اینکه طولانی شدن جلسات، ضرورتی ندارد، اظهار داشت: لازم است که در اسرع وقت و کوتاه ترین زمان جلسات اداری انجام شود و البته در این بین نیز نیازمند خروجی مناسب هستیم.

وی با تسلیت ایام شهادت حضرت امیر(ع) خاطر نشان کرد: امروز لازم است تا مسئولان نسبت به شاخصه‌های حکومت علوی آشنایی داشته باشند، چرا که تک تک من و شما در قیامت با این شاخصه‌ها مورد ارزیابی قرار خواهیم گرفت.

امام جمعه همدان افزود: مسئولان در کنار وظایف عمومی که به عنوان یک انسان در پیشگاه الهی دارند، به جهت داشتن مسئولیت در این دنیا، ضروری است که پاسخگویی بیشتری در محضر الهی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در کنار نماز و انجام واجبات، ممکن است مسئولیت‌ها به لغزش‌گاهی و دردسری ابدی برای انسان تبدیل شود، گفت: در حکومت غیر اسلامی، قدرت طلبی، منفعت طلبی، ظلم و خودکامگی وجود دارد، اما حکومت اسلامی، در مقابل تمام این موارد قرار دارد.

رابطه مسئولان با مردم، مبتنی بر رافت، محبت و مودت باشد

نماینده ولی فقیه در همدان، فریادرسی مظلومان و اصلاح بلاد را از شاخصه‌های کلی در حکومت امام علی(ع) برشمرد و یادآور شد: اولین توصیه حضرت امیر(ع) به کارگزاران، مهار نفس سرکش است.

وی تصریح کرد: نفس انسان، همانند اسب سرکشی است که هر لحظه می‌تواند انسان را زمین بزند، حال اگر این نفس، در بستر قدرت نیز قرار گیرد، سرکشی بیشتری خواهد داشت و کنترل آن نیز سخت‌تر خواهد بود.

رئیس شورای حوزه استان با بیان اینکه دومین توصیه امام علی(ع) به مسئولان این است که رابطه خود با مردم را مبتنی بر رافت، محبت و مودت قرار دهند، گفت: ویژگی مسئول در جامعه اسلامی این است که از گرفتاری مردم، خوابش نبرد و لحظه به لحظه برای حل مشکلات مردم تلاش کند.

مسئول در جامعه اسلامی از گرفتاری مردم، شب نباید خوابش ببرد

وی ادامه داد: صرف اینکه در کنار مردم باشیم، کافی نیست و مهم حل دغدغه و مشکل مردم توسط مسئولان است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه سومین توصیه به کارگزاران، توسعه عدالت در جامعه است، مطرح کرد: عدالت برای علی(ع)، یک اصلی اساسی است که هیچ‌گاه نمی‌توان از کنار آن گذشت.

وی با بیان اینکه در حکومت علوی، در برابر عدالت، تسامح و اغماض قابل قبول نیست، خاطر نشان کرد: کدام مکتبی در دنیا، همانند امیرالمومنین را می‌توان نام برد که بگوید، اگر همه عالم را در دستان علی(ع) قرار دهند و از او بخواهند یک دانه را از مورچه به زور بگیرد، حضرت(ع) حاضر به این معامله نیست.

امام جمعه همدان سیاست ورزی عاقلانه را توصیه بعدی حضرت معرفی کرد و اظهار داشت: زمانی که برخی از افراد به حضرت امیر(ع) اعتراض کردند و گفتند که حضرت امیر(ع) سیاست را از معاویه یاد بگیرند، ایشان فرمودند: "این سیاست مداری غیر خردمندانه است و تقوا دست مرا بسته است."

مسئولی که تقوا داشته باشد، نمی‌تواند هر حرف و عملی را به زبان بیاورد و انجام دهد

وی با اشاره به اینکه مسئولی که تقوا داشته باشد، نمی‌تواند هر حرف و عملی را به زبان بیاورد و انجام دهد، مطرح کرد: امیرالمومنین(ع) با هیچ‌کس تعارف ندارد و بر سر منافع مردم و در مقابل کوتاهی در تحقق عدالت کوتاه، نمی‌آمدند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با تاکید بر اینکه مسئولان سخنان امام علی(ع) را بشنوند و شاخص‌ها را ببینند، گفت: لازم است که به یاد داشته باشیم همه ما در قیامت بر اساس این شاخص‌ها باید پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه در سنجش عملکرد مسئولان، یک طرف ترازو، امام علی(ع) خواهد بود، یادآور شد: لازم است که مسئولان عملکردهای خود را ارزیابی کنند و ببینند که به چه میزان نزدیک به عملکرد حضرت امیر(ع) است، چرا که میزان علی(ع) است.

مدیران بدانند که در قیامت، میزان عملکرد آنها، امیرالمومنین(ع) است

نماینده ولی فقیه در همدان، خاطر نشان کرد: در دوره نزدیک به ۵ ساله حکومت امیرالمومنین(ع) در کوفه، با وجود جنگ‌ها و درگیری‌های اجتماعی که ماه‌ها حضرت(ع) را درگیر می‌کرد، اما ایشان نسبت به وعده‌هایی که داده بودند، گزارش اقتصادی را به مردم ارائه کردند.

وی با بیان اینکه یکی از وعده‌های اصلی حضرت(ع) ایجاد رفاه عمومی در جامعه بود، گفت: امیرالمومنین(ع) هم وعده دادند و هم گزارش تحقق این وعده‌ها را در آخر برای مردم ارائه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی افزود: در این گزارش اقتصادی، حضرت(ع) فرمودند که همه مردم، حتی کم درآمدترین و کم برخوردارترین افراد آن روز، دسترسی به آب شرب دارند، از نان گندم استفاده می‌کنند و هیچ خانواری نیست که خانه‌ای نداشته باشد و همه سقفی بالای سر خود دارند.

وی با بیان اینکه در دیدگاه امیرالمومنین(ع)، رفاه عمومی مقدمه رسیدن به تعالی جامعه بود، گفت: امروز ما به عنوان یک شیعه علی(ع) و یک ایرانی، موظفیم برای شکوه و عظمت این کشور با تمام وجود تلاش کنیم.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه امروز نیاز است تا همه در کنار هم باشیم، یادآور شد: همه ما در برابر خون‌های شهدا، موظفیم تا با تلاش بیشتر، وحدت و انسجام، تا توان داریم برای دستیابی به موفقیت و عظمت این کشور تلاش کنیم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha