چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حمید نیکزاد

حوزه/ مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیرستاد همکارها، در پیامی بزرگداشت روز معلم را تبریک گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت‌الاسلام حمید نیکزاد، مشاور وزیر و دبیرستاد همکاریها در پیامی روز بزرگداشت معلم را تبریک گفت.

متن پیام به این شرح است:

شأن و جایگاه معلم:

ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت استاد فرزانه آیت الله شهید مرتضی مطهری(ره)، و دعا برای علو درجات آن معلم نمونه، هفته معلم را خدمت تمامی معلمان عزیز، صدیق و نیک اندیش ایران زمین و تمامی عالم تبریک و تهنیت عرض میکنم.

هرچند خود را کوچکتر از آن میدانم که در مورد شان و جایگاه رفیع معلمی لب به سخن بگشایم اما چند جمله ای از آموخته هایم در محضر اساتید را بیان میکنم:

در حقیقت معلم، خداوند است، اوست که رب عالمیان است و سر منشاء علوم کون و مکان؛ اوست که علم الانسان است ما لم یعلم را، اوست که عَلَّمَ آدَمَ است الْأَسْماءَ کُلَّها را، این وجود اقدس الاهیست که ظهور و بروز علمش دلیل بر حیات اوست.

چنانچه لفظ معلم را برای دیگران استفاده می‌کنیم نه از باب حقیقت است بلکه بجهت مظهریت و نشانه بودن اوست از معلم حقیقی و واقعی؛ همانطور که وجود سایر مخلوقات عالَم و صفات آنها جلوه ای از وجود و صفات خداوند عالم است، اگر قرار باشد بعد از وجود لایزال حضرت حق در بین مخلوقات موجودی معلم اول باشد قویترین جلوه صفات الهی و بارز ترین مظهر آیات رب کریم و در واقع مظهر اتم صفت معلمی، حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می باشد، و معلم ثانی بهترین شاگرد ایشان حضرت امیرمومنان علی علیه السلام است.

و به اعتبار کلهم نور واحد، می‌توان گفت که معلم ثانی، وجود مبارک ائمه معصومین علیهم السلام هستند.

پس نه ارسطو با همه فضل علمیش معلم اول است و نه فارابی با تمام بزرگی معلم ثانی! البته ایشان معلمان با عظمتی بوده اند و قابل تقدیر و تجلیل، اما نه در مرتبه اول و ثانی در عالم خلقت.

در نتیجه همه معلمان در مقایسه با پیامبران الهی که حاملان وحی اند و امامان که خازنان علم، می توانند شاگرد یا شاگردِ شاگرد به حساب آیند.

مسئله دیگر اینکه شأن معلم، شأن الهی و ربانیست زیرا معلم احیاگر است به حیات طیبه؛ و حیات می بخشد به نورانیت علم الهی قلوب تاریک و مرده را، و به اندازه ای که حیات می بخشد، مظهر می شود برای اسم محیی خداوند متعال و بدان جهت نزد عرشیان بزرگ است و مکرم.

چنانچه فردی چنین ویژگی هایی دارد، و در مسیر تزکیه قدم برداشته با توجه به مرتبه ای که در آن قرار دارد، و به میزان علمی که عمل کرده حکیم است و داری مقام خیر کثیر و نورانیت بخش محیط پیرامونی خود.

بنده حقیر سراپا تقصیر افتخار میکنم که دست بوس همه معلمان مطهَر مسلک حق و حقیقت باشم و غبار تحت قدوم آنها را توتیای چشمان کم سویم قرار دهم.

ای غبار خاک پایت توتیای چشم من...

حمید نیک زاد

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

۳۰ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha