جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در همدان گفت: به جای آنکه بتوانیم به درستی از این پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌ها استفاده کنیم اما می‌توان گفت که بشر امروز، برده این تکنولوژی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در آیین اختتامیه جشنواره سراسری اذان منتظران، با اشاره به اینکه دنیای امروز درگیر مدرنیته شده است، اظهار داشت: اگر شرایط فعلی دنیا را تحلیل ‌کنیم، مشاهده خواهیم کرد که با وجود تمام پیشرفت‌ها بازهم بشر دچار فقدان‌ و نواقص بسیاری است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که بشر امروز به آن دچار شده، خودبیگانگی و غریبه شدن انسان با خود است و لذا به همین جهت خداوند در قرآن فرموده است که اگر کسی خدا را از زندگی‌اش حذف کند، خودش حذف خواهد شد.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه لازم است بشر جایگاه واقعی خود را درک کند، گفت: برخی از انسان‌ها به دلیل این مشکل، به خود نگاهی ابزاری و بازاری دارند که نمونه آن را گاهی از موارد در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنیم که فرد خود را مقدار ناچیزی می‌فروشد.

وی با بیان اینکه تکنولوژی باید در اختیار انسان باشد، مطرح کرد: به جای آنکه بتوانیم به درستی از این پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌ها استفاده کنیم اما می‌توان گفت که بشر امروز، برده این تکنولوژی شده است.

نماینده ولی فقیه در همدان تصریح کرد: متاسفانه این موضوع باعث شده که آزادی، قوه تفکر و تحلیل از انسان گرفته شود و به جای آنکه عملکردی بر اساس انتخاب و آزادی داشته باشد، اعمالش دیکته شده این سیستم است.

وی خاطر نشان کرد: با وجود آنکه در سیستم رفاهی کشوری همانند دانمارک، از تولد تا مرگ هر فرد برنامه‌ریزی شده، اما با آمار بالای خودکشی روبرو هستیم و لذا می‌توان گفت که پوچ‌گرایی از دیگر تبعات دنیای مدرن امروز است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با تاکید بر اینکه دنیای امروز، دنیای نیستی است، گفت: تکنولوژی‌های موجود تنها برای ۸۰ سال زندگی انسان برنامه ریزی دارد و و پس از آن، آینده خود را پوچ می‌بینند، بنابراین این نوع نگاه سبب افسردگی در فرد می‌شود.

وی با بیان اینکه با طرح ادعای آزادی و حقوق بشر، انسان آزاد نخواهد شد، عنوان کرد: راه حل نجات انسان، همان است که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده و آن ذکر خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه زندگی بدون "انالله و اناالیه راجعون"، معنایی ندارد، یادآور شد: آنچه باعث می‌شود انسانی آزاده باشد، وجود معنویت می‌باشد، البته لازم به ذکر است که مراد از معنویت، معنویت‌های ساختگی مانند عرفان‌های کاذبی که غرب آن را تولید کرده نیست و منظور معنویت واقعی و اصیل است.

وی با تقدیر از برگزاری جشنواره‌ اذان منتظران، اظهار داشت: هدف از این مراسم آن است که این اصل را در جامعه ترویج دهیم که بدون نماز و ارتباط با مبدا اصلی، انسان هیچگاه نمی‌تواند معنی واقعی زندگی را درک کند.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه اذان و معنویت برای آشتی انسان با خود است، گفت: اذان چشم انسان را به حقایق هستی باز خواهد کرد، چرا که آنچه زندگی انسان را به حیات طیبه تبدیل می‌کند، معنویت است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در رابطه با اهمیت نماز، خاطر نشان کرد: در این حدیث نقل شده است که "اگر مردم قدر اذان گفتن، رفتن به نماز جماعت و ایستادن در صف اول نماز را می‌دانستند، همواره از یکدیگر سبقت می‌گرفتند".

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha