جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امید محلاتی

حوزه/ حجت الاسلام محلاتی وظایف راهیاری را تشریح کرد و گفت: مهم‌ترین هدفی که باید راهیار دنبال کند تا تعالی شبکه امامت شکل بگیرد شبکه سازی امامان و معرفی الگوی مناسب است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام امید محلاتی، در نخستین روز نشست شهید حجت الاسلام طالبی ضمن تبیین وظایف شبکه راهیاری، به تعریف راهیار پرداخت و اظهار داشت: راهیار کسی است که مشاوره و آموزش می‌دهد اما نباید کار خود را مشاور یا استاد بداند. جامع ترین تعبیر شاید این باشد که راهیار یک مربی است؛ اقدامات و برنامه‌های تربیتی برای امامان داشته باشد تا آنها را رشد بدهد.

وی وظیفه راهیاران را مورد توجه قرار داد و گفت: مهم‌ترین هدفی که باید راهیار دنبال کند تا تعالی شبکه امامت شکل بگیرد، شبکه سازی امامان و معرفی الگوی مناسب است؛ طبیعتا برای رسیدن به اهداف باید از ابزارهای مختلفی مانند گعده داری، بوم حل مسئله و ... استفاده کرد.

معاون راهبری بنیاد هدایت به عناصر مهم تشکیل شبکه اشاره کرد و گفت: تألیف قلوب، کار مشترک و منفعت رسانی از جمله عناصری است که در شبکه سازی نقش تعیین کننده‌ای دارند و به شبکه هویت می‌بخشند. اینکه امامان همدیگر را دعوت کنند و به یکدیگر احسان کنند، موضوعیت دارد.

حجت الاسلام محلاتی یکی از راه‌های شبکه سازی را برگزاری نشست های صمیمی عنوان کرد و افزود: در گعده انس و الفت وجود دارد و برخلاف کلاس آموزشی، همه از همدیگر بهره می‌برند و چیزی یاد می‌گیرند و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند.

جامعه پردازی و زمینه سازی برای تمدن سازی اسلامی، تعالی شبکه امامت، توانمند کردن امام با تأکید ویژه بر روی مهارت‌های تبلیغی و امامت، تسهیل فرآیند امامت، هویت بخشی به امام، امید بخشی به شبکه امامت، افزایش بینش و انگیزش، جرأت اقدام، شناسایی دقیق و همه جانبه نسبت به امامان، همسو سازی ظرفیت‌های میدانی، از دیگر اهدافی بود که با مشارکت جمعی حاضران در جلسه برای راهیاران تبیین شد.

معاون راهبری بنیاد هدایت در ادامه به روند اجرای طرح ۳۱۳ اشاره کرد و گفت: این طرح سال گذشته در حدود ۱۲ استان با همکاری ۳۱۳ امام محله اجرا شد؛ امسال قرار است که حدود هزار و ۵۰۰ نفر از امامان در این طرح ورود پیدا کنند. این طرح با کمیته امداد امام خمینی(ره) به صورت مشترک اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ابتدا هدف از این طرح صرفا تقویت هویت دینی و معنوی خانواده‌های تحت پوشش این نهاد بود که با برگزاری روضه‌های خانگی انجام می‌شد، اما در ادامه برای ارتقاء این طرح پیگیری حل مسائل و مشکلات این خانواده‌ها نیز در دستور کار امامان طرح قرار گرفت.

ارزیابی صحیح موجب توانمندسازی امامان می‌شود

در بخش دیگر این نشست، حجت الاسلام مجتبی رضایی مسئول بخش ارزیابی بنیاد هدایت، فرآیند ارزیابی را موجب توانمندسازی امام و یکی از ابزارهای راهیاری دانست و گفت: در ارزیابی اصلا به دنبال مچ گیری نیستیم. کسانی که با مدل راهیاری آشنا هستند می‌دانند که در تعامل با امام باید به گونه‌ای رفتار شود که این احساس به او دست ندهد که یک مسئول بالادستی آمده و می‌خواهد نسبت به نقاط ضعف، او را سرزنش کند.

وی ضمن مشخص کردن معیار امتیازدهی به فعالیت‌های مختلف امامان محله، افزود: طبیعتا فعالیت‌هایی که ما از امامان می‌خواهیم انجام دهند، متناسب با آموزش‌هایی است که در این شبکه دیده است، بنابراین مثلا کسی که آموزش حل مسئله را نگذرانده است، از او نمی‌خواهیم که طبق جدول روند نما و شکست پروژه و سایر مراحل علمی حل مسئله، عمل کند.

گفتنی است، راهیاران بنیاد هدایت در ۳ وعده به گفت وگو و تبادل نظر خواهند پرداخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha