جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مصر

حوزه/ اظهارات احمد کریمه در خصوص چند همسری در جامعه مصری جنجال آفرید و با واکنش برخی از مسئولان مرتبط با حقوق زن مواجه شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، اظهارات احمد کریمه استاد فقه تطبیقی الازهر مصر در خصوص چند همسری در جامعه مصری جنجال آفرید و با واکنش برخی از مسئولان مرتبط با حقوق زن مواجه شد.

کریمه در یک برنامه تلویزیونی در خصوص ازدواج دوم برای مردان سخن گفت و مطالبی را بیان کرد که با دیدگاه های مدنی و حقوق زنان اختلاف داشت.

وی تصریح کرد: شرع به شوهر اجازه می دهد که بدون اجازه همسر اول، اقدام به ازدواج مجدد کند و عدم مطلع کردن همسر اول شاید به خاطر مصلحت خانواده باشد.

استاد الازهر بر ضرورت قدردانی از همسر برای تلاش برای حفظ عفت شوهر و عدم ارتکاب محرمات، تأکید کرد و گفت: بیشتر زنان قبول دارند که شوهرشان به خاطر ازدواج مرتکب حرام می شوند، لذا همسر اول باید برای جلوگیری از ارتکاب حرام، در راه ازدواج مجدد به همسرش کمک کند.

از سوی دیگر روزنامه "صوت الازهر" به اظهارت سابق احمد الطیب شیخ الازهر در خصوص چند همسری اشاره کرد که گفته بود: یک همسر کافی است و کسانی که می گویند در اسلام، اصل بر چند همسری است، اشتباه می کنند؛ چراکه این مسئله در بیشتر اوقات موجب ظلم به زن و فرزندان می شود.

شیخ الازهر با بیان اینکه چند همسری از اموری است که شاهد برداشت نادرستی از قرآن کریم و سنت نبوی، بوده است، تأکید کرد: مسلمان آزاد نیست که اقدام به ازدواج مجدد نماید؛ این اجازه با شرایط و ضوابطی است و چند همسری یک حقی است برای شوهر، امّا حقی مقید به شروط است.

از سوی دیگر "رانیا یحیی" عضو شورای ملّی زن در مصر، تلاش کرده که با اظهارات احمد کریمه مخالفت کند، امّا زمانی که خواست برای موضع گیری اش دلیل بیاورد، گفت که حضرت آدم ۴ همسر نداشته، بلکه یک همسر داشت.

وی در یک اظهارات مطبوعاتی، دیدگاه های این عالم ازهر را شرم آور و ظالمانه توصیف کرد و گفت: این نظریه، زن را به عصر های جاهلی می برد و در جامعه جنجال به وجود می آورد.

شایان ذکر است که قرار است پارلمان مصر، پیش نویس قانون ارائه شده توس دولت در خصوص قانون احوال شخصی را بررسی کند. این پیش نویس شامل ساماندهی خطبه، عقد ازدواج، آثار و احکام ازدواج، طلاق، نسب، نفقه، حضانت و صندوق حمایت از خانواده مصری است.

دیدگاه شورای ملّی زن در مصر به این صورت است که احوال شخصی جدید، ازدواج دوم را ساماندهی کرده و قاضی شرط تحقق ازدواج مجدد را موافقت همسر اول تعیین کند و شوهر تضمین کند که عدالت را بین دو همسر برقرار می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمد FR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    این شیخ به اصطلاح بزرگ الازهر که میگوید بروید قرآن را دوباره بخوانید نگفته پس چرا پیامبر چندین همسر داشته؟ آیا او بی عدالتی داشته؟ وقتی قرآن می‌گوید چندین همسر بگیرید و عدالت (ظاهری) را رعایت کنید این آقا چه بدعتی در دین میخواهد بگذارد. میخواهد دین را مطابق میل مردم و زنان برای خواهش‌های نفسانی زودگذر دنیا تغییر دهد؟ اگر دین داری حقیقت را بگو و بگو قرآن چندهمسری را جایز دانسته و چرا از طرف خودت میگویی چندهمسری ظلم به زنان است؟