پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جلسه طلاب دامغانی مقیم قم

حوزه/ نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: مرحوم آیت الله ترابی، امامِ راستینِ جماعت بود و بعد از نماز جماعت به اندازه ای می نشست که به مسئله مردم جواب می داد و کارهای آخوندی خود را به اتمام می رساند و بعد از آن، از مسجد خارج می شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله نعیم آبادی، نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان در جلسه طلاب و فضلای دامغانی مقیم قم که به مناسبت بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در ساختمان طلاب استان سمنان برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق علیه السلام اظهار داشت: بنده با مرحوم آیت الله ترابی هم مباحثه بوده و خارج فقه آیت الله العظمی گلپایگانی باهم شرکت می کردیم و در خارج فقه و اصول آیت الله العظمی حائری نیز سابقه حضور داریم.

وی ابراز داشت: تشییع جنازه مرحوم آیت الله ترابی، سندی بر جایگاه رفیع روحانیت در میان مردم بوده است؛ چراکه به رغم تبلیغات ناسالمی که علیه روحانیون وجود دارد، این تشییع جنازه نشان داد که طبع جامعه چیست و چگونه فکر می کنند.

نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان در بخش دیگر از سخنان خود خاطرنشان ساخت: در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب، ایشان به نکات کلیدی مهمی اشاره کردند که یکی از آنان، شناخت آسیب ها بوده است.

آیت الله نعیم آبادی تصریح کرد: هم باید آسیب ها را شناخت و هم نباید خود را گول بزنیم و درصدد مقابله با آن بربیاییم؛ با نپذیرفتن مسئله حل نخواهد شد؛ باید مسئله را پذیرفت و در مسیر حل آن قرار گرفت و تلاش کرد.

وی بیان داشت: أمیرالمؤمنین علی علیه السلام در خطبه ۲۵ نهج البلاغه به نکاتی اشاره دارند که مطابق با برخی احوالات امروز جامعه ماست و می توان گفت برای امروز بیان شده است. داشتن وحدت یکی از مباحثی است که در این خطبه به آن اشاره شده و باید در کنار یکدیگر در مقابل دشمن بایستیم؛ نه اینکه باهم دشمنی کنیم.

نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان اظهار داشت: امروز دشمن متأسفانه در چند خاکریز موفق شده است و امروز در حال حمله به خاکریز رهبری است؛ اگر خدایی ناکرده بتواند خاکریز رهبری را بشکند، شکسته شده ایم.

آیت الله نعیم آبادی ابراز داشت: مسئولان باید از داستان عاشورا درس بگیرند؛ اصحاب در جلوی تیر قرار می گرفتند تا تیر به امام حسین علیه السلام نخورد؛ اما امروز شاهد هستیم که برخی افراد، خرابکاری خود را به امام جامعه می چسبانند و از ایشان مایه می گذارند.

انتقاد آیت الله نعیم آبادی از برخی امامان جماعت/ همچون مرحوم آیت الله ترابی امامت کنید

وی خاطرنشان ساخت: هم مسئولین باید حواستان جمع باشد که رکن رکین جامعه یعنی ولایت فقیه که به عنوان ستون جامعه است، حفظ بماند و هم حوزویان باید به این موضوع اهتمام داشته باشند.

نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان تصریح کرد: امروز دلسردشدن نسبت به موضوعات مختلف، خیانت و گناه بزرگی است و نباید دلسرد شد؛ بلکه باید تلاش خود را بیشتر کرد.

آیت الله نعیم آبادی بیان داشت: روحانیت «از مردم» و «با مردم» است و باید این موضوع را در عمل به آنان نشان دهیم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به شهادت امام جعفر صادق علیه السلام اشاره کرد و اظهار داشت: در روایتی آمده است: «أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَتْ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ حِینَ حَضَرَتْهُ اَلْوَفَاةُ وَ أُغْمِیَ عَلَیْهِ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ أَعْطُوا اَلْحَسَنَ بْنَ عَلِیِّ [بْنِ عَلِیِّ] بْنِ اَلْحُسَیْنِ وَ هُوَ اَلْأَفْطَسُ سَبْعِینَ دِینَاراً وَ أَعْطُوا فُلاَناً کَذَا وَ [فُلاَناً] کَذَا فَقُلْتُ أَ تُعْطِی رَجُلاً حَمَلَ عَلَیْکَ بِالشَّفْرَةِ یُرِیدُ أَنْ یَقْتُلَکَ قَالَ تُرِیدِینَ أَنْ لاَ أَکُونَ مِنَ اَلَّذِینَ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اَلَّذِینَ یَصِلُونَ ما أَمَرَ اَللّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ یَخافُونَ سُوءَ اَلْحِسابِ/ راوی می گوید: در ساعات آخر زندگی امام صادق (ع) در کنار بسترش بودم . حضرت لحظه ای از حال رفت . وقتی به حال آمد فرمود: به حسن بن علی ملقب به افطس یعنی همان شخصی که امام به منصور دوانقی درباره اش توصیه نموده بود فرمود هفتاد دینار بدهید و درباره شخص دیگری که نامش در حدیث نیامده نیز توصیه مالی فرمود. راوی می گوید: به حضرت عرض کردم : آیا درباره مردی وصیت می نمایی که موقعی با کارد مورد حمله ات قرار داد و می خواست شما را به قتل برساند؟ امام آیه ای از قرآن شریف درباره صله رحم خواند و فرمود: می خواهی این آیه شامل من نشود و از گروهی نباشم که امر الهی را درباره رحم به کار بسته و قاطع رحم را صله نموده است؟

نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان ابراز داشت: امروز فضلا و روحانیون باید بر روی مسئله صله رحم فعالیت بیشتری داشته باشند تا گسترش بیشتری در جامعه پیدا نماید. امروز یکی از مشکلات کشور ما، قطع رفت و آمدهاست و باید برای تقویت آن تلاش کرد.

آیت الله نعیم آبادی خاطرنشان ساخت: نبی مکرم اسلام در روایتی فرمودند: «ثَلاثَةٌ تَجِبُ لَهُمُ الرَّحمَةُ: غَنِیُّ قَومٍ افتَقَرَ ، وَ عَزِیزُ قَومٍ ذَلَّ وَ عالِمٌ یَتَلاعَبُ بِهِ الجُهّالُ/ سه نفرند که واجبست ترحّم بر ایشان: توانگری که فقیر شده باشد و عزیز قومی که خوار شده باشد و عالمی که جهّال با او بازی کنند».

وی تصریح کرد: بنده سخنی درباره دو بند اول این روایت در این جلسه ندارم؛ اما درباره بند سوم باید عرض کنم که روحانیت باید مراقب سخن گفتن خود باشد و خدایی نکرده اهانت از او شنیده نشود.

نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان در بخش پایانی سخن خود به خصوصیات و ویژگی های مرحوم آیت الله ترابی پرداخت و بیان داشت: مردم بدون دلیل عاشق کسی نمی شوند و به مرحوم آیت الله ترابی ارادت داشتند؛ دامغانی ها از آیت الله ترابی تجلیل کردند؛ چون او پاک زیست و موضع گیری های خالص داشت.

آیت الله نعیم آبادی اظهار داشت: ایشان ۳۰ سال سابقه امامت جمعه و ۵۰ سال سابقه امامت جماعات را در کارنامه درخشان خود داشت و همراه با مردم و در کنار آنان بود.

وی ضمن انتقاد از برخی امامان جماعات، ابراز داشت: امام جماعت باید زودتر از مردم به مسجد آمده و دیرتر از آنان از مسجد خارج شود؛ اگر نمی توانید، نباید قبول کنید.

نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: مرحوم آیت الله ترابی، امامِ راستینِ جماعت بود و بعد از نماز جماعت به اندازه ای می نشست که به مسئله مردم جواب می داد و کارهای آخوندی خود را به اتمام می رساند و بعد از آن، از مسجد خارج می شد.

آیت الله نعیم آبادی در پایان تصریح کرد: ایشان «از مردم»، «با مردم» و «غمخوار مردم» بود؛ عاش سعیدا و مات سعیدا.

انتقاد آیت الله نعیم آبادی از برخی امامان جماعت/ همچون مرحوم آیت الله ترابی امامت کنید

همچنین در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین خراسانی نژاد، نماینده طلاب و فضلای دامغان نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: مرحوم آیت الله ترابی شخصیتی انقلابی و همراه با نظام داشته و پیش از پیروزی انقلاب، در صف اول تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی شرکت می کرده و همراه امام بوده است.

وی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب نیز ایشان در صحنه های مختلف پشتیبان امام راحل بوده و در ایام دفاع مقدس نیز در جمع رزمندگان و در خطوط مقدم نیز حاضر شده و به روحیه بخشی آنان می پرداختند.

نماینده طلاب و فضلای دامغان ابراز داشت: ایشان در یکی از عملیات ها در جمع رزمندگان حضور داشتند و قرار بر عقب گرد برخی از افراد شد و از ایشان هم خواهش کردیم که برگردند؛ اما هرگز قبول نکردند و گفتند اگر قرار بر شهادت باشد، من هم کنار رزمندگان خواهم ماند و شهید خواهم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha