جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / امام جمعه همدان گفت: اصلی‌ترین مسئله کشور، اقتصاد است و توجه به فضای مجازی و مدیریت مسایل فرهنگی از اولویت‌های بعدی در کشور می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته همدان با دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا، با تاکید بر اینکه از منظر اسلام برای حرکت جامعه به سمت معنویت، رفاه عمومی و رفاه اقتصادی ضرورت دارد، اظهار داشت: اگر جامعه‌ای رفاه اقتصادی به صورت نسبی نداشته باشد، حرکتش به سمت معنویت کند و یا متوقف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اسلام به مسئله رفاه اقتصادی در جامعه بسیار توجه دارد، گفت: از منظر حضرات معصومین(ع)، مسئولان موظفند تا رفاه اقتصادی در جامعه را فراهم کنند.

از منظر اسلام، مسئولان موظفند تا رفاه اقتصادی در جامعه را فراهم کنند

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصادی باید به نحوی باشد که گرانی‌ها، تورم و نوسانات قیمت در جامعه کنترل شوند، مطرح کرد: مسئولان نیز بارها به این اصل تاکید دارند که با دستور، مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود و نیازمند برنامه جامعه در این حوزه هستیم.

وی با اشاره به برخی از روایات در رابطه با لزوم حل مشکلات اقتصادی، یادآور شد: نگرانی نسبت به قیمت‌ها در بازار، زمینه ساز توسعه بد اخلاقی، آسیب دیدن امانت‌داری در جامعه و حتی حرکت برخی به سمت احتکار و خریدهای بیش از اندازه می‌شود.

نماینده ولی فقیه در همدان افزود: گرانی‌های ماهانه و یا هفتگی، جامعه اسلامی را زجر می‌دهد و باعث بی‌اعتمادی نسبت به بازار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه از منظر اسلام، گرانی مسئله منفی است، یادآور شد: در روایت دیگری این طور نقل شده است که جامعه بشری از مسلمان و غیر مسلمان به سه اصل نیازدارد، که عبارتند از امنیّت، عدالت و فراوانی کالا.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی در سایه وجود امنیت محقق می‌شود، خاطر نشان کرد: عدالت و مبارزه با فساد و مفسدین از نیازهای همه جوامع و انسان‌ها است.

وی با اشاره به سومین نیاز جوامع بشری، یادآور شد: لازم است که مردم به راحتی بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را از بازار تامین کنند.

اقتصاد متزلزل، آزاردهنده است

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه اقتصادی که متزلزل باشد، آزاردهنده است، گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب بارها مساله اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، به این معنی است که اقتصاد در مقابل تحریم، احتکار و تهدیدهای گوناگون متزلزل نباشد و دائما تحت تاثیر برخی از رفتارهای بیرونی قرار نگیرد.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه در حوزه مسائل اقتصادی هم مسئولان و هم مردم دارای وظایفی هستند، عنوان کرد: در قسمتی که مربوط به مسئولان می‌شود، بنابر روایات ما نیازمند سیاست‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی صحیح در این حوزه هستیم.

با نشستن و تنبلی کردن، مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد

وی با ذکر روایتی از امام صادق(ع)، با تاکید بر لزوم جدی گرفتن کار و فعالیت، یادآور شد: درست است که به ما یاد داده‌اند برای حل مشکلات اقتصادی و توسعه روزی، دعا دارای نقش بسیاری است، اما این آموزه را نیز معصومین(ع) بارها تاکید کرده‌اند که با نشستن و تنبلی کردن و دنبال کار نرفتن، مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با اشاره به روایتی دیگر از امام صادق(ع)، خاطر نشان کرد: هر کس به دنبال کسب روزی حلال نباشد، دعاهای او مستجاب نخواهد شد.

برای حل مشکلات، صرف بیان حرف کافی نیست و نیازمند سیاست اقتصادی هستیم

وی با بیان اینکه اگر برنامه اقتصادی منسجم که خودش را در بازار نشان ندهد، نداشته باشیم، مشکلات برطرف نمی‌شود، عنوان کرد: بیان این موضوعات در خطبه‌ها، مطالبه مردم است که باید به گوش مسئولان برسد، اما برای حل مشکلات صرف بیان حرف کافی نیست و نیازمند سیاست اقتصادی هستیم.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی واقعا گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی آزار دهنده است، گفت: در طرح عادلانه سازی یارانه‌ها دولت باید مراقبت کند که هزینه‌های دیگر، افزایش پیدا نکند و خانواده‌ها دچار مشکلات اقتصادی نشوند.

وی افزود: توصیه دوم حضرت(ع)، توصیه به اعتدال و پرهیز از اسراف است، البته مصرف در اسلام در حد اعتدال باید باشد و نباید منجر به اسراف، تجمل و برای به رخ کشیدن دیگران شود، بلکه باید در حد کفاف باشد.

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه در حد کفاف، یعنی نیازهای جامعه برآورده شود، مطرح کرد: مسکن، وسیله نقلیه و درآمد مکفی نیاز ضروری است که باید تامین شود و در اسلام نیز مورد تاکید است، اما باید مراقب اسراف باشیم.

وی با اشاره به اینکه حضرت(ع)، بازاریان را به رعایت انصاف دعوت کردند، گفت: توصیه بعدی امام جعفر صادق(ع) آینده‌نگری و داشتن برنامه‌ریزی اقتصادی است، به این معنی که انسان در زندگی خود نیازمند یک برنامه‌ریزی اقتصادی می‌باشد و در غیر این صورت اگر رشد اقتصادی نداشته باشد، احتمال دارد ورشکست شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی تصریح کرد: ما نباید دنبال دنیا طلبی باشیم، اما دنیا طلبی غیر از داشتن برنامه اقتصادی می‌باشد و لازم است که برای آینده تدبیر داشته و در فضاهای سخت اقتصادی مراقبت کنیم تا دچار مشکلات نشویم.

وی توصیه بعدی امام صادق(ع) را توصیه به رزق حلال عنوان کرد و گفت: حضرات معصومین نسبت به انجام کار و تلاش بسیار تاکید داشتند و اسلام نیز بارها دعوت به تولید حداکثری و توسعه روزی می‌کند.

رئیس شورای حوزه استان همدان با اشاره به اینکه مستحب است سرپرست خانواده برای رفاه بیشتر خانواده، به دنبال کار و فعالیت بیشتر باشد، مطرح کرد: اسلام وجود رفاه نسبی در جامعه را ضرورت می‌داند و برای راحتی بیشتر خانواده توصیه می‌کند، البته لازم است که بسترهای اقتصادی نیز توسط دولت فراهم شود.

اصلی‌ترین مساله کشور، حل مشکل اقتصادی است

وی در ادامه به دیدار نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: در این دیدار مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه مسائل اصلی را باید از موضوعات فرعی جدا کرد، به چند مسأله اصلی اشاره کردند.

امام جمعه همدان ادامه داد: اصلی‌ترین مسأله کشور، اقتصاد است و سپس توجه به فضای مجازی و مدیریت مسایل فرهنگی از اولویت‌های بعدی در کشور می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به اولویت اول، یعنی اقتصاد ضروری است، مطرح کرد: توجه به مشکلات اقتصادی نباید باعث شود که از مشکلات دیگر غافل شویم.

امدادرسانی و همدردی مردم آبادان قابل تقدیر است

نماینده ولی فقیه در همدان همچنین با تسلیت به مردم آبادان به علت حادثه ساختمان متروپل، اظهار داشت: در پی حادثه ناگواری که در آبادان رخ افتاد، رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار تقلید همه در پیام‌هایی این اتفاق را تسلیت گفتند و بر این اصل تاکید داشتند که باید به سیستم‌های مهندسی، نظارت دقیقی اعمال شود.

وی با بیان اینکه دیگر نباید اجازه وقوع چنین اتفاقاتی را بدهیم، یادآور شد: لازم است قوه قضائیه به طور جدی و محکم با افرادی که متولی بودند و با جان مردم بازی کردند، برخورد و آنها را محاکمه کند.

امام جمعه همدان با تقدیر از همدردی و همراهی مردم آبادان از لحظات اول این حادثه، بیان کرد: در کنار یکدیگر بودن و کمک به هموطنان، همان انتظاری است که از این مردم می‌رود و مردم در کنار مسئولان برای کمک به آسیب دیدگاه حضور خوب و قابل تقدیری داشتند.

وی با بیان اینکه در عرصه امر به معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب نیازمند اقدامات و برنامه‌های فرهنگی عمیق و علمی هستیم، یادآور شد: دشمن به دنبال ایجاد دو قطبی‌های ساختگی در کشور است که لازم است در این حوزه مراقب باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به طراحی برنامه منسجمی توسط ستاد امر به معروف کشور، گفت: در این برنامه شاهد مباحث فرهنگی هستیم که ستاد در سطح کشور و استان در حال پیگیری آن می‌باشد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha