دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
هواپیمای نظامی حامل مواد هسته ای

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

هواپیمای نظامی هسته‌ای آمریکا سقوط کرد

منابع خبری از سقوط هواپیمای نظامی آمریکا حامل مواد هسته‌ای در جنوب ایالت کالیفرنیا و کشته شدن سرنشینان آن خبر دادند. یک هواپیمای نظامی آمریکا حامل مواد هسته‌ای در نزدیکی «ال سنترو» (El Centro) در شهر «امپریال» (Imperial) در جنوب ایالت کالیفرنیا، سقوط کرد. به گفته منابع خبری این هواپیما احتمالاً از تأسیسات هوایی نیروی دریایی در «اِل سنترو» یا از «NAFEC»، یک مرکز اصلی آموزش هوانوردی دریایی واقع در حدود ۳۵ مایلی جنوب غربی این ایالت پرواز کرده باشد. به گفته «NAFEC» (صندوق همکاری زیست محیطی آمریکای شمالی) «گزارش‌هایی مبنی بر سقوط یک هواپیما در مجاورت جاده کانال کواچلا و مسیر ایالتی ۷۸ کالیفرنیا دریافت کرده است. آتش‌نشانی فدرال و آتش‌نشانی شهرستان امپریال در حال پاسخگویی هستند. ما در حال حاضر جزئیات بیشتری در اختیار نداریم.» هنگامی که تلویزیون KYMA (یکی از زیرمجموعه‌های NBC در یومای آریزونا، برای اطلاع از این حادثه با مقامات تماس گرفت، مقامات در ایستگاه هوایی نیروی دریایی یوما گفتند که از سقوط مطلع هستند، اما نمی‌توانند جزئیات دیگری ارائه دهند. کلانتر شهرستان امپریال نیز به رسانه‌های محلی اعلام کرده است که یک هواپیمای نظامی سقوط کرده اما تاکنون جزئیات بیشتری ارائه نکرده است. خبرگزاری آرتی نیز در این باره نوشت یک هواپیمای نظامی آمریکا روز چهارشنبه در شهرستان امپریال کالیفرنیا، در حدود ۳۰ مایلی شمال مرز مکزیک سقوط کرد و احتمال می‌رود تمامی ۵ سرنشین این هواپیما کشته شده باشند. گزارش‌های اولیه حاکی از آن بوده که «مواد هسته‌ای» در هواپیما وجود داشته است اما نیروی دریایی آمریکا این موضوع را رد کرده است. تأسیسات هوایی نیروی دریایی ال سنترو نوع هواپیمای سقوط کرده را فاش نکرد، اما تأیید کرد که متعلق به نیروهای هواپیمای دریایی مستقر در سن دیگو بوده است. گزارش‌هایی نیز بر اساس صحبت‌های پلیس منتشر شده است که نشان می‌دهد هواپیمای مورد بحث احتمالاً «بل بوئینگ وی-۲۲ آسپری» (Bell Boeing V-۲۲ Osprey) بوده است که نیروی دریایی، تفنگداران دریایی و نیروی هوایی آمریکا همگی از آن استفاده می‌کنند. گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که چندین تلفات در نتیجه سقوط این هواپیما وجود داشته است و احتمالاً هواپیما در آن زمان حامل مواد خطرناک و احتمالاً رادیواکتیو بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

شورای حکام قطعنامه ضد ایرانی آمریکا را تصویب کرد

رویترز به نقل از دیپلمات‌های حاضر در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که قطعنامه مورد حمایت آمریکا در انتقاد از ایران به تصویب رسید. گفته شده روسیه و چین به این قطعنامه رأی منفی دادند. همچنین گفته شده است که قطعنامه ضدایرانی شورای حاکم پس از رأی‌گیری با ۳۰ رأی موافق و ۳ رأی ممتنع شامل هند، لیبی و پاکستان در کنار آرای مخالف روسیه و چین به تصویب رسیده است. همچنین حساب توئیتری سفارت فنلاند در وین اتریش در گزارشی از نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «شورای حکام، از ایران خواست تا تمام مسائل پادمانی باقیمانده را برای رضایت آژانس حل و فصل کند.» به گفته نماینده فنلاند در نشست شورای حکام، این شورا از تلاش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با مسئله هسته‌ای ایران حمایت کرد. این گزارش همزمان با برگزاری نشست شورای حکام منتشر شده است. خبرگزاری رویترز پیشتر مدعی شده بود که آمریکا و تروئیکای اروپایی پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی را جهت ارائه در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی آماده کرده اند. بنا به ادعای رویترز در متن پیش نویس این قطعنامه کشورهای غربی از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهند به سوالات ادعایی آژانس در خصوص پیدا شدن آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت خود پاسخ دهد.سخنگوی وزارت خارجه چین هم در این ارتباط گفته بود: «گزارش های مربوطه را دیده ام. چین با اقدامات کشورهای مربوطه برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق فشار بر شورای حکام آژانس در جهت تصویب قطعنامه مخالف است. حقایق بارها ثابت کرده که فشار نمی‌تواند هیچ مشکلی را حل کند، بلکه تنها به تشدید تنش کمک و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.» همچنین نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین المللی در شهر وین در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که با موضوع اجرای پادمان از سوی ایران در حال برگزاری است، در سخنانی اعلام کرده بود: «ما از گزارش مدیرکل (آژانس بین المللی انرژی اتمی) استقبال می‌کنیم که بتواند بگوید که آژانس بین المللی انرژی اتمی این مسائل (موضوعات‌ها پادمانی مرتبط با تهران) را با همکاری اساسی ایران روشن کرده و حل و فصل نماید.

منبع: مهر

کنسولگری آمریکا هدف حمله پهبادی قرار گرفت

برخی منابع منطقه‌ای از حمله پهپادی به کنسولگری آمریکا در حاشیه فرودگاه أربیل واقع در اقلیم کردستان عراق خبر دادند. گفته شده که این حمله پهپادی به ساختمان کنسولگری و پایگاه نیروهای آمریکا در محله شورش در أربیل مرکز استان أربیل در شمال عراق صورت گرفته است. برخی منابع هم گفته اند که احتمالاً بیش از یک پهپاد در این عملیات حضور داشته است. همچنین گفته شده است که حمله در یک منطقه امنیتی بسیار حساس در نزدیکی کنسولگری امارات در أربیل و در فاصله دو کیلومتری کنسولگری آمریکا صورت گرفته و دود و آتش از محل هدف حمله بلند شده است. خبرگزاری رویترز هم به نقل از مقامات امنیتی و مسئولان اقلیم کردستان خبر داده که این پهپاد انتحاری کنسولگری آمریکا در این شهر را هدف قرار داده است. همچنین پایگاه خبری السومریه عراق نیز در گزارشی اعلام کرد که صدای انفجار در نزدیکی کنسولگری آمریکا در این شهر شنیده شده است. جزئیات بیشتری از این حمله پهپادی اعلام نشده، اما از زمان مصوبه پارلمان عراق برای خروج همه نیروهای نظامی خارجی و آمریکایی، حملات علیه کاروان ها و مقرهای نیروهای آمریکایی در مناطق مختلف عراق جریان داشته است.

منبع: مهر

یونان تسلیم ایران شد

سه منبع آگاه روز چهارشنبه اعلام کردند که دادگاهی در یونان حکم قبلی دادگاهی دیگر را که به ایالات متحده اجازه مصادره بخشی از محموله نفت ایران در سواحل یونان را داده بود، لغو کرده است. یک منبع حقوقی در یونان گفته است که ایران پیشتر درخواست تجدیدنظر در تصمیم اولیه دادگاه یونانی را کرده بود. این منبع گفت: «لغو حکم دادگاه مورد قبول قاضی قرار گرفته و رد کردن آن در دادگاه تجدید نظر دشوار خواهد بود.» هنوز مشخص نیست که آیا دولت‌های ایالات متحده یا یونان به این حکم اعتراض خواهند کرد یا خیر؟یونان نزدیک به یک ماه پیش یک نفتکش با پرچم ایران را در سواحل خود توقیف و سپس محموله آن را به آمریکا منتقل کرد. خبرگزاری رویترز در این باره نوشت ایالات متحده نفت ایران را که در یک کشتی تحت اداره روسیه در نزدیکی یونان نگهداری می‌شد، مصادره کرده و محموله آن را با کشتی دیگری به این کشور ارسال خواهد کرد. اقدام یونان در توقیف محموله نفتی ایران به سرعت با واکنش جمهوری اسلامی روبرو شد و زمانی که اعلام شد نفت ایران به آمریکا منتقل خواهد شد، ایران دیگر تاب نقض قوانین بین المللی از سوی یونان را نداشت. در گام بعدی ایران برای پاسخ به حرکت یونان در توقیف کشتی نفتکش خود رو به اقدام نظامی آورد. دفتر رسانه‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه طی خبری اعلام کرد نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو نفتکش یونانی را به دلیل نقض قوانین در خلیج فارس توقیف کرده است.

منبع: مهر

مسابقات بین المللی کشتی آزاد جام تختی آغاز شد

چهل ودومین دوره رقابت‌های بین المللی کشتی آزاد جام تختی و مرحله انتخابی تیم ملی صبح پنجشنبه با حضور ورزشکاران سه تیم خارجی و تیم ملی ایران در تنکابن آغاز شد. در این مسابقات ۱۳۵ ورزشکار از تیم‌های صربستان، گرجستان و ارمنستان و بیش از ۱۰۰ ورزشکار از ایران رقابت می‌کنند که ۴۸ ورزشکار مازندرانی هستند. در روز اول مسابقات ۶۵ آزادکار در پنج وزن اول به رقابت می‌پردازند و برترین‌ها در پایان مسابقات روز پنجشنبه مش شوند و رقابت‌های پنج وزن دوم نیز روز جمعه برگزار می‌شود. استان مازندران تاکنون شش بار میزبان رقابت‌های بین المللی کشتی بوده است.

منبع: مهر

کرمان میزبان گردشگران جام ۲۰۲۲ شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان گفت: کرمان یکی از ۶ استانی است که میزبان گردشگران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌شود.فریدون فعالی با اشاره به اینکه رایزنی‌های لازم برای آماده‌سازی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری به منظور تسهیل ورود گردشگران جام جهانی قطر در حال انجام است افزود: این استان برای اعزام گردشگر به قطر نیز سهمیه دارد که در این زمینه اقداماتی انجام خواهیم داد. وی اظهار داشت: در برآورد اولیه اعلام شده یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از تماشاچیان جام جهانی قطر به استان کرمان می‌آیند و امکان صدور ویزای (روادید) فرودگاهی برای حضور این گردشگران در استان فراهم می‌شود همچنین انجام پرواز مستقیم از قطر به کرمان در دست پیگیری است. فعالی تاکید کرد: باید فستیوال، نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و جشنواره‌های مختلف را همزمان با حضور گردشگران در استان کرمان پیش‌بینی کنیم و به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی بپردازیم که اصالت و فرهنگ کرمانی را به همراه داشته باشد. وی با بیان اینکه هفته آینده گروهی ۱۰ نفره متشکل از عوامل دست‌اندکار برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری وارد استان کرمان می‌شوند بیان کرد: همه دستگاه‌های مرتبط از جمله شهرداری باید برای حضور گردشگران با این اداره‌کل همکاری داشته باشند تا بتوانیم از این فرصت به وجود آمده استفاده کافی کنیم. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به اینکه دفاتر خدمات مسافرتی استان کرمان بسته‌های گردشگری خود را برای حضور گردشگران آماده کنند گفت: خوشبختانه کلیپ‌های متفاوتی از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان به صورت دو زبانه تهیه شده که در اختیار گردشگران قرار خواهد گرفت. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با انجام پرواز مستقیم قطر به کرمان بتوانیم این پرواز را به صورت برنامه‌ریزی شده داشته باشیم تا شاهد حضور دوباره گردشگرانی که به کرمان می آیند هم باشیم.

منبع: مهر

آنکارا و کاراکاس توافقنامه همکاری امضا کردند

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا که به آنکارا سفر کرده است، در کنفرانس مطبوعاتی با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود گفت: ما به دنبال برقراری صلح و حاکمیت حقوق بین الملل در جهان هستیم. باید همه در جهان با یکدیگر همکاری کنند، جهان گفتگو میان تمدن‌ها، ادیان و فرهنگ‌ها را دارا باشیم. صدای ونزوئلا در منطقه بلند است و وضعیت کشور ما روند روبه بهبود دارد. مادورو همکاری با ترکیه را مبتنی بر صلح و صداقتدانست و گفت که از این همکاری نتایج مثبتی را برداشت خواهیم کرد. رییس جمهوری ونزوئلا تصریح کرد: کشورمان در معرض همه تهدیدات، تحریم‌ها و آسیب‌ها قرار گرفت، اما اینک رشد و حرکت را آغاز کرده است و این مسأله برای ما یک روند بهودی است، چرا که ما یک مزیت مهم داریم و آن این است که بزرگ ترین کشور دارای ذخایر نفتی در جهان را دارا هستیم. وی افزود: در این چارچوب دنیای جدیدی در حال شکل‌گیری است که هیچکس جلودار آن نخواهد بود و پس از این دیگر، هژمونی و سلطه‌ای وجود نخواهد داشت. پس از دیدارهای دوجانبه روسای جمهور و بین هیئت‌های ترکیه و ونزوئلا، مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری بین دو کشور در آنکارا برگزار شد. یادداشت تفاهم جهت همکاری بین انجمن آژانس های مسافرتی ترکیه (TÜRSAB) و شرکت گردشگری دولتی ونزوئلا (Venetur)، توسط وزرای فرهنگ و گردشگری دو کشور به امضا رسید. همچنین توافق‌نامه‌هایی در خصوص حفظ نباتات بین دو کشور امضا شد. شهاب کاوجی اوغلو، رئیس بانک مرکزی ترکیه و کالیکستو اورتگا، رئیس بانک مرکزی ونزوئلا نیز تفاهم‌نامه همکاری بین بانک‌های مرکزی دو کشور را امضا کردند.

منبع: مهر

فتا باند کلاهبرداری اینترنتی را متلاشی کرد

سرهنگ علی عباسی کسانی صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از مراجعه چند نفر از شهروندان به پلیس فتا کرمانشاه و طرح شکایت مبنی بر اینکه پس از درج آگهی با موضوعاتی مانند دستگاه موتوربرق، دستگاه بستنی‌ساز، کنسول بازی پلی‌استیشن در سایت‌های اینترنتی مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت. وی افزود: افراد شاکی عنوان کردند شخصی از طریق شبکه‌های اجتماعی با آن‌ها ارتباط برقرار و پس از جلب اعتمادشان با ارسال رسید بانکی و بیان اینکه مبلغ را از طریق پایا انتقال داده و طی چند ساعت آینده به‌حساب شما واریز می‌شود کالا را تحویل گرفته و با وجود گذشت زمان تاکنون هیچ مبلغی به‌حسابشان واریز نشده است. رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه تصریح کرد: برابر اظهارات شاکیان و بررسی‌های فنی به‌عمل‌آمده معلوم شد متهم از طریق اپلیکیشن رسید ساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از قربانیان کرده و برای دریافت کالا از تاکسی‌های آنلاین و یا پیک استفاده کرده است. کسانی خاطرنشان کرد: با تلاش شبانه‌روزی مأموران پلیس اعضای این باند که سه نفر بودند شناسایی و پس از هماهنگی قضائی دستگیر و به پلیس فتا منتقل شدند. وی بیان اینکه اعضای این باند اقدام به کلاهبرداری پنج میلیارد ریالی از ۱۸ نفر کرده بودند، گفت: فروشندگان پس از دریافت رسید پرداخت حتماً موجودی حساب خود را چک کرده و به یاد داشته باشید که حتماً پیامک واریز بانک را فعال و درصورتی‌که خدمات پیامکی ندارید از طریق دستگاه خودپرداز موجودی خود را بررسی کنند.

منبع: مهر

تولید گران شد

در زمستان سال قبل، تولید کنندگان بابت ارائه محصول و خدماتشان به طور میانگین ۴۲ درصد افزایش قیمت داده‌اند.مرکز آمار ایران گزارشی از وضعیت تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور در زمستان ۱۴۰۰ منتشر کرده که بر اساس آن تورم نقطه به نقطه تولید کننده (تغییر شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل) در زمستان ١٤٠٠ به ۴۲ درصد رسیده که در مقایسه با فصل قبل ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته است. بر این اساس، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل زمستان سال قبل نسبت به فصل زمستان سال ۱۳۹۹، حدود ۴۲ درصد افزایش داشته است. در میان بخش های مختلف تولیدی کمترین نرخ تورم مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ۱۰.۶ درصد و بیشترین مربوط به بخش معدن ۶۴.۵ درصد است.اما تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل زمستان ۱۴۰۰ به ۴.۹ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصـل قبل ۵.۱ واحد درصـد کاهش داشته است. در این فصل کمترین تورم فصلی تولیدکننده مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ۲.۱ درصد و بیشترین مربـوط به بخش صنعت با ۷.۸درصد بوده است. همچنین تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ١٤٠٠ نسبت به دوره مشابه در سال قبلش به ۵۴.۳ درصد رسید که نسبت به فصل قبل ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته است. در فصل مورد بررسی، در میان بخش‌های اصلی تولیدی در کشـور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق ۱۹.۴ درصد و بیشترین آن مربوط به بخش معـدن با ۹۲.۹ درصد است.

منبع: ایسنا

واتس‌اپ در اروپا دوباره اخطار گرفت

کمیسیون اروپا به واتس‌اپ تا ژوییه فرصت داد توضیح دهد به‌روزرسانی سیاست حریم خصوصی این پیام رسان، مطابق با قانون مصرف کننده اتحادیه اروپاست.سازمان مصرف کننده اروپایی و مقامات شبکه اروپایی سازمانهای مصرف کننده اعلام کردند واتس‌اپ تغییرات شرایط استفاده از سرویس خود را به شکل روشن و به زبان قابل فهم توضیح نداده است و این رفتار، نقض قانون مصرف کننده اتحادیه اروپا به شمار می رود. مقامات اجرایی کشورهای اروپایی از این اختیار برخورداند تا شرکتهایی که قوانین مصرف کننده را نقض می کنند را مجازات کنند. شبکه اروپایی سازمانهای مصرف کننده که متشکل از دیده بانهای مصرف کننده ملی و تحت حمایت کمیسیون اروپاست، در ژانویه نامه ای به واتس‌اپ ارسال و از این سرویس پیام رسان خواسته بود در خصوص سیاست حریم خصوصی به روزشده خود شفاف سازی کند. رگولاتورهای اروپایی اعلام کردند پاسخ این شرکت در مارس، آنها را قانع نکرد و باعث شد روز چهارشنبه نامه دومی را ارسال کنند. دیدیه ریندرز، کمیسر دادگستری کمیسیون اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: واتس‌اپ باید اطمینان دهد که کاربران، آنچه را که با آن موافقت می کنند و چگونگی استفاده واتس‌اپ از دیتای آنها برای اهداف تجاری به خصوص برای عرضه خدمات به شرکای تجاری را درک می کنند. واتس‌اپ اعلام کرد در زمان مناسب، به این نامه پاسخ خواهد داد. کاربران واتس‌اپ در ژانویه درباره به‌روزرسانی شرایط استفاده از سرویس این پیام رسان اعتراض کرده بودند و بسیاری معتقد بودند این به‌روزرسانی به اشتراک گذاری اطلاعات با فیس بوک منتهی می شود که اکنون "مِتا" نامیده می شود. بسیاری از کاربران تصور کردند مخالفت با شرایط جدید استفاده از سرویس، به مسدود شدن حساب کاربری آنها منجر می شود. در واقع تغییر چندانی روی نداد. با این حال واتس‌اپ مجبور شد تغییراتش را به تاخیر بیاندازد و ماه‌ها تلاش کرد دیدگاه عمومی را در این باره تغییر دهد. بر اساس گزارش رویترز، سخنگوی واتس‌اپ گفت: به‌روزرسانی سال ۲۰۲۱ واتس‌اپ، تعهد این پیام رسان به حریم خصوصی کاربر یا نحوه اداره سرویس از جمله نحوه پردازش اطلاعات کاربران را تغییر نداده است.

منبع: ایسنا

آمریکا بازهم به گزینه توافق متوسل شد

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد رسیدن به توافق هسته‌ای به طرف ایرانی بستگی دارد. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد توافق با ایران بر روی میز قرار داد و مقامات تهران باید با آن موافقت کنند. بر این اساس، سالیوان مدعی شد: موضوع پایبندی ایران به توافقنامه پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ان پی تی و گفتگوها با رافائل گروسی یک مسیر، و مذاکره درباره حل‌ و فصل موضوع هسته‌ای ایران مسیری دیگر به شمار می‌آید. ما باید این دو را مسیرهای جداگانه ببینیم و این گونه امور را پیش خواهیم برد. او درباره گفتگوهای هسته ای با ایران نیز گفت: از دید ما توافقی روی میز وجود دارد که می‌تواند امکان بازگشت به تبعیت متقابل از برجام را بدون پرداختن به مسائل خارج از این توافق، فراهم کند. حل و فصل این موضوع به آنها (ایران) بستگی دارد. گفتنی است دیروز (چهارشنبه) شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای ضد ایرانی در رابطه با برنامه هسته‌ای کشورمان تصویب کرد و این در حالی است که کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک خواستار همکاری فوری ایران با آژانس انرژی اتمی شدند و از تهران خواستند از اقدامات بیشتر در واکنش به قطعنامه شورای حکام اجتناب کند. در بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی و آمریکا ادعا شده است: «ما، دولت‌های فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا از تصویب قطعنامه‌ای در پاسخ به همکاری ناکافی ایران با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در مورد مسائل جدی و برجسته مربوط به تعهدات این کشور بر اساس توافق پادمان‌های مورد نیاز ان‌پی‌تی (NPT) استقبال می‌کنیم.» در ادامه این بیانیه همچنین ادعا شده است: «رأی اکثریت قریب به اتفاق در شورای حکام امروز پیامی بدون ابهام به ایران می‌فرستد که باید تعهدات پادمانی خود را برآورده کند و پاسخ‌های معتبر فنی در مورد مسائل برجسته پادمانی ارائه دهد. قطعنامه امروز حمایت شورای حکام از تلاش‌های مستقل، حرفه‌ای و بی‌طرفانه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای حمایت از سیستم پادمان‌های بین‌المللی را که برای همه امنیت ما ضروری است، تأیید می‌کند.» تروئیکای اروپایی و آمریکا مدعی شدند: «ما از ایران می‌خواهیم که به فراخوان جامعه بین‌المللی برای انجام تعهدات قانونی خود و همکاری با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای روشن شدن کامل و حل‌وفصل مسائل بدون تأخیر بیشتر گوش دهد. اگر ایران این کار را انجام دهد و مدیرکل بتواند گزارش دهد که مسائل پادمان‌های حل نشده دیگر برجسته نیست، نیازی به بررسی و اقدام بیشتر شورای حکام در این مسائل نمی‌بینیم.» رژیم صهیونیستی نیز با دروغ‌پردازی از تصویب قطعنامه امروز علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بانک جهانی هشدار اقتصادی داد

بانک جهانی اعلام کرد اقتصاد جهان در مسیر رشد ۲/۹ درصدی در سال جاری قرار دارد که نسبت به پیش بینی ماه ژانویه، ۱/۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش «چشم اندازهای اقتصادی جهانی» خود درباره خطر شکل گیری رکود تورمی هشدار داد. به گزارش شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، در این گزارش آمده است: علاوه بر آسیب وارده از همه گیری کووید-۱۹، درگیری روسیه-اوکراین باعث تشدید رکود در اقتصاد جهانی شده است و اقتصاد در عرصه جهانی در حال ورود به دوره‌ای بلندمدت از رشد اندک و تورم بالا است که احتمال وقوع رکود تورمی را که پیامدهای مخربی برای کشورهایی با اقتصاد متوسط و ضعیف دارد، افزایش می‌دهد. براساس آنچه در این گزارش آمده است، انتظار می‌رود رشد اقتصاد جهانی از ۵/۷ درصد در سال ۲۰۲۱، به ۲.۹ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد و طی دوره زمانی ۲۰۲۴-۲۰۲۳، در همین حدود باقی بماند. میزان رشد در کشورهایی که اقتصاد پیشرفته دارند، احتمالاً از ۵/۱ درصد در سال ۲۰۲۱، به ۲/۶ درصد در سال ۲۰۲۲، کاهش پیدا می‌کند. میزان رشد در کشورهایی که اقتصادی در حال توسعه دارند یا بازارهای نوظهور، احتمالاً از ۶/۶ درصد در سال ۲۰۲۱، به ۳/۴ درصد در سال ۲۰۲۲، کاهش پیدا می‌کند که این رقم بسیار پایین‌تر از میانگین سالانه ۴/۸ درصد در دوره ۲۰۱۹-۲۰۱۱ است. به اذعان بانک جهانی، رشد اقتصاد ایران بالاتر از اقتصاد جهانی خواهد بودبانک جهانی در ژانویه گذشته اعلام کرده بود اقتصاد ایران شاهد رشد ۲.۴ درصدی خواهد بود. میزان رشد اقتصاد ایران که بانک جهانی پیش بینی کرده، بالاتر از میانگین رشد اقتصاد جهانی در این سال خواهد بود. بانک جهانی در گزارش خود اعلام کرده است پیش بینی می‌شود به علت مهار همه گیری کرونا و افزایش قیمت‌های نفت، رشد اقتصاد ایران طی سال ۲۰۲۲ به ۳.۷ درصد برسد. در نتیجه آسیب‌های وارده به اقتصاد جهان طی دو سال اخیر، امسال سطح درآمد سرانه در اقتصادهای در حال توسعه تقریباً ۵ درصد پایین‌تر از سطح دوران پیش از همه گیری خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ایران به انسولین گلارژین دست یافت

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: انسولین گلارژین برای اولین بار از سلول در کشور تولید می‌شود که توانایی تامین نیاز داخلی را پایان سال و متعاقب آن صادرات را نیز دارد. بهرام دارایی در دیدار با معاون وزیر بهداشت روسیه گفت: آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو از ۵۰ سال قبل فعال بوده و وظیفه آن ابلاغ قوانین به ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی و نظارت بر ۴۰۰ آزمایشگاه خصوصی غذا و دارو در سراسر کشور است. وی گفت: سازمان غذاودارو روی ۳۰۰ کارخانه و شرکت داروسازی و تامین کننده دارو نظارت مستقیم دارد که نزدیک ۵۰ میلیارد عدد دارو در سال تولید می‌کنند، همچنین بیش از ۲۰۰۰ شرکت در حوزه خدمات و تجهیزات پزشکی فعال هستند. معاون وزیر بهداشت گفت: ما نزدیک ۳۰ مولکول داروی بیولوژیک تولید می‌کنیم، چند روز قبل از یکی از شرکت‌های داروسازی بازدید کردیم که برای اولین بار در حال تولید انسولین گلارژین از سلول است و می‌تواند تمام نیاز کشور را به تنهایی تامین کند، همچنین قلم‌های انسولین را نیز در داخل کشور تولید می‌کنیم. به گفته وی یکی از شرکت‌های ما برای اولین بار کپسول‌های استنشاقی خشک را تولید کرد که از فناوری بالایی برخوردار است و کنترل دز این داروها بسیار حساس و به سختی صورت می‌گیرد و ما موفق به تولید آن شدیم. تولیدات اخیر دارویی با استاندارد gmp مخصوصاً در مورد انسولین صورت می‌گیرد، ما می‌توانیم تبادلاتی باهم داشته باشیم و این خدمات با توجه به نیازمندی‌های شما قابل ارائه است. به گفته وی سازمان غذا و دارو نظارت‌های مستقیمی بر تولید غذا و قوانین و سیاستگذاری تولید آن دارد که می‌تواند همزمان نیازمندی‌های جمهوری اسلامی و روسیه را در حوزه غذاهای انسانی و حیوانی تامین کند. رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تفاهم‌نامه‌ای در سال ۲۰۱۶ بین دو کشور در خصوص شرکت‌های داروسازی و همکاری بین آن‌ها به امضا رسیده است، امیدواریم بتوانیم قراردادهای مرتبط را عملیاتی کنیم و از حد کاغذ و تفاهم نامه آن‌ها را خارج کرده و اثر آن‌ها را در بازار هر دو کشور ببینیم. دارایی گفت: نمی‌توان به قول و قرار غربی‌ها در مورد تامین دارو اعتماد داشت، فکر می‌کنم روابط دو طرف ما می‌تواند پایدار و طولانی مدت باشد و نگرانی از بدعهدی غربی‌ها در آن جایی نداشته باشد، اراده روسای جمهور دو کشور در دیدار اخیر نشان داد که ما به‌عنوان مدیران عملیاتی دو کشور باید به سرعت بتوانیم این اراده را به مرحله عمل در بیاوریم. گلاگولف سرگی ولادیمیروویچ، معاون وزیر بهداشت روسیه گفت: خوشحالیم که این تفاهم‌نامه به مرحله اجرا رسیده است و همچنین تبادل تشدید اطلاعات در این زمینه بین دو طرفه روسیه و ایران شروع شده است. وی گفت: امروز هدف ما این است که با الزامات رگولاتوری جمهوری اسلامی ایران آشنایی عمیقی داشته باشیم، ما نیز الزامات رگولاتوری کشور روسیه را شرح خواهیم داد به نظر من آشنایی با اصول الزامات جزء کلیدی مربوط به ورود به بازار دارویی یک کشور محسوب می‌شود. به گفته وی مایلیم تعاملاتمان را در حوزه آزمایشگاه‌های مرجع افزایش دهیم. دوستان ایرانی ما این امکان را داشتند که از آزمایشگاه‌های کارشناسی وزارت بهداشت روسیه بازدید داشته باشند و برای من هم بسیار جالب است که روسیه با توانمندی‌های آزمایشگاه ایران آشنا شود. همچنین مشتاقانه و بی‌صبرانه منتظر دیدار سایت‌های تولیدی کشور ایران هستیم، تولیدات برخی از این شرکت‌ها در روسیه به ثبت رسیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

معترضین سخنان بایدن را قطع کردند

سخنرانی جوبایدن رئیس جمهور آمریکا در نشست کشورهای آمریکایی با اعتراض برخی از حاضران علیه وی قطع شد. سخنرانی جوبایدن رئیس جمهور آمریکا در نشست کشورهای آمریکایی با اعتراض برخی از حاضران روبرو شد. زمانی که بایدن می‌خواست سخنرانی خود را شروع کند شماری از حاضران اقدام به سر دادن شعارهایی علیه وی کردند و بارها سخنان او را قطع کردند.

منبع: شبکه خبر

پاریس بازهم صحنه اعتراضات خیابانی شد

کادر درمانی بیمارستان‌های فرانسه در اعتراض به شرایط کاری خود، در پاریس تظاهرات کردندکادر درمانی بیمارستان‌های فرانسه در اعتراض به شرایط کاری خود، در پاریس تظاهرات کردند. این گزارش می افزاید نظام درمانی فرانسه در گذشته در جهان بهترین نظام درمانی شمرده می‌شد، اما سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه و کاهش بودجه، موجب نزول سریع کیفیت خدمات درمانی در فرانسه شده است. کاهش دستمزدها، کاهش بودجه، فشار کاری، تعطیلی بیمارستان‌ها و کمبود تجهیزات پزشکی بخشی از مشکلات نظام درمانی فرانسه هستند. یکی از پرسنل درمانی فرانسه گفت: " وقتی بیمارستان‌ها کادر درمانی بازنشسته یا کسانی را که کار خود را ترک کرده اند با نیروهای جدید جایگزین نمی‌کنند، بیماران مجبور هستند برای دریافت خدمات درمانی، زمان بیشتری در انتظار بمانند و به طور کلی کیفیت خدمات درمانی پایین می آید. کار کردن در بیمارستان هر سال سخت تر از گذشته می‌شود. ما اکنون در بیمارستان‌های فرانسه با کمبود کادر درمانی مواجه هستیم مثل آن است که کادر درمانی بیمارستان‌ها هر روز در اعتصاب هستند. " وی افزود: ”کاهش کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان‌های فرانسه غم انگیز است و این مسئله سال هاست که در سراسر کشور معمول است. از آن جا که همه اقشار جامعه از خدمات درمانی استفاده می‌کنند اثرات منفی این کمبودها فقط به اقشار پایین جامعه منحصر نمی‌شود. یکی دیگر از پرسنل درمانی فرانسه گفت: " پس از پنج سال ریاست جمهوری مکرون، نظام درمانی فرانسه به وضعیت فاجعه باری رسیده است. شاهد آن هستیم که افراد بسیاری به دلیل درمان ناکافی جان خود را از دست می‌دهند. ما در کشور پول کافی داریم فقط لازم است از افراد ثروتمند و شرکت‌ها مالیات بگیریم. دولت باید جلوی فرار مالیاتی را بگیرد و از تنظیم سیاست هایش مطابق میل بیست درصد ثروتمند جامعه خودداری کند. اگر این کار انجام شود خدمات عمومی و درمانی خوبی خواهیم داشت. " کمتر از یک هفته دیگر انتخابات پارلمانی در فرانسه برگزار خواهد شد. اعتصاب کادر درمانی اتفاق ناگواری برای دولت امانوئل مکرون محسوب می‌شود که تلاش می‌کند اکثریت کرسی‌ها را در پارلمان حفظ کند. حفظ اکثریت کرسی‌ها در پارلمان برای دولت مکرون که می‌خواهد قوانین اقتصادی سختگیرانه جدیدی را تصویب کند اهمیت بسیاری دارد.

منبع: شبکه خبر

تورم سرسام آور صدای آرژانتینی ها را درآورد

کشاورزان آرژانتینی در اعتراض به افزایش میزان تورم، در شهر بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین تظاهرات کردند.کشاورزان آرژانتینی در اعتراض به افزایش میزان تورم، در شهر بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین تظاهرات کردند. کشاورزان در اعتراض به وضع موجود میزان زیادی از محصولات کشاورزی خود را در برابر کاخ ریاست جمهوری ریختند و آن را به مردم به طور رایگان ارائه کردند. این موضوع سبب هجوم مردم برای بردن این محصولات شد. آرژانتینی‌ها در وضع اقتصادی که به شدت تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته، برای مقابله با تورم شتابان که یکی از بالاترین تورم‌ها در جهان است، تلاش می‌کنند. اقتصاددانان تخمین می‌زنند تورم در آرژانتین تا پایان سال میلادی به ۷۰ درصد برسد. یکی از افراد حاضر در محل گفت من ۴ یا ۵ منبع درآمد دارم و برایم کافی نیست. من به سختی می‌توانم قبوض را پرداخت کنم. یکی از کشاورزان دیگر نیز گفت امروز در همبستگی با مردمی که از این تورم رنج می‌برند و به فروشگاه‌ها می‌روند تا گوشت، سبزیجات و میوه‌ها را گران بخرند، به اینجا آمده ایم تا با عرضه بیش از ۳۰ هزار کیلو سبزیجات به آن‌ها کمک کنیم. فرد دیگری گفت مثل همه مردم آرژانتین، ما همگی فقیر هستیم. پس وقتی آن‌ها این محصولات را رایگان می‌دهند، باید آن‌ها را از آن‌ها بگیریم. از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

منبع: شبکه خبر

آمریکا هشدار سفر به کشورهای خطرناک را تمدید کرد

وزارت امور خارجه آمریکا با به روزسانی توصیه های مسافرتی خود به شهروندانش درباره ۱۰ کشور جهان، با طرح ادعاهایی به آنان هشدار داده است به ایران و لیبی سفر نکنند. وزارت امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاها و اتهامات خود علیه جمهوری اسلامی ایران و صدور هشدار سطح چهار ادعا کرد: شهروندانش به دلیل به دلیل خطر آدم ربایی، دستگیری و بازداشت خودسرانه نباید به ایران سفر کنند. وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است: شهروندان آمریکایی که به ایران سفر کرده یا در ایران اقامت دارند به اتهامات ساختگی ربوده، دستگیر و بازداشت شده‌اند. این نهاد آمریکایی بدون اشاره به اتهامات افراد بازداشتی ادعا کرده است: مقامات ایرانی به بازداشت ناعادلانه و زندانی کردن شهروندان آمریکایی به ویژه ایرانی-آمریکایی‌های دو تابعیتی به اتهاماتی از جمله جاسوسی و ایجاد تهدید برای امنیت ملی ادامه می‌دهد. وزارت خارجه دولت دموکرات جو بایدن همچنین ادعا کرده است: مقات ایرانی دسترسی کنسولی به شهروندان آمریکایی بازداشت شده را به طور معمول به تعویق می‌اندازند. وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه دولت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران روابط دیپلماتیک و کنسولی ندارد، گفته است: دولت ایالات متحده قادر به ارائه خدمات اضطراری به شهروندان آمریکایی در ایران نیست. این نهاد آمریکایی درباره سفر اتباع آمریکایی به لیبی نیز هشدار صادر کرده و این کشور در سطح چهارم کشورهای خطرناک قرار داده است. وزارت خارجه آمریکا درباره لیبی اعلام کرده است: سطح جنایت، آدم ربایی، باج گیری در این کشور بالا است . وزارت خارجه دولت بایدن با اشاره به فعالیت گروههای تروریستی مسلح در این کشور، درگیری های مسلحانه، تروریسم، ناآرامی ها و آدم ربایی را از دلایل هشدارهایش برای پرهیز از سفر به لیبی بیان کرده است.

منبع: ایرنا

سوریه دو شی دوره نوسنگی را کشف کرد

سانا خبرگزاری رسمی سوریه چهارشنبه گزارش‌داد؛ محمود السید پژوهشگر و مورخ اداره کل آثار باستانی و موزه ها با اشاره به این که روند توسعه صنعت معدن در جهان از سوریه آغاز شد، گفت که در موضع باستانی راس الشمره در پادشاهی اوگاریت، یک تبر ساخته شده با تکنیک و مهارت بسیار بالا ، دارای ارزش هنری و تزئینات استادانه آن کشف شد و در موزه حلب نگهداری می شود و یکی از قدیمی ترین شواهد در جهان بر استخراج معادن آهن است. وی افزود که صنعت معدن آهن توسعه یافت و استفاده از آن در هزاره اول قبل از میلاد در شرق باستان گسترش یافت و تبرمجلل نشان دهنده سلاحی است که اولین تلاش ها برای تولید فولاد در جهان را نشان می دهد. السید ادامه داد : و این ساخته دست اولین تلاش در تاریخ جهان برای استفاده همزمان از سه فلز مس، آهن و طلا در ساخت سلاح یا وسیله فلزی است. وی افزود که در محوطه راس ابن هانی اولین قالب ریخته گری شمش برنز کشف شد که در موزه لاذقیه نگهداری می شود. السید اضافه کرد: در محل راس شمراء بزرگترین قالب برای ریخته گری ابزار فلزی کشف شد که یکی از نمونه های بسیار کمیاب در جهان است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha