شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تظاهرات علیه قانون سلاح در آمریکا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پروازهای حج تمتع آغاز شد

سید صادق حسینی در حاشیه مراسم بدرقه نخستین کاروان حج تمتع ۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه پرواز زائران تا روز سیزدهم تیر ماه ادامه می‌یابد و بخشی از پروازها به فرودگاه مدینه و بخش دیگر پروازها به فرودگاه جده است که در اصل برخی از زائران مدینه قبل و برخی دیگر مدینه بعد هستند. وی افزود: امروز یک هزار و ۳۰۰ نفر از زائران کشورمان از فرودگاه‌های حضرت امام (ره) تهران، کرمان و تبریز عازم مدینه منوره می‌شوند و از روز ۲۵ خرداد ماه نیز بخشی از پروازها به فرودگاه جده نیز انجام می‌گیرد. رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ظرفیت کاروان‌ها متفاوت است گفت: در مجموع ۲۹۸ کاروان از ۱۷ ایستگاه پروازی عازم سرزمین وحی می‌شوند. حسینی با بیان اینکه متوسط حضور زائران ۲۸ روز است، گفت: آخرین پرواز زائران ۷ مرداد ماه مصادف با آخرین روز ماه ذی الحجه است و تمهیداتی اندیشیده شده تا در ایام محرم هیچ زائری در عربستان نباشد. رئیس سازمان حج و زیارت در پایان تاکید کرد: تمام تلاش خود را برای حجی عزتمندانه، همراه با عزت، کرامت، امنیت و سلامت مدنظر قرار داده ایم و دست اندرکاران با تلاش شبانه روزی همه امکانات لازم را فراهم آورده اند.

منبع: مهر

تورم در آمریکا ماندنی شد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به‌دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی کشور در روز جمعه مبنی براینکه فشار قیمت‌ها به‌طرز غیرمنتظره‌ای در هفته‌های اخیر شتاب گرفته هشدار داد تورم برای مدتی ادامه خواهد داشت. وی در یک رویداد جذب سرمایه در بورلی هیلز گفت:«ما مدتی با این تورم زندگی می‌کنیم. تورم به‌تدریج کاهش می‌یابد و ما باید مدتی آن را تحمل کنیم».دولت بایدن و بسیاری از اقتصاددان‌های حرفه‌ای در ابتدا تصور می‌کردند این فشار تورم موقتی بوده و با ادامه بهبود اقتصاد از بحران کرونا آرام می‌شود.اما فشار افزایش قیمت‌ها به‌خاطر محدود شدن عرضه روغن و مواد غذایی به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین، به کالاها و خدمات دیگری در سراسر جهان گسترش‌یافته است. تورم مصرف‌کننده در آمریکا در یک‌سال منتهی به ماه مه به بالاترین رقم طی چهل‌ساله گذشته یعنی ۸.۶ درصد رسید. اطلاعات وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد بیشترین افزایش قیمت مربوط به بنزین و همچنین مواد غذایی بوده‌است. افزایش قیمت‌ها در آمریکا یک چالش سیاسی برای دولت بایدن است که اقدامات مختلفی برای پایین آوردن تورم انجام داده و حالا مسئولیت کنترل آن را به فدرال‌رزرو سپرده‌است. بایدن در روز جمعه از بندر لس‌آنجلس دیدار کرد تا جلوی انبار شدن برخی کالاها را بگیرد. رئیس‌جمهور آمریکا صنعت نفت کشور را متهم به سوءاستفاده از کمبود عرضه برای سوددهی بیشتر کرد.

منبع: تسنیم

بزرگترین خیابان غذا در پایتخت افتتاح شد

در امتداد پروژه‌های موسوم به زیست شبانه بزرگترین خیابان غذا در منطقه ۹ افتتاح شد. محمدرحیم مرتضوی از افتتاح بزرگترین خیابان غذا در تهران خبر داد. شهردار منطقه ٩ گفت: این گذر یک طرح جدید در منطقه ٩ است که در خیابان بدرالزمان قریب ایجادشده و بزرگترین خیابان غذا در غرب تهران است و حتی می‌توان گفت که از خیابان سی تیر نیز بزرگتر است. خیابانی که با توسعه شهری از بن بست خارج شد، اما یکی از نقاط کور منطقه بود که با این طرح روشنایی در آن ایجاد شده است. به گفته شهردار منطقه ٩شهرداری تهران بخشی از مشکلات ترافیکی مرتبط با این خیابان حل شده است و بعد از این افتتاح، مشکلات باقی مانده را احصا و برطرف خواهیم کرد. این گذر در مساحتی بالغ بر ۲ هزار متر و ۲۰ غرفه ایجاد شده است. در تکمیل این پروژه قطعا نمازخانه و بسته‌های فرهنگی را اجرا خواهیم کرد. در ادامه مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: این طرح حداقل برای ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و موجب سرزندگی و رونق در این منطقه شده است. به گفته محمدی این طرح با الگو برداری از خیابان سی تیر و باب همایون در چند نقطه دیگر شهر که شاید بعضا نقاط حادثه خیر، کور و محل تجمع معتادان باشد اجرا می‌شود تا این سرزندگی را در شهر رونق دهیم. یکی از این نقاط شناسایی شده دره فرحزاد است که در حال ساماندهی است و در آینده تبدیل به نقطه گردشگری خواهد شد تا علاوه بر رفع معضلات اجتماعی آن رونق فرهنگی، اشتغال و گردشگری در آن به وجود آید. این طرح در امتداد پروژه های زیست شبانه اجرا شده است. پارسال علوی یکی از اعضای شورای شهر تهران گفته بود تلاش می کنیم زیست مومنانه را جایگزین زیست شبانه کنیم. همچنین زاکانی شهردار تهران در آذر ماه پارسال گفته بود سعی ما در تهران این است که تهران را به الگوی کلانشهر جهان اسلام تبدیل کنیم. باید با تحول در روح و کالبد شهرها شرایط را به سمتی ببریم که موجود جدیدی را خلق کنیم. شهردار تهران به تازگی هم گفته بود یک سند تهیه کردیم که تهران به عنوان یک کلانشهر الگوی جهان اسلام باشد؛ این شعار ما نیست یک چشم انداز است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آمریکایی ها علیه قانون سلاح به خیابان ریختند

هزاران نفر از شهروندان آمریکایی برای شرکت در تظاهرات سراسری علیه حمل و خرید و فروش آزادانه اسلحه؛ خود را به واشنگتن و برخی دیگر از شهرهای بزرگ این کشور رساندند و در این تظاهرات‌ها خواستار کنترل بیشتر در خرید و فروش اسلحه در آمریکا شدند. سازمان دهندگان این تظاهرات امیدوار بودند که در تظاهراتی که برای روز شنبه برنامه ریزی کرده بودند، بیش از ۵۰ هزار نفر را به بنای یادبود واشنگتن در پایتخت آمریکا بکشاند و براساس گزارش‌ها بسیار بیشتر از این تعداد در تظاهرات شرکت کردند. گفته شده با وجود هوای مرطوب در پایتخت ایالات متحده، تعداد زیادی از مردم قبل از شروع تظاهرات در محوطه بنای یادبود آمدند و تابلوهایی را در دست داشتند، از جمله یکی که روی آن نوشته شده بود: «جان کودکان با رأی قابل تعویض نیست.» همچنین براساس تصاویر منتشر شده، یک دختر دبیرستانی تابلویی را حمل می‌کرد که روی آن نوشته شده بود: "من می‌خواهم در مدرسه احساس امنیت کنم".«ماریا کولی»، از اعضای ارشد دانشگاه هوارد واشنگتن و از سازمان دهندگان این تظاهرات گفت: «در حال حاضر ما عصبانی هستیم. این تظاهراتی خواهد بود که نشان خواهد داد ما به عنوان شهروندانی آمریکایی، تا زمانی که کنگره وظایف خود را برای توقف تیراندازی‌ها و ناامنی‌ها انجام ندهد، متوقف نمی‌شویم.» در واکنش به گسترش تلفات و قربانیان تیراندازی با اسلحه در آمریکا، به تازگی مجلس نمایندگان این کشور لایحه‌هایی را برای اعمال محدودیت سنی برای خرید سلاح‌های نیمه اتوماتیک تصویب کرده، اما چنین ابتکاراتی به طور معمول در مجلس سنا متوقف شده یا به شکست می‌انجامد.

منبع: مهر

جامعه جهانی از «نداجا» تقدیر کرد

امیر دریادار شهرام ایرانی با اشاره به حضور نیروی دریایی ارتش به فاصله بیش از دو هزار و ۲۰۰ کیلومتری در دریای سرخ گفت: هم‌رزمان من در نیروی دریایی به انجام اسکورت کشتی‌ها مبادرت می‌کنند تا امنیت این شاهرگ اقتصادی بااقتدار تأمین شود. وی از بهره‌گیری از تمام توان شناوری در سطح و زیر سطح و همچنین تجهیزات پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت و بیان کرد: تمام تحرکات را به طور دقیق و کامل زیر نظر داریم و هرکجا نیز که دشمن حضور پیدا کرده است، سعی کرده‌ایم در همان محدوده حضور خودمان را به‌صورت جدی نشان دهیم. فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه حضور نیروی دریایی در آب‌های آزاد و در برابر دشمنان؛ نشان از حضور مقتدرانه نظام مقدس و مردم عزیز ایران است، اظهار کرد: همواره با حضور در محدوده مأموریتی و عملیاتی اجازه نداده‌ایم تعدی به کشتی‌های ایرانی صورت بگیرد. دریادار ایرانی امنیت منطقه و ایمنی دریانوردی را با مشارکت کشورهای منطقه قابل تحقق دانست و عنوان کرد: امروز با کشورهای همسایه تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای امنیتی به‌صورت دوجانبه و چندجانبه داریم و برای حضور بهتر در صحنه عمل، تمرینات مشترکی را هم در دستور کار قرار داده‌ایم که بنا بر برنامه زمان‌بندی در حال انجام است. همچنین نشست‌های ستادی و گروه‌های عملیاتی به طور مرتب برقرار است. وی با اشاره به عضویت نیروی دریایی راهبردی ارتش در سازمان فرماندهان حاشیه اقیانوس هند، گفت: ایران ریاست دو کمیته امنیت و کمک‌های بشردوستانه از این سازمان را بر عهده دارد. نیروی دریایی ارتش در این قالب نیز برنامه‌های مشترکی در حوزه آموزشی و ارتقا توان رزمی از جمله پهپادی و موشکی اجرا می‌کند که در رزمایش‌های آتی به نظر مردم و کشورهای دوست و برادر خواهد رسید. فرمانده نیروی دریایی ارتش تأمین امنیت کشتی‌های تجاری را شاخص بسیار مهمی عنوان و اظهار کرد: کشورهای دیگر امتیاز بالایی را از منظر این شاخص به جمهوری اسلامی ایران می‌دهند. امسال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جامعه جهانی و از طریق سازمان ملل مورد تقدیر قرار گرفته است. در متنی که به ایران تقدیم شده است و به‌زودی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت، به‌صراحت از عملکرد نیروی دریایی ارتش در آب‌های بین‌المللی تقدیر شده است.

منبع: مهر

هلند فروش زمین به متا را ممنوع کرد

دولت هلند اعلام کرد به متا (شرکت مادر فیس بوک) زمین نمی فروشد.هوگو دی یونگ وزیر مسکن هلند اعلام کرد این شرکت آمریکایی شرایط مورد نیاز برای استفاده از زمین را فراهم نکرده است. متا در ماه مارس ۲۰۲۲ میلادی برنامه برای ساخت یک مرکز داده بزرگ در هلند را به دلیل مخالفت های سیاسی متوقف کرد. هرچند دولت این کشور در ابتدا خواهان جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش مراکز داده بود، اما افکار عمومی نسبت به این پروژه تغییر کرد. دلیل رویگردانی افکار عمومی از این طرح استفاده نامتناسب از انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است.

منبع: مهر

تهدید امنیتی پارلمان کانادا را تعطیل کرد

مقامات کانادایی پس از اطلاع از یک «حادثه مشکوک» به طور موقت پارلمان این کشور را تخلیه و مناطق اطراف آن را بستند. پلیس کانادا نیز شرایط غیرعادی در پارلمان این کشور در شهر اوتاوا را تائید کرد و گفت که تحقیقات را در این زمینه آغاز کرده است. همچنین در بیانیه‌ای که توسط بخش امنیتی مجلس کانادا منتشر شده، گفته شده است که تحقیقات پلیس مربوط به یک «تهدید احتمالی» است. این بیانیه همچنین می‌افزاید که تمام ساختمان‌های پارلمان کانادا تحت نظر قرار گرفته اند و مناطق اطراف همگی مسدود و رفت و آمد در آن‌ها محدود شده است، در عین حال منابع و مقامات امنیتی کانادا نگفته اند که محدودیت‌های رفت و آمد در اطراف پارلمان این کشور تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. هنوز جزئیات بیشتری از این حادثه مشکوک و امنیتی اعلام نشده، اما تخلیه پارلمان کانادا بر اثر حادثه مشکوک و ناشناخته اگر بی سابقه نباشد، بسیار کم سابقه است. مقامات کانادایی در عین حال گفته اند که پارلمان این کشور به زودی فعالیت خود را از سر خواهد گرفت و نمایندگان می‌توانند به محل کار خود بازگردند. حادثه امنیتی مشکوک و ناشناخته در محل پارلمان کانادا به توقف فعالیت و بر هم خوردن نشست عمومی اعضای پارلمان در روز گذشته هم منجر شد. مجلس ملی یا پارلمان کانادا در واقع قوه قانونگذاری فدرال این کشور است که در منطقه‌ای موسوم به پارلمنت هیل واقع در شهر اوتاوای استان انتاریو که پایتخت ملی کانادا است قرار دارد.

منبع: مهر

گردان عزالدی قسام از توان پهپادی خود رونمایی کرد

شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با انتشار تصاویری، از یگان پهپادی خود که مجهز به انواع مختلفی از پهپادهاست، رونمایی کرد.گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با انتشار تصاویری از یگان پهپادی خود که مجهز به انواع مختلفی از پهپادهاست رونمایی کرد. در این تصاویر بخشی از توان پهپاد مقاومت فلسطین به نمایش درآمده است. کارشناسان نظامی معتقدند که پهپادهای قسام، یکی از جدیدترین دستاوردهای نظامی مقاومت فلسطین محسوب می‌شود که رژیم صهیونیستی را با چالش‌های بیشتری در نبردهای آتی مواجه خواهد کرد. گردان‌های عزالدین قسام برای نخستین بار در جنگ سال ۲۰۱۴ علیه غزه، از پهپادهای انتحاری ابابیل استفاده کرد. بعدها این گروه مقاومتی از تولید و ساخت پهپادهای مختلف با تکیه بر توان داخلی در نوار غزه خبر داد. پهپادهای شهاب یکی از جدیدترین تولیدات یگان پهپادی قسام محسوب می‌شود. شاخه نظامی جنبش حماس در جریان عملیات سیف القدس برای نخستین بار از پهپادهای انتحاری شهاب استفاده کرد. حمله به نیروگاه گازی رژیم صهیونیستی در سواحل شمال غزه و هدف قرار دادن تیپ نظامیان صهیونیست در شهرک‌های اطراف غزه از جمله عملیات‌های انجام شده از سوی پهپاد انتحاری شهاب بود. این در حالی است که گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در راستای ایجاد بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی به طور دقیق برد پروازی و توان عملیاتی پهپادهای خود را اعلام نمی‌کند. بر همین مبنا در رزمایش‌های نظامی مقاومت فلسطین در نوار غزه مشاهده می‌شود که بر روی برخی از پهپادها و موشک‌ها نشانه «علامت سوال» قرار گرفته می‌شود. رژیم صهیونیستی به دلیل ضربات دردناکی که از پهپادهای مقاومت فلسطین متحمل شده در سالهای اخیر در چند مورد مهندسان صنایع نظامی حماس به ویژه فعالان در زمینه ساخت و توسعه پهپادها را ترور کرده است. ترور «محمد الزواری» در سال ۲۰۱۶ و «فادی البطش» در سال ۲۰۱۸ تنها دو مورد از این اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

منبع: مهر

گزارش سانحه قطار مشهد یزد منتشر شد

گزارش کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن درباره سانحه قطار مسافری مشهد – یزد منتشر شد که بر اساس آن دو عامل مهم در وقوع این سانحه از جمله انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و تخطی از سرعت تعیین شده از سوی لوکوموتیوران موثر بوده است.در این گزارش آمده است: «کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدیده و ابراز همدردی با آنان و آرزوی سلامتی برای مصدومین سانحه قطار مسافری مشهد - یزد تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، اعلام می‌دارد این کمیسیون از لحظه وقوع سانحه تاکنون، ضمن حضور در محل سانحه، نسبت به بررسی شواهد و قرائن میدانی و مستندات مربوطه از جمله مکالمات ضبط شده مامورین، وقایع ثبت شده در سیستم‌های علائم الکتریکی، رکوردهای ثبت داده در لکوموتیو و ایستگاه‌ها و همچنین تحقیق از مامورین ذیربط اقدام کرده است. پس از برگزاری جلسات، ضمن مداقه و اعمال حساسیت بایسته در علل و عوامل وقوع سانحه، گزارش اولیه سانحه خروج از خط قطار مسافری در بلاک عباس آباد - زیرو را به شرح ذیل منتشر می‌نماید: به منظور عملیات بهسازی و تعویض تراورس در بلاک عباس آباد - ریزو (خط گرم) با توجه به شرایط ترافیکی و آب و هوای گرم منطقه، برنامه ریزی گردید، انجام عملیات در طول شب از ساعت ۰۰:۰۰ الی ۵:۰۰ صبح مطابق دستورالعمل‌های مربوطه توسط شرکت نگهداری خط و از محل قرارداد نگهداری خط انجام گیرد. مقرر شده بود به منظور تسهیل در امور سیر و حرکت قطارها، عملیات قبول و اعزام قطارها در ایستگاه‌های عباس آباد و ریزو با استقرار متصدی ترافیک و به صورت محلی انجام گردد و یک نفر متصدی ترافیک نیز برای دایر کردن ایستگاه موقت در محل عملیات بهسازی مستقر شود. از ساعت ۰۰:۰۰ تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ عملیات بهسازی خط با تلفنگرام شماره ۱۵۱ و ۱۵۲ سرپرست کارگاه خط با قید تقلیل سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت برای بلاک عباس‌آباد - ریزو و قید تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت در محدوده عملیات و عبور از محل تقلیل سرعت با علامت مامور خط انجام شده است و ایستگاه موقت در کیلومتر ۴۵۰+۲۴۴ توسط متصدی ترافیک دایر گردیده و مراتب تلفنگرامی به کنترل و ایستگاههای طرفین مخابره گردیده است. قطار مسافری ۶۸۱۱ مشهد - یزد که در ساعت ۱۹ و ۲۰ دقیقه تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ از مشهد حرکت نموده بود در ساعت ۳ و ۲۵ دقیقه تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ به ایستگاه طبس وارد و مطابق برنامه، مامورین راهبر و رییس قطار تعویض و قطار با دریافت حکم احتیاط در ساعت ۳ و ۳۵ دقیقه به مقصد یزد حرکت می‌نماید. در ساعت ۴ و ۲۵ دقیقه سرپرست کارگاه بهسازی خاتمه عملیات بهسازی را تلفنگراماً به کنترل و ایستگاه عباس آباد از طریق ایستگاه ریزو اعلام و با برچیده شدن ایستگاه موقت، بلاک فوق جهت تردد وسایط نقلیه ریلی آزاد می گردد. در ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه اولین وسیله نقلیه ریلی با کد ۲۰۹ (لکوموتیو منفرد شماره ۱۶۹) از ایستگاه عباس‌آباد با سیستم علائم الکتریکی به ایستگاه ریزو اعزام می‌شود. پس از ورود لکوموتیو ۱۶۹ به ایستگاه ریزو، در ساعت ۵ و ۵ دقیقه قطار مسافری مشهد - یزد با اتمام فریضه نماز صبح در ایستگاه عباس آباد و اعلام آمادگی رئیس قطار با سیستم علائم الکتریکی به سمت ایستگاه ریزو اعزام می گردد. هنگام سیر قطار مسافری در بلاک عباس آباد - ریزو، سرپرست عملیات خط در محل بهسازی بدون انجام هرگونه هماهنگی قبلی با کنترل و ایستگاههای طرفین و به منظور انجام تعمیرات بیل مکانیکی (جای گذاری زنجیر چرخ) دستور قرار دادن بوم بیل مکانیکی در داخل خط را به راننده بیل مکانیکی داده و بوم بیل مکانیکی علی رغم اشغالی بلاک و نزدیک شدن مسافری، در داخل خط قرار می گیرد که در حین انجام تعمیرات بیل، قطار مسافری به منطقه تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت که در حکم احتیاط صادره توسط ایستگاه تشکیلاتی طبس، ثبت و به رویت و امضای رییس قطار و لکوموتیوران رسیده است نزدیک می‌شود، ضمناً محل مربوطه نیز به تابلوهای هشداری (۳۰ و ۱۵) مطابق مقررات عمومی سیر و حرکت تجهیز بوده است. با عبور از قوس و ترانشه محل تقلیل سرعت(شعاع قوس ۲۰۰۰ متر) و مشاهده بیل مکانیکی در داخل خط، لکوموتیوران اقدام به نواختن سوت اخطار ممتد و ترمز سریع می نماید، لیکن به لحاظ نزدیک بودن فاصله، قسمت فوقانی لکوموتیو با بوم بیل مکانیکی که در حال چرخش برای خارج شدن از روی خط بوده است، برخورد و منجر به واژگون شدن بیل مکانیکی گردیده و با سالن‌های قطار برخورد می نماید که به دلیل سرعت غیرمجاز قطار و ناپایدار بودن خط در محل، سالن های دوم و سوم و چهارم واژگون و سالن های ۵ الی ۸ نیز از خط خارج و قطار پس از طی مسافت حدود ۲۲۰ متر از محل برخورد متوقف می گردد. بر اساس بررسی‌های انجام گرفته تاکنون، دو علت مهم در وقوع این سانحه، انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی (پس از اتمام عملیات و اعلام آزادسازی مسیر تردد قطار از سوی سرپرست عملیات بهسازی) و همچنین تخطی از سرعت مقرره و تعیین شده مطابق حکم احتیاط می‌باشد. ضمناً شناسایی سایر علل و عوامل موثر در وقوع این سانحه در دست بررسی بوده که پس از تحقیقات بیشتر، نتایج متعاقباً به استحضار خواهد رسید.»

منبع: ایسنا

آرژانتین هواپیمای ماهان ایر را توقیف کرد

دولت آرژانتین یک هواپیمای ماهان ایر را که در اجاره ونزوئلا قرار دارد، توقیف کرده است. دولت آرژانتین یک بوئینگ ۷۴۷ متعلق به خطوط هوایی ماهان ایر را که در اجاره شرکت دولتی کونویاسا ونزوئلا قرار داشته در فرودگاه بوئنوس آیرس توقیف کرده است. بنابر این گزارش، در این هواپیمای باری که تحت تحریم آمریکاست، هفت خدمه ایرانی و ۹ خدمه ونزوئلایی حضور داشته‌اند که همه آنها هم اکنون در آرژانتین به سر می‌برند و به دلیل توقیف گذرنامه‌هایشان نتوانسته‌اند به ونزوئلا بازگردند. گفته می‌شود که شرکت کونویاسا دو هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ دیگر متعلق به ماهان ایر را در اجاره دارد. همچنین پایگاه خبری لاپنزا دلارا در گزارشی با اشاره به اینکه این هواپیما از مبدأ مکزیک در پرواز بوده است، مدعی شد که برخی خدمه آن با نیروی قدس سپاه پاسداران ایران مرتبط هستند و هنگام فرود در فرودگاه بوئنوس آیرس قصد سوختگیری داشته است. به گزارش لاپنزا دلارا، هواپیمای توقیف شده در بوینس آیرس حامل قطعات خودرو برای یک شرکت خودروسازی بوده و در چند مرحله بازرسی محموله مشکوکی در آن کشف نشده است.

منبع: ایسنا

قربانیان تب کریمه کنگو در عراق صعودی شد

شمار قربانیان بیماری تب کریمه کنگو در عراق به ۲۷ تن رسید. مقامات بهداشتی عراق در جدیدترین آمار قربانیان بیماری تب کنگو طی سال جاری در این کشور اعلام کردند: تاکنون ۲۷ تن بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند. جدیدترین آمار فوتی های تب کریمه کنگو در این کشور تا ماه قبل که ۱۲ فوتی در سال جاری گزارش شده بود افزایش قابل توجهی داشته است. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، این بیماری که موجب خونریزی شدید می شود معمولا از طریق تماس با خون حیوان آلوده منتقل می شود. وزارت بهداشت عراق در اطلاعیه ای اعلام کرده است که از شروع سال جدید ۱۶۲ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور ثبت شده و ۲۷ نفر نیز جان خود را از دست داده اند. بر اساس گزارش های سازمان جهانی بهداشت، میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری که در آفریقا، آسیا، خاورمیانه و منطقه بالکان بومی است حدود ۱۰ تا ۴۰ درصد است. به گزارش مدیکال اکسپرس، سخنگوی وزارت بهداشت عراق تاکید کرد تمامی اقدامات برای شناسایی هر چه سریعتر بیماران انجام می شود.

منبع: ایسنا

فرانسوی ها برای انتخاب مجمع ملی پای صندوق های رای رفتند

رای‌دهندگان فرانسوی امروز (یکشنبه) برای شرکت در انتخابات مجلس فرانسه به پای صندوق‌های رای می‌روند.دور اول انتخابات مجمع ملی فرانسه برای امروز برنامه‌ریزی شده و دور دوم آن برای یک هفته بعد در تاریخ ۱۹ ژوئن تعیین شده است. به‌رغم اکثریت قدرتمند حزب راست‌میانه امانوئل ماکرون، این رئیس‌جمهوری فرانسه با رقابت سفت و سخت از جانب ائتلافی موسوم به «اتحادیه مردمی جدید زیست محیطی و اجتماعی» (NUPES)، گروهی متشکل از چهار حزب اپوزیسیون که علیه ماکرون متحد شده‌اند، مواجه خواهد شد. این ائتلاف متشکل از احزاب سوسیالیست‌، کمونیست‌، سبزها و فرانسه تسلیم‌ناپذیر است. مجمع ملی متشکل از ۵۷۷ کرسی است. در چارچوب این ائتلاف، چهار حزب با حمایت از صرفا یک کاندیدا برای هر کرسی موافقت کردند؛ ۱۰۰ نامزد از سبزها، ۷۰ نامزد از سوسیالیست‌ها، ۵۰ نامزد از کمونیست‌ها و ۳۶۰ نامزد از حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر. آخرین مورد حزب «ژان-لوک ملانشن» است که از مارسی نماینده شده و نیاز دارد که دوباره در کرسی خودش انتخاب شود. او امید دارد به عنوان نخست‌وزیر بعدی انتخاب شود. چنانچه ائتلاف ملانشن اکثریت را بگیرد و الیزابت بورن که اکنون نخست‌وزیری را در دست دارد در انتخابات شکست بخورد، ممکن است ماکرون این چپگرا را وارد دولتش کند. ملانشن در انتخابات ریاست جمهوری آوریل که در نهایت به پیروزی دوباره ماکرون انجامید، با کسب حدود ۲۲ درصد رای در جایگاه سوم و پس از مارین لوپن راستگرا قرار گرفت.

منبع: ایسنا

قرعه کشی به سبد خودرو برگشت

مجری طرح‌های فروش اینترنتی خودرو گفت: قرعه کشی برای برخی از خودروها دائمی است و تنها تعدادی خودرو از این فرآیند خارج می‌شوند. آقای جعفر توحیدی مدیرعامل شرکت مگا گفت: مسئولان وزارت صمت به ما اعلام کرده اند که حذف قرعه کشی به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد، اما نه برای همه خودروها. مشاورین گسترش الکترونیک ایما (مگا) شرکتی در زمینه تجارت الکترونیکی است که طبق گفته مسئولان این شرکت، طرح‌های فروش اینترنتی خودرو را طبق نیاز وزارت صمت اجرا می‌کند. آنطور که مدیرعامل این شرکت گفته، اجرای سیستم یکپارچه خودرو با ناهماهنگی‌هایی از ثبت نام تا اعلام نتایج همراه بوده؛ در اولین مرحله، نتایج هم از طریق وزارت صمت و هم از طریق شرکت خودروساز اعلام شد که تناقضاتی داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بنزین در آمریکا رکورد جدیدی ثبت کرد

افزایش جهانی بهای نفت خام باعث ثبت رکورد جدید بهای بنزین در آمریکا شده است. براساس اعلام شبکه سی ان ان، قیمت بنزین در آمریکا در هشت هفته گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و روز شنبه برای نخستین بار قیمت یک گالن بنزین معمولی در سراسر این کشور به پنج دلار رسید. این پانزدهمین روز متوالی است که شاخص قیمت بنزین در آمریکا رکورد جدیدی را ثبت کرده است. همچنین سی و دومین بار طی ۳۳ روز گذشته است که قیمت بنزین در آمریکا با افزایش مواجه می‌شود. زمانی که روند فعلی افزایش قیمت‌ها از ۱۵ آوریل آغاز شد، میانگین قیمت هر گالن بنزین در آمریکا چهار دلار و هفت سنت بود. قیمت فعلی از افزایش ۲۳ درصدی قیمت بنزین در کمتر از دو ماه حکایت دارد. تأثیر افزایش قیمت بنزین تنها شامل مشکلاتی برای رانندگان نمی‌شود. بر اساس گزارش تورمی که دولت آمریکا روز جمعه منتشر کرد، این موضوع در قیمت‌ طیف کاملی از کالاها و خدمات تأثیرگذار است که با سریعترین رشد طی ۴۰ سال گذشته در حال افزایش هستند. بر اساس نظرسنجی دانشگاه میشیگان، تورم موجب شد اعتماد مصرف کنندگان آمریکایی به پایین‌ترین سطح خود برسد. نگرانی در ارتباط با اقداماتی که بانک مرکزی آمریکا برای مبارزه با تورم انجام خواهد داد، سبب سقوط ارزش سهام در آمریکا طی ماه‌های اخیر شده و ثروت خانوارها به ارزش میلیاردها دلار را از بین برده است. در حالی که میانگین قیمت پنج دلار در هر گالن قیمت جدیدی است,، اما بنزین با این قیمت در بسیاری از مناطق در آمریکا رایج شده است. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد ۳۲ درصد از پمپ بنزین‌ها در سراسر آمریکا روز جمعه، بنزین را با قیمت پنج دلار در هر گالن به فروش رساندند. این در حالی است که حدود ده درصد از پمپ‌ بنزین ها، بنزین را با قیمت پنج دلار و ۷۵ سنت در هر گالن به فروش رساندند. بعید به نظر می‌رسد قیمت بنزین در همین عدد متوقف شود. با شروع سفرهای تابستانی، همراه با قطع ارسال نفت روسیه، قیمت نفت در بازارهای جهانی را افزایش داده است. به گفته تام کلوزا رئیس بخش تحلیل انرژی در موسسه او پی آی اس، میانگین قیمت بنزین در آمریکا ممکن است اواخر تابستان امسال به شش دلار در هر گالن برسد. این در حالی است که بالاترین میانگین در سراسر آمریکا متعلق به ایالت کالیفرنیا است، جایی که روز شنبه، میانگین قیمت بنزین شش دلار و ۴۳ سنت در هر گالن فروخته شد. اما مشکلات ناشی از افزایش قیت بنزین در سراسر آمریکا احساس می‌شود.علاوه بر افزایش شدید تقاضا برای بنزین، مشکل عرضه نیز وجود دارد که سبب افزایش قیمت نفت و بنزین می‌شود. تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و اروپا علیه روسیه عوامل مهمی محسوب می‌شوند، زیرا روسیه از جمله صادرکنندگان بزرگ نفت در جهان است. نفت کالایی است که در بازارهای جهانی معامله می‌شود. آمریکا هرگز مقادیر قابل توجهی نفت از روسیه وارد نکرده است، اما اروپا به طور سنتی به روسیه وابسته بوده است. تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای ممنوعیت ورود نفت از روسیه موجب افزایش قیمت نفت در سطح جهانی شده است. قیمت هر بشکه نفت خام در روز جمعه به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه بسته شد. این رقم در ماه گذشته کمتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه بود. گلدمن ساکس اخیرا پیش بینی کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت خام برنت بین ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر، ۱۴۰ دلار در هر بشکه خواهد بود. این رقم پیشتر ۱۲۵ دلار در هر بشکه بود. فراتر از خروج روسیه از بازار جهانی عوامل دیگر هم در این روند دخیل هستند که محدود کردن عرضه یکی از آنها محسوب می‌شود. اوپک و متحدانش، تولید نفت خود را به شدت کاهش داده اند، زیرا تقاضا برای نفت در ماه‌های اولیه شیوع همه گیری کاهش یافت و بسیاری از مشاغل در جهان تعطیل شدند. برخی از کشورهای تولیدکننده نفت در تلاش برای افزایش قیمت، تولید خود را کاهش دادند. این در حالی است که ظرفیت تولید و پالایش نفت آمریکا هنوز به طور کامل به سطح قبل از همه گیری نرسیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

رزمایش نظامی عربستان و فرانسه آغاز شد

عربستان سعودی و فرانسه در حال برگزاری رزمایشی با هدف افزایش آمادگی رزمی نیروهای دو کشور هستند. منابع خبری از برگزاری رزمایشی نظامی میان نیروهای دفاعی عربستان سعودی و فرانسه به نام «سانتول-۲» خبر دادند. به گزارش العربیه، این رزمایش مشترک از روز پنجشنبه هفته گذشته میان نیروهای دفاعی ریاض و پاریس، و در شمال‌غربی عربستان آغاز شده است. «خالد بن محمد الخشرامی» معاون فرمانده منطقه شمال غرب عربستان، نیز با اشاره به آنکه نام این رزمایش سانتول-۲ است، افزود: «هدف برگزاری چنین رزمایشی افزایش آمادگی رزمی نیروهای دو کشور و همچنین کسب تجربه بیشتر در این زمینه است. این رزمایش چند روزه خواهد بود و در نتیجه آن هماهنگی بین نیروهای مسلح سعودی و فرانسه افزایش می‌یابد.» این شبکه خبری همچنین اعلام کرد که در این رزمایش از گلوله‌های جنگی واقعی استفاده شده است. به تازگی منابع خبری از برگزاری رزمایش مشترک کشورهای عضو سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با مشارکت سوئد و فنلاند در دریای بالتیک خبر داده و آن را علاوه بر نشان دادن قدرت، پیامی مستقیم به روسیه اعلام کرده بودند. از سوی دیگر، هفته گذشته وزارت دفاع روسیه گفت نیروهای هسته‌ای این کشور در حال برگزاری رزمایشی در استان «ایوانوفو» هستند. سال گذشته، برای اولین‌بار در جهان هزینه‌های نظامی از ۲ هزار میلیارد دلار در سال فراتر رفت و به نظر می‌رسد با تقویت نیروهای مسلح کشورهای اروپایی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، بیشتر هم بشود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مردم پاریس دست به تظاهرات زدند

معترضان فرانسوی تظاهراتی را امروز در پاریس برگزار کردند. معترضان فرانسوی و پیش از انتخابات پارلمانی این کشور، تظاهراتی را در پاریس برگزار کردند. به نوشته رسانه‌های خبری، این تظاهرات در اعتراض به نژاد پرستی در پایتخت این کشور برگزار شده استاین تظاهرات در حالی برگزار شد که قرار است فردا (یکشنبه) نخستین دور انتخابات مجلس شانزدهم این کشور برگزار شود. همچنین این تظاهرات در حالی برگزار شده که قرار است انتخابات فرانسه در دو دور در تاریخ‌های ۱۲ و ۱۹ ژوئن به منظور انتخاب ۵۷۷ نماینده پارلمان برگزار شود. درماه آوریل، فرانسه شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود که طی آن، امانوئل مکرون برای دومین دوره به عنوان رئیس جمهور به انتخاب رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ایران از بحران آبی عبور کرد

عبور از بحران آبی به معنای استفاده بی رویه هموطنان نیست. محسن منصوری تصریح کرد: ما از بحران آبی عبور کردیم، اما به معنای وضع خوب ذخایر آبی نیست.از بحران آبی عبور کردیموی افزود: در پشت سدها و در منابع زیر سطحی و زیر زمینی محدودیت داریم و بهترین راهکار صرفه جویی در مصارف خانگی است. استاندار تهران گفت:در مصارف کشاورزی نیز تدابیری پیش بینی شده است تا در حوزه آب شرب دچار مشکل نشویم.

منبع: شبکه خبر

ایران و ونزوئلا سند جامع همکاری‌ ۲۰ ساله امضا کردند

رئیس جمهور در نشست خبری با همتای ونزوئلایی خود، امضای سند ۲۰ ساله دو کشور را جلوه‌ای از اراده دو کشور برای توسعه روابط دانست.رئیس جمهور در نشست خبری با نیکلاس مادورو، همتای ونزوئلایی خود، گفت: امروز میزبان کسی هستیم که سیاست مبارزه با امپریالیسم را به‌طور مثال‌زدنی نشان داده و با سپری کردن تحریم‌ها و تهدیدها به جایگاه خوبی دست یافته است. رئیس جمهور با اشاره به اینکه تحریم‌ها و تهدیدها علیه ملت ایران نیز در سال‌های سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی فراوان بوده، اما ملت ایران تصمیم گرفته که این تحریم‌ها را فرصتی در جهت پیشرفت کشور قلمداد کند، افزود: وقتی آمریکایی‌ها به شکل رسمی اعلام می‌کنند که فشارهای حداکثری به جمهوری اسلامی ایران به شکل مفتضحانه شکست خورده، این نقطه پیروزی ملت ایران و نقطه شکست آمریکا و دشمنان است. رئیسی اظهار داشت: ونزوئلا سال‌های سختی را سپری کرده، اما اراده مردم و دولتمردان این کشور و شخص آقای رئیس جمهور این بوده که باید در مقابل تحریم‌ها مقاومت کرد. امروز آقای رئیس جمهور توضیح داد که کشورش ابرتورم‌ها را پشت سر گذاشته و رشد اقتصادی در این کشور آغاز شده است. این نشانه بسیار خوبی است و به همه ثابت می‌کند که مقاومت و ایستادگی جواب می‌دهد و دشمن را وادار به عقب‌نشینی می‌کند.

منبع: شبکه خبر

خورِخوران جهانی شد

با اعلام کنوانسیون بین المللی رامسر، بندرخمیر به همراه ۲۴ شهر از ۱۳ کشور جهان، در فهرست شهرهای تالابی جهان قرار گرفت.شهردار بندرخمیر افزود: از کشور ایران برای نخستین بار بندرخمیر به همراه شهر «ورزنه» که در کنار تالاب گاوخونی قرار دارد، به عنوان شهرهای تالابی ثبت جهانی شدند تا به این ترتیب مردم بندرخمیر که سال‌ها برای کسب این عنوان برنامه ریزی و تلاش کرده اند، به حق خود برسند. جواد محمودی افزود: بندر خمیر تا پیش از این نیز به علت فعالیت‌ها و مشارکت‌های گسترده مردم در فعالیت‌های اجتماعی به ویژه حفاظت از تالاب خورِخوران، در کانون توجه ملی و بین المللی قرار داشت و توانسته بود به عنوان نخستین شهر ملی تالابی ثبت شود و همچنین عنوان جهانی شهر یادگیرنده یونسکو را نیز کسب کند. جایزه و گواهینامه شهر تالابی در مراسم جهانی سه سالانه کنوانسیون رامسر در شهر ووهان چین در اوایل آذرماه ۱۴۰۱ به شهرداران اعطا می‌شود.تالاب بین المللی خورِخوران بندرخمیر بزرگترین تالاب دریایی خاورمیانه است و دو معاهده یونسکو و معاهده بین المللی رامسر از این منطقه حفاظت شده (حرا) مراقبت می‌کند. ارزش این منطقه به قدری زیاد است که به آن لقب ذخیره گاه زیست کره داده شده است. وجود اکوسیستم منحصر بفرد و زیبا در این منطقه شرایطی ویژه‌ای برای گردشگی فراهم کرده است. دراین تالاب بالاترین گستره درختان مانگرو (حرا) را شاهد هستیم و وسعت تالاب صد هزار هکتار و محدوده جنگلی آن حدود ۸۶ هزار هکتار است.

منبع: شبکه خبر

روسیه به ناتو هشدار داد

مدیر بخش اروپای وزارت امور خارجه روسیه از واکنش مناسب کشورش به تجمع نیروهای ناتو در لهستان، با هدف دور کردن تهدیدات احتمالی علیه امنیت روسیه، سخن گفت. به نقل از روسیاالیوم، مدیر بخش اروپای وزارت امور خارجه روسیه از واکنش مناسب کشورش به تجمع نیروهای ناتو در لهستان، با هدف دور کردن تهدیدات احتمالی علیه امنیت روسیه، سخن گفت.یک مقام دفاعی آمریکا گفت: روسیه در روزهای آینده همه بخش‌های منطقه لوهانسک را تصرف خواهد کرد. وبگاه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: یک مقام ارشد بخش دفاعی آمریکا گفت در حالی که اوکراین روز به روز ضربات سنگین تری را در جنگ با روسیه متحمل می‌شود و تجهیزات و مهمات جنگی آن هم روز به روز کم‌تر می‌شود، روسیه احتمالا در چند هفته آینده، تمام بخش‌های منطقه لوهانسک را تصرف خواهد کرد. این وضع باعث خواهد شد که دستیابی روسیه به اهدافش در تصرف مناطق لوهانسک و دونتسک سریع‌تر شود. این دو منطقه با هم، منطقه دونباس در شرق اوکراین را تشکیل می‌دهند. اما روسیه همچنان برای پیروزی نیروهایش در جنگ تلاش خواهد کرد و جبهه جدیدی را برای جنگ در اوکراین خواهد گشود و جنگ در این جبهه جدید مدتی طول خواهد کشید. مقام دفاعی ارشد آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفت شهرهای "سوردونتسک" و "لیسچانسک" در لوهانسک تحت فشارهای فزاینده قرار دارند و احتمالا در طول یک هفته به تصرف نیروهای روس درخواهند آمد.روزنامه آلمانی «بیلد ام سونتاگ» شنبه به نقل از منابع دولتی فرانسه و اوکراین گزارش داد پیش از نشست گروه هفت در اواخر ماه ژوئن، اولاف شولتس صدراعظم آلمان به همراه روسای جمهور فرانسه و ایتالیا به کی یف سفر می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز از فرانکفورت، یک سخنگوی دولت آلمان به رویترز اعلام کرد «ما نمی‌توانیم این خبر را تأیید کنیم». این در حالی است که الیزه و دولت ایتالیا بلافاصله به درخواست‌ها برای توضیح پاسخ ندادند. زمان حمله روسیه به اوکراین، هیچ یک از این سه مقام به کی یف سفر نکرده اند.مدیر بخش اروپای وزارت امور خارجه روسیه از واکنش مناسب کشورش به تجمع نیروهای ناتو در لهستان، با هدف دور کردن تهدیدات احتمالی علیه امنیت روسیه، سخن گفت. به گزارش شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، اولیگ تیابکین، تصریح کرد، مقامات لهستان سال‌ها قبل از کودتای سال ۲۰۱۴ در اوکراین، در پی تقویت شاخه غربی ناتو و استقرار واحدهایی از این پیمان نظامی در خاک خود بوده اند. تیابکین ادامه داد، روابط میان روسیه و لهستان به طرز بی سابقه‌ای متشنج است، لهستان یکی از پیشنهاد دهندگان و مشوقان تحریم‌های قاطع علیه روسیه و قطع روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با مسکو به شمار می‌آید.

نقض حکم محکومیت "طبری" تکذیب شد

دیوان عالی کشور ضمن تکذیب خبر منتشره در خصوص نقض حکم محکومیت اکبر طبری اعلام کرد: درخواست اعاده دادرسی تنها در خصوص دو مورد از عناوین اتهامی پذیرفته شده است.پیرو انتشار مطلبی در فضای مجازی مبنی بر نقض حکم محکومیت اکبر طبری، روابط عمومی دیوان عالی کشور اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر کرد. دیوان عالی کشور ضمن تکذیب خبر منتشره در خصوص نقض حکم محکومیت اکبر طبری اعلام کرد: نخست اینکه، نقض رأی محکومیت اکبر طبری صحت ندارد بلکه دیوان عالی کشور در ارتباط با درخواست نامبرده مبنی بر تجویز اعاده دادرسی تنها در دو مورد از عناوین اتهامی (جعل سند و سردستگی شبکه ارتشاء) با توجه به مستندات ارائه شده بدون اینکه رأی دادگاه نقض شود، اجازه رسیدگی مجدد را داده است؛ بدیهی است دادگاه بعدی پس از رسیدگی مطابق ماده ۴۸۰ قانون آئین دادرسی کیفری در صورتی که اعاده دادرسی را وارد تشخیص دهد، می‌تواند آن بخش که مورد اعاده قرار گرفته را نقض و رأی جدید صادر نماید. لازم به ذکر است که طبق ماده ۴۷۴ قانون مذکور اعاده دادرسی نسبت به رأی قطعی پس از حدوث واقعه جدید و یا ارائه مستندات جدید صورت می‌گیرد که پرونده در همین راستا مطرح و منتهی به تصمیم مزبور شده است.

منبع: تسنیم

ایران از سد استرالیا گذشت

تیم‌ ملی والیبال ایران در سومین دیدار از فصل ۲۰۲۲ لیگ ملت‌های والیبال از ساعت ۴:۳۰ امروز یک‌شنبه در برزیل به مصاف استرالیا رفت و با نتیجه ۳ بر یک حریف خود را شکست داد. ترکیب شروع‌کننده برای در این دیدار، طاهر وادی، امین اسماعیل‌نژاد، میلاد عبادی‌پور، امیرحسین اسفندیار، امیرحسین توخته، مهدی جلوه و محمدرضا حضرت‌پور (لیبرو) بود. خطاهای مکرر سرویس از سوی هر دو تیم در آغاز بازی نشان می‌داد که زدن سرویس‌های ریسکی و پرقدرت، توصیه سرمربیان تیم‌ها در این دیدار است. دو دفاع روی تور متوالی از اسفندیار و جلوه و یک سرویس بدون بازگشت از توخته، دیوید پرستون، سرمربی تیم ملی استرالیا را مجبور به استفاده از وقت استراحت فنی خود کرد که البته تأثیری در روند بازی نداشت و حملات مؤثر ایران کنار اشتباهات حریف، اختلاف امتیازات را بیشتر کرد. تیم ایران در ست نخست ۲۵ بر ۱۴ برنده شد. شاگردان بهروز عطایی در ست نخست، ۱۳ امتیاز از حمله، ۲ امتیاز از دفاع روی تور، ۲ امتیاز مستقیم سرویس و ۸ امتیاز از اشتباهات حریف به دست آوردند و همچنین ۵ امتیاز هم از روی اشتباهات خود به استرالیا دادند. دفاع سازمان‌یافته، مشخصه بازی امروز تیم ملی ایران مقابل استرالیا بود که با دفاع داخل میدان، تکمیل می‌شد. شاگردان عطایی تا امتیاز ۲۴ بدون دردسر پیش رفتند ولی تعلل در گرفتن امتیاز آخر، او را مجبور کرد ملی‌پوشان ایران را به‌بهانه وقت استراحت بیرون بکشد، نتیجه پایانی ست دوم ۲۵ بر ۲۲ به‌سود ایران بود. تیم ایران تا پایان ست دوم، ۲۴ امتیاز از حمله، ۵ امتیاز از دفاع روی تور، ۴ امتیاز مستقیم سرویس و ۱۷ امتیاز از اشتباهات حریف به دست آورد و همچنین ۱۴ امتیاز هم از روی اشتباهات خود به استرالیا واگذار کرد. پس از ۲ ست پیروزی آسان، افت انگیزه و قدرت حملات تیم ایران، دور از ذهن و انتظار نبود و همین اتفاق هم در شروع ست سوم افتاد. بازی‌سازی خوب وادی و عدم توانایی مدافعان روی تور استرالیا در مهار اسماعیل‌نژاد، فاصله امتیازات را به‌صورت موقت کم کرد. آمار بازی، حکایت از برتری ایران در حمله و دریافت بهتر تیم ملی استرالیا داشت. در ادامه بازی، تمرکز مدافعان حریف روی اسماعیل‌نژاد، باعث شد صابر کاظمی جای او را بگیرد و رمضانی هم جانشین وادی شد اما این دو تعویض هم تغییری در روند بازی و تعداد بالای اشتباهات تیم ایران ایجاد نکرد و استرالیا در نهایت ۲۵ بر ۱۸ برنده شد. تیم ایران تا پایان ست سوم، ۳۴ امتیاز از حمله، ۸ امتیاز از دفاع روی تور، ۴ امتیاز مستقیم سرویس و ۲۲ امتیاز از اشتباهات حریف به دست آورد و همچنین ۲۲ امتیاز هم از روی اشتباهات خود به استرالیا واگذار کرد. وادی و اسماعیل‌نژاد در ست چهارم به ترکیب اصلی تیم ملی برگشتند. از رفتار بازیکنان مشخص بود که ذهنیت آنها با آنچه در ست سوم بود، فرق کرده است. پرستون، این بار، بازیکنانش را در حالی که ۶ بر ۲ عقب بودند برای ایجاد وقفه در جریان بازی، بیرون کشید. برتری ایران در ست چهارم، منجر به پیروزی ۲۵ بر ۱۵ در این ست و ۳ بر یک در مجموع بازی شد تا به‌نوعی شکست خود مقابل استرالیا در لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ را جبران کرده باشد. تیم ایران در پایان این دیدار، ۴۸ امتیاز از حمله، ۱۲ امتیاز از دفاع، ۵ پوئن‌سرویس و ۲۸ امتیاز از اشتباه‌های حریف کسب کرد. تیم استرالیا نیز ۴۰ امتیاز از حمله، ۹ امتیاز از دفاع، ۲ امتیاز مستقیم سرویس و ۲۵ امتیاز از اشتباه‌های ایران به دست آورد. استرالیا پیش از این بازی با ۲ شکست و ۶ ست باخته در قعر جدول ۱۶تیمی لیگ ملت‌ها قرار داشت. تنها پیروزی این تیم در لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ نیز مقابل ایران با هدایت ولادیمیر آلکنو رقم خورد و استرالیا با ۱۴ شکست و یک پیروزی، فصل ۲۰۲۱ را به پایان رساند.

منبع: تسنیم

سوری ها علیه تحرکات ترکیه دست به تظاهرات زدند

مردم شهرک «تل‌رفعت» و اطراف آن در حومه شمالی حلب، در اعتراض به اشغالگری ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به آن و اقدامات آنها علیه شهروندان سوری، تحصن اعتراضی برگزار کردند. شرکت‌کنندگان پرچم سوریه و بنرهایی را در محکومیت سیاست رئیس جمهور ترکیه برافراشتند. شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی با سردادن شعارهایی علیه اشغالگری ترکیه بر تمامیت ارضی سوریه و اتحاد میان مردم این کشور تأکید کردند. معترضان که پرچم‌های سوریه را در دست داشتند اعلام کردند که کنار ارتش این کشور برای حفظ شرف و آزادی خاک میهنشان از اشغال نیروهای خارجی خواهند ایستاد و از کشورشان دفاع خواهند کرد. شرکت‌کنندگان در این تجمع همچنین به اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اعتراض و آن را محکوم کردند. شرکت‌کنندگان در این تجمع اعلام کردند که این تجمع از جانب همه اقشار ملت سوریه است تا به اشغالگری ترکیه و تهدیدات و مواضع مقامات ترکیه که وحدت و تمامیت ارضی سوریه را هدف قرار داده است، نَه بگویند. تظاهرات‌کنندگان افزودند که آنها هراسی از تهدیدات اردوغان ندارند و برای حفظ سرزمین خود از گزند اشغالگران آماده جانفشانی هستند. «ابراهیم دیبو» از مقامات محلی شهرک تل‌رفعت گفت: این تجمعی است تا به اردوغان بگوید؛ سوریه استوار ایستاده است و به تو اجازه نخواهد داد که رؤیاهایت را تحت هر بهانه دروغینی محقق کنی. مردم سوریه سدی محکم در برابر هرگونه تجاوز اشغالگران هستند و دوش به دوش ارتش سوریه حرکت می‌کنند. «عصام کلجو» از ساکنان این روستا هم گفت: ما حمله ترکیه به تل‌رفعت را محکوم می‌کنیم ما با تمام قوا دفاع خواهیم کرد. رجب طیب اردوغان هفته گذشته اعلام کرد که این کشور به‌زودی عملیاتی را برای ایجاد «منطقه امن» در عمق ۳۰کیلومتری مرز ترکیه با سوریه در جنوب کشورش انجام خواهد داد. در چند روز گذشته نیز برخی گزارش‌ها درباره عملیات و حملات توپخانه‌ای نظامیان ترکیه و عناصر مسلح مورد حمایت آنکارا به مناطقی در شمال سوریه و کشته و زخمی شدن چندین نفر در جریان آن منتشر شده است. روزنامه حریت پیشتر در گزارشی نوشته بود: «در حالی که انتظار می‌رود عملیات نظامی ترکیه این هفته در شمال سوریه آغاز شود، فعالیت‌ها در این منطقه افزایش یافته است و طی روزهای اخیر شاهد استقرار یگان‌های نظامی ترکیه در حومه تل‌رفعت و منبج بوده‌ایم.» ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است. از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه‌نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک‌هفته‌ای پس از توافق آتش‌بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه‌نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲کیلومتری از مرز ترکیه عقب‌نشینی کنند. این درحالی است که دولت سوریه حملات و تهدیدهای جدید ترکیه را محکوم و تأکید کرده است: حملات و تهدیدهای ترکیه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و مغایر با توافق‌نامه‌ها و خروجی‌های روند آستانه است.در همین ارتباط، یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه به خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» گفت که «دمشق اظهارات مداخله‌جویانه وحملات تجاوزکارانه ترکیه در ایجاد منطقه موسوم به منطقه امن در شمال سوریه و حملات مکرر و مستمر به خاک سوریه را محکوم می‌کند و این موضوع را مغایر با قوانین بین‌المللی می‌داند.

منبع: تسنیم

داعش ۵ مصری را به قتل رساند

پنج نفر از جمله ۲ سرباز مصری در حمله عناصر گروه «ولایت سینا» وابسته به داعش در شهر رفح واقع در استان سینای شمالی کشته شدند. بر اساس این گزارش، حمله عناصر «ولایت سینا» وابسته به داعش صبح روز شنبه نیروهای ارتش و گروه‌های قبیله‌ای حامی آنها را هدف قرار داد که در نتیجه آن دو سرباز و سه تن از اعضای گروه‌های قبیله‌ای کشته شدند. نظامیان مصری به ویژه در شبه‌جزیره سینا در سال‌های اخیر بارها هدف حملات گروه‌های تروریستی قرار گرفته ‌اند. تکفیری‌ها به دنبال شکست در برخی از کشورهای منطقه مانند سوریه و عراق در سال‌های اخیر به دیگر کشورهای منطقه از جمله شمال آفریقا فرار کرده و موجب ناامن شدن این کشورها شده‌اند. فعالیت گروه‌های تروریستی در سینای شمالی متمرکز است، اما این گروه‌ها گاهی حملاتی را در مرکز و جنوب سینا و یا دیگر شهرهای مصر نیز انجام می‌دهند. گروه موسوم به «انصار بیت‌المقدس» خطرناک‌ترین گروه‌ افراطی در شبه جزیره سینا است که پس از بیعت با گروه تروریستی «داعش»، نام خود را به «ولایت سینا» تغییر داده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha