جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شهادت امام جواد

حوزه/ عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: در کلام امام جواد(ع) رسیدن مسیر رسیدن به رضوان الهی که هدف اصلی از خلقت انسان است، مطرح شده که رسیدن به رضوان الهی در ارتباط انسان به خداوند و ارتباط انسان با خلق خدا شکل می گیرد.

«طاهره ماهرو زاده» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز شهادت جانگداز امام جواد(ع)اظهار داشت: در روایتی از این امام بزرگوار آمده است که فرمودند: سه چیز، سبب رسیدن به رضوان خدای متعال است: نسبت به گناهان و خطاها، زیاد استغفار و اظهار ندامت کردن؛ اهل تواضع کردن و فروتن بودن و صدقه و کارهای خیر بسیار انجام دادن.
وی افزود:این امام در کلام بسیار زیبا به ابعاد جسمی و معنوی انسان توجه کرده است در بعد ارتباط انسان باخداوند حس عبد و بنده بودن را بیان می کند واینکه آدمی در تمام لحظات باید در محضر الهی خود را بداند و از هر گونه زشتی و ناپاکی دوری نماید و دائم در حال استغفار باشد و این استغفار زبانی که همراه با خضوع و خشوع در مقابل خداوند باشد رضوان الهی را بدنبال دارد.
مدیرگروه تفسیر مجتمع عالی بنت الهدی، بیان داشت: همچنین در بعد اجتماعی به دو محور انفاق مالی و نسبت به بندگان خدا و متواضع بودن و دوری از تکبر اشاره دارد.یعنی رضوان الهی بدون توجه به بعد اجتماعی انسان معنا نخواهد داشت احساس عبد بودن و بندگی در برابر خداوند با استغفار دائم و در محضر خدا بودن یک مرحله از مسیر رسیدن به رضوان الهی است .
وی با اشاره به خصلت تواضع و خدمت به مردم در سیره امام جواد(ع) گفت: توجه به بعد اجتماعی انسان و در متن جامعه بودن و در کنار مردم زندگی کردن در عین حال دائم به یاد خدا بودن و خدمت به خلق خدا رمز رسیدن به رضوان الهی است. تواضع در مقابل بندگان الهی دوری از تکبر و خود برتر بینی از نکات مهمی است که انسان را به مقام قرب الهی نزدیک می نماید.
ماهروزاده ابراز داشت: امام جواد(ع) نمونه بارز این خدمت به خلق الهی است که از القاب ایشان جواد الائمه است با مردم بودن و در کنار مردم بودن با سخاوت و بخشش در خدمت خلق بودن از ویژگی های این امام همام است.
وی با اشاره به سخاوت و کرامت امام جواد(ع) گفت: این امام در کلامی می فرماید صدقه و کارهای خیر انجام دادن لذا صدقه نیز به تنهایی این رضوان الهی را نمی تواند به همراه داشته باشد کار خیر که مصادیق فراوانی می تواند در زندگی اجتماعی انسان داشته باشد.
مدیرگروه پژوهشی تفسیر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا(س) ادامه داد: در خانواده خدمت به همسر و فرزندان در جامعه در هر شغلی خدمت کردن به مردم مسیر را برای رسیدن به رضوان الهی فراهم می نماید مانند خدمت دکتر به بیمارانش ، خدمت معلم در خدمت به دانش آموزانش و سایر این خدمات جلوه های مهم است که نیاز است در جامعه به آن توجه شود.
وی با بیان اینکه امام جواد(ع) جوان ترین امام شیعیان هستند گفت: این امام همام در سن ۲۵ سالگی به شهادت می رسند لکن در زندگی کوتاه ایشان کرامات فراوانی دیده شده است اینکه امامت به قدرت الهی به یک نوجوان هشت ساله که هنوز به سن بلوغ نرسیده است منتقل شد یک کرامت مهم بود؛ آنچنانکه پیش از این، نبوت به حضرت عیسی(ع) در نوزادی داده شده بود.
ماهروزاده خاطر نشان کرد: امام جواد(ع) مانند همه امامان شیعه، الگوی کامل تقوا و پارسایی و نمونه بارز عبادت، بندگی برای خداوند بودند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha