شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شهادت حضرت جوادالائمه ، امام محمدتقی

حوزه/ از منظر امام جواد(ع) خدمت رسانی به مردم، در اثر نزول رحمت الهی بر انسان است و اگر فردی در این عرصه کوتاهی و سهل‌انگاری نماید، ممکن است نعمت‌های الهی را از دست بدهد؛ به همین دلیل بیان می‌کنم که اگر خواهان رسیدن به درجات عالی در زندگانی شخصی خود هستیم، باید تا می‌توانیم از نیازمندان دست‌گیری کرده و به مستمندان کمک کنیم.

حجت‌الاسلام عباس منصوری، کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با تسلیت فرارسیدن شهادت نهمین امام شیعیان(ع)، به بیان برخی ابعاد و سیره شخصیتی این امام همان پرداخت و اظهار داشت: «صبر و بردباری»، «شجاعت در گفتار»، «جود و احسان»، «نیکوکاری»، «خدمتگزاری صادقانه به مردم» و... بخشی سیره عملی امام محمدتقی(ع) است که مطرح کردن هر کدام از این‌ها، ساعت‌ها زمان می‌برد.

وی بابیان این‌که امام جواد(ع) همه فضائل اخلاقی و کمالات انسانی را از اجداد طاهرین خود به ارث برده بود، بیان داشت: یکی از خصلت‌های والایی که ایشان در همه ابعاد، آن را به کار گرفته بود، شجاعت و صراحت لهجه در گفتارهای حق‌طلبانه بود، به‌  طوری‌ که «روزی مأمون از گذرگاهی عبور می کرد، کودکانی که در کوچه بازی می‌کردند از مشاهده موکب سلطنتی مأمون ترسیده و پا به فرار گذاشتند. فقط یک کودک در جای خود ایستاده بود. مأمون به نزد کودک رسید و از او پرسید: چرا تو مثل دیگر بچه‌ها فرار نکردی؟ و کودک با کمال شجاعت گفت: من گناهی مرتکب نشده‌ام تا به خاطر ترس از کیفر آن فرار کنم و راه هم که برای خلیفه تنگ نیست تا با کنار رفتن آن را بگشایم! مأمون که از منطق قوی و صراحت لهجه کودک تعجب کرده بود، گفت: تو کیستی؟ کودک با افتخار تمام گفت: من، محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب(ع) هستم».

حجت‌الاسلام منصوری، با اشاره به صبر و تحمل بسیار بالای حضرت جوادالائمه(ع)، گفت: امام نهم(ع) در مقابل مصائب و گرفتاری‌های روزگار به‌شدت شکیبا و بردبار بود و نسبت به حوادث سخت و پیشامدهای ناگوار هیچ‌گاه برآشفته و مضطرب نمی‌شد، بلکه با اتکا به خدای متعال به صبر و تحمل روی می‌آورد.

کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به روایت «اَلصَّبْرُ عَلَی المُصیبَةِ مُصیبَةٌ عَلَی الشَّامِتِ بِها»، گفت: بر اساس این روایت «شکیبائی بر ناملایمات و مصائب، بر شماتت کنندگان مصیبت‌زده ناگوار است»؛ پس باید با تکیه‌بر خداوند متعال و توسل به ائمه معصومین(ع)، بر مشکلات و گرفتاری‌های روزمره، فائق آمد.

وی دیگر خصوصیت اخلاقی امام محمدتقی(ع) را «جود و احسان» نامید و تصریح کرد: معروف‌ترین لقب پیشوای نهم شیعیان «جواد» بوده و علت این مهم نیز صرفاً به دلیل جود و عطای فراوانش به مردم بوده است که البته «جواد» برگرفته از نام‌های زیبای پروردگار متعال است که در وجود مقدس حضرت امام محمدتقی(ع) تجسم یافته است.

حجت‌الاسلام منصوری ادامه داد:  علی بن مهزیار می‌گوید «حضرت امام محمدتقی(ع) را دیدم که نماز واجب و غیر واجب خود را در یک قبای خز طارونی به جا می‌آورد و برای من هم قبای خز دیگری بخشید و فرمود: این لباس را من در موقع انجام نماز پوشیده‌ام. و به من فرمود: این لباس اهدائی را در هنگام نماز خواندن بپوش» حال آن که این اقدام حضرت، نشان از پاک بودن ظاهر در نماز و ساده زیستی به هنگام ایستادن در پیشگاه خداوند متعال، دارد.

کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، بابیان این‌که خدمت به مردم و رفع نیازهای آنان در متن زندگی امامان معصوم(ع)، دارد، تصریح کرد: امام جواد(ع) نیز در این عرصه پیشتاز بود تا جایی که می‌فرماید «ثَلاثٌ یُبَلِّغْنَ بِالْعَبدِ رِضْوانَ اللَّهِ کَثْرَةُ الاسْتِغْفارِ وَ خَفْضُ الْجانِبِ وَ کَثْرَةُ الصَّدَقَةِ ؛ انسان با داشتن سه خصلت پسندیده می‌تواند به مقام رضوان و خشنودی الهی رسد. زیاد طلب آمرزش کردن، نرم‌خوئی و مدارا با مردم و زیاد صدقه دادن».

وی با تأکید بر این‌که ترویج فریضه مبارک و لازم صدقه را باید از نهمین پیشوای عالمیان آموخت، اظهار داشت: از منظر امام جواد(ع) خدمت رسانی به مردم، در اثر نزول رحمت الهی بر انسان است و اگر فردی در این عرصه کوتاهی و سهل‌انگاری نماید، ممکن است نعمت‌های الهی را از دست بدهد؛ به همین دلیل بیان می‌کنم که اگر خواهان رسیدن به درجات عالی در زندگانی شخصی خود هستیم، باید تا می‌توانیم از نیازمندان دست‌گیری کرده و به مستمندان کمک کنیم.

حجت‌الاسلام منصوری، در پایان بابیان این‌که سیره عملی حضرت جوادالائمه(ع)، بهترین الگو برای اجرای سبک زندگی اسلامی است، گفت: حوزه‌های علمیه و روحانیون و همچنین کارشناسان عرصه دین و مذهب، با کمک رسانه‌ها، می‌توانند ابعاد شخصیتی و سیره عملی امام جواد(ع) را میان آحاد و اقشار جامعه ترویج دهند، که إن شاءالله با اجرای همین سبک، شاهد کاهش بسیاری از جرائم اخلاقی و اجتماعی خواهیم بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha