جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسین خانی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین خانی با بیان اینکه امام حسین علیه‌السلام مصداق بارز عفو بودند، گفت: یکی از جلوه‌های عفو حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام در روز عاشورا و درباره حضرت حر و انقلابی بود که در ایشان ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی حسینخانی در چهارمین روز مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام که با حضور کارکنان جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به روش‌های تربیتی امام حسین علیه‌السلام که در جلسات گذشته مورد بحث بود، عنوان کرد: ما گاهی در تعاملات اجتماعی با مواردی مواجه می‌شویم که خطایی از طرف مقابل سر می‌زند و در این موارد، به دو شکل می‌توان واکنش نشان داد، یا مقابله به مثل کرد و یا طبق سیره معصومین و تعالیم قرآن کریم، آن خطا را مورد عفو قرار دهیم.

استاد جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: عفو به معنای گذشت و مقابله به مثل نکردن است؛ ما واژه ای به عنوان «صفح» داریم که بالاتر از عفو است و به معنای نادیده گرفتن و فراموش کردن خطا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینخانی با بیان اینکه روش تربیتی عفو در فضاهای آموزشی و خانوادگی کاربرد زیادی دارد، گفت: روش تربیتی عفو از اهمیت زیادی برخوردار است، پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: ألا اُخبِرُکُم بِخَیرِ خَلائقِ الدّنیا و الآخِرَةِ؟: العَفوُ عَمَّن ظَلَمَکَ، و تَصِلُ مَن قَطَعَکَ، و الإحسانُ إلی مَن أساءَ إلَیکَ، و إعطاءُ مَن حَرَمَکَ؛ آیا شما را از بهترین خوی‌های دنیا و آخرت خبر ندهم؟: گذشت از کسی که به تو ستم کرده است و پیوستن به کسی که از تو بریده است و نیکی با کسی که به تو بدی کرده است و عطا کردن به کسی که از تو دریغ داشته است».

وی افزود: امام علی علیه‌السلام در روایتی وقتی بدترین مردم را تشریح می‌کنند، می‌فرمایند: «شَرُّ الناسِ مَن لایَعفُو عَنِ الزَّلَّةِ و لایَستُرُ العَورَةَ؛ بدترین مردم کسی است که لغزش را نمی‌بخشد و عیب پوشی نمی‌کند».

استاد جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: عفو فقط جایی که انسان خطاکار اعتراف و عذرخواهی می‌کند، مصداق ندارد، بلکه اگر فرد به زبان هم نیاورد، از خطای او بگذریم و او را مورد بخشش قرار دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینخانی در ادامه به آثار عفو و بخشش اشاره کرد و گفت: یک بخش از آثار عفو مربوط به فردی است که مرتکب خطا شده و فرد عفو کننده فرصتی در اختیار او قرار می‌دهد تا شاید از خطای خود برگردد و متنبه شود.

وی ادامه داد: گاهی هم آثار عفو به عفوکننده برمی‌گردد، خداوند در آیه ۴۰ سوره مبارکه شوری می‌فرماید: «فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ؛ و هر کس عفو و اصلاح کند، پاداش او با خداست»؛ مهم ترین اثر عفو برای عفو کننده این است که اجر و پاداش او با خداوند متعال است.

استاد جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه عفو و گذشت زمینه رشد و سازندگی فرد عفو کننده را فراهم می‌کند، افزود: عفو و گذشت علاوه بر اینکه باعث فروکش کردن هوای نفس می‌شود، مغفرت الهی را در بر دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینخانی اضافه کرد: یکی دیگر از آثار عفو در زندگی این است که فرد عفوکننده مورد محبت خداوند قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امام حسین علیه‌السلام مصداق بارز عفو بودند، به مواردی از عفو حضرت اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از جلوه‌های عفو حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام در روز عاشورا و درباره حضرت حر و انقلابی بود که ایشان ایجاد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha