دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عراق

حجت الاسلام غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی ایران در عراق گفت: سرود سلام فرمانده یک مراسم خدایی، با اخلاص و مردمی است و نباید آن را اداری ببینیم؛ از این رو ما از هیچ کمکی برای اجرای خوب این سرود در مناطق مختلف عراق دریغ نکردیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق از جمله رایزنی های موفق در کشورهای غرب آسیا است که برنامه های فرهنگی مختلفی را در راستای اتحاد دو ملت ایران و عراق در دستور کار دارد. انعقاد توافقی در ۱۲ بند درخصوص همکاری‌های اجرایی میان دانشگاه فردوسی مشهد و رایزن فرهنگی ایران در بغداد، حمایت از فارغ التحصیلان عراقی از دانشگاه های ایران برای حفظ ارتباط فرهنگی با ایران و هماهنگی برای اجرای برنامه های فرهنگی چون سرود سلام فرمانده و برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بغداد از جمله این اقدامات است.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت های رایزنی جمهوری اسلامی ایران در عراق سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه در حاشیه اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف جهان، با حجت الاسلام غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی ایران در عراق به گفت و گو پرداخته است.

حجت الاسلام غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی ایران در عراق در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه با اشاره به همکاری های فرهنگی ایران و عراق، گفت: در راستای همکاری های دو سویه فرهنگی بین ایران و عراق، حدود دو ماه پیش وزیر فرهنگ عراق سفری به ایران داشت و این سفر، مبنای برخی تفاهم نامه های کاری، اجرایی و اداری شد.

وی با بیان اینکه این تفاهم نامه در سه بخش خلاصه می شود، ادامه داد: در بخش اول که فرهنگی و هنری است وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران و وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق بیانیه ای داشتند که به مرحله اجرا رسیده است.

وی تصریح کرد: در راستای این تفاهم نامه هفته پیش، هفته فیلم سینمای ایران و عراق در بغداد اجرا شد.

رایزن فرهنگی ایران در عراق در خصوص موضوع بخش دوم، این تفاهم نامه گفت: موضوع زیارت اربعین امام حسین(ع) از جمله مفاد دیگر این تفاهم نامه بود و وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق دیداری با مسئولان حج و زیارت ایران داشت و برای اجرای برنامه های مشترک فرهنگی برنامه ریزی شد.

اجرای برنامه های فرهنگی در اربعین حسینی در ۷۰ محور

وی با بیان اینکه امسال برنامه های فکری، فرهنگی ومعنوی با ۷۰ محور برنامه ریزی شده، افزود: ده کمیته تحت اشراف ستاد فرهنگی اربعین حسینی برنامه های قرآنی، کودک و نوجوان، تکریم موکب ها، مراسم سخنرانی، نماز، تبلیغ و فضای مجازی را اجرا می کنند.

حجت الاسلام اباذری گفت: در بخش آثار باستانی نیز توافقات خوبی انجام شده که از جمله آن انتقال تجربیات ایران به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری عراق است که در همین راستا، اولین گروه کاری برای آثار باستانی به عراق اعزام می شود.

استقبال گسترده عراقی ها از سرود سلام فرمانده

رایزن فرهنگی ایران در عراق با اشاره به استقبال بسیار خوب از سرود سلام فرمانده در عراق گفت: سرود سلام فرمانده یک مراسم خدایی، با اخلاص و مردمی است و نباید آن را اداری ببینیم. از این رو ما از هیچ کمکی برای اجرای خوب این سرود در مناطق مختلف دریغ نکردیم و هماهنگی های لازم را انجام دادیم تا این سرود امام زمانی(عج) همچون جشن های نیمه شعبان مردمی بماند و ما نیز از آن پشتیبانی کردیم.

وی در خصوص سایر برنامه های رایزنی جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: حدود ۵۷ هزار و ۶۰۰ دانشجو عراقی در ایران تحصیل می کنند که پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های ایران ما سعی می کنیم، ارتباط آنها به لحاظ فرهنگی با ایران حفظ شود از این رو این فارغ التحصیلان عراقی مورد حمایت معنوی ما قرار می گیرند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha