جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رهبر انقلاب

حوزه/ کسانی که به نظام اندیشه مقام معظم رهبری علاقه‌مندند مناسب است عنایت بیشتری به ابتدای این سخنرانی و عناصر بنیادین داشته باشند و رابطه این عناصر را با سبک زندگی روشن سازند.

خبرگزاری حوزه | انقلاب اسلامی حاصل جاری شدن معارف ناب اسلامی در سطح جامعه و پذیرش عمیق آن توسط مردم است. معارفی که از توحید سرچشمه گرفته و به همه ابعاد زندگی انسان روح و معنا می بخشد؛ به انسان هدف و انگیزه می دهد و طرح کلان زندگی او را ترسیم می‌کرده و او را برای یک تحول آماده می‌سازد.
لذا می‌توان در یک جمله به اختصار گفت: هویت ممتاز جریان عظیم انقلاب از پشتوانه معرفتی آن گرفته شده است.

وظیفه ای که ما بر عهده داریم این است که معارف ناب را از امام انقلاب اخذ کرده و آن را تبدیل به یک دستگاه فکری نماییم به صورتی که پایه اندیشه ها و تحلیل های مردم قرار گیرد و آبشخور برنامه ریزی های خرد و کلان باشد.
نقطه مطلوب آن‌جایی است که معارف اسلامی درونی شود و سویه احساسات و تمایلات نیز بر اساس هندسه معرفتی جهت داده شوند.
و این مساله به قدری مهم است که می‌بایست کلان پروژه مجموعه های آموزشی، فرهنگی و تربیتی قرار گیرد.

در سال های اخیر مطالعه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در سطح گسترده و در لایه های مختلف جامعه گسترش یافته است. این امر مبارک در فهم نظام مند اندیشه معارفی مقام معظم رهبری موثر بوده و فهم مردم را از بیانات رهبرانقلاب ارتقاء داده است.

در کنار این حرکت با برکت و در جهت درونی کردن معارف ناب اسلامی توجه به دو مطلب بی فایده نخواهد بود.
در این مختصر برآنم تا به مجموعه های فکری فرهنگی که در زمینه اندیشه رهبرانقلاب فعالیت دارند دو پیشنهاد پژوهشی ارائه نمایم:

۱. پژوهش و آموزش بر محوریت مقاله روح توحید نفی عبودیت غیر خدا

این مقاله که به قلم دقیق رهبرانقلاب نوشته شده است، متن موجز و پرمغزی در بینش توحیدی است که شامل سه ساحت: جهان‌بینی عمومی، انسان شناسی و دکترین اجتماعی می شود.
مزیت این مقاله بر بخش توحید کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در ارائه نظام توحیدی مناسب تر و منسجم تر است. از طرفی توجه بیشتر به بحث انسان شناسی را می‌توان مزیت دیگر این مقاله دانست.متاسفانه با وجود اتقان محتوایی و نظام بحث قوی، توجه مناسبی به این مقاله نشده است. البته در کتاب اصول زندگی ساز اسلام تلاش شده است که بر اساس ساختار مقاله روح توحید بیانات معارفی حضرت آقا گردآوری شود.
این مقاله ظرفیت آن را دارد که شروح مختلفی بر آن نگاشته شده و از زوایای مختلف بسط داده شود.

۲. پژوهش در خصوص عناصر بنیادین زندگی اسلامی بر محوریت سخنرانی راهبردی ۱۳۷۹/۹/۱۲ رهبر معظم انقلاب

این بیانات از مهم ترین و راهبردی ترین سخنرانی های حضرت آقا است. معظم‌ له در ابتدای این سخنرانی‌ اصولی که حرکت مردم و نظام اسلامی را در صراط اسلام ضمانت کرده و زیرساخت یک زندگی مطلوب قرار می گیرند را بیان می‌کنند.
ایشان به صورت کلی عناصر بنیادین را دو قسم بینشی و وظایف عملی تقسیم کرده و برای هر یک، پنج مورد ذکر می‌فرمایند.
این عناصر بنیادین آبشخور برنامه ها و دستورات اسلامی است.

در قسمت دوم بیانات، معظم له فرآیند پنج مرحله ای انقلاب تا تمدن را تبیین می‌فرمایند.


آنچه از این سخنرانی پر رنگ شده و مورد توجه قرار گرفته است قسمت دوم یعنی فرآیند انقلاب اسلامی است در حالی که مبنای حرکت انقلاب اساسا عناصربنیادینی است که در ابتدای سخنرانی بیان شده است و انقلاب با محور قرار دادن آن ها میتواند به پیش برود.
کسانی که به نظام اندیشه مقام معظم رهبری علاقه مندند مناسب است عنایت بیشتری به ابتدای این سخنرانی و عناصر بنیادین داشته باشند و رابطه این عناصر را با سبک زندگی روشن سازند.

محمدمهدی حسین زاده اصفهانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha