جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم عزاداری کارکنان یگان ویژه نیروی انتظامی استان با حضور امام جمعه قزوین

حوزه/ امام جمعه قزوین گفت: مکتب اباعبدالله الحسین(ع) از ابتدا تا انتها دانشگاه جوانمرد پرور است، یعنی دانشجویان این دانشگاه جوانمرد می‌شوند و نامردی، بی‌وفایی، بی‌تفاوتی در بین دانشجویان آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی عصر امروز در مراسم عزاداری کارکنان یگان ویژه نیروی انتظامی استان قزوین ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان، اظهار داشت: مکتب اباعبدالله الحسین(ع) از ابتدا تا انتها دانشگاه جوانمرد پرور است، یعنی دانشجویان این دانشگاه جوانمرد می‌شوند و نامرد، بی‌وفا، بی‌عقیده و بی‌تفاوت نیستند و همه ویژگی‌های جوانمردی را دارند.

وی با بیان اینکه بحث جوانی با بحث جوانمردی با هم فرق دارند، گفت: جوانی دست خود انسان نیست، یعنی با پیش رفتن روز، ماه، سال و طی روزگار، کودکان بزرگ و جوان می‌شوند اما جوانمردی این‌گونه نیست، جوانمردی با گذر زمان درست نمی‌شود، مگر اینکه آدم‌ها برای آن تصمیم بگیرند، جوانمردی تحصیلی است، یعنی انسان باید برای کسب این صفت به خود زحمت بدهد.

امام‌جمعه قزوین با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که ریشه و مبنای جوانمردی می‌باشد، اعتقادات دینی است، عنوان کرد: کسی که هنوز تکلیفش را با خدا روشن نکرده، نمی‌تواند اسم خود را در دانشگاه جوانمردی بنویسد و دانشجو شود.

وی افزود: همه پیامبرانی که آمدند این وظیفه را داشتند که به مردم بگویند به جای پرستش بت‌ها و هوای نفس، فقط خدا را عبادت کنید، بنابراین نخستین جایی که آدمیت انسان‌ها پا می‌گیرد، این است که با خدا آشنا شوند و بنده خدا شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند در آیه ۳۶ سوره نحل می‌فرماید: "ما در هر امتی پیغمبر مبعوث کردیم، این پیغمبران برای این آمدند که مردم فقط خدا را عبادت کنند"، این آیه طوری گفته شده که معلوم می‌شود هیچ انسانی بر روی زمین نیست که عبادت نکند و همه در حال عبادت هستند، اما معبودها فرق دارد، یک نفر پول می‌پرستد و خانواده و آبرویش را برای پول می‌فروشد، یک نفر مقام و شهرت می‌پرستد، اما برخی نیز فقط دنبال خدا می‌گردند، پیغمبران هم آمده‌اند کاری کنند که ما فقط خدا را بپرستیم، این نخستین و مهم‌ترین قدم برای رسیدن به روح جوانمردانه است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی ما خدا را پذیرفتیم، باید بدانیم که خدا آئین، قانون و باید و نبایدهایی دارد، خدا گفته از نفاق، دروغ، حرام و ظلم به دیگران حذر کنید و رو به سوی نماز، عبادت، رحم و مروت، رفاقت، دوستی و محبت به یکدیگر بیاورید.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با طرح این سوال که کجا می‌توانیم به آرمان‌های الهی و مواردی که خداوند برای ما باید و نباید قرار داده پی ببریم؟، گفت: باید کتاب خدا را بدانیم، فرستاده‌های خدا را بشناسیم، به نبوت، وحی، قرآن و کتاب‌های آسمانی ایمان بیاوریم و لذا وقتی ایمان بیاوریم این باید و نبایدها و شناخت‌ها را که در قرآن، نهج‌البلاغه، کلام پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) است را در می‌یابیم.

امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: اگر ما در مسیر بایدهای خدا فعال بودیم و نبایدهای خدا را کنار گذاشتیم و با ظلم و ذلت مبارزه کنیم، آن زمان است که جوانمرد می‌شویم، چرا که خداوند فرموده کافران حق ندارند بر مؤمنین مسلط شوند، به بیان دیگر وقتی خدا این را می‌گوید، امام خمینی(ره) به آن عمل می‌کند و می‌گوید ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم، آن موقعی که امام(ره) این جمله را فرمودند، آمریکا شوکتی در جهان داشت و کسی جرئت نمی‌کرد چنین حرفی بزند، اما امروز می‌بینیم که آمریکا هر روز بیشتر از دیروز زیر پا قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: آمریکا در پیش از انقلاب قصد تحقیر ملت ایران را داشت و بنا داشت تا جوانمردی مردم ما را بشکند، اما در نظام مقدس جمهوری اسلامی، دین، قرآن و آئین ما، خدا از «لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» سخن گفته و فرموده هر کس بنی‌آدم است احترام و عزت دارد و آدم ارزشمندی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خدا فرمود هر چه تقوا و ایمان شما بیشتر شود، قیمت و احترام شما هم بالاتر می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: حال ما می‌خواهیم احترام و ارزشمان افزایش پیدا کند، آرزو می‌کنیم ما نیز به مقامی مانند مقام حاج قاسم سلیمانی برسیم که خداوند می‌فرماید مگر کرامت و بزرگی نمی‌خواهید؟ نسخه آن در قرآن نوشته شده است، هر چه با این قرآن آشنا شوید و انس شما با آن بیشتر شود، هر آیه‌ای از قرآن درجات کرامت برای شماست و در هر آیه درجاتی به ارمغان می‌آید.

وی با بیان اینکه جوانمردی در خداشناسی است، گفت: جوانمردی در وحی، کتاب خدا، رسالت انبیا و اولیای الهی را شناختن است و مرحله دیگر جوانمردی نیز این است که ما در زندگی‌مان مشخص کنیم امام ما کیست.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: اگر نسبت به اطرافیان و نسبت به جامعه بی‌تفاوت بودیم معلوم می‌شود دین نداریم، بنابراین زمانی که می‌گوییم مؤمنین نسبت به یکدیگر ولایت دارند، یعنی نسبت به هم حامی و دلسوز هستند و برای تحقق اهداف الهی یاور هم هستند که همان اهداف فطری و وجدانی هم هست.

امام‌جمعه قزوین با تاکید بر اینکه جوانمردی زن و مرد نمی‌شناسد، خاطر نشان کرد: ما زینب کبری(س) را جوانمرد می‌دانیم، فاطمه زهرا(س) که پای ولایت امیرالمؤمنین(ع) جان خود را گذاشت و نهایت جوانمردی را داشت، همچنین جوانمردی کودک و نوجوان و پیر نمی‌شناسد، علی اصغر(ع) ۶ ماهه بود، علی بن الحسن(ع) ۶ ساله بود، قاسم بن الحسن (ع) ۱۳ ساله بود و حبیب بن مظاهر هشتاد و چند سال داشت، همه می‌توانند جوانمرد باشند، بنابراین جوانمردی مختص به جنسیت یا سن خاصی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی یادآور شد: امام حسین (ع) وقتی روز دوم وارد سرزمین کربلا شدند، سخنرانی داشتند، در بخشی از سخنرانی خود فرمودند: "اگر کسی جوانمرد نباشد حرف امام را نمی‌فهمد"، البته بیشتر کسانی که آنجا بودند این گونه بودند و در لشکریان یزید قرار داشتند، اما یاران امام خوب می‌فهمیدند امام چه می‌فرماید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: امام حسین (ع) در سخنرانی‌ خود به لشکریان یزید فرمودند آیا نمی‌بینید به حق عمل نمی‌شود؟ یعنی اگر جوانمردی ببیند به حق عمل نمی‌شود نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد.

وی عنوان کرد: امیدواریم شما جوانمردان عرصه دفاع از امنیت کشور، دین و مردم همواره پای کار ائمه اطهار (ع) و دین باشید و الگوی جوانمردی شما ابوالفضل العباس (ع) باشد.

مکتب اباعبدالله(ع) دانشگاه جوانمرد پرور است

مکتب اباعبدالله(ع) دانشگاه جوانمرد پرور است

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha