سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
محرم

حوزه/ استاد مدرسه علمیه الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: نهضت عاشورا به عنوان یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های سیره عملی امام حسین(علیه‌السلام) میدان تبلور تربیت دینی یاران حضرت بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم سیده هاجر هاشمی در نشست علمی با عنوان «الگوی رفتار انسانی در تربیت دینی با تأکید بر سیره امام حسین(علیه‌السلام)» که در جمع اساتید و کارکنان مدرسه علمیه الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد، گفت: براساس نص صریح قرآن، تربیت دینی یکی از جمله راهکارهای هموارسازی مسیر تربیت و رهنمون‌شدن انسان به سوی کمال نهایی مطلوب است.

استاد مدرسه علمیه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان افزود: نهضت عاشورا به عنوان یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های سیره عملی امام حسین(علیه‌السلام) الگویی کامل در زمینه‌ی تربیت دینی است؛ به‌گونه‌ای که سیره عملی ایشان در جریان واقعه‌ کربلا الگویی کامل و جامع در روابط چهارگانه‌ انسان (ارتباط با خدا، ارتباط با هستی، ارتباط با خود، ارتباط با انسان‌های دیگر) است.

هاشمی ادامه داد: واقعه عاشورا بخشی از سیره عملی امام حسین(علیه‌السلام) است که با رویکرد تربیتی برگرفته از تعالیم اسلامی شکل گرفت که بیشتر به بُعد حماسی آن توجه شده، در حالی که فرهنگ عاشورا، فرهنگی پویا و زنده است که بررسی ابعاد تربیتی آن به ویژه در عرصه‌ تربیت دینی، می‌تواند منشاء تحولات عظیم تربیتی گردد.

وی تصریح کرد: تربیت دینی در فرهنگ تعالیم اسلامی، تربیت مطلوبی است که از جزئی‌ترین مسائل زندگی تا مسائل عمده‌ آن را در بر می‌گیرد، زیرا تربیت دینی به معنای متخلق شدن به اخلاق الهی است که هدف بعثت تمام پیامبران الهی بوده است.

استاد مدرسه علمیه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان تصریح کرد: عبادت آگاهانه، توکل، تسلیم و رضا در مفهوم پویا و سازنده، الگوهای تربیت دینی در ارتباط انسان با خالق در سیره‌ امام حسین (علیه‌السلام) است.

هاشمی خاطرنشان کرد: توجه به تفاوت‌های فردی انسان‌ها در روند تربیت، کل نگری مثبت، عمل‌گرایی و احترام به حقوق دیگران از جمله مؤلفه‌هایی است که در چارچوب ارتباط انسان با دیگران قرار دارد.

وی اضافه کرد: عزت نفس که صلابت و اقتدار در برابر دشمنان را به همراه دارد و همچنین تواضع در برابر دوستان و بندگان خدا از آثار تربیت دینی در ارتباط انسان با خود است.

هاشمی، بزرگداشت شعائر الهی را یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های وجودی قیام امام حسین(علیه‌السلام) دانست و گفت: عدالت خواهی، مبارزه با ظلم، امر به معروف و نهی ازمنکر از جمله شعائر الهی است که بزرگداشت این شعائر در جامعه اسلامی آن زمان، عامل قیام سید الشهدا(ع) محسوب می‌شود.

وی در پایان اضافه کرد: امام حسین(علیه‌السلام) در جریان واقعه‌ عاشورا با اندیشه وسیع، تمام هستی خویش را در طبق اخلاص قرار داد تا راه برای احیای اسلام ناب هموار گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha