دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
کتاب تأثیر تحولات فرهنگی و سیاسی بر تفسیر قرآن در سه قرن ۷، ۸ و ۹

حوزه/ کتاب «تأثیر تحولات فرهنگی، سیاسی بر تفسیر قرآن در سه قرن ۷، ۸ و ۹» به قلم فاطمه احمدی بیغش و از سوی انتشارات ارشدان منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «تأثیر تحولات فرهنگی، سیاسی بر تفسیر قرآن در سه قرن ۷، ۸ و ۹» به قلم سرکار خانم فاطمه احمدی بیغش و از سوی انتشارات ارشدان منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، «مفهوم شناسی»، «شرایط سیاسی و فرهنگی جهان اسلام در قرن ۷، ۸ و ۹ هجری قمری»، «تفسیر قرآن در قرن ۷، ۸ و ۹ هجری قمری» و «نتیجه گیری» از فصول مهم این کتاب است.

در پیشگفتار مؤلف آمده است:

 تأثیر سیاست و فرهنگ بر علوم و فنون هر عصری یک حقیقت انکارناپذیر است. قرن هفتم، هشتم و نهم هجری قمری با نوعی جهش فرهنگی و سیاسی در جهان اسلام همراه بود که بی‌شک این تحولات در بخش‌های مختلف علم و ادب انعکاس فراوانی داشته است.

علم تفسیر نویسی نیز که در قرن‌های مختلف با روش‌ها و رویکردهای مختلفی همراه بوده، به دلیل ارتباط تنگاتنگش با حدیث، فقه، کلام و فلسفه از این قاعده مستثنی نبود، اما گاهی این حقیقت در لابه‌لای حوادث تلخ و شیرین تاریخ گم شده و کمتر محققی به طور اختصاصی به بررسی رابطه میان تاریخ یک دوره زمانی و تأثیر آن بر تفسیر قرآن پرداخته، لذا در این کتاب سعی بر آن بوده که لایه‌های مختلف حوادث سیاسی و فرهنگی قرن هفتم، هشتم و نهم هجری قمری بررسی، سپس تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم آن بر رویکرد مفسران در تفسیر نویسی و روش‌های تفسیری آن‌ها، مورد واکاوی قرار گیرد.

بدون شک این نوع نگاه بر تفاسیر قرآن دریچه‌های جدیدی را برای یافتن درک صحیحی از نوع تفسیر نویسی و مکتب‌های تفسیری آن دوران پیش روی محقق باز می‌کند. روش اتخاذ شده برای این هدف از نوع کتابخانه‌ای بوده و به صورت تحلیلی و توصیفی بر اساس اسناد و مدارک و داده‌های تاریخی به موضوع پرداخته‌شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یا الله LT ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    این کتاب خیلی عالیه احسنت