سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
رستم نژاد آموزش حوزه

حوزه/ معاون آموزش حوزه‌های علمیه در بخش سوم گفت‌وگوی خود با خبرگزاری حوزه به سوالات اساتید و طلاب، پیرامون طرح جدید دروس سطوح عالی حوزه پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه , پس از اعلام برنامه جدید آموزشی سطوح عالی حوزه‌های علمیه طبیعی بود که از سوی اساتید و طلاب سؤالاتی در مورد آن مطرح گردد. معاونت آموزش حوزه‌های علمیه با همکاری خبرگزاری حوزه بنا دارند در اسرع وقت به تمامی سوالات اصلی در ضمن گزارش‌های کوتاه و پیوسته پاسخ دهند تا تبیین کاملی نسبت به این طرح جدید حاصل شود. سومین بخش پاسخ های حجت‌الاسلام والمسلمین رستم نژاد به سوالات مطرح شده را در ادامه می خوانید:

سوال: طلاب نسبت به محدوده‌هایی که تاکنون نخوانده اند چه کاری باید انجام دهند؟ همچنین اساتید نیز با مراجعه به سامانه نتوانسته اند ادامه درس های پیشین خود را ثبت کنند، این در حالی است که شما گفتید که این طرح، طرح پیشین را نیز در درون خود جای داده است. برای رفع این مشکل چه باید کرد؟

ثبت نام محدوده ‌های نیمسال دوم در نیمسال اول، از امروز فعال شده و اساتید می‌توانند به راحتی ادامه درس سال گذشته خود را انتخاب کنند. البته در صورت تمایل، سایر محدوده‌ها را نیز می‌توانند انتخاب نمایند. مهم این است که از ابتدای رسائل، مکاسب و کفایه، محدوده‌ها تا انتها به طور کامل تعریف شده‌اند و قابل انتخاب هستند. لذا عزیزانی که تمایل دارند همه کتاب های سابق را مانند گذشته بخوانند، هیچ مشکلی در انتخاب محدوده مورد نظر خود ندارند.

بدین ترتیب استاد و طلبه ای که محدوده نیمسال اول را قبلا تمام کرده اند و قصد دارند از ابتدای سال تحصیلی به تدریس و تدرّس محدوده نیمسال دوم مشغول شوند، می توانند با مراجعه به سامانه نجاح، بخش ثبت نام اساتید، نسبت به انتخاب محدوده درسی مدنظر خود، اقدام کنند.

سوال: مقصود از اینکه بیان کردید «طرح جدید، طرح پیشین را نیز شامل می شود و آن را در درون خود جای داده است»، چیست؟

مقصود از اینکه «طرح جدید، طرح سابق را نیز شامل می شود»، این است که طلاب محترم می توانند تمام محدوده‌ها را مورد مطالعه قرار دهند و مدارس می توانند طبق سابق، برای تمام محدوده کتاب های رسائل، مکاسب و کفایه، برنامه ریزی داشته باشند. اساساً تعبیر به اینکه «بخشی از محدوده ها حذف شده است» تعبیر درستی نیست بلکه ما فقط محدوده‌های الزامی امتحانی را مشخص کردیم تا طلاب از بخش‌های مهم این کتاب ها که در آخر محدوده‌ها واقع می‌شد محروم نشوند. و هیچ الزامی در اینکه چه بخشی تدریس بشود و چه بخشی تدریس نشود، وجود ندارد.

سوال: برگزاری امتحانات از سوی مدارس تخصصی فقهی به چه نحو خواهد بود؟

هر تاریخی که مدارس تخصصی فقهی به ما اعلام کنند و محدوده‌ها را تمام کرده باشند، ما از ایشان امتحان می‌گیریم و هیچ محدودیتی در اجرا نخواهیم داشت. این مراکز در مورد نحوه تدریس کاملا آزاد هستند.

سوال: آیا بخش هایی از کتاب کفایه حذف شده است؟

خیر, هیچ مطلبی از کفایه، مطالعاتی، نشده است. ضمن اینکه حلقه ثالثه هم به عنوان بدیل برای این کتاب گذاشته شده است.

می‌خواهم این مطلب را به بهانه سوال شما توضیح دهم هر چند ممکن است مطالب تکراری شود. به جهت مشکل فنی، دروس نیمسال دوم در سامانه بارگذاری نشده و باعث شده بود که برخی از اساتید که به سامانه مراجعه می کنند، تصور کنند که بخش هایی از کتاب حذف شده است و حال آنکه اگر به بخشنامه تعیین محدوده‌های امتحانی مراجعه نمایند (اینجا را کلیک کنید)، ملاحظه خواهند نمود که هیچ بخشی از کتاب کفایه حذف نشده است بلکه استادی که به عنوان مثال تا مطلق و مقید خوانده است، ادامه آن بخش برای نیمسال دوم بوده است و حسب نظر اساتید، با رفع مشکلات اجرایی، دروس نیمسال دوم هم امروز در سامانه بارگذاری شد و اساتید می توانند ادامه دروسی را که قبلا تدریس کرده اند را انتخاب کنند.

سوال: نکته مطالعاتی قرار دادن بخشی از کتب درسی چه بوده است؟

اول اینکه در سابق بخشی از همین مقدار حجم از کتاب‌ها از آخر محدوده‌ها خوانده نمی‌شد. ولی الان در کل محدوده پخش شده است.

دوم اینکه در گذشته عموم طلاب مجبور بودند روزی چهار درس بخوانند و کیفیت‌ها در مواردی تحت‌الشعاع حجم قرار می‌گرفت. اما امروز با کم شدن یک درس در روز، امکان مباحثه و تقریرنویسی و بالارفتن کیفیت آموزش برای طلاب فراهم آمده است.

و نقطه تحولی این طرح آن است که طلاب می‌توانند به انتخاب خود کتبی که هم در علم اصول و هم در دانش فقه به بیان نظرات به‌روز فقهای ما پرداختند را انتخاب نمایند و در درس رسمی و مورد قبول آموزش حوزه‌های علمیه شرکت نمایند. با این اقدام، دروس سطح مانند دروس خارج به‌روز خواهند بود.

سوال: طلاب بسیاری پیام دادند که الان پایه ۸ یا ۱۰ آنها به پایان رسیده ولی علاقه دارند کتاب های جدید مثل الفائق و الشخص الاعتباری را بخوانند و از اینکه از این کتاب ها بازمانده‌اند گلایه‌مند هستند. برای این عزیزان آیا تدبیری اندیشیده شده است؟

امکان انتخاب کتابهای الفائق و الشخص الاعتباری برای طلابی که قصد دارند به صورت اختیاری و اضافه بر دروس الزامی خود این کتابها را در برنامه درسی خود داشته باشند، فعال شده است.

بنابراین برخی طلاب که به هر دلیلی تا کنون نتوانسته اند این دو کتاب را در دروس خود داشته باشند, از این پس می توانند این دو کتاب را در برنامه درسی خود داشته و آن را بگذرانند.

البته فعلا ثبت نام و انتخاب برای استاد فراهم است و از ابتدای سال تحصیلی، طلاب نیز می‌توانند این دروس را انتخاب کنند و از مزایای علمی آن بهره مند شوند.

نکته:
۱. طلابی که در پایه هشت درس می خوانند باید الفائق را برای درس اصول ۶ خود انتخاب کنند و مزایای دیگری ندارد.

۲. طلابی که در پایه ده درس می خوانند برای اخذ مدرک اتمام سطح سه، باید الشخص الاعتباری یا یکی دیگر از کتابهای بدیل معرفی شده برای درس فقه ۵ و ۶ را گذرانده باشند و مزایای دیگری ندارد.

۳. صرفاً برای طلابی که در دو گروه فوق نیستند ولی می‌خواهند آن کتاب ها را بخوانند مشوق‌هایی در نظر گرفته شده‌ است.

در پایان این نکته را یادآور می شوم که معاونت آموزش با افتخار و علاقه، پیگیر پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی اساتید محترم خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد حسین IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    سلام این طرح زمانی خوب است که برای طلاب پایه هفت امسال برگزار شود نه برای سالیانه قبلی
    • مهدی IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      سلام علیکم اگر مزیتی دارد و خواصی دارد چرا برای همه طلاب اجرا نشود و اگر بد هست چرا عده ای ضرر کنند؟ البته نفرمودید چرا خوب بودنش به محدود اجرا شدنش است!!!
  • دولت IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    ایراد این است که دروس پایه ۸ و ۱۰ بهم ریخته چون بعضی ارتقایی داشتند و طلاب یک دست نیستند الان در یک کلاس بعضی مقدار زیادی از محدوذه را خوانده اند بعضی نخوانده اند استاد نمی داند کلاس را بر چه مبنایی شروع کند