پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مصاجبه/ رستم نژاد معاون آموزش

حوزه/ معاون آموزش حوزه‌های علمیه در بخش دوم گفت و گوی خود با خبرگزاری حوزه به سوالات اساتید و طلاب، پیرامون طرح جدید دروس سطوح عالی حوزه پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه ،پس از اعلام برنامه جدید آموزش سطوح عالی حوزه‌های علمیه طبیعی بود که از سوی اساتید و طلاب سوالاتی در مورد آن مطرح گردد. معاونت آموزش حوزه‌های علمیه با همکاری خبرگزاری حوزه بنا دارند در اسرع وقت به تمامی سوالات اصلی در ضمن گزارش‌های کوتاه و پیوسته پاسخ دهند تا تبیین کاملی نسبت به این طرح جدید حاصل شود. دومین بخش پاسخ حجت‌الاسلام والمسلمین رستم نژاد به سوالات مطرح شده را در ادامه می خوانید:

بخش اول این مصاحبه را از اینجا مشاهده کنید.

خبرگزاری حوزه: طلاب سوالاتی را ارسال نمودند در مورد حالات مختلفی که وجود دارد و اینکه با وجود تغییر محدوده‌ها دقیقا امسال باید چه دروسی را انتخاب نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد: عرض می‌شود که تغییر محدوده‌های امتحانی در گذشته هم چند بار سابقه داشته است. این دفعه هم مثل دفعات قبل طلاب محترم هیچ کار خاصی نیاز نیست انجام دهند. بلکه کارشناسان آموزش جدول تطبیقی را آماده کرده‌اند و در سامانه بارگذاری نموده اند. سامانه به نحو هوشمند سوابق تحصیلی طلاب را ملاحظه می‌نماید و در زمان انتخاب دروس همان دروس باقیمانده را نمایش می‌دهد. پس طلاب محترم دروسی را که می‌توانند انتخاب کنند را در نجاح خود ملاحظه می‌کنند و حسب برنامه روزانه‌شان دروس مورد نظر را انتخاب می‌نمایند.

خبرگزاری حوزه: پس کار کاملا هوشمند و در سامانه جلو می‌رود؟

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد: بله! ان‌شاءالله

خبرگزاری حوزه: مزیت محدوده‌های امتحانی جدید نسبت به سابق چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد: در گذشته در هر نیمسال آمارهای بسیار متفاوتی از سطح کشور به ما می‌رسید، غالبا بخش‌های مختلفی از پایان محدوده‌ها خوانده نمی شد، طبعا ما هم نمی‌توانستیم از آن جاها امتحان بگیریم. این وضعیت برای علمیت حوزه ها بسیار آسیب زا و شکننده بود ، عملا با عث می‌شد که خیلی مباحث کاربردی و مهم در این کتاب‎‌ها خوانده نشود. اما در طرح جدید تلاش شده فرقی بین اول محدوده و آخر محدوده نباشد. تلاش شده است با توجه به محدودیت زمانی عمومی اساتید و طلاب طوری برنامه ریزی شود که مباحث بر اساس اهمیت آن الزامی شوند نه نسبت به جای آنها در کتاب. البته مطمئنا با همکاری و بذل محبت اساتید در ارسال نظرات اصلاحی وتکمیلی خود ،این موارد در سال‌های آینده دقیق‌تر هم خواهند شد.

خبرگزاری حوزه: و تدریس اساتید؟

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد: بله اساتیدی که در گذشته شرایطی داشتند که همه محدوده را تدریس می‌کردند، در حال حاضر نیز اگر بتوانند به همان روش اقدام نمایند، از طلاب هم می‌خواهیم حتما در این نوع از دروس شرکت نموده تا از سطح بالاتری برخوردار شوند.

خبرگزاری حوزه: سوال شده که با توجه به ۷۰ روز درسی شدن هر نیم سال و حجم بالای صفحات هر محدوده درسی، محدوده های درسی مطالعاتی به چه صورت ارائه شود؟

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد: در این باب اگر مشکلی پیش بیاید می توان موعد امتحان را به پس از اتمام محدوده تعیین شده تعریف کرد و زمان آن را حسب اقتضا مدیریت کرد . پس مواعد امتحانی مطابق ضرورت و نیاز, متعدد خواهد بود تا همه بتوانند بی دغدغه در امتحانات شرکت کنند .

ضمن اینکه برای کسانیکه همه متن را بخوانند تشویق هایی در نظر گرفته خواهد شد.

خبرگزاری حوزه: تکلیف امتحانات شفاهی و کتبی در صورتی که کتاب های بدیل را انتخاب کنیم چه می‌شود؟

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد: کتاب های بدیل، مسئله جدیدی در حوزه های علمیه نیست. بلکه سالهاست که در سطح یک هم اجرا می‌شود. هم اکنون در همان سطح یک هم امتحان هر کس از هر متنی که توسط معاونت آموزش تایید و ابلاغ شده و طلبه هم خوانده است، اخذ می شود. هم امتحان کتبی و هم امتحان شفاهی.

در برنامه جدید سطوح عالی هم به همین گونه عمل خواهد شد. لذا معاونت آموزش حوزه های علمیه، بر اساس منبع و متن درسی که انتخاب شده و خوانده شده، امتحان کتبی و شفاهی را برگزار می کند.

خبرگزاری حوزه: بر اساس این طرح، مانند سابق، دیگر به همه طلاب مدرک فقه و اصول داده نخواهد شد. این را توضیح دهید که به چه صورت خواهد بود؟

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد: مدرک تحصیلی هم اکنون نیز مطابق برنامه درسی و رشته تحصیلی طلاب است. یعنی در حال حاضر هم به طلاب رشته تفسیر، مدرک تفسیر داده می شود و همین طور طلاب رشته کلام، مدرک کلام داده می شود. به همین صورت به طلابی که در فقه و اصول ممحض هستند، مدرک فقه و اصول داده خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    0 0
    تا اونجایی که ما دیدیم در برنامه قبل هر کسی کتبی و شفاهی پایه ۸ رو تموم می کرد مدرک سطح ۲(فقه و اصول) و پایه ۱۰ رو تموم می کرد مدرک سطح ۳ می گرفت و اگر رشته تخصصی هم می خوند، مدرک‌اون رشته رو هم می گرفت. الان رشته تخصصی که ۳_۴سال طول‌می کشه یعنی فرد بعد پایه ۱۰مدرک‌ سطح ۲ داره
    • طلبه سطح عالی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      0 0
      سلام اخوی درسهای رشته ها هم از جنبه تعداد دروس و هم از جنبه سنوات اصلاح شده و این موضوع در مراکز تخصصی در حال حاضر هم انجام میشه.