یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ بازدید مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم از خبرگزاری حوزه

حوزه/ سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم گفت: خبرگزاری حوزه با وسعت فعالیتی که دارد امروز به مرجعیت اخبار دینی جهان اسلام تبدیل شده و رسالت نشر و گسترش معارف دینی را در دست دارد.

محمدغفاری، سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم در حاشیه بازدید از رسانه رسمی حوزه‌ در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهارکرد: با گزارشی که ارائه شد و مستنداتی که موجود است، رسانه حوزه، هر روز رو به رشد و پیشرفت است و مرجعیت در حوزه خبر دینی و خبر حوزه الحمدلله در اینجا شکل گرفته است.

وی افزود: حضور خبرگزاری مستقل، تخصصی، ملّی و فعالی در شهر قم، فرصت مغتنمی را برای اقشار مختلف جامعه به ویژه دستگاه‌های دولتی ایجاد کرده است که هر سازمان بر حسب نیاز و حوزه کاری خود می تواند از آن متنعّم گردد. کانون هم می‌تواند در عرصه تربیت دینی و تقویت باورهای دینی مخاطبین خود از این ظرفیت عظیم رسانه ای بهره مند گردد.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ادامه داد: فعالیت های کانون بر اساس یک پشتوانه فکری و ساختار درستی در حال انجام و حرکت است و لذا تغییرات مدیریتی نمی تواند در تنوع دیدگاه در سطح کلان و کلیت فعالیت ها بسیار موثر باشد . اما بالاخره هر مجموعه‌ای با تغییرات می‌تواند خودش را در حالت تعادل قرار داده و با شرایط و اقتضائات موجود وفق دهد.

غفاری بیان کرد: کانون قم به جهت همجواری با بارگاه مطهر حضرت معصومه(س)، حوزه های علمیه و مراجع معظم تقلید با نگاه ویژه ای همراه است و توقع از کانون فرهنگی فکری استان قم بسیار زیاد می باشد تا بتواند در حوزه های معرفتی و اندیشه ای نقش ویژه ای را نسبت به سایر کانون های استان ها ایفا کند.

وی اظهار کرد: در ایام کرونا فعالیت های کانون معطوف به فضای مجازی شده بود امسال بعد از دوسال، اولین تابستان فعالیت های حضوری را از سر گرفته ایم، تابستان امسال عزم بر این بود که به صورت کامل بچه‌ها و نوجوانان حضور پیدا کنند و این تلاش مضاعفی می‌خواست که بحمدالله با تلاش همکاران این اتفاق افتاد و چه تابستان خوب و مفصلی هم در کانون پشت سر گذاشتیم.

این فعال فرهنگی بیان کرد: تابستان امسال شاهد حضور باشکوه کودکان و نوجوانان و اعضای پیشین کانون را شاهد بودیم و تمام مراکز ده گانه ما در سطح شهر با تمام ظرفیت و در رشته های مختلف میزبان کودکان و نوجوانان بودند. ما سعی کرده‌ایم که فعالیت‌ها همچنان براساس آن چیزی که در ماهیت کانون اعم از فعالیت‌های فرایند محور و کتاب محور، شکل بگیرد. همانطور که مستحضرید کانون یک کتابخانه است و همه فعالیت‌ها به گونه ای است که بچه‌ها تشریف بیاورند و از کتاب بهره مند شوند.

غفاری اظهارکرد: اصل کار ما این است که بچه‌ها به بهانه اینکه کتاب بگیرند به کانون مراجعه کرده و با فعالیت‌های جمعی که بر اساس و مبنای محتوای کتب انتخاب شده است آشنا و مشارکت داشته باشند. نکته حائز اهمیت اینکه کتاب هایی که انتخاب می شوند، تماماً براساس ریزبینی‌ و دقت مربیانی که چه در سطح ملی چه در سطح استان شناخته شده بوده و یک کتاب خاص با تعریف خاصی را به دست بچه ها می رسانند و تمام فعالیت آنان مربوط به آن کتاب می باشد. امسال با یک آمار بسیار ارزشمند رفت و برگشت کتاب مواجه بودیم که ان شاءالله برای آینده کودکان شهر مفید بوده و ثمراتش برای سال‌های بعد باشد.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم گفت: اصل فعالیت های کانون بر محور کتاب است. اینکه بچه ها می آیند کتاب می گیرند با فعالیت های گروهی برگرفته از کتاب آشنا می شوند و آن را به خانه می برند و این شیوه به رشد، تعالی و فرهیخته شدن بچه ها از سنین پایین کمک بسزایی می کند.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به نیروی انسانی کانون اشاره کرد و افزود: بخشی از اساتید کانون طی سال‌های مختلف به کانون اضافه شدند و این عزیزان در رشته های مختلف فرهنگی و هنری صاحب تجربه و دانش اند. اما کار خوبی که در کانون انجام می‌شود این است که مثلاً بچه‌های کانون وقتی سنشان از ۱۶ سال عبور می‌کند به عضو ارشد تبدیل می‌شوند و سپس بعد از گذشت مدتی این عضوهای ارشد به بازوان اجرایی کانون و بعد به شکل مربیان پاره وقت و ساعتی به بدنه مربیان کانون افزوده شده و اگر شرایط فراهم شود، در بحث جذب و استخدام اولویت با کسانی است که با این سلسله مراتب مراحل پیشرفت را طی کرده اند.

غفاری اذعان کرد: اکثر همکارانمان مثلاً می‌گویند ما از ۷ سالگی عضو کانون هستیم و کسی که بیشتر فعال باشد، بیشتر بتواند خودش را نشان دهد، رشد کرده و به مربی و حتی مسئول مرکز نیز ارتقا پیدا می کند. این شیوه و الگو که از یک کتابخوانی و همراهی با کتاب آغاز می شود و بر حسب فعالیت، تلاش و خلاقیت، فرد همزمان با رشد به پیشرفت دست پیدا می کند، می‌تواند برای دیگر سازمان ها و نهادها نیز به صورت یک الگو تعریف شود که چطور یک بچه، یک کودک، یک خردسال مراحل رشد را در یک فرایند بلندمدت طی می‌کند و خودش به مربی و مسئول تبدیل می‌شود و همچنان این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

وی بیان داشت: بخش دیگری از مربیان کسانی هستند که از کانون دعوت به همکاری می‌شوند که بعضاً به صورت موضوعی و فراخور آموزش مورد نیاز انجام می پذیرد. بعضاً پیش می‌آید که از دوستان طلبه در موضوع باغبانی یا روانشناسی کودک که مربوط به حوزه مهارتی تربیتی خانواده است، مربیانی را دعوت کنیم.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم با اشاره به کمبود فضا برای فعالیت های کانون، گفت: با توجه به فضای موجود کانون ها در قم که بعضا درون پارک و ساختمان‌های ساخته شده در دهه ۷۰ می باشند که نیاز به بازسازی دارند، آنطور که می بایست فراخوان عمومی نداشته ایم تا بتوانیم با امکانات موجود بهترین پاسخگویی را از مخاطب خود داشته باشیم. در حال حاضر تنها ساختمان کانون در منطقه پردیسان بزرگ است و مابقی مراکز ما در مجموعه هایی بعضا ۳۰۰ متری واقع شده اند.

وی ضمن تبیین جایگاه رسانه و اهمیت آن در عصر کنونی، اظهارداشت: کانون از نظر رسانه‌ای و تبلیغات نیاز به حمایت دارد. به عنوان مثال، «تماشاخانه سیار» که بر روی یک تریلی در مناسبت های مختلف مانند غدیر با نمایش "منم بچه مسلمان" و یا عاشورا در محله های کمتر برخوردار شهر حضور پیدا می کردیم، اما آنطور که شایسته است مورد اطلاع رسانی قرار نگرفت.

غفاری ادامه داد: ظرفیت کانون محدود است اما انتظار داریم وقتی با اجرای مراسمی به ایجاد یک عدالت فرهنگی و اجتماعی بپردازیم، رسانه ها به کمک ما بیایند تا بتوانیم این فعالیت‌هایمان به خوبی ظهور و بروز پیدا کند. فعالیت‌های کانون همه محتوا محور و فرایندی است، اینگونه نیست که مثل آموزشگاه‌های بیرونی مثلاً بچه‌ها بیایند یک دوره‌ای بگذرانند و ما بگوییم که فلان کار را بچه‌ها کرده‌اند و تمام، کار در کانون یک پروسه زمانی یک ساله دارد، چرا که مسائل بر اساس محتوا پیش می‌رود و صرف یک کلاس تابستانی نیست. این باعث شده مربیان ما بیشتر به محتوا فکر کنند و در همین وضعیت ضریب رسانه‌ای ما پایین است و تبلیغات آنچنانی نداریم، لذا کمک کنید و ما هم تلاشمان را بیشتر کنیم که به خانواده‌های بیشتری این کانون را بشناسانیم.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم گفت: در طرحی که برای کانون مدرسه داده‌ایم، سعی بر آن است که مدارس را برای سال تحصیلی جدید که کار مجموعه هم یک مقدار کمتر می‌شود، دانش‌آموزان را به کانون بیاوریم و با فعالیت های کانون آشنا کنیم، خودشان به نوعی مبلغین و سفیران کانون می شوند . ان شاءالله بتوانیم در ۶ ماه دوم سال از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم .

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha