یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری

مدیر حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری گفت: این پرسش جدی بی‌پاسخ مانده است که چرا پروژه‌های عمرانی حوزه علمیه که میدان تربیت عالمان و اندیشمندان و فرزانگان است باید بیش از ۱۰ سال نیمه‌کاره بماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از شهرکرد، حجت‌الاسلام والمسلمین اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری امروز ۱۷ شهریور در جلسه شورای اداری استان که با حضور آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در سالن جلسات مصلی شهرکرد برگزار شد با خیرمقدم به آیت‌الله اعرافی و معاونان و کارشناسان ستادی حوزه و با گرامیداشت سالروز شهدای ۱۷ شهریور، اظهار کرد: حضور آیت‌الله اعرافی و هیئت همراه، حضوری مبارک برای مجموعه حوزه علمیه و استان است.

وی با ذکر اینکه در ۲۲ بهمن ۹۷ انقلاب اسلامی وارد چله دوم خود شد، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در سرآغاز این چله، دستورالعملی با نام بیانیه گام دوم انقلاب را صادر و چله دوم را موعد خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی نامیدند؛ در این فصل جدید از انقلاب، حوزه‌های علمیه به‌عنوان پشتیبانان نظری و فکری انقلاب وظیفه‌ای خطیر بر دوش دارند و اساساً حوزه علمیه نمی‌تواند سکولار و بی‌تفاوت باشد.

سعیدی با تصریح اینکه حوزه علمیه و انقلاب هر دو به یکدیگر نیاز دارند و حوزه نمی‌تواند نسبت به فرزند خود بی‌تفاوت باشد، بیان کرد: مردم پشتوانه نظام هستند و حوزه نمی‌تواند نسبت به مردم نیز بی‌تفاوت باشد و لذا مردم باید از جمیع جهات رشد کنند و موانع پیشرفت آنان بر طرف گردد.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: اگرچه این آسیب‌ها در هر جامعه امری طبیعی است اما در جامعه اسلامی که آرمان ایجاد تمدن نوین اسلامی را در سر دارد، به هر میزان ولو اندک نیز شایسته نیست. مقام معظم رهبری قائل هستند که اگرچه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی کارهای خوبی شده است اما کافی نیست و توقعات بیشتر از اینهاست.

سعیدی با تصریح اینکه امروز حوزه علمیه بیش از ۱۰۰ طرح تحولی را در ساحت‌های مختلف در حال اجراء دارد، گفت: وظایف روحانیون و مبلغان از برپایی نماز جماعت، انجام مشاوره‌های تخصصی، تبلیغ چهره به چهره و تبلیغ فرهنگی کوچک و بزرگ و طرح‌های اقتضایی که بگذریم، جریان‌سازی فرهنگی و مذهبی برای پیشگیری و درمان آسیب‌هاست. البته لازمه این مهم، مساعدت دستگاه‌های فرهنگی و به میدان آوردن ظرفیت ها است، لذا بودجه‌های فرهنگی باید هدفمند شود و در اختیار متولی اصلی و مؤثر یعنی حوزه‌ علمیه و دانشگاه قرار گیرد.

مدیر حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: سربازان عرصه تبلیغ و روحانیون در میدان آن‌گونه که باید و شاید از سوی نهادهای متولی حمایت نمی‌شوند. مسئله دیگر آن که اگر زیرساخت‌ها و پروژه‌های این نهاد اثرگذار فرهنگی‌، اجتماعی و سیاسی به نتایج مطلوب نرسد، در چشم‌انداز فرهنگی با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود.

سعیدی تأکید کرد: این پرسش جدی بی‌پاسخ مانده است که چرا پروژه‌های حوزه علمیه که میدان تربیت عالمان و اندیشمندان و فرزانگان است باید بیش از ۱۰ سال نیمه‌کاره بماند، اگر این زیرساخت‌ها تکمیل می‌شد و به بهره‌برداری می‌رسید، در عرصه آموزش و پژوهش و سطح کمی و کیفی حوزه علمیه استان رشد مطلوب‌تری را شاهد بودیم.

وی تأکید کرد: امروز مدرسه علمیه سیدالشهدا(ع) بازفت از ضروری‌ترین و بدیهی‌ترین امکانات بی‌بهره است و ما به‌عنوان مسئول باید رسیدگی کنیم. نهادهای علمی و فرهنگی مانند حوزه علمیه در این مناطق محروم و دورافتاده باید بیشتر تقویت شوند. به علت نبود منابع مالی، ساختمان سه‌طبقه این حوزه در زمینی به مساحت ۱۹۰۰ مترمربع از سال ۸۹ تاکنون متوقف مانده و منتظر تخصیص بودجه است.

سعیدی در خصوص ساختمان مدرسه علمیه اردل، تصریح کرد: ساختمان این مدرسه در حال حاضر اجاره‌ای و مستهلک است‌، زمینی برای احداث ساختمان این مرکز دیده شده اما به دلیل نبود اعتبارات متوقف است. همچنین ساختمان مدرسه علمیه فرخشهر از سال ۸۹ در زمینی به مساحت بیش از ۴۶۰۰ مترمربع پایه‌گذاری شد، اما در تکمیل آن دچار مشکل شده‌ایم. مشکلات بازسازی، تکمیل و بهره‌برداری از مدرسه امام علی(ع) بروجن، مدرسه علمیه امام صادق(ع) فارسان، مدرسه علمیه لردگان و شهر کیان نیز نیازمند نگاه ویژه هستند.

مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری بیان کرد: پروژه‌های این نهاد از جمله مجموعه مفتاح به دلیل موانعی راکد یا متوقف شده که امید است با مساعدت مدیران استانی مرتفع شود تا زمینه‌های رشد و پیشرفت علمی و فرهنگی مناطق مختلف استان را شاهد باشیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha