یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر این که حوزه در سیاست ید طولایی دارد و هویت‌ساز جامعه شیعی بوده است، گفت: سیاست شریعت‌مدار و فقه‌محور در ذات حوزه بوده است، البته این سیاست‌ورزی باید حکیمانه و شجاعانه باشد، آنچنان که امامین انقلاب به ما آموختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از شهرکرد، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور روز گذشته در نشست صمیمی طلاب و روحانیون چهارمحال‌وبختیاری، در شهرکرد، با تقدیر از ارائه نظرات و پیشنهادات طلاب و روحانیون حاضر در جلسه، اظهار داشت: هر مسئولی باید خود را برای توجه به نظرات آحاد جامعه آماده کند و از خدا می‌خواهیم که این توفیق را به همه ما مسئولان عنایت فرماید.

وی با بیان این که حضرت علی(ع) در حکمت ۲۸۹ نهج‌البلاغه می فرمایند «کَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ فِی اللَّهِ وَکَانَ یُعْظِمُهُ فِی عَیْنِی صِغَرُ الدُّنْیَا فِی عَیْنِهِ» اظهار کرد: حضرت(ع) ویژگی هایی را برای یک تیپ از شخصیت الهی و بزرگ بیان می‌کنند که در شرح آن به افرادی چون ابوذر و دیگران اشاره شده است و یک نظر هم آن است که این ویژگی‌ها فرد خاصی را منظور قرار نداده، بلکه اشاره به صفات یک الگوی شخصیتی است که امام(ع) بیان کرده‌اند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به فراز آغازین این کلام از امیرمؤمنان(ع)، بیان کرد: آنچه این الگوی شخصیتی دینی را در نظر حضرت بزرگ کرده این بوده است که دنیا در چشم او کوچک است.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: از طلاب می‌خواهم که سخنرانی حضرت امام خمینی(ره) در مراسم چهلم فرزندشان حاج آقا مصطفی را گوش کنند؛ در آن زمان بنده طلبه‌ای نوجوان بودم و سخنرانی‌های امام(ره) امواج عجیبی را به وجود می‌آورد و به این سخنرانی که رسید شعله‌های انقلاب برافروخته شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور همچنین از طلاب خواست که آخرین سخنرانی شهید صدر در نجف اشرف و پیش از شهادت را گوش دهند، یادآور شد: این شخصیت با عظمت می‌گوید "از خودمان بپرسیم اگر ثروت هارون‌الرشید به ما عطا می‌شد، آیا آن‌را کنار می‌گذاشتیم و دین‌دار باقی می‌ماندیم یا خیر؟ " اساس حوزه بر مبنای این نگاه است و افتخار حوزه نیز این است که انسان‌هایی در اوج اما بسیار متواضع، خداجو و خدا اندیش داشته است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به ضرورت شناختن و شناساندن مؤلفه‌ها و کارکردهای حوزه علمیه، بیان کرد: حوزه یک نهاد عمیق و ریشه‌دار، آزموده، آبدیده و گذر کرده از کوران حوادث است که تجربه‌های بزرگ را از فراز و فرودها، تلخ و شیرین‌ها، شکست و پیروزی‌ها، رنج‌ها و مرارت‌ها و افتخارات در مقاطع گوناگون در سینه دارد و سر جمع تاریخ هزار و چند صد ساله آن یک تاریخ مشعشع و پرافتخار است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: حوزه علمیه قطعاً باید در یک صراط مستقیم، روند تحول، تغییر، پیشرفت و بالندگی را طراحی کند؛ کسانی حوزه را فقط در چارچوب پیشین می‌بینند و چشم را بر تحولات جدید و نو می‌بندند، این غلط است، البته کسانی هم بوده‌اند که به این اصالت و منهج‌های قویم اجتهادی و سنت‌های فقهی و اصولی و فلسفی پشت پا زدند و نوگرا شدند که این نیز غلط است، چرا که حوزه اینها را طرد کرده و نمی‌پذیرد.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: امامین انقلاب و بزرگان قائل به حوزه ریشه‌دار در سنت، عمیق در علم و دانش، پایبند به سنت‌های علمی آزموده شده اما در عین حال دارای نگاه نو و بهره‌مند از تجربه‌های جدید هستند. حوزه ثوابتی دارد که باید به آن پایبند باشیم، متغیرهایی نیز دارد که متناسب با اقتضائات و شرایط لازم است به آن توجه شود.

وی حوزه را جایگاه علم، خرد، اندیشه‌محوری، عقلانیت و نهاد دانش‌بنیان خواند و یادآور شد: تار و پود حوزه متشکل از حکمت و علم است، وقتی تاریخ حوزه را مقطع به مقطع دنبال می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در یک برهه از ریاضیات و طب تا فلسفه و فقه و کلام و حدیث رجال بزرگی داشته و این همه دانش را نه تنها برای شیعه و مسلمان، بلکه تمام بشریت اندوخته و تولید کرده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تأکید بر اینکه حوزه علمیه نهادی عمیق از حیث اخلاقی، معنوی و سنت‌های بزرگ معنوی است، گفت: این معنویت و اخلاق در هیچ جایی جز حوزه به این سطح متعالی نرسیده و همیشه خورشیدهای فروزانی در حوزه به‌عنوان مشعل‌ ارزش‌های انسانی و الهی بوده‌اند، بنابراین حوزه همیشه اجتماعی و مردمی بوده و خدمات اجتماعی داشته است.

وی با بیان اینکه حوزه همیشه سیاسی بوده و از سیاست عزلت نگزیده است، خاطر نشان کرد: سیاست شریعت‌مدار و فقه‌محور در ذات حوزه بوده است، البته این سیاست‌ورزی باید حکیمانه و شجاعانه باشد، آنچنان که امامین انقلاب به ما آموختند.

وی ادامه داد: حوزه در سیاست ید طولایی دارد و این نهاد در بخشی از غیبت صغری و نیز غیبت کبری، هویت‌ساز جامعه شیعی بوده است؛ بزرگان حوزه در طول تاریخ نیز سیاست‌ورزانی بودند که تحول ایجاد کردند و در عصر معاصر نیز این تحول با اندیشه امام(ره) اتفاق افتاد.

آیت‌الله اعرافی با ذکر اینکه امروز حوزه باید پاسخگوی نیازهای جدید باشد و عرصه‌های زیادی را پوشش دهد و نقش‌آفرین باشد، مطرح کرد: طلاب و روحانیون این افق‌ها را پیش رو دارند که باید با توکل به خدا، روحیه جهادی و انگیزه وافر این آفاق را بگشایند و نباید از سختی‌ها واهمه داشته باشند، چرا که نهاد روحانیت آبدیده سختی‌های روزگار است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: طراحی‌های حوزه در سال‌های اخیر نو و جدید است و تمام طراحی‌ها در پرتو نگاه مقام معظم رهبری رقم خورده است و لذا امروز حوزه در برنامه پنج ساله خود یک‌هزار شاخص، در ۴۲ مضمون و در حدود ۳۰۰ هدف دارد که در درون این برنامه، حداقل ۱۰۰ طرح بزرگ تحولی باید اجرا شود.

آیت‌الله اعرافی در خصوص آنچه انجام شده است نیز تصریح کرد: این موارد به حدود ۱۰۰ طرح می‌رسد؛ امسال حدود ۱۰۰ رشته و گرایش در حوزه علمیه قم و کشور راه‌اندازی شده است که اگر قدری جلو برویم سطوح بالاتر در فلسفه‌های مضاف و فقه‌های جدید نیز ایجاد خواهد شد و برای ۱۵۰ الی ۲۰۰ رشته کار سرفصل نویسی انجام و نقشه اجرا نیز معین شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha