پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
پرچم اسرائیل

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان یزد گفت: سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان قبل از آغاز جنگ سی و سه روزه در ارزیابی قدرت رژیم منحوس صهیونیستی، آن را سست‌تر از خانه‌ی عنکبوت خوانده بود «واللهِ هی أوهَنُ مِن بَیتِ العَنکَبوت».

به گزارش به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه یزد در جلسه درس اخلاق کادر مدیریت حوزه علمیه در تفسیر آیه ۴١ سوره مبارکه عنکبوت، پس از بیان این مطلب که مستکبرین عالم همچون قارون، فرعون و هامان بر مظلومین عالم ظلم میکنند و اینها به نص صریح آیه قرآن به کیفر اعمالشان خواهند رسید و این ظالمین به دنیا تکیه کرده و به جای خداوند کسانی را برای خود انتخاب میکنند، عنوان کرد: در شرح حال این افراد که خداوند در قرآن آیه ۴١ عنکبوت فرمود: (کَمَثَلِ الْعنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنکَبُوتِ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ - ﻣﺜﻞ ﺣﺎﻝِ ﻋﻨﻜﺒﻮﺕ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﺎﺭﻫﺎﻳﺶ ﺧﺎﻧﻪ‌ﺍی ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ! ﺍی‌ﻛﺎﺵ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺳﺴﺖ‌ﺗﺮﻳﻦِ ﺧﺎﻧﻪ‌ﻫﺎ ﺧﺎﻧﮥ ﻋﻨﻜﺒﻮﺕ ﺍﺳﺖ! )

وی ادامه داد: سؤالی که مطرح می شود این است که چرا خداوند تبارک و تعالی "بیت عنکبوت" را به عنوان سست ترین "بیوت" مثال زده است؟

حجت الاسلام والمسلمین شمس در پاسخ به سؤال فوق توضیح داد: بر خلاف تصور که خانه عنکبوت را سست می‌پنداریم، تارهای عنکبوت از قوی‌ترین بافته‌های طبیعی است و سختی آن از سختی آهن و فولاد نیز محکم‌تر است، تا آن‌جا که به نام «آهن حیوانی» یا «فولاد زنده» خوانده می‌شود. بنابراین رشته‌های تشکیل دهنده خانه عنکبوت از قوی‌ترین رشته‌ها در طبیعت به‌شمار می‌رود فلذا تا حد قابل توجهی در برابر بادها و نیز آب مقاومت دارد.

وی در تعریف واژه بیت در «إِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنکَبُوتِ» عنوان کرد: واژه «بیت» در لغت عرب استعمال زیادی دارد، به‌معنای مسکن، فرش خانه، کعبه و قبر می‌آید و همچنین به همسر مرد و خانواده‌اش نیز گفته می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس با بیان این مورد که باید این وهن و سستی را از لحاظ معنوی بررسی کرد، توضیح داد: در بیت عنکبوت‌ها روش زندگی شکل فردی و با دشمنی شدید می باشد به طوری که در بررسی علمی کشف شده است که غالباً جنس‌های نر و ماده فقط در هنگام جفت‌گیری هم‌دیگر را ملاقات نموده و هنگامی که آمیزش آن‌ها تمام می‌شود، عنکبوت نر غالباً در لانه باقی مانده و اقدام به پنهان شدن از عنکبوت ماده می‌کند، چرا که می‌ترسد او را بکشد و کشتن عنکبوت نر بعد از تمام شدن آمیزش جنسی، در بین بسیاری از عنکبوت‌ها اتفاق می‌افتد و این کار توسط عنکبوت ماده اتفاق می افتاد و برخی دیگر عنکبوت ماده کنار می ماند تا اینکه فرزندان عنکبوت نر را می کشند.

وی در ادامه افزود: زندگی عنکبوت از لحاظ معنوی جزو سست ترین وصلت ها و فقط بر اساس مصلحت‌شان بدون کوچکترین رحمی بوده که در نهایت با دشمنی هم را نابود می کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شمس با اشاره به تفسیر فوق، عنوان کرد: این ایجاز قرآن کریم است که به این ظرافت و زیبایی مثالی با این دقت را برای مستکبرین آورده است.

وی در ادامه با بهره گرفتن از این آیه یادآور شد: سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان قبل از آغاز جنگ سی و سه روزه در ارزیابی قدرت رژیم منحوس صهیونیستی، آن را سست‌تر از خانه‌ی عنکبوت خوانده بود «واللهِ هی أوهَنُ مِن بَیتِ العَنکَبوت».

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha