شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پلیس

در پی دستور رئیس جمهور برای بررسی ماجرای مهسا امینی، وزیر کشور، معاون امنیتی و انتظامی خود را مسئول رسیدگی به حادثه «مهسا امینی» کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، در پی دستور حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور که در اجلاس شانگهای حضور دارد، وزیر کشور، معاون امنیتی و انتظامی خود را مسئول رسیدگی به حادثه «مهسا امینی» کرد.

بخوانید و ببینید:

فیلم حضور مهسا امینی در مقر پلیس

دکتر احمد وحیدی خطاب به سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تأکید کرد: با توجه به دستور رئیس جمهور در خصوص حادثه پدید آمده برای خانم مهسا امینی، علت حادثه را با فوریت و دقت به صورت ویژه بررسی و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید.

ورود دادستانی به پرونده

علی صالحی دادستان تهران هم ضمن اعلام ورود دادستانی به این پرونده از دستور تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد پزشکی پرونده خبر داد.

کارگروهی ویژه از پزشکی قانونی تشکیل شده تا شرایط جسمی مهسا امینی را از نظر پزشکی مورد معاینه و بررسی‌های دقیق تخصصی و کارشناسی قرار دهند

این کارگروه با دعوت از کادر درمان مهسا امینی و با حضور کارشناسان و متخصصان مجرب پزشکی قانونی فعالیت خود را آغاز و آخرین وضعیت جسمی وی را نیز مورد بررسی قرار داده اند

دادستان تهران تأکید نموده مشخص شود انتقال این خانم به مرکز پلیس از لحاظ پزشکی، چقدر در وقوع این حادثه موثر بوده است.

همچنین از طرف دادستان تهران بازپرس ویژه و تیم مجربی برای بررسی ابعاد این پرونده تعیین گردیده است

مجلس ماجرا را دنبال می کند

شیوا قاسمی‌پور عضو فراکسیون بانوان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتفاق رخ داده برای مهسا امینی خانم ۲۲ ساله اهل سقز که برای مسافرت به تهران سفر کرده بود، گفت: موضوع برخورد گشت ارشاد با مهسا امینی برای مردم باید شفاف سازی شود.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس تصریح کرد: در این اتفاق تلخ اگر قصور، تخلف یا برخورد خلاف قانونی رخ داده باشد، ما به عنوان نمایندگان مجلس با قاطعیت این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در صورت قصور احتمالی از مسئولان و عوامل مقصر در این ماجرا توضیح می‌خواهیم، ادامه داد: هفته آینده مجلس جلسه‌ای در این راستا خواهد داشت و از مسئولان مرتبط پاسخ می‌خواهد.

عضو فراکسیون بانوان مجلس اضافه کرد: گفته می‌شود دوربین‌های مداربسته پلیس تصاویر مربوط به مهسا امینی را ضبط کرده که بررسی این تصاویر جزو مطالبات ما از مسئولان نیروی انتظامی است تا ماجرا برای نمایندگان مردم و مردم شفاف شود.

چند نکته درباره حادثه

حادثه به کما رفتن مهسا امینی که به گفته پلیس به دنبال پوشش نامناسب توسط گشت امنیت اجتماعی برای اخذ تعهد و آموزش قانون به مقر پلیس منتقل شده بود، دستخوش تحلیل‌ها و قضاوت‌هایی قرار گرفته است.

مرتضی حسنی کارشناس رسانه در این زمینه می‌گوید:

۱. چنانچه آن طور که ضدانقلاب می‌گوید و این فرد در اثر شکنجه به کما رفته حتما باید با متخلفین و خاطیان برخورد شود و پلیس باید در این زمینه پاسخگو باشد. قطعا مجازات برخورد با بی‌حجابی ضرب و شتم نیست کما اینکه در سابقه پلیس نیز تاکنون گزارشی از برخورد فیزیکی با بدحجابان فقط به خاطر بدپوششی گزارش نشده است.

۲. اما صرفنظر از ادعای ضدانقلاب که تجربه نشان داده معمولا با دروغ پردازی و سناریوسازی همراه است، عده‌ای تلاش می‌کنند با بهره برداری از این حادثه تلخ هرگونه مقابله با بدپوششی را ناموجه جلوه دهند. باید انگیزه این افراد را شناخت و به مردم معرفی کرد. این تحلیل‌ها می‌تواند سرآغاز بی‌قانونی و هرج و مرج در جامعه شود چرا که در همه تخلفات کوچک و بزرگ دیگر هم ممکن است فردی با سابقه بیماری زمینه‌ای یا حتی غیر آن دچار موارد مشابه شود. اگر قرار باشد پلیس صرفا به احتمال آنکه افراد ممکن است دچار حادثه‌ای از این جنس شوند اقدامی نکند و با این بهانه وظایفش را انجام ندهد، باب مقابله با قانون شکنی بسته می‌شود و عملا فلسفه وجودی پلیس و نیروی انتظامی بی‌معنا خواهد شد.

۳. روایت دقیق و کامل ماجرا حتی اگر اهمال یا تخلفی از سوی نیروهای پلیس انجام شده باشد می‌تواند مانع روایت‌سازی‌های دروغین و میدان داری ضدانقلاب شود و پلیس باید در این موارد با ارایه روایت درست، پیشقدم شود.

واکنش پلیس

روز سه‌شنبه به کما رفتن "مهسا امینی" که توسط پلیس امنیت اخلاقی بازداشت شده بود، خبرساز شد و حواشی مربوط به این اتفاق و موج سواری رسانه های معاند و ضد انقلاب هنوز ادامه دارد.

مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران در واکنش به این اتفاق اعلام کرد: «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد.»

پلیس با «رد برخی اخبار و ادعاهای رسانه‌های معاند» درباره این حادثه، تاکید کرد که «مستندات را در اختیار دارد و اخبار تکمیلی را اعلام خواهد کرد.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صادق IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    6 7
    سلام رئیس جمهور محترم در جریان هتک حرمت همسر و دختر شهید مدافع حرم در پاساژ مصطفوی شیراز خواب تشریف داشتند ؟؟؟؟؟؟ به جای موضع انفعالی بهتر نیست جریان ساز باشید ؟؟؟؟؟
    • نعم IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 7
      احسنت. دقیقا.
  • چند سؤال! IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    101 3
    تقریباً هیچ‌کس حال و روز خوبی ندارد بعد مرگ غم‌انگیز مهسا امینی؛ از این‌روی دل و دماغی برای نوشتن مطلب مفصل و حال و حوصله‌ای برای خواندن متن طولانی نیست. پس این نوشتار به سه سؤال کوتاه از پلیس خلاصه می‌شود: ۱. وقتی اعلام شد مهسا امینی را به خاطر نوع پوشش‌اش گرفتند، لابد خیلی‌ها فکر کردند که چه لباس نامناسبی داشته است، اما وقتی عکس و فیلم‌هایش منتشر شد، همه دیدیم با مانتوی بلند و شال بزرگ، مانند اغلب زنان و دختران ایرانی، پوششی عادی و کاملاً متعارف داشت و جالب این‌که با خانواده‌اش هم به تهران آمده بود. حتی اگر اصرار دارید بر گشت ارشاد، ماموران شما بر چه اساسی کسی که چنین لباس موجهی بر تن داشت را گرفتند و بردند و شد، آنچه نباید می‌شد؟ واقعاً چرا؟ ۲. بر خلاف برخی افراد و جریان‌ها که اصرار دارند مهسا امینی مورد ضرب و شتم قرار گرفته، چنین ادعایی را بدون وجود سند و مدرک نمی‌پذیریم و بی‌صبرانه منتظر گزارش رسمی پزشکی قانونی هستیم؛ ولی از پلیس می‌خواهیم درباره فیلم منتشره از مهسا امینی در مقر پلیس امنیت اخلاقی شفاف‌سازی کند و به ابهاماتی از قبیل چرایی کات خوردن فیلم در روز و ادامه آن در شب پاسخ دهد. ۳. همه دختران این سرزمین دست‌کم ۱۲ سال در سیستم آموزش و پرورش تحت تعلیم قرار می‌گیرند، صدا و سیما و نهادهای رسمی تبلیغاتی نیز ۱۲ ماه سال در حال پمپاژ "هدایت" به جامعه هستند. اگر زنان و دختران ایرانی بعد از این‌همه تبلیغات، به زعم مسئولان ارشاد نمی‌شوند و باید به زور سوار "ون" شان کرد، چگونه است که فکر می‌کنید می‌توانید ظرف چند ساعت هدایت و توجیه‌شان کنید؟ واقعاً از کدام روش روان‌شناسانه‌ی معجزه‌آسایی بهره می‌برید که زنان و دخترانی که در تمام عمرشان توجیه نشده بودند را به طرفةالعینی ارشاد می‌کنید؟ اگر چنین کیمیایی دارید، آن‌را در اختیار نهادهای آموزشی و فرهنگی و تبلیغی بگذارید؛ و اگر ندارید و خودتان هم می‌دانید که کاری پرهزینه و بی‌ثمر انجام می‌دهید، با حریت و شرافتی که شایسته نام و لباس واقعی پلیس است، همین امروز این بساط را جمع کنید و تمام توان‌تان را مصروف وظایف اصلی‌تان کنید که خیر دنیا و آخرت‌تان در آن است.
    • یا مذل الکفار و المنافقین IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 68
      برعکس، ما از هتک حیثیت مجلس دعا و دعاخوانان مهدوی سلام الله علیه و علیهم، و مشابهات آنها، بسیار محزونیم، و اما پرسشهایی متقابل: یک. شما از کجا می دانید ایشان هیچ تغییری در پوشش نداشته؟ هنگام کلاس، یک آموزش عملی، می تواند تصحیح عملی پوشش، با ارائه البسه مناسب باشد. وانگهی مگر فقط مساله مانتو است، ندیده ای که برخی شالشان به گردن می اندازند، و با سر برهنه راه می روند؟ بلندی مانتو مُوَجِّه برهنه سری است؟ دو. به محضر ربوبی بفرمایید، قابیل، فرزند نوح، زنان لوط و نوح و ... مجازات نفرمایند، چون آن همه تعلیمات پیامبرانی آنچنانی اثری برایشان نداشته. اصلا آن همه که در مورد سرقت، ظلم، غضب و ... گفته می شود، چرا با سارقان، ظالمان، غاصبان و ... برخورد قهری می شود، به کل دنیا دستور فرمایید از این به بعد حق ندارند با آنها برخوردی کنند.
  • ؟!!! IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    12 0
    جناب آقای رئیسی عکس نوشت ایرنا خبرگزاری رسمی دولت با عکس سر برهنه درگذشته چه مفهومی دارد؟! شما آنجا مدیریت ندارید؟ چه کسانی سکان دار ایرنا هستند؟
  • بیانیه ستاد امربه‌معروف/1 IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    بیانیه ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با امضای سیدعلی خان‌محمدی، سخنگوی این ستاد: ۱. در حادثه پیش‌آمده، اصل، برقراری عدالت و شفافیت است. از دادستانی انتظار می‌رود با بهترین رسیدگی و اعلام به‌موقع، وجدان عمومی را به رسیدگی دقیق و کامل به قضاوت عادلانه فراخواند. ۲. ستاد امربه معروف و نهی از منکر همان‌گونه که بارها اعلام کرده است، با تکلیفی که منجر به مقابله مستقیم پلیس با بدحجابان شود، مخالف بوده و معتقد است با راه‌کار مناسب و بدون تنش‌های اجتماعی، این مسأله را می‌توان تدبیر نمود. بنا به طرح جامع ستاد امربه معروف و نهی از منکر، پلیس به گشت ارشاد مسئولین و اقویا و در حمایتی از معتمدین مردمی تبدیل وضعیت دهد. ۳. اکنون که رییس‌جمهور به وزیر کشور دستور پی‌گیری داده است، مناسب است وزیر کشور فقط به‌صورت موردی به جزییات صرفاً این حادثه اکتفا نکند؛ از وزیر کشور می‌خواهیم این مسأله را به صورت کامل بررسی نماید آیا ۳۲ دستگاهی که در خصوص عفاف و حجاب بنا به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی ۳۳۰ تکلیف قانونی داشتند، به وظایف خود عمل کرده‌اند تا این مسایل پیش نیاید؟ آیا به وظایف قانونی خود درست عمل کرده‌اند؟ آیا برای این جوان ۲۳ ساله در جمهوری اسلامی فرهنگ‌سازی لازم توسط دستگاه‌های فرهنگی صورت پذیرفته است یا فقط شعار کار فرهنگی داده شده است؟ آیا صدا و سیما به‌عنوان نهادی که بیشترین وظایف در قانون برای او در نظر گرفته شده است و بیشترین مسئولیت فرهنگ‌سازی را در این ماجرا و امثال آن دارد، به وظایف فرهنگی خود عمل کرده است که یک جوان و هزاران جوان دیگر ما چگونه عمل نمایند تا با نیروی قهری پلیس مواجه نشوند؟ آیا پلیس ما آموزش‌های لازم را به پرسنل خود داده است که کرامت انسانی افراد را حفظ نمایند؟ از ستاد امربه معروف گرفته تا خود وزارت کشور و بقیه نهادهای مسئول، آیا وظایف قانونی خود را درست انجام داده‌اند؟ آیا آموزش و پرورش و دانشگاه‌های کشور وظایف خود را نسبت به جوانان ما به درستی انجام می‌دهند یا ترک‌ِفعل‌ها و نتیجه آموزش‌های ناکارامد و عدم کار فرهنگی، نوجوانان و جوانان ما را تحویل پلیس داده است. اگر وظایف دستگاه‌های فرهنگی به درستی انجام شده بود، ما شاهد چنین حادثه تلخی نبودیم. آیا حتماً باید حادثه‌های ناگواری اتفاق بیفتد تا متولیان و مسئولین امر به فکر چاره بیفتند؟ ... ادامه دارد
  • بیانیه ستاد امربه‌معروف/2 IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    ... ۴. ستاد امر به معروف و نهی از منکر در عین اعتقاد به لزوم حل معضل موجود در حوزه عفاف و حجاب، معتقد است در مواجهه با این مسأله، نه پلیس باید به صورت مستقیم وارد صحنه شود و نه باید حل این مسأله را با محاکم قضایی گره زد؛ و نه این‌که متولی و مسئول این مسأله دولت باشد، بلکه حل مسأله عفاف و حجاب فقط به دست خود مردم با مدیریت صحیح قابل حل است و این مسأله در طرح جامع عفاف و حجاب کاملاً تبیبن شده است. ۵. مجلس شورای اسلامی می‌بایست به‌صورت جدی به این مسأله ورود پیدا کرده و جامعه را از التهاب بحران‌ها و ایجاد حوادثی که هر از چندگاهی به وقوع می‌پیوندد نجات دهد. مجلس شورای اسلامی نباید منتظر بماند تا آمربه معروف و ناهی ازمنکری مورد ضرب و جرح و یا شهادت قرار بگیرد یا جوان بدحجابی در فرآیند اعمال قانون پلیس سکته نماید، بعد منفعلانه حرکتی و صحبتی نماید! به قول شهید سلیمانی، همه این‌ها فرزندان ما هستند؛ چرا باید بین فرزندان در بی‌قانونی و بی‌مدیریتی نزاع صورت بگیرد؟ قانون برای رفع مشکلات اجتماعی وضع می‌شود و اکنون که این منازعات وجود دارد، یعنی یا قانون وجود ندارد و یا کارآمد نیست که در این قسمت، مجلس شورای اسلامی لازم است بدون فوت وقت به نقش قانون‌گداری و نطارتی خود اهتمام ورزد. ۶. ستاد امربه معروف و نهی از منکر همچنان تأکید دارد برای رفع معضل بدحجابی باید مسأله جرم بودن بدحجابی که نیاز به دستگیری و پرونده‌سازی و دادگاهی شدن دارد، برداشته شود و بر اساس طرح جامع عفاف و حجاب، با نگاه تخلف با بدحجابی برخورد گردد که به حل مسأله بدون هرگونه تنش اجتماعی کمک می‌کند، البته دشمنان مایل‌اند همیشه تنش‌های اجتماعی وجود داشته باشد. در پایان، ستاد امر به معروف و نهی از منکر مجدداً از وقوع چنین حوادث ناگواری، شدیداً ابراز ناراحتی عمیق می‌نماید و این واقعه را درد جانکاهی می‌داند و به وضع موجود اعتراض می‌کند که چرا بعد از چهل و اندی سال هنوز باید شاهد چنین رویدادهای تلخ و ناگواری در بلاتکلیفی‌های اجرای درست قانون و خلاهای آن در قصورها و تقصیرهای نهادهای خصوصاً فرهنگ‌ساز باشیم.