دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حبیب بابایی

حوزه/کارشناس و پژوهشگر فرهنگی تصریح کرد: از جمله مهم ترین اولویت های فعالیت رسانه ای در شرایط حساس کنونی، التزام نسبت به مقوله تواصی به حق و صبر است.

حجت الاسلام حبیب بابایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که در فعالیت های فرهنگی و رسانه ای نباید از یاد خدا و حفظ روحیه اخلاص در انجام کارها غافل شویم، اظهار داشت: به تعبیر رسای مقام معظم رهبری، همه ما نیاز به موعظه و سفارش به حق و حفظ راه مستقیم داریم و این که با تقوا و اخلاص به دنبال انجام وظیفه دینی و انسانی خویش باشیم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در یکی از رهنمودهای اخلاقی خویش می فرمایند"وقتی توصیه به تقوا می‌کنیم، معنایش این نیست که تقوا وجود ندارد؛ نه، بلکه توصیه به این است که اگر این دستاوردِ معنوی در ما هست، حفظ شود؛ اگر ناقص است، تکمیل و اگر مفقود است، تأمین گردد. "

وی همچنین گفت: یکی از توصیه های اکید معظّم له در سال های اخیر، تأکید بر تواصی به حق و تواصی به صبر بوده است، چه آن که ایشان ناظر به آموزه های دینی و به خصوص آیات نورانی سوره مبارکه "عصر"، از جمله اصلی ترین الزامات شکل گیری جامعه مطلوب را ایمان، عمل صالح، تواصی به حق و تواصی به صبر عنوان کرده اند، چنان که اگر این چهار عامل در جامعه وجود داشته باشد، سعادتمند بوده و در غیر این صورت خسارت خواهد دید.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: این همه تأکید حضرت آقا بر تواصی به حق و تواصی به صبر بدین خاطر است که بدون آن ها جامعه نمی تواند به سمت سعادت حقیقی حرکت کند، چه آن که بی توجهی به این امور می تواند زمینه ساز شقاوت و گمراهی یک جامعه باشد.

وی با بیان این که ایمان و عمل صالح، زیربنای همه فعالیت های یک انسان موحد را تشکیل می دهد، گفت: آن چه مسلم است این که ایمان و اعمال صالح تداوم پیدا نمی کند، مگر آن که از یک سو دعوت به حق صورت گیرد و از سوی دیگر، در طریق اجرای این دعوت به صبر نیز توصیه شود.

حجت الاسلام بابایی یادآور شد: کلمه "تواصوا" در سوره عصر از ماده تواصی بدان معناست که بعضی، برخی دیگر را به حق سفارش کنند و باید توجه داشت که در اینجا حق به معنای واقعیت یا مطابقت با واقع است و لذا مشخص می شود که عباست"تَواصَوْا بِالْحَقِّ" معنای بسیار وسیعی پیدا می کند.

وی افزود: همچنین باید عنایت داشت که پس از شناخت حق و لوازم و الزامات آن، هر کس در مسیر عمل با موانعی مواجه است، چنانچه اهل استقامت نباشد، اساساً نمی‌تواند حقی بستاند و عمل صالحی انجام دهد، یا ایمان خود را حفظ کند و لذا مفسرین گفته اند که صبر در اینجا نیز معنای وسیعی دارد که از آن جمله صبر بر اطاعت، صبر در برابر انگیزه‌های معصیت و صبر در مورد مصائب است.

وی خاطرنشان کرد: با نگاهی به بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری متوجه می شویم که مصادیق تواصی به حق و تواصی به صبر هم امور فردی و خانوادگی را در برمی گیرد و هم به خصوص شامل عرصه های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و ... می شود و مهم این است که مؤمنان در همه این ها اهل تواصی به حق و تواصی به صبر باشند و این را فراتر از حرف و شعار در عمل نشان دهند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در خاتمه بیان داشت: از سوی دیگر با توجه به ضریب بالای تأثیرگذاری رسانه ها بر انبوه مخاطبان، بسیار لازم و شایسته است که تواصی به حق و تواصی به صبر در اولویت فعالیت رسانه های جامعه اسلامی قرار گیرد و اهالی رسانه و فعالان فضای مجازی نیز حقیقتاً خود متصف به این صفات و ملتزم به آن ها باشند تا در عرصه جهاد تبیین به یاری حق تعالی موفق باشند و توطئه ها و فتنه های دشمن را به این وسیله، خنثی و یا کم اثر کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha