سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کتاب شهدا

حوزه/ هنوز از این گنجینه ی عظیم به درستی بهره برداری نشده تا به این طریق کتاب های بیشتری به زیور طبع آراسته گردد و مردم بدین سان با سبک زندگی، سیره و کلام و راه شهدا بهتر و بیشتر آشنا شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این روزها که به جهت برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم، یکی از اصلی ترین ارزش های خبری شهر و دیارمان، اخبار و مطالب مرتبط با شهدا و همین کنگره است، از سویی فرصت مغتنمی فراهم شده تا به این بهانه نگاهی داشته باشیم به برخی از مهم ترین کارهای انجام شده در حوزه فرهنگی آن هم راجع به شهیدان و البته کارهای ناکرده بسیار دیگر که نمی توان آن ها را هم متذکر نشد.

بی شک یکی از کارهای بسیار خوب، انتشار کتاب هایی در رابطه با سیره و زندگی شهداست؛ شهدایی که به تعبیر دقیق حاج محسن بخشی نیا، برادر شهید و از پیشکسوتان دفاع مقدس در استان قم از جنس خود ما بودند. افرادی کاملاً معمولی که گرچه با شهادتشان، ره صدساله را یک شبه پیمودند اما به هیچ وجه انسان های خارق العاده با عاداتی عجیب و ... نبودند.

به برکت کنگره ملی شهدای استان در ماه های اخیر از چندین کتاب خوب و خواندنی در این حوزه رونمایی به عمل آمده که برخی از آن ها به برکت معرفی نسبتاً مناسب در بستر فضای در شمار آثار پرمخاطب جای گرفته اند.

آن چه مسلم است این که با وجود تلاش های صورت گرفته در این زمینه که انصافاً جای تقدیر دارد، به نظر می رسد که هنوز از این گنجینه ی عظیم به درستی بهره برداری نشده تا به این طریق کتاب های بیشتری به زیور طبع آراسته گردد و مردم بدین سان با سبک زندگی، سیره و کلام و راه شهدا بهتر و بیشتر آشنا شوند.

استان ولایتمدار قم افتخار دارد که بیش از ۶هزار شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرده که بیشتر آن ها البته شهدای سال های حماسه آمیز دفاع مقدس هستند. این در حالی است که در کل کشور با وجود ۲۲۰ هزار شهید، صدها هزار جانباز و ایثارگر، تنها حدود ۲۰ هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسیده است که تازه خیلی از آن ها به درستی به جامعه و نسل جدید نیز از طریق رسانه و فضای مجازی معرفی نشده اند.

به طور خاص در خصوص قم، پرسش دغدغه مندانه این جاست که درباره این ۶ هزار شهید استان چند کتاب نگاشته شده و تازه این فقط مربوط به شهداست و گرنه هزاران جانباز و رزمنده سراغ داریم که هر کدام خاطراتشان واجد بهترین جاذبه ها برای آحاد مردم به ویژه نسل جوان است.

به لطف الهی ما نویسندگان توانایی در کشور داریم که دغدغه مند و علاقه مند به این مباحث هستند و از سویی دیگر نیز زمینه برای آموزش نویسندگان جوان و تازه کار فراهم است و اگر این مهم محقق شده و حمایت های لازم از افسران جبهه فرهنگی در این خصوص به عمل آید، گام های اثرگذار مهمی برداشته خواهد شد، ضمن آن که به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز کمک شایان توجهی می شود.

سیدمحمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha