یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عفاف و حجاب

حوزه/ شیخ الاسلامی گفت: قطعا آشنایی جوانان کشور ما با جنگ شناختی که دشمن توسط امپراطوری رسانه ای خود به راه انداخته است، می‌تواند کمک شایانی به تحلیل درست حوادث اخیر و موضع گیری مناسب در برابر آن کند.

خبرگزاری حوزه - سمنان / گفته می شود که حجاب نوعی امنیت است و خانم ها با داشتن حجاب بیشتر حس امنیت می کنند و خیلی از بانوان این نوع پوشش را بر می گزینند. این روز ها با توجه به هجمه رسانه ای گسترده علیه عفاف و حجاب از سوی معاندین و مزدوران داخلی و خارجی آنان، ضرورت کار تبیینی در این عرصه ضروری است.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری حوزه در سمنان به سراغ خانم معصومه شیخ الاسلامی، استاد حوزه علمیه خواهران سمنان، رفته و نظر او را درباره حجاب و آسیب های بدحجابی پرسیده است که در ادامه آن را می‌خوانید:

نظرتان درباره حجاب چیست؟

اجازه دهید پاسخ این سوال را از زبان وندی شلیت، زنی که فارغ‌التحصیل فلسفه از آمریکا است بدهم، وی در پاسخ این سوال می‌گوید: «زنان پاکدامن علاوه بر زیبایی درونی از زیبایی عینی و بیرونی بیشتری برخوردار هستند، گمان نمی‌کنم در دورانی زندگی کنیم که در زن شرم و حیا وجود نداشته باشد، فقط موضوع را اشتباه گرفته ایم. از سیگار کشیدن خجالت می کشیم اما از لباس های نازک دختران جوان خجالت نمی کشیم. بدیهی است وقتی اجازه دادیم هر کاری آزاد باشد، بی حیایی و بی عفتی هم افزایش پیدا می کند، جامعه ای که علیه شرم و حیا اعلام جنگ کرده، دشمن زنان است.»

جالب است بدانید زمانی که فرانسوی ها نتوانستند قیام ملت الجزایر را شکست دهند، از روش فروپاشی چادر و حجاب و ایجاد فساد استفاده کردند، و با اجرای این نقشه پیروز هم شدند. به اعتراف «فرانتس فانون» توجه کنید که می گوید: «اولین قدم ضد فرهنگی که فرانسه در الجزایر برداشت، تلاش برای از بین بردن حجاب بود و در این کار هم موفق شد، هرچه بدن زن الجزایری را بیشتر به نمایش گذاشت، چنگال استعمارگر، بیشتر به حلقوم الجزایر فرو رفت، اما زمانی که مجددا زن الجزایری شخصیت خود را بازیافت، مبارزه علیه استعمار نیز آغاز شد» (حمید احمدی جلفائی، حجاب برتر،ص۲۸)

در جایی دیگر از این کتاب می گوید: «هر چادری که دور انداخته می‌شود، افق جدیدی را که تا آن هنگام در برابر استعمارگر ممنوع بود در برابر او می گشاید و پس از دیدن هر چهره بی حجاب، امید های حمله ور شدن اشغالگر ده برابر می‌شود».

راستی اگر چادر اهمیت خاصی ندارد و ضرری برای استعمارگران ندارد چرا آن را به عنوان یک مدل لباس زنانه مثل صدها مدل دیگر نمی‌پذیرند و برای از بین بردنش این همه وقت و هزینه صرف می‌کنند.

در دوران پهلوی اول برای مبارزه با حجاب به زور، کتک زدن و کشیدن چادر از سر زنان متوسل شدند اما در دوران پهلوی دوم با کار فرهنگی، تحقیر حجاب و تغییر دادن طرز فکر و ارزش‌های مردم بدون زحمت موفق به این کار شدند.

الان هم غرب مسئله حجاب را به لبه درگیری تمدنی تبدیل کرده است پس باید هوشیار باشیم.

در خصوص اتفاقات اخیر تحلیل شما چیست و دلیل رخ داد این حادثه و حوادث بعد از آن را مرتبط با برخورد گشت ارشاد می دانید؟

از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران دلیل حوادث اخیر، شکست دشمنان در تئوری های براندازی گذشته ای است که علیه جمهوری اسلامی ایران به کار برده بودند، و این بار سراغ تئوری جدیدی رفته اند تا از طریق جنگ رسانه ای با اتکا بر درآمد های نفتی کشورهای عربی و شگردهای خبر رسانی دولت های غربی بتوانند موجبات شکست انقلاب اسلامی را فراهم کنند. عرصه جدید جنگ شناختی که رهبر معظم انقلاب سالها قبل نسبت به آن هشدار داده بودند، اینک تنها راهکار و شاید بتوان گفت آخرین راهکار آنها برای مقابله با نظام اسلامی است، که ان شاءالله این تئوری نیز به زودی شکست خواهد خورد.

قطعا آشنایی جوانان کشور ما با جنگ شناختی که دشمن توسط امپراطوری رسانه ای خود به راه انداخته است، می‌تواند کمک شایانی به تحلیل درست حوادث اخیر و موضع گیری مناسب در برابر آن کند.

آنچه در کشور ما رخ داد تنها یک حادثه بود و بررسی ها نشان داد هیچ تعمدی در کار نبوده اما در کشورهای غربی سالانه، افراد بی گناه زیادی به خصوص سیاه پوستان توسط پلیس به قتل می‌رسند و در سکوت کامل رسانه ای، حتی اعتراضات خانواده های آنها اصلا شنیده نمی‌شود، جنگ شناختی همین جاست، وقتی آمریکا برای زهره چشم گرفتن از عربستان قتل خاشقچی یک روزنامه نگار را ماه ها سرفصل اول خبرهای رسانه ای نگه می‌دارد تا جایی که نحوه قتل او را به گوش همه مردم جهان میرساند، در حالی که عربستان جنایات وحشتناک تر از این مثل کشتار کودکان و مردم یمن را دارد اما چون آمریکا خودش در این جنایات همدست عربستان است اجازه رسانه ای شدن آنها را نمی‌دهد

جوانان ما باید بدانند اگرچه رسانه ها تعیین می‌کنند که ما چه چیزی باید ببینیم اما نباید ابزار دست آنها شویم، اگر قدرت تحلیل خود را بالا ببریم و فضای رسانه را میدان جنگ و فضای درگیری همه جانبه ببینیم فریب آنها را نمی‌خوریم.

به نظر شما ریشه اصلی بی حجابی در جامعه ی اسلامی ما چیست؟

ما با دوگانه فرهنگ توسعه سرمایه داری و فرهنگ انقلاب اسلامی مواجهه هستیم، اینکه در اداره امور جامعه اسلامی از الگوی توسعه غربی استفاده کنیم یا الگوی پیشرفت اسلامی_ ایرانی را بپذیریم، پذیرش و اجرای هر یک از اینها لوازم و اقتضائات خاص خودش را در پی دارد.

متأسفانه پذیرش الگوی توسعه غربی از سوی جوامع اسلامی به جای الگوی پیشرفت اسلامی موجب در معرض آسیب قرار گرفتن از لوازم و اقتضائات آن شده است. اقتضائات و لوازمی که به نفع آزادی هیچ قشری نیست.

نمی‌شود الگوی توسعه نظام سرمایه داری غرب را پذیرفت و در شهرسازی مدرن، الگوی اشتغال، الگوی تحصیل و الگوی تولید آن زیر ساخت ها را پیاده کرد اما وقتی با لوازم و اقتضائات آن الگوی توسعه در بحث پوشش مواجهه می‌شویم با آن مقابله کنیم یا صرفا با کار فرهنگی به جنگ با بی حجابی برویم.

وقتی به دنبال پیاده کردن اسلام حداقلی در جامعه باشیم و جامعه را به مدل غربی اداره کنیم طبیعتا لازمه مدل غربی، عدم پایبندی به پوشش اسلامی است که درگیر آن می‌شویم. در جامعه ای که بر اساس الگوهای نظام سرمایه داری اداره می شود، اجرای حدود و احکام اسلامی سخت خواهد شد، چون در نظام توسعه غربی، اصل بر حفظ جایگاه پول و سرمایه و افزایش آن است و در این راستا همه چیز از جمله عواطف، مهارت‌ها و جاذبه های زنانه فدا خواهد شد، نمونه بارز و البته کوچک آن همچنان که می‌بینید در تمام دنیا جاذبه های زنانه ای است که صرف تبلیغ کالاهای مصرفی می‌شود.

اگر بخواهیم از ریشه با بی حجابی مبارزه کنیم باید این ساختار توسعه غربی را کم کم حذف کرده و به الگوی اسلامی پیشرفت که رهبر معظم انقلاب فرمودند روی بیاوریم. همچنانکه وقتی در زمان شاه با امام خمینی (ره ) گفتند می‌خواهیم دو مشروب فروشی در تهران را آتش بزنیم و ایشان فرمودند باید با اصل رژیم پهلوی مبارزه کرد و آن را از بین برد.

بسیاری از خانم های چادری معتقدند چادر یادگار حضرت زهرا (س) و میوه ی شناخته است لذا با ارزشتر از این است که به اجبار پوشیده شود نظر شما چیست ؟

در کشور ما نه تنها هیچ اجباری بر پوشیدن چادر نبوده و نیست بلکه حتی حجاب هم اجباری نیست چون حجاب در اسلام برای زنان به معنای پوشیده بودن کل بدن به جز گردی صورت و دستها تا مچ است، اما حجاب با این تعریف در کشور ما اجباری نیست و با هیچ زنی که موهایش کمی معلوم باشد برخورد قانونی صورت نمیگیرد، اما پوشش الزامی است و پوشش الزامی مختص ایران نیست بلکه جزء قوانین همه کشورها است فقط حد و حدود این پوشش متفاوت است. پس ما حجاب اجباری نداریم و فقط پوشش اجباری است.

برای زنان و دخترانی که در سر عشق حجاب را دارند اما در عمل دغدغه حرف این و آن را دارند چه پیامی دارید؟

به حجاب فقط به دید راهکاری برای حفظ ارزش و کرامت خودشان نگاه کنند.

خداوند ساختار وجودی زن را زیبا و جذاب آفریده و برای اینکه این زیبایی مورد تعرض و سوء استفاده هیچ انسانی قرار نگیرد، قرار دادن پوشش بر آن را واجب کرده است، فقط و فقط برای حفظ ارزش و کرامت ذاتی ای که به زن داده است، و تنها به فردی اجازه بهره مندی از این زیبایی ها را داده است که ابتدا قبول کند هزینه آن یعنی مهریه و نفقه ( خرج خوراک،پوشاک و مسکن) زن را بپردازد و در نهایت پیمان ازدواج با او ببندد که تا آخر عمر در کنار او مانده و شریک غم ها و شادی هایش باشد. تا زن در اجتماع پشتوانه ای قوی برای یک زندگی عزت مندانه و با کرامت داشته باشد. و این تنها زیبایی و حکیمانه بودن خلقت را نشان می‌دهد.

حال هر گونه بی حجابی در جامعه تنها پایین آوردن شان و جایگاهی است که خداوند برای زن قرار داده است. پس بیاییم به خود ظلم نکرده و بازیچه دست دیگران نشویم.

عده ای معتقدند اگر مانند جوامع اروپایی افراد در انتخاب نوع پوشش آزاد باشند حساسیت ها و مشکلات کمتر است نظر شما چیست ؟ آیا این جمله ی بعضی از خانم ها که می گویند:«من دوست دارم آرایش کرده بگردم و موهایم را بیرون بگذارم و لباس تنگ و کوتاه بپوشم خب هرکس با دیدن من تحریک می شود و یا به گناه می افتد می تواند نگاه نکند» قبول دارید؟

اولا مشکلاتی که جوامع غربی بر اثر بی حجابی دچار آن شده اند صدها و هزارها برابر مشکلات ما است و آمار بالای تجاوزات جنسی و اعتراضات زنان علیه این امور دلیلی بر صحت این مطلب است.

و اما مشکل اساسی اینجاست که خود زنان و دختران غربی نیز ناخواسته مجبور به بی حجابی شده و وارد بازی کثیف سرمایه داران و دولت‌مردان خود شدند و اکنون دیگر راه چاره ای جز اعتراضات خیابانی ندارند.

حتی در کشورهای غربی نیز در زمانهای گذشته با اینکه منعی برای عدم پوشش یا اجباری بر پوشش نبوده است اما زنان طبق فطرت خود عمل کرده و همواره پوشیده در مجامع عمومی ظاهر می‌شدند، و زیبایی های خود را به تاراج نمی‌گذاشتند، اما در دوران پس از رنسانس، نظام سرمایه داری برای توسعه اقتصادی خود، توانمندی های بانوان، عواطف آنها و حتی جاذبه های زنانه را سوخت توسعه اقتصادی سرمایه کرده و بدین ترتیب زنان را به برهنگی تشویق و یا حتی مجبور کرد. و زنان ابزاری برای تولید ثروت شدند.

پس در جوامع غربی افراد در انتخاب نوع پوشش خود، آزاد نبودند، اگر آزاد بودند، الان شاهد این حد از برهنگی در غرب نبودیم.بلکه آنها برای تحقق اهداف نظام سرمایه داری مجبور به برهنگی شده و مورد سوء استفاده از جاذبه های جنسی خود قرار گرفته و قربانی اهداف سرمایه داران شدند.

تنها دلیلی که نظام جمهوری اسلامی بر قانون خود در زمینه پوشش اجباری، پافشاری می‌کند، جلوگیری کردن از آسیب دیدن زنان جامعه از این ناحیه است.

گفتگو: فاطمه رحیم زاده

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha