دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
طلیعه حضور

حوزه/ معاون فرهنگی-تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: طلبه باید مظهر اسم مُحْیِی خداوند و احیاگر روح انسان‌های در حال غرق شدن باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، حجت الاسلام آرش رجبی معاون فرهنگی-تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور امروز در جمع بانوان طلبه گیلانی که در دوره طلیعه حضور در شهر مقدس قم به سر می‌برند، به ترتیب مطالبی را در باب ذی طلبگی و سواد رسانه‌ای مطرح کردند.

حجت‌الاسلام رجبی در این مراسم با اشاره به آیه نَفْر، اظهار داشت: هجرت برای کسب علوم دینی، تفقه در دین و نهایتا رجعت عالم دینی به متن جامعه، سه دستور خداوند به مبلغان دین است.

وی در ادامه خوب درس خواندن و خوب مباحثه کردن را از ضروریات رسیدن به فهم عمیق دینی و در حکم واجب شرعی برای طلاب دانست و گفت: در شرایط پیچیده‌ فرهنگی جامعه کنونی، طلاب غیر از فراگیری علوم دینی با مطالعات پشتیبان مستمر در زمینه‌های جامعه‌شناسی، روانشناسی، تاریخ، مباحث اعتقادی، سیاسی، بصیرتی، باید افق دید خود را توسعه داده تا بتوانند جهانی فکر کنند و هدفشان احیاء جهان و جهانیان باشد.

معاون فرهنگی-تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور افزود: حتی مطالعه ادبیات کهن و معاصر ایران و جهان نیز می‌تواند به کیفیت تبلیغ کمک شایانی کند، چرا که امروزه بیان و قلم دو ابزار کلیدی برای انتقال بهتر پیام‌ها به جامعه‌ است و بر مبلغ دین لازم است به بهترین ابزارها مجهز شود تا بتواند پیام‌های الهی را به مردم منتقل کند.

حجت الاسلام رجبی با اشاره به لزوم خودسازی طلاب یادآور شد: طلبه نیروی امنیتی نیست که مردم را با اجبار وادار به رعایت اصول و ضروریات دین کند، بلکه همجواری مومنانه طلاب و رفتار مخلصانه ایشان در برابر خداوند و شفقت و همدلی آنان نسبت به مردم است که دل‌های انسان‌ها را نسبت به دین نرم کرده و مردم را به‌صورت خودجوش مشتاق و مهیای تغییر سبک زندگی خود و تنظیم آن براساس اصول اسلامی می‌نماید.

وی ضمن اشاره به روایات اسلامی، طلبگی را مرزبانی از عقاید و معنویت خواند و گفت: طبق فرموده معصوم(ع) ارزش هدایت و نجات ابدی یک انسان، برابر با نجات همه انسان‌هاست، لذا طلاب باید توجه داشته باشند که ارزش کارهای علمی، پژوهشی و تبلیغی که مخلصانه و به نیت یاری دین خدا انجام می‌دهند را دست کم نگیرند.

حجت‌الاسلام رجبی اظهار کرد: طلبه باید مظهر اسم مُحْیِی خداوند و احیاگر روح انسان‌های در حال غرق شدن باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِين! CA ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    0 0
    در جمع بانوان طلبه گیلانی چه گذشت؟ منَم میرزا! همون کوه غیرت میرزا کوچک گیلانی! سلام فرمانده! ما طلبه هستیم (در کل جهان)! طلبه و طالب علم امام ... امام علی بن ابی طالب! طلبه هم می تواند یک نیروی امنیتی باشد! نیروی قدس امام و شهدا رزمندگان بدون مرزند! امام خامنه ای گفتند: «مسئله‌ی رزمنده‌ی ما فقط دفاع از مرز جغرافیایی نیست؛ او در دفاع از مرزهای عقیده، اخلاق، دین، فرهنگ، هویّت، در دفاع از این مرزهای مهمّ معنوی وارد میشود.» بسم الله، وارد شو! ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِين! کلمه امنیت ریشه در واژه «امن» از زبان عربی دارد و به معنی در امان و آسایش بودن، مصونیت از خطر و ترس و آرامش خاطر می باشد. حاج قاسم یادم داد: «من متعلق به آن سپاهی هستم که نمی‌خوابد و نباید بخوابد. تا دیگران در آرامش بخوابند. بگذار آرامش من فدای آرامش آنان بشود و بخوابند.» سلیمانی ها مثل قرص آرامبخشند! نمی‌خوابند تا دیگران در آرامش بخوابند! فرمانده نیروی هوا فضای سپاه که است؟ يَا مَن لَّهُ الْهَوَاءُ وَالْفَضَاءُ ... خود اهل بیت فرمودند نحن أسماء الحسنی! قطعا مدیریت فضای مجازی برای آن‌هایی که خدای يَا مَن لَّهُ الْهَوَاءُ وَالْفَضَاء را میشناسند، سهل و آسان است! جوشن کبیر را بپوشیم! سلامت و امنیت مردم یکیست. ما مدافع حرم، سلامت و امنیت هستیم! ما امنیت و اطلاعات خود را به دست و گوش و گوشیه دشمن نمیدهیم! بحث پیام رسانهای دشمن بحث امنیتی است. این را هم ثابت کرده. با فلسطینی ها هم ثابت کرده. واتس‌اپ، تلگرام، فیسبوک، تویتر، اینستاگرام و ... حافظ حریم خصوصی ما نیستند. باید بت و گوساله امروز را بشناسیم، بشکنیم و بسوزانیم « وَٱنظُرْ إِلَىٰٓ إِلَـٰهِكَ ٱلَّذِى ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًۭا ۖ لَّنُحَرِّقَنَّهُۥ ثُمَّ لَنَنسِفَنَّهُۥ فِى ٱلْيَمِّ نَسْفًا » قبل از آن که دشمن ما (و دشمن بشریت!) قرآن، مسجد و ما و فرزندانمون را بسوزاند« قَالُوا۟ حَرِّقُوهُ وَٱنصُرُوٓا۟ ءَالِهَتَكُمْ إِن كُنتُمْ فَـٰعِلِينَ». حاج قاسم به مهمترین مولفه وحدت اشاره کرده و وحدت پیرامون اصول را یک امر حقیقی می‌داند. وی می‌گوید: «مهمترین مولفه در وحدت، وحدت مقابل دشمن است. اگر در خط مقدم مقابل دشمن دو صدا بلند شد، یکی گفت این دوست است و یکی گفت این دشمن است همان اتفاقی که در جنگ صفین پیش آمد به وجود خواهد آمد که از دل آن خوارج برخاستند و معاویه یک مرتبه تطهیر شد.»
  • فَمَن دَخَلَ حِصنی CA ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    0 0
    حدیث سلسلة الذهب حدیثی است که امام رضا(ع) هنگام ورود به نیشابور در مورد ولایت اهل بیت(ع) به عنوان شرط توحید بیان فرموده است. إسحاق بن راهوَیه گوید: «لَمّا وافی أبُو الحَسَنِ الرِّضا(ع) بِنَیسابورَ و أرادَ أن یخرُجَ مِنها إلَی المَأمونِ اجتَمَعَ إلَیهِ أصحابُ الحَدیثِ، فَقالوا لَهُ: یابنَ رَسولِ اللّهِ، تَرحَلُ عَنّا و لا تُحَدِّثُنا بِحَدیثٍ فَنَستَفیدَهُ مِنک؟! و کانَ قَد قَعَدَ فِی العُمارِیةِ، فَأَطلَعَ رَأسَهُ و قالَ: سَمِعتُ أبی موسَی بنَ جَعفَرٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی جَعفَرَ ابنَ مُحَمَّدٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی مُحَمَّدَ بنَ عَلِی یقولُ: سَمِعتُ أبی عَلِی بنَ الحُسَینِ یقولُ: سَمِعتُ أبِی الحُسَینَ بنَ عَلِی بنِ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ أبی أمیرَ المُؤمِنینَ عَلِی بنَ أبی طالِبٍ یقولُ: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ(ص) یقولُ: سَمِعتُ جَبرَئیلَ یقولُ: سَمِعتُ اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ یقولُ: لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ مِن عَذابی. قالَ: فَلَمّا مَرَّتِ الرّاحِلَةُ نادانا: بِشُروطِها، و أنَا مِن شُروطِها.» شرط عاقبت بخیری چه است؟ قاسم گفت: «والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت بخیری رابطه دلی و قلبی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را در دست گرفته. در قیامت خواهیم دید، مهمترین محور محاسبه است.» حدیث زنجیره طلا را شنیدید؟ ما مردم میدان هستیم! برا هدف می جنگیم! برا هدف میمیریم! دست به دست هم بدیم! حلقه ی یک زنجیریم! پشت ولایت هستیم! بدانید هیچ شبی نیست که بخوابیم و به دشمن فکر نکنیم. ملت شهادت هستیم، ما ملت امام حسینیم. بپرس... حوادث سختی را پشت سر گذاشتیم. بیا! ما منتظریم، مردم این میدان ما هستیم برای شما. آقا جان! ما را که نمیتوانند حذف کنند! قاسم تکثیر شد! آرشام تکثیر شد! ما همنشینی و مجالست میکنیم با بهترین دوست و رفقا! بارگاه حضرت احمد بن موسی به شاه چراغ معروف است. از زمانی که همسایه پیرزن آن حضرت در ثلث آخر شب جمعه روشنایی در بالای تپه خاکی مشاهده کرد و به امیر دیلمی فریاد زد: شاه چراغ! حالا از وقتی که شهدای آن حرم همسایه ما شدند، ما همش فریاد میزنیم! «در آیه های نور، مستور است زهرا | نورٌ علی نورٌ علی نور است زهرا ». خیلی ها امام، قاسم و آرمان ها را نمیبینند. امام میگوید غضوا أبصاركم ترون العجائب. أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَـٰبَ ٱلْكَهْفِ وَٱلرَّقِيمِ كَانُوا۟ مِنْ ءَايَـٰتِنَا عَجَبًا.