شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد غفاری قره باغی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سید احمد غفاری قره باغی گفت: در سخنان و شیوه علامه طباطبایی(ره) می توان دید که ایشان به جای دعوت به تفکر، خود مجسمه فکر بودند؛ کسانی که به محضر مرحوم علامه طباطبایی(ره) حضور یافتند، حقیقت ناب تفکر را به روشنی در ایشان مشاهده کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد غفاری قره باغی، در نشست علمی با عنوان «ویژگی های شاخص استاد فکر با محوریت علامه طباطبایی(ره)» که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه و با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، با اشاره به سیره عملی علامه(ره) گفت: آیت الله طباطبایی(ره) به معنای حقیقت فکر و قدم اکتفایی به ظاهر است؛ همچنین ایشان به معنای تلاش برای رفتن به عمقی بیش از آن چیزی که در ظاهر امر مورد توجه بوده، می باشد.

وی خاطرنشان کرد: خاصیت نشانه این است که مخاطب را در خود متوقف نمی کند و منتقل کردن شخص به صاحب نشانه نیز کار نشانه است. نشانه در واقع ظاهری است برای یک باطن که متفکر می تواند از آن عبور نماید و در نشانه متوقف نشود.

حجت الاسلام والمسلمین غفاری قره باغی افزود: یکی از تفاوت های مهم دانش و علم در زمان قدیم و جدید این است که طبیعت شناسان در قدیم، طبیعت را به عنوان نشانه الهی می دیدند؛ در حقیقت طبیعت شناسی دانشی برای مطالعه قدرت خداوند متعال بود.

وی با اشاره به تفاوت مهم دانش امروز و قدم گفت: دانش امروز، طبیعت را به عنوان نشانه نمی بیند بلکه آن را به عنوان غایت و مقصد علم مطالعه می کند.

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران اظهار کرد: فکر تنها ابزاری است که یک شخصیت الهی باید به آن متوسل شود، زیرا در غیر این صورت عبور به سمت باطن اتفاق نخواهد افتاد.

وی مرحوم علامه طباطبایی(ره) را مصداق بیان شریف اهل بیت علیهم السلام دانست و ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی(ره) مصداق حدیث شریف «کونوا دُعاةً إلی الله بِغَیرِ ألسِنَتِکُم» می باشد؛ ایشان داعی به سمت تفکر در خداوند بوده است؛ البته با تفکر نه با دعوت به تفکر.

حجت الاسلام والمسلمین غفاری قره باغی گفت: در سخنان و شیوه علامه(ره) می توان دید که ایشان به جای دعوت به تفکر، خود مجسمه فکر بودند؛ کسانی که به محضر مرحوم علامه طباطبایی(ره) حضور یافتند، حقیقت ناب تفکر را به روشنی در ایشان مشاهده کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: تنها راهی که حکیمان الهی در طول تاریخ برای دست یافتن به حقیقت توصیه نموده اند، خم کردن سر در برابر خداوند و عبد او بودن می باشد.

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران افزود: سیره مرحوم علامه(ره) سراسر معنویت است؛ و البته مگر می شود که در خانه اهل بیت علیهم السلام تربیت شد و رزق معنویت را دریافت نکرد.

وی اظهار کرد: مرحوم علامه(ره) برای دستیابی به حقیقت، فکر را ضروری میدانست؛ لذا نظام آموزشی باید افرادی را به جامعه تحویل دهد که حقیقتا قوه تفکرشان تحریک و تقویت شده باشد نه قوه حافظه شان.

حجت الاسلام والمسلمین غفاری قره باغی گفت: معلم شایسته معلمی نیست که تلاش کند شاگردان خود را به سمت دیدگاه خویش دعوت نماید؛ بلکه باید تلاش کرده که دیدگاه شاگردان خود را به سمت حقیقت هدایت کند.

وی افزود: تأکید بر التزام به حقیقت به معنای واقعی کلمه در مرام آیت الله طباطبایی(ره) دیده شده است.

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: یکی از معضلات در پژوهش های علمی با وجود امکانات علمی مختلف، این است که پژوهش می کنیم برای پژوهش و از نکات بدیهی غافل هستیم. ما باید پژوهش هایی را انجام دهیم که برای سطح اجتماع و زندگی عینی مردم کاربردی بوده و مسئله از مسائل آنان را بتواند حل کند.

وی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی با تمام سختی های مالی که در زندگی متحمل بود، اما تولیدات علمی متعددی را که هنوز مورد استفاده ما هست، به تألیف رساندند. ایشان دست روی نیاز آن روز جامعه گذاشت و حتی نزد مرحوم آیت الله بروجردی رفته و گفتند که امروز طلبه ها با چمدان چمدان شبهه به حوزه ها می آیند.

حجت الاسلام والمسلمین غفاری قره باغی تفسیر المیزان علامه طباطبایی را همچون کوهی با عظمت برشمرد و تصریح کرد: امروز پژوهشگر ما باید توجه داشته باشد که با این همه امکانات بتواند همچون علامه از دین مبین اسلام دفاع کند.

وی با اشاره به منظومه ای بودن تفکر علامه طباطبایی افزود: ایشان بر تفکر جامع، منظومه ای و غیرجزیره ای تأکید داشته و از اندیشمندی سالم را اندیشمندی در سایه وحی و نگاه توحیدی می دانند.

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران بیان داشت: فکر معطوف به عمل از دیگر ویژگی های هندسه فکری مرحوم علامه طباطبایی(ره) است؛ ایشان اندیشمندی برای مسائل انضمامی و کاربردی بوده و فقط به انتزاعیات نمی پرداخت.

وی در پایان گفت: کسانی که قدر جمهوری اسلامی را نمی دانند، به این نکته بیشتر توجه کنند که توجه جامعه اسلامی به چنین حکیمی بسیار بالاتر بود. متأسفانه به دلیل نابخردی حکومت دوران زندگی علامه، ایشان در زمان حیاتش به قدر شاگردانش در عصر امروز مورد بزرگداشت و احترام واقع نشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha