سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با یادآوری وظیفه سنگین روحانیت در همراهی با مردم برای حل مشکلات، گفت: روحانیت باید با مردم ارتباط داشته باشد، حقایق را با مردم بیان کند. امروز وقت کنار رفتن و کنار کشیدن نیست چون هدف اصلی دشمن همین است. آنها برای کنار گذاشتن دین می‌گویند اول روحانیت را حذف و طرد و مأیوس کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی امروز در سخنان ابتدای درس خارج فقه خود، گفت: روحانیت خود را شریک گرفتاری‌های مردم می‌داند، مردم هم باید بدانند فشار اقتصادی و گرانی برای قشر روحانیت به مراتب بیشتر ازبسیاری از اقشار است. با این وجود باید کنار مردم باشیم، فریاد مردم واقعی باشیم، مردمی که خودشان پای این نظام ایستاده‌اند اما حساب اغتشاشگران و فریب‌خوردگان جداست.

وی ادامه داد: اگر مأموری در جایی مرتکب خطایی شد، باید آن را اعلام و اصلاح کرد؛ اعزام هیأتی به نمایندگی از رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان برای دلجویی از خانواده‌های افرادی که بی گناه کشته شدند کار بسیار حکیمانه‌ای بود و سایر مسئولان باید از این اقدام درس بگیرند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر همراهی روحانیت با مردم، اظهار کرد: حساب اغتشاشگران از مردم معترض جداست. چطور یک روحانی می‌تـواند از کسی که با دین خدا مخالفت کرده حمایت کند؟ ما صد درصد بدون هیچ مسامحه‌ای روبروی آن کسی که با حکم خدا مخالفت ‌کند می‌ایستیم چون در مورد حکم خدا اصلاً تعارف نداریم.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حفظ انقلاب برای ما یک تکلیف است و تردیدی در آن نیست. اگر خدای ناکرده این انقلاب صدمه‌ای ببیند، اسلام لطمه خواهد دید. دغدغه ما در وقایع اخیر کشور فقط حفظ حجاب نیست بلکه حفظ اسلام است. امام خمینی (ره)‌ در همان ابتدای انقلاب فرمود اگر صدمه‌ای به انقلاب بخورد برای صدها سال اسلام دفن خواهد شد. لذا باید با همه وجود انقلاب را حفظ کنیم، حفظ انقلاب هم با رعایت احترام بزرگان و رعایت دستورات رهبری و مراجع بزرگوار محقق خواهد شد.

وی با تأکید بر رعایت امر به معروف و نهی از منکر در همه سطوح با بیان درست و دقیق، گفت: باید موفقیت‌های نظام را در این 40 سال اخیر برای مردم بازگو کنیم. دشمن دنبال این است که بگوید روحانیت کارایی ندارد، اسلام و دین کارایی ندارد و دین نمی‌تواند حکومت کند. می‌گویند اسلام نمی‌تواند کارایی داشته باشد، اسلام نمی‌تواند معیار باشد. یعنی قرآن نمی‌تواند معیار باشد، باید آن را بوسیده و کناربگذارید، فکر باطل آنها این است که دین را کنار بگذارند. حرفشان این است که ناکارآمدی دین را القا کنند نه ناکارآمدی اشخاص را.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به واجب بودن جهاد تبیین، افزود: باید ببینیم انقلاب چه آثار و اهدافی داشته و آنها دنبال چه اهدافی هستند؟ آنها این عزت و استقلالی که امروز وجود دارد را نمی‌خواهند، می‌خواهند این کشور را چپاول و منابع آن را غارت کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار تصریح کرد: باید بدانیم چه وظیفه‌ای داریم. باید با مردم درست صحبت کنیم و در کنار مردم باشیم.

وی افزود: به صرف اینکه یک جوانی را فریب می‌دهند یا تطمیعش می‌کنند که برو عمامه‌ای را بردار، نگوییم ما در خیابان بدون عبا و قبا برویم. اتفاقاً من به بعضی ها گفتم الآن زمانی است که حضور ما با این لباس باید بیشتر باشد، فرض کنید یک اهانتی هم به ما بشود، چه اشکالی دارد یک سیلی برای اسلام بخوریم؟ نباید صحنه را خالی بگذاریم، البته امیدمان به خدای تبارک و تعالی و دعای امام زمان علیه‌السلام و خون شهداست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: این از برگ‌های زرین روحانیت است که در دفاع از امنیت هم حضور دارد. هر روز تلویزیون خبر شهادت یکی از روحانیونی که در این قضایا شهید شده را نشان می‌دهد. این برای ما افتخار و حجت است که روحانیت در میدان هست و شهید می‌شود، باید انقلاب را حفظ و از ارزش‌های آن مراقبت کنیم. دولت هم باید قوی عمل کند. مردم از دولت انتظار یک حرکت دقیق را دارند، حرکتی که واقعاً مرهمی بر مشکلات اقتصادی مردم و این گرانی‌ها باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر ضرورت به کار گیری تدبیر در حل مشکلات و استفاده از نیروهای کارآمد در دولت برای حل مشکلات، گفت: وضع تولید خوب نیست و بیکاری روز به روز زیادتر می‌شود، این روزها هم که به خاطر مصالحی برخی شبکه‌ها فیلتر شده، مشکلاتی را ایجاد کرده و بیکاری را افزایش داده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با یادآوری وظیفه سنگین روحانیت در همراهی با مردم برای حل مشکلات، گفت: روحانیت باید با مردم ارتباط داشته باشد، حقایق را با مردم بیان کند. امروز وقت کنار رفتن و کنار کشیدن نیست چون هدف اصلی دشمن همین است. آنها برای کنار گذاشتن دین می‌گویند اول روحانیت را حذف و طرد و مأیوس کنیم.

وی افزود: باید آن وعده‌هایی که امام و رهبری به مردم دادند عملی شود تا مردم در سایه این نظام، آرامش و امنیت و رفاه و معنویت داشته باشند. ما از اول که انقلاب کردیم برای این بود که معنویت داشته باشیم، حال چگونه می‌توان از افرادی شنید که چه اشکالی دارد یک بخشی از جامعه حجاب نداشته باشند! البته کسی نمی‌خواهد با زور این کار را بکند، ولی آیا حکومت اسلامی می‌تواند بی‌تفاوت باشد؟ بگوید خیلی خوب یک بخشی از جامعه حجاب نداشته باشند، یک بخشی هم دنبال شراب خواری بروند، یک بخشی هم بروند دنبال فساد، یک بخشی هم دنبال قمار، یک بخشی هم دنبال فسق و فجورهای دیگر، پس انقلاب اسلامی چه شد؟ در همین بحث حجاب و نظام اسلامی، بنده با استفاده از آیات قرآن اثبات کردم که حاکم اسلامی موظف است به دنبال اجرای احکام باشد و آن را رصد کند، اما کیفیت اجرای آن نیازمند راه های منطقی و عقلانی است که باید در قانون لحاظ شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    1 0
    ایشون خودش هم بدون محافظ میاد بیرون بین مردم باشه؟
    • ؟ IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      0 0
      ایشون ؟ یعنی شما روحانیونی که هر روزه میان تو خیابون نمی بینی؟
  • م IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    0 0
    مطالب دقیق و حکیمانه است
  • ابراهیمی IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    1 0
    بی حجاب کردن یک کشور نیاز به برنامه ریزی فرهنگی همراه با غفلت و بی خبری مسئولان دارد! وقتی در تبلیغات تلویزیونی، فروشگاهی در شهر مذهبی قم همراه با خانم های مانتو پوشیده و رنگ و لعاب دار به تصویر می کشیم، در شهری مثل تهران دیگر توقع پوشش مانتو و روسری را هم نباید داشته باشیم!
    • . IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      1 0
      مانتو؟ راحت با سر برهنه می چرخند و فروشگاه تذکر دهنده رو بیرون می کنه! آفرین بر شهرداری قم!
    • ویرایش IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      0 0
      و خریدار تذکر دهنده را ...
  • آرامش با آرمان! CA ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    0 0
    به گزارش خبرگزاری حوزه در .۳ آبان۱۴۰۱، کتابچه رایگان «الکترونیک پاسخ‌های کوتاه و مستدل به شبهات فیلترینگ» به همت جمعی از کارشناسان فضای مجازی تدوین شد. بر اساس این گزارش بخشی از عقب‌ماندگی و وابستگی فضای مجازی ایران، نشأت ‌گرفته از ابهامات و پرسش‌هایی است که نه ‌تنها ذهن عامه مردم، بلکه ذهن نخبگان و تصمیم‌گیران را به خود مشغول کرده است. این شبهات مانند سدی در برابر کسب مؤلفه‌های قدرت در عرصه فضای مجازی عمل می‌کنند. آیا فیلتر شدن برخی شبکه‌های خارجی واقعاً بیکاری را افزایش داده است؟ در بخش دوم این کتابچه، پاسخ نقد 'با فیلتر واتساپ و اینستاگرام، کسب و کار میلیون ها نفر در مخاطره قرار گرفته است' را میتوانید بخوانید. خلاصه ی این پاسخ: «برخی مخالفان و منتقدان فیلترینگ سکوهای خارجی بویژه اینستاگرام، در بیان آمار به شدت مبالغه میکنند. لازمه ی ثبات و پایداری کسب و کارها در فضای مجازی، بهره وری کشور از اقتصاد دیجیتال، قانونمند کردن کسب و کارها و کم کردن زمینه تخلفات و کلاهبرداری ها، فعالیت در سکو های داخلی است؛ با مسدودسازی اینستاگرام و واتساپ، زمینه کوچ کسب و کارها به سکوهای داخلی آماده، و فرصت مناسبی برای ایجاد بستر ایمن و سالم برای فعالیت کسب و کارها فراهم شده است؛ با تلاش های ارزشمند انجام شده توسط مسئولان بویژه وزارت ارتباطات و وزارت اقتصاد، بسته حمایتی نسبتا جامعی فراهم شده است. این بسته علاوه بر کاستن از خسارات کاهش درآمد فعالان اقتصادی، زمینه ی بهره وری از امکانات ویژه را نیز فراهم کرده است.» سید رئیسی ما کفتند «باید خیلی کتاب را گرامی داشت» «و کتاب و کتاب خوانی نشاط و امید به جامعه می دهد و باید برای دسترسی آسان به کتاب شرایط را فراهم کنیم زیرا کتاب و کتاب خوانی تعادل را به جامعه می‌بخشد.» کتابچه رایگان کارشناسان فضای مجازی ما را بخوانید! کارشناس باید کار دوست و دشمن را بشناسد! باید خيرخواه و بد خواهمان را بشناسیم... باید روح‌الله عجمیان را بشناسیم! باید راه زندگى و راه رسيدن و جدا شدن خود را بدانیم. حضرت آقا و آنهایی که مدافعان حرم، سلامت و امنیت هستند راه زندگی را نمیبندند ... کمک راه ما هستند – در کل جهان! مگر شهید میمیره؟!؟ آرامش با آرشام! کار شناش ما و کتابشون کنار ما هستند! و باعث آرامش، امنیت، رفاه و معنویت ما هستند. مثل قرآن.
  • کنارتم هموطن CA ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    همزمان با روز عید غدیر، مردم تهران پایتخت ایران به میزبانی بیش از ۶۰۰ موکب مردمی در خیابان ولیعصر(عج) حضور پیدا کردند و این عید بزرگ ولایت را گرامی داشتند. حضور چشم‌گیر و میلیونی مردم تهران در مسیر ده کیلومتری این جشن باعث شد تا رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور به این مراسم باشکوه اشاره کنند: «این جشن غدیر در تهران خیلی چیز عجیبی بود! نمیدانم شما دیدید یا خیر؛ من خودم در تلویزیون نگاه کردم دیدم؛ بعضی‌ها هم که رفته بودند، آمدند برای ما تعریف کردند. دیدید چه جوری در این جشن میلیونی، همه جور آدمی شرکت کردند؟ اینها طرف‌دار دینند، اینها دوست دارند دین را (۵/۵/۱۴.۱).» آقا جان! اینها دوست دارند شما را! ما دوست داریم شما را! واقعاً دشمن ما میلیونها سلیمانی را در سرا سر جهان نمیبیند؟ دست قدرت خدا را نمیبیند؟ آ. بهجت گفتند: 'وای به حال کسی که قرآن را کوچک بشمارد!‌ وای به حال کسانی که عدیل قرآن را نشناسند و نسبت به آنها کورباطن باشند، که قطعاً نسبت به قرآن هم کورباطن خواهند بود.' سلام آقا جان! ما شما را میشناسیم! ما شما را کوچک نمیشماریم! نبین قدم کوچیکه! کور بینا میشود با یاد دیدار شما! اگر دشمن ما شتابزده است، ما هم السابقون السابقون! به کوریه چشم منافقان و دشمنان ... به کوریه چشم حسودان! بیا جون من بیا، بیا یارت میشم! هوادارت میشم، گرفتارت میشم! پیروزی به وسیله ما و از آن ماست، و روبه روی دروازه زمان، فریاد میزنیم ... به فریاد ما برس، به فریاد فلسطين برس، بشتاب! دیروز حاج حسین یکتا گفتند نسل جوان خودشان را برای ظهور آماده کنند! شواهد و قرائن نشان می‌دهد که خبری مهم و سرنوشت ساز در راه است! جمعیت امام رضایی‌ها می گوید کنارتم هموطن یک شعار نیست. راست می گوید. امام و شهدا گنجی هستند که کنارمونند! از دورترین نقطه جغرافیایی دستگیری می کند! ما طلبه هستیم (در کل جهان)! طلبه و طالب علم امام ... امام علی بن ابی طالب! علی (ع) گفت: جهاد هو لباس التقوى، ودرع الله الحصينة وجنته الوثيقة. جوشن کبیر را بپوشیم! حجاب را هم بپوشیم! ولی هم زمان، (امام گفت) در رفع حُجُب کوش نه در جمع کُتب. إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَيْكَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْكَ حَتَّي تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَي مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِيرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ. سنصلي في القدس ان شاء الله! با قاسم! با شما!