شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر / تجلیل از دانشجویان خارجی

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: اسلام تنها برای آسیایی‌ها و یا کشور خاصی  نیست، بلکه حرف اسلام برای هر کسی که در جای جای عالم حضور دارد، قابل بیان است، چرا که اگر بشریت به حقیقت اسلام شناخت پیدا کند، قطعا اسلام را قبول خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی شب گذشته در مراسم تجلیل از ۳۰ نفر از دانشجویان خارجی منتخب همایش بین المللی نهضت ترجمه از ۱۰ کشور، با بیان اینکه کل جامعه‌ اسلامی وطن ماست و ما با یکدیگر هموطن هستیم، اظهار داشت: بنا بر نگاه اسلام، جایی که عقاید با هم پیوند می‌خورد، مجموعا دارالاسلام حساب می‌شود و وطن همه‌ ماست و لذا ایران اسلامی وطن همه‌ شما و شما امروز در وطن خودتان هستید.

وی با اشاره به اینکه انسان‌ها فارغ از وطن، ظاهر و ملیتشان، زبان مشترکی با یکدیگر دارند، گفت: فطرت بشر، به معنای خلقت او است که توسط خداوند متعال خلق شده است.

امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه همه‌ ما دارای نقاط مشترکی با یکدیگر هستیم، خاطرنشان کرد: همه‌ ما فارغ از ملیت، عدالت را حق می‌دانیم و به دنبال تحقق عدالت و سعادت هستیم و لذا این همان زبان فطرت و زبان مشترک بشر است.

وی افزود: البته تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که بنا بر آیات قرآن کریم، انسان متفاوت خلق شده تا آنکه همدیگر و خداوند را بشناسیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه فرهنگ اسلامی، تفسیر زبان مشترک همه‌ ماست، گفت: این زبان، یعنی فرهنگ اسلامی اگر در کل دنیا برای مخاطبی که حتی مسلمان نیست گفته شود، برای آنها قابل فهم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ممکن است واژه‌ها متفاوت باشد، اما باطن و معنا یکسان است، مطرح کرد: از آنجایی که فرهنگ اسلامی، فرهنگی است که زبان فطرت را تفسیر می‌کند و با توجه به آنکه همه انسان‌ها دارای فطرتی خداجو هستند، بنابراین اگر فرهنگ اسلامی هر جای عالم بیان شود، قطعا مطالبه کننده و مشتری خواهد داشت.

انسان‌ها فارغ از وطن، ظاهر و ملیتشان، زبان مشترکی با یکدیگر دارند و آن فطرت بشر است

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی خواستار استمرار فعالیت در عرصه نهضت ترجمه شد و خاطرنشان کرد: اسلام تنها برای آسیایی‌ها و یا کشور خاصی نیست، بلکه حرف اسلام برای هر کسی که در جای جای عالم حضور دارد، قابل بیان است، چرا که اگر بشریت به حقیقت اسلام شناخت پیدا کند، قطعا اسلام را قبول خواهد کرد.

وی اسلام را دین عدالت و صلح و به دنبال سعادت دنیا و آخرت بشر معرفی کرد و گفت: بزرگترین مسئله برای بشر، شناخت خود است، چرا که اگر خود را نشناسیم، نمی‌توانیم خداوند و جامعه‌ را هم به درستی بشناسیم و در نتیجه تحولی در دنیا ایجاد نخواهیم کرد.

امام جمعه همدان با اشاره به تدریس خود در جامعه المصطفی و ارتباط با طلاب از کشورهای مختلف، اظهار داشت: همه شما به عنوان سرمایه‌هایی عظیم، خوب است که فرهنگ اسلامی را به کشورهای خودتان ببرید و خوب است که در این ایام برای آشنایی با فرهنگ اسلامی وقت بگذارید.

وی تصریح کرد: بخشی کوچکی از فرهنگ وسیع اسلامی، همین فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت است که امروز شما با آن آشنایی پیدا کرده‌اید.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با تأکید بر اینکه اسلام آن نیست که شاید در عمل بنده و امثال بنده ببینید، گفت: عملکرد یک مسئول یا یک فرد، به معنای اسلام نیست، ما تلاش می‌کنیم عملکردمان منطبق بر اسلام باشد، اما ضرورتا اینطور نیست و لذا اگر زمانی بنده اشتباهی کردم نباید به پای اسلام نوشته شود.

وی با بیان اینکه برای آشنایی بیشتر با فرهنگ اصیل اسلام می‌توانید کتاب‌هایی که در این زمینه وجود دارد را ترجمه کنید، یادآور شد: تلاش کنید تا فقط خود را متوقف در خدمت به خانواده و کشورتان نکنید و خود را فردی ببینید که می‌تواند به اسلام و بشریت خدمت کند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی ادامه داد: تک تک شما اقیانوس عظیمی هستید و نباید خود را محدود در یک ظرف کوچک کنید، بلکه باید نگاه‌های وسیعی برای خدمت رسانی به بشریت داشته باشید.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha