جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نشست هم اندیشی جامعه وعاظ ولایی استان خوزستان

حوزه / عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از ابعاد مهم جهاد تبیین را بصیرت افزایی برشمرد و گفت: بصیرت زمینه ساز اصلاح و پیشرفت، بن‌بست شکن، روشن کننده ذهن‌ها و همراه کننده عاطفه‌ها است، خیلی‌ها از مسائل اطلاع ندارند و در سایه بصیرت افزایی آگاه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، نشست هم اندیشی جامعه وعاظ ولایی استان خوزستان با سخنرانی آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری روز گذشته در دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان برگزار شد.

در این نشست ابتدا جمعی از وعاظ و سخنرانان برجسته اهواز به بیان دغدغه‌ها، راهکارهای اثرگذاری بیشتر سخنران در جامعه به ویژه نسل جوان، محتوا غنی در مقطع کنونی پرداختند.

در ادامه آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در زمینه موعظه و خطابه سه گروه وجود دارد، اظهار داشت: نخست ذاکر است که مجلس را پرشور برگزار می‌کند ‌و بالاتر از مداحی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به واعظ به عنوان گروه دوم اشاره کردد و افزود: واعظ مقید است علاوه بر ذکر اهل بیت(ع)، یک آیه و حدیث را با رویکرد وعظ و ساخت جامعه بر مدار ایمان و عمل صالح بیان کند، به نحوی که به علم پا منبری‌ها افزوده شود.

آیت الله عباس کعبی با بیان اینکه "خطیب" مرحله بالاتر از دو سطح قبلی است، ادامه داد: خطیب علاوه بر رسالت ذاکر و واعظ، وظیفه ارتقای بینش و معرفت حاضران را بر عهده دارد و لازم است تا از لحاظ شناخت آموزه‌های اسلام ناب محمدی و آموزه‌های اهل بیت(ع) و معارف اسلام، آنها را از غفلت نجات بدهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید براینکه تسلط بر علوم معارف از الزامات خطیب است، بیان کرد: خطیب باید مهارت داشته باشد و بتواند از تولیدات صاحب نظران استفاده و آنها را به زبان ساده برای مخاطبان مطرح کند، منبرها علاوه بر ایمان، تقوا، عمل صالح و ایجاد انگیزه، در دوران کنونی بصیرت مخاطبان را هم باید بالا ببرند و عمق بصیرتی به مخاطبان بدهند.

این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: در برخی از منبرها شایع است که نباید سیاسی صحبت کنیم، در صورتی که اشتباه است، قرآن کریم و آموزه‌های اهل بیت(ع)، آموزه‌های زندگی است، اما نسبت به این مسائل چگونه باید موضع بگیریم؟

وی با اشاره به اینکه دسته‌ای از وعاظ نسبت به مسائل سیاسی کنار می‌گیرند و می‌گویند به ما ربطی ندارد، در صورتی که این فرار از مسئولیت است، خاطرنشان کرد: عده‌ای برای جذب مخاطبان، رویکرد نقادی پیدا می‌کنند، اما هیچ بر بصیرت مخاطب افزوده نمی‌شود و حتی او را تحریک هم می‌کند، بنابراین اقدام و اعلام باید متفاوت باشد.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه عده‌ای رویدادهای اتفاق افتاده را توجیه می‌کنند، عنوان کرد: راه حل درست در نقد مسائل سیاسی، بصیرت آفرینی همراه با شجاعت است و اگر بصیرت نباشد، ایمان، تقوا و دین بر باد می‌رود و ایمان را به بی‌راه می‌کشاند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگر بصیرت باشد، باعث تعمیق ایمان و عمل صالح، تحقق عدالت، بسیج ظرفیت‌های مردمی و ملی، امر به معروف و نهی از منکر و جهاد فی سبیل‌الله می‌شود.

وی یکی از ابعاد مهم جهاد تبیین را بصیرت افزایی برشمرد و یادآور شد: بصیرت زمینه ساز اصلاح و پیشرفت، بن‌بست شکن، روشن کننده ذهن‌ها و همراه کننده عاطفه‌ها است، خیلی‌ها از مسائل اطلاع ندارند و در سایه بصیرت افزایی آگاه می‌شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بصیرت باعث صلابت در ایمان، موفقیت در میدان‌های امتحان و شهید پروری می‌شود، افزود: همه باید دست به دست هم داده و بصیرت را در جامعه افزایش دهند، چرا که بصیرت تنها بیان مسائل سیاسی نیست، بلکه تبیین آیات و روایات با رویکرد بصیرت آفرینی نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه یکی‌ از عوامل بصیرت آفرینی، ولایتمداری است، گفت: ولایتمداری یعنی اینکه مرجع خبری ولایت باشد، خطبا هفته‌ای یک نوبت، سایت رهبرمعظم انقلاب و تحلیل‌های موجود را مطالعه و با منظومه رهبری بیشتر آشنا شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بُعد بعدی بصیرت آفرینی، "صبر و تحمل" است، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مبلغین افزایش تحمل مردم و ظرفیت سازی است، مراسم‌های مربوط به ایام الله، تبیین هشت سال دفاع مقدس، اغتشاشات اخیر، فتنه ۸۸، قصه‌های شهدا و وصایای آنها بصیرت آفرین است.

این استاد حوزه با اشاره به در پیش بودن شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) نماد بصیرت و ولایتمداری بود و منبر حضرت نیز باید به منبر بصیرت آفرینی تبدیل شود، خطبه فدکیه، یکی از ابعاد آن بصیرت آفرینی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مردم سیر و سلوک واعظ و خطیب را با سخنرانی او تطبیق می‌دهند، گفت: به مساله تهذیب نفس نیز باید پرداخته شود و آن را فراموش نکنیم، یکی از ویژگی‌های امام راحل و رهبرمعظم انقلاب اهتمام به تهذیب نفس خود بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha