جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله رجبی

حوزه/ آیت‌الله رجبی گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تنها قانونی در دنیاست که در ۳ مرحله به رأی مردم گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت‌الله محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در خصوص سالروز تصویب قانون اساسی عنوان کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک قانون اساسی عقلانی، منطقی، دینی و علمی است.

وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی کشورمان با فرهنگ ملت‌مان به طور کامل هماهنگ و به عبارتی دیگر منطبق است. علاوه بر این، موضوعات «توحید» و «نبوت» نیز به نوعی در قانون اساسی آمده و حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی محترم و محفوظ نگه داشته شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تطبیق قانون اساسی با نیازمندی‌های جامعه و نظام سیاسی را از دیگر ویژگی‌های برجسته این قانون برشمرد و توصیه کرد: هر فردی که در ایران زندگی‌ می‌کند و پیرو هر دین و آیینی‌ که است، اگر به قانون اساسی مراجعه کند، خواهد دید که برای استیفای حقوق همه ایرانیان بستر لازم تدارک دیده شده است.

وی تأکید کرد: همه مردم با هر دین و مذهبی که دارند، طبق قانون اساسی از حقوق مساوی در جامعه برخوردارند.

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه طبق قانون اساسی اقلیت‌های دینی می‌توانند مراسم‌های خودشان را به صورت آزاد و قانونی برگزار کنند، تصریح کرد: پیروان سایر ادیان و مذاهب الهی نیز در تعیین سرنوشت کشور خود دخیل هستند؛ شاید در هیچ قانون اساسی دنیا به مانند قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اینگونه برای اقلیت‌های دینی حقوق شهروندی لحاظ نشده باشد.

وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تنها قانونی در دنیاست که در ۳ مرحله به رای مردم گذاشته شده است. کسانی که می‌خواستند قانون اساسی را تدوین کنند، توسط مردم انتخاب شدند. قانون اساسی پس از تدوین به رای مردم گذاشته شد. در مرحله بازنویسی و اصلاح نیز به رای مردم گذاشته شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و استاد حوزه و دانشگاه در پایان قانون اساسی ایران را جامع و کامل دانست و گفت: در این قانون ابعاد سیاسی، اجتماعی، امنیتی و حقوقی به صورت دقیق مورد توجه قرار گرفته است و پشتوانه بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران است.

منبع: شورای نگهبان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha