شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
توفیق اسداف

حوزه/ نشست علمی با موضوع «معنادهی به زندگی، لازمه زندگی متعالی»، به همت دانشگاه مجازی المصطفی بصورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر توفیق اسداف عضو هیئت علمی جامعة المصطفی و مدیر گروه حکمت و مطالعات ادیان، در نشست علمی با موضوع «معنادهی به زندگی، لازمه زندگی متعالی»، که در دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شد ابراز داشت: تطبیق سه نگاه متفاوت در مورد معنای زندگی به سه بخش زیر مطرح می‌شود.
در موضوع معنای زندگی سه رویکرد مهمی هست:
۱. نگرش نهیلیسم که به شکل رسمی هیچ معنایی برای زندگی نمی شناسد. بر اساس این نگاه، همه چیز پوچ است و در پوچی نمی توان معنایی جست.
۲. نگرش هندویسم که یک نگاه بدبینانه به جهان و زندگی دارد. به این صورت که خود زندگی امر ناپسند است. و باید از چرخش تناسخ نجات یافت و کاری کرد که دیگر جلوی تولد جدید خود را گرفت.
۳. نگرش الهی، به ویژه نگاه اسلام به زندگی که با این نگاه، غیر از معنای عمیق در کل زندگی، حتی در تک تک امور روزمره معانی و حکمت بزرگی وجود دارد. البته ما زمانی که قدرت کشف آن معنا را نداریم، بنابر اصول حاکم بر جهان که اصل حکمت است، باید معنایی را در هر امری خلق کرد که مطابق آن اصول و ارزشها باشد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی در ادامه گفت: موضوع «معنای زندگی» غیر از موضوع «هدف از آفرینش» است. در هدف از آفرینش مباحث کلی مطرح می شود که مربوط به خلقت کلی عالم و آدم است. همانند عبادت و امتحان که یکی از اهداف اصلی آفرینش انسان است. ولی در موضوع «معنای زندگی» تمرکز بر نوع زندگی فردی و گذری ماست و معنایابی و یا معنابخشی به سوالاتی، همانند این که من چرا در این منطقه خاص به دنیا آمدم، چرا با چنین شخصی ازدواج کردم، چرا مریض شدم و..‌. می باشد.
و در واقع، کشف و خلق معنای زیبا به زندگی، می تواند ما را در مسیر تعالی قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha