چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ مجلس سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با حضور آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: برخی می خواهند مسئلۀ حجاب را به ابتذال بکشانند. کار به جایی رسیده که به بی حجابی افتخار می کنند و در میان جمعیت ظاهر می شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌ الله مکارم شیرازی در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در مجلس سوگواری که با حضور اقشار مختلف مردم، علما و روحانیون در مدرسه امام امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد، به تبیین فضائل و مناقب حضرت صدیقه طاهره(س) پرداختند.

ایشان با با بیان این که حضرت زهرا(س) فضائل بسیاری دارند، یادآور شدند: ما در کتاب «فاطمه برترین بانوی جهان» چهل حدیث دربارۀ فضائل فاطمۀ زهرا(س) بر اساس منابع معتبر عامه آورده‌ایم.

معظم له با اشاره به روایت «فاطمة بضعة منی»، تعبیر «بضعة» را به معنای پارۀ جسم و روح پیامبر گرامی اسلام(ص) دانسته و افزودند: اینکه برخی آن را تنها به معنای پارۀ بدن معنا کرده اند، مناسب نیست زیرا هر فرزندی پارۀ بدن پدر خود است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با برشمردن بعضی استثنائات فاطمۀ زهرا(س) نسبت به دیگران، این استثنائات را وجه تمایز آن بانوی بزرگوار از دیگران و ایشان تنها مصداق تعبیر «بضعة منی» دانستند.

ایشان اختلاف در تاریخ شهادت آن بانو را نیز از وجوه تمایز برشمرده که سبب می شود تا فضائل و مناقب آن حضرت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معظم له با اشاره به برپایی گسترده مجالس عزاداری حضرت فاطمۀ زهرا(س) گفتند: تشکیل جلسات تنها برای بیان فضائل آن حضرت نباشد، بلکه باید افزون بر ذکر فضائل و مناقب، به گونه ای باشد که همگی از سیره و روش زندگی آن حضرت، درس و عبرت گرفته و پرتوی از آن فضائل نیز در زندگی ما باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به ازدواج ساده و ساده‌زیستی آن حضرت اشاره کرده و گفتند: امروز مشاهده می کنیم برخی مدعیان اسلام که مراسم ازدواج و زندگی آنها به شدت تشریفاتی و مجلل است، آن را تابلو کرده و در معرض دید همگان قرار می دهد.

ایشان افزودند: امروز جامعۀ ما دچار گرفتاریها و مشکلات فراوانی از جمله مشکل اقتصادی و فرهنگی است. در مسائل اقتصادی گرفتار اموری هستیم که تبدیل به معما شده است. وقتی می شنویم که مثلا دلار فلان مقدار شده، هیچ عکس العملی از مسئولین نمی بینیم و حتی ابراز هم نمی کنند که ما وضعیت را درست می کنیم و نمی گذاریم به این صورت باقی بماند و به سادگی از کنار قضایا عبور می کنند.

معظم له تأکید کردند: ما همانطور که معتقد به تقویت نظام و مسئولین نظام هستیم، معتقدیم باید به مشکلات مردم هم توجه جدی داشته باشیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مورد مشکلات فرهنگی نیز گفتند: برخی می خواهند مسألۀ حجاب را به ابتذال بکشانند. کار به جایی رسیده که به بی حجابی افتخار می کنند و در میان جمعیت ظاهر می شوند.

ایشان مردم را علاقه مند و وفادار به نظام و کشور دانسته و افزودند: مردم در مقابل مشکلات تحمل و حوصله دارند، اما باید به وفا و حوصله مردم توجه شود. مسئولین این مسائل و مشکلات را جدی بشمارند و به گرفتاری های مردم رسیدگی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • م IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    7 6
    شما اقتصاد ملت مثل اقتصاد سفره خودتان ،خودرو خودتان درست کنید خانم های ملت رو بند هم میزنند به جز چادر با توجه به قیمت زمین که هیچ ربطی به تحریم ندارد تولید خودروی داخل که قاعداتا نباید ربط به تحریم داشته باشد حالا به نظرتان ما برای حضرت زهرا س گریه کنیم یا ایشان برای ملت گریه کند؟؟؟؟؟؟
    • ماشین توجیهات! IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      0 0
      سفره و ماشین آیت الله مکارم چه جوریه؟ قبل از سر برهنگی، ماشین و سفره نداشتن؟ کدوم یک از اغتشاشیها درد گرسنگی و بی ماشینی داشتند؟ سخنگو نمیخاد خودشون زبون دارن و از توش چیزای دیگه در میاد ماله نکش
    • ! IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      0 0
      آفرین روبند آره چادر نه! اما قرآن روبند نخواسته و جلباب خواسته که شبیه چادره
    • کلاهما IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      5 0
      هم ما برای ایشان گریه می کنیم و هم ایشان اگر از راه نورانی و سعادت بخشش تبعیت کنیم دست گیری ازمون می کنند
  • م IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    4 1
    مسؤلان اقتصاد ملت خودروی ملت مثل اقتصاد خودشان ،خودروی خودشان درست کنند زنان به جز چادر روبند هم میزنن مگر زدن یک رو بند چقدر درسر دارد ؟؟؟ با توجه به قیمت زمین که هیچ ربطی به تحریم ندارد تولید خودروی داخل که قاعداتا نباید ربط به تحریم داشته باشد حالا به نظرتان ما برای حضرت زهرا س گریه کنیم یا ایشان برای ملت گریه کند؟؟؟؟؟؟ همه این فرزندان بدحجاب ،فرزندان پدرومادرانی هستند که دچار مشکلات اقتصادی هستند دیشب و شب گذشته تو مسجد بیست مزد میانسال بود و پیرمرد ،دو جوان و.دو.نوجوان آدم تو مساجد نمی‌داند برای حضرت زهرا گریه کند یا مشکلات اقتصادی خودش چرا باید ملت برای یک خودرو و زمین مسکونی این همه حقارت بکشند چرا جمهوری اسلامی برای خودرو این همه ملت تحقیر میکند ؟ چرا تو این چند سال فرهنگ سازی نشده برای کم شدن مصرف آب ،برق ،گاز ،بنزین و بیشتر فکر دلالی مسکن و زمین بوده دولت و سرمایه داران دولتی
    • آمار صادقانه! IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      0 3
      «همه این فرزندان بدحجاب ،فرزندان پدرومادرانی هستند که دچار مشکلات اقتصادی هستند» خب چرا وکالت شما رو تکذیب کردند؟ کدوم سعار اینا اقتصادی و مشکل فقر بود؟
  • کریم IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    6 0
    اگر به جنگ با آمریکا تا آخرین قطره خون اعتقادی هست، چرا ریال کشور در برابر دلار آمریکا هر روز سر تعظیم فرود می آورد؟ اگر یک مربی ورزشی اشتباه انتخاب می شود، نه تنها مربی، بلکه هیئت انتخاب کننده مربی هم باید برکنار شوند! در همه زمینه ها باید با مفاسد برخورد جامع شود؛ رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور چندین دهه به راحتی بر مسند قدرت نشسته و موج گرانی بر سر مردم نازل می کند، با ایجاد نوسانات ارزی و طلا از آب گل آلود، منافع مسئولان را برآورده می کند!
    • ؟ IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      0 2
      نوسانات دلار در گرو اعتقاداته؟!
  • سعید IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 4
    در جواب نظرات م - اگر یک مشکل و مسئله را درست تجزیه و تحلیل و ریشه یابی نکنیم، طبعا ارائه راه حل را هم به خوبی ارائه نمی کنیم.آیا تا به حال فکر کرده اید چرا فدک غصب شد؟ چون درآمدهای حاصل از آن می توانست نیازهای مساکین و ایتام و نیازمندان را به دست با کفایت اهل بیت علیهم السلام حل و فصل کند اما حکام جور به خصوص حکام اموی و عباسی نگذاشتند چنین شود و لذا درب خانه اهل بیت را بستند!. حالا در زمانه ما هم فشارهای سنگین اقتصادی از سوی بیگانگان بی رحم و غرب پرستان و دنیادوستان بی مروت را نباید نادیده بگیریم!همینطور در زمینه مسائل ضد فرهنگی از نقش دشمن نباید غفلت نمود. لذا بخشی از گریه های جانسوز وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها برای همین روزگاران بود.زیرا که که آینده را می دید در حالی که سایر خواص آن روز یا ساکت بودند یا همراه ظالمان. در ضمن مسئله حجاب یک امر الهی است که با بیان حکمت دلپذیرش که منطبق با عقل سالم و فطرت پاک بشری است،مانع از دستبرد راهزنان شیطان صفت به حریم قدسی زنان خواهد شد و چون دروازه ای محکم سدی در برابر اهریمنان کج اندیش و بد دل می شود.شاید برای برخی حتی اگر قرنها نیز بگذرد این مسئله روشن نشود و یا نخواهند که اصلا روشن بشود. در کار گلاب و گل حکم ازلی این شد آن پرده نشین باشد وین شاهد بازاری(حافظ شیرازی)
  • سید محمد حسین IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    باعرض سلام واحترام به دانشجویان الهیات ومعالم دینی درگذشته حوزه های علمیه درحقیقت دانشگاههای جوامع اسلامی بودند وبزرگانی مثل شیخ مفید خواجه نصیر امام غزالی وابن سینا وملای رومی و علامه آلوسی وابن عربی وحکیم سبزواری محصول این دانشگاهها بوده اند تا اینکه درزمان آخوند هروی صاحب کفایه بحث ولایت فقیه مطرح میشود واین مرجع دینی مستدلا اعمال ولایت فقیه را باعث خرابی دین ودنیای مردم میداند به اینجا مراجعه شود________یک نگاه تاریخی، نظر آخوند خراسانی درباره تشکیل حکومت از طرف روحانیت پارسینه: تحریک و ترغیب دولت‌هاى دیگر براى تشکیل حکومت‌هایى دینى همانند دولت شیعى- ناتوانى روحانیت از دیدن معایب حکومت در..._________حوزه نیوز بایستی خود بزرگترین دانشگاه دیجیتال جهان باشد ولی به قدری محدود وملجم است که حتی مجال یک بحث کوتاه علمی را هم نمیدهد وبعضا دایه های دلسوزتراز مادر همین صدای ناچیز را هم سانسور ویا به تعویق می اندازند
    • نعمت بزرگ IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      0 1
      ولایت فقیه از زمان آخوند مطرح شده؟! ولایت فقیه در آثار ما سبق حد اقل تا شیخ مفید شاهدیم. اختلافات در مورد گستره ولایت است نه اصل ولایت، و البته ولایت مطلقه بدان معنایی که دیگران می کنند، و بدنبال آن اشکال مطرح می کنند نیست، ولایت فقیه کشور را در تلاطم های جهانی و منطقه ای با همه کمی بسط ید بحمد الله، حفظ کرده است. گرانی هست اما نیازمند هیزم نیستیم.
  • سید محمد حسین IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    ادامه کامنت سید محمد حسن بغداد پایتخت کنونی عراق. این شهر را منصور عباسی در سال ۱۴۲ق بنا کرد و به مدت پنج قرن پایتخت خلافت عباسی بود. حمایت‌های آل بویه، حضور ائمه، بزرگان شیعه، نواب اربعه و مراقد آن‌ها، وجود خاندان‌های شیعه و نقابت علویان از عوامل گسترش شیعه در بغداد است. در عصر آل بویه و در حوزه علمیه بغداد دانشمندانی مانند ابن قولویه، شیخ مفید، شریف رضی، شریف مرتضی و شیخ طوسی حضور داشتند و به تربیت شاگردان می‌پرداختند. پیش از این مرکز اصلی تجمع شیعیان محله کرخ بود. اما امروزه بیشتر در شهرک صدر ساکن هستند. _______محمد بن حسن بن علی بن حسن (۳۸۵-۴۶۰ق)، مشهور به شیخ طوسی و شیخ الطائفه (به معنای بزرگ قوم/بزرگ شیعیان)، از مشهورترین محدثان و فقیهان شیعه. وی نویسنده دو کتاب التهذیب و الاستبصار از کتاب‌های چهارگانه حدیثی شیعه است. در ۲۳ سالگی از خراسان به عراق آمد و از اساتیدی چون شیخ مفید، سید مرتضی استفاده کرد. خلیفه عباسی، کرسی تدریس کلام بغداد را به او سپرد. هنگامی که کتابخانه شاپور در آتش سوخت، به نجف رفت و در آنجا تدریس و فعالیت علمی خود را شروع کرد که باعث ایجاد تدریجی حوزه علمیه نجف شد.
  • سید محمد حسین IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    شیخ الطائفه؟؟؟؟؟؟محمد بن محمد بن نُعمان مشهور به شیخ مُفید(۳۳۶ق یا ۳۳۸ق ـ ۴۱۳ق) متکلم و فقیه امامیه در قرن‌های چهارم و پنجم قمری بود. درباره شیخ مفید گفته شده او با تدوین علم اصول فقه، روشی جدید در اجتهاد فقهی ارائه داد که راه میانه‌ای بود در برابر دو روش عقل‌گرایی افراطی و اکتفاکردن به روایات بدون توجه به عقل. شیخ صدوق، ابن جنید اسکافی و ابن قولویه مشهورترین استادان شیخ مفید بودند. شیخ طوسی، سید مرتضی، سید رضی و نَجاشی نزد او درس خوانده‌اند. المُقنِعَة در علم فقه، اوائل المقالات در دانش کلام و الاِرشاد در شرح‌حال‌ امامان شیعه معروف‌ترین آثار شیخ مفید است.__________اَوائلُ المَقالات فِی المَذاهبِ وَ المُختارات، کتابی کلامی به زبان عربی اثر شیخ مفید است. مؤلف در این کتاب به بررسی مباحث اعتقادی از دیدگاه شیعه و دیگر مذاهب مهم دوران خود پرداخته است. هرچند شیخ طوسی بعنوان شیخ الطائفه شناخته میشود وکان المفید عند الاعلام شیخ الطائفه الاماميه حقیقت اینه که شیخ الطافه واقعی شیخ مفید است نه شیخ طوسی اینم یک بحث