چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ کنگره بین‌المللی استاد فکر

حوزه/ دومین کنگره بین المللی«استاد فکر» بزرگداشت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی (ره) پس از سه روز برنامه‌های مختلف در تهران و قم با حضور بیش از دوهزار نفر از اساتید حوزه و دانشگاه، فرهیختگان داخل و خارج از کشور در قم به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دومین کنگره بین المللی«استاد فکر» بزرگداشت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی (ره) پس سه روز برنامه‌های مختلف در تهران و قم با حضور بیش از دوهزار نفر از اساتید حوزه و دانشگاه، فرهیختگان داخل و خارج از کشور، ریاست جمهور، برخی از معاونان و وزرای دولت، مسئولین لشگری و کشوری و طلاب و دانشجویان و همچنین برگزاری بزرگداشت در اکثر استان‌های کشور با سخنرانی شاگردان ایشان، شامگاه دوشنبه در سالن همایش مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در قم به کار خود پایان داد.

بیشتر ببینید:

تصاویر/ کنگره بین‌المللی استاد فکر در قم

آیت الله مصباح یزدی اندیشه ساز و ناشر اندیشه بودند

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در اختتامیه دومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی(ره) بیان داشت: آیت‌الله مصباح یزدی(ره) در عرصه‌های مبارزاتی و ستیز با جریان‌های انحرافی و دشمنان اسلام، که مردان خاص خودش را می‌خواهد و افراد خاصی باید وارد این میدان شوند، حضور داشت و اثرگذار بود.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه اصحاب امام علی (ع) هر کدام در عرصه خاصی در محضر حضرت نقش‌آفرین بودند افزود: آنجا که پای معرفت‌شناسی و دلدادگی خدا به میان بوده کمیل و آنجا که پای مقابله با دشمن در میدان جنگ بود، مالک اشتر و در عرصه تبیین و بصیرت‌افزایی عرصه‌های سیاسی نیز عمار یاسر ظهور پیدا می‌کند.

وی‌گفت: آیت الله مصباح(ره) در حوزه‌های فکری در مقام نبرد و انحراف‌ستیزی خستگی‌ناپذیر در صحنه حاضر بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان داشت: در دوره اصلاحات ایشان با عناصر انحرافی و زاویه‌دار با ولایت مقابله می‌کردند که برخی از بزرگان از این بابت نگران بودند که افراد جبهه مقابل که از هیچ‌گونه بی‌احترامی ابایی نداشت به ایشان بی‌احترامی و اهانت کنند.

وی افزود: آیت الله مهدوی کنی به ایشان گفت شما با جایگاه والای علمی در حوزه علمیه نباید با کسانی که از هیچ هتاکی نسبت به مقام شما مضایقه نمی‌کنند، مقابله‌ای داشته باشید و افراد دیگری باید وارد میدان شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت الله مصباح یزدی با ناراحتی جواب دادند، من از این وضع ناراحتم که به من بگویند آیت‌الله، اما از حریم ولایت و ارزش‌های دینی دفاعی نداشته باشم و ما نباید تنها به عناوین و موقعیت‌ها قناعت کنیم، بلکه خودمان باید وارد مبارزه شویم.

وی ابراز داشت: مسئله مهم در جامعه ما در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی انحرافات اعتقادی بود و آیت الله مصباح یزدی نه تنها در این عرصه بلکه حتی در حوزه‌های اجتماعی نیز میدان‌داری می‌کردند.

امام جمعه مشهد ابراز داشت آنجا که اختلافات داخلی به صورت انحراف دربیاید سرسخت‌ترین میدان جنگ است که امیرالمؤمنین می‌فرمایند کسی می‌تواند در این میدان، جنگ کند که اهل بصیرت و مقاومت باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: آیت الله مصباح یزدی(ره) با شجاعت و صراحت در برابر انحراف می‌ایستاد و اغلب موارد نیز در این عرصه‌ها ابتکار عمل را به دست می‌گرفت و به همین دلیل در ابتدا تنها بودند، اما بعد از مدتی دیگران نیز از ایشان الهام می‌گرفتند و وارد مبارزه می‌شدند.

وی با بیان اینکه بصیرت ایشان با شناخت درست از وضعیت جبهه مقابل، موجب موفقیت‌ها می‌شد افزود: مقاومت‌های سیاسی و انحراف‌ستیزی آیت الله مصباح(ره) بسیار چشمگیر بود و در این عرصه عقب‌نشینی نمی‌کرد و کوچک‌ترین ملاحظه‌کاری در این عرصه را نمی‌پذیرفت.

گزارشی از اختتامیه کنگره سه روزه «استادفکر» و کمیسیون های آن

امام جمعه مشهد بیان داشت: آیت الله مصباح یزدی(ره) علم به مواضع حق داشت و به همین دلیل می‌توانست مسیر خود را به درستی و با استحکام و ثبات قدم دنبال کند.

وی اضافه کرد: کسانی که امروز در برابر انحرافات خودی و انحراف‌ستیزی می‌ایستند از شاگردان ایشان بودند.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی(ره) نفوذ کلام بسیار بالایی داشت افزود: ایشان با بیان خود افراد بسیاری را در راستای انحراف‌ستیزی تربیت می‌کرد و اقدامات و آثاری که ایشان در جلوگیری از انحرافات قبل و بعد از انقلاب داشتند بسیار تأثیرگذار بود.

امام جمعه مشهد عنوان داشت: نفوذ مادی‌گراها در بین انقلابیون اوایل انقلاب نگران کننده بود و مرحوم آیت الله مصباح(ره) در این فضا تلاش می‌کرد تا فضا را به درستی تشریح کنند و افرادی را تربیت و به مقابله با مارکسیسم‌ها بفرستند.

وی گفت: زمانی ولایت‌ستیزی در این کشور پررنگ شد و جریان انحراف‌ستیزی تا جایی پیش رفته بود که مانع از پیروزی انقلاب می‌شد که آیت الله مصباح(ره) در این عرصه با قدرت در میدان حضور یافتند.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: آیت الله مصباح یزدی هم اندیشه ساز و هم ناشر اندیشه بودند و رهبر معظم انقلاب گفتند که آیت الله مصباح خلأ شهیدان مطهری و بهشتی را پر کرده بودند.

آیت الله مصباح یزدی تفسیر موضوعی تخصصی معطوف به دانش جدید را پایه ریزی کرد

آیت الله اعرافی در اختتامیه دومین کنگره بین المللی «استاد فکر» که عصر دوشنبه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد گفت: آیت الله مصباح یزدی وارد هر بحثی می‌شد نهایت دقت و ریزبینی را داشت و مو را از ماست بیرون می‌کشید.

وی افزود: این نازک‌اندیشی و دقت بسیار در ایشان ممتاز بود. اما این نازک‌اندیشی هیچ وقت ایشان را از نگاه کلان و جامع فکری و نظام‎مند باز نمی‌داشت. جمع بین این دو فضیلت در شخصیت ایشان تا حد زیادی نمایان شده بود.

مدیر حوزه های علمیه گفت: مرحوم آیت الله مصباح یزدی تنها این نبود که در علوم مختلف نظریاتی داشته باشند، بلکه چیزی فراتر از این بود و ایشان راهبر علمی بود و مدیریت دانش داشت. این منظومه‌ای که از دانش‌های مختلف امروز پیش روی ما است پنجاه سال قبل روشن نبود، ولی آیت الله مصباح از همان موقع طرح و ایده داشت و طرح توسعه ای برای مرزهای علوم اسلامی داشت.

وی ادامه داد: ایشان مبدع توسعه علوم انسانی به سمت علوم اسلامی بودند. در این زمینه آن چیزی که جای شگفتی دارد، بنده ایشان را از نزدیک درک کرده‌ام. از هفت هشت صبح تا دوازده شب جلساتی محضر ایشان شروع می‌شد، در هر جلسه‌ای با اساتید رشته‌های مختلف علوم انسانی (روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و ...) می‌نشست و در همه موارد چیره و حریف بود. نه این که صرفا آشنایی کلی داشته باشد، بلکه در جزئیات چیره و حریف بود. احاطه ایشان به علوم انسانی هم از لحاظ عمق هم از لحاظ پهنا و وسعت، بسیار ویژه بود.

گزارشی از اختتامیه کنگره سه روزه «استادفکر» و کمیسیون های آن

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: ما مواجه با هجوم غربی هستیم. در این زمینه ما شاهد چند نوع ورود هستیم، بدون تردید، ورود در این کارزار بدون غرب‌شناسی عمیق و وسیع، اثر گذار نیست. کسانی در مواجهه با این هجوم، سیل ایشان را برده است. کسانی هم دقیق نمی‌داند چه اتفاقی افتاده است و در جریان نیستند. اما اشخاصی مانند مرحوم آیت الله مصباح غرب‌شناسی روشنی داشتند. هم مطالعات داشت و هم سفرهایی به مناطق مختلف غربی داشت و از نزدیک شرایط غرب را مشاهده کرده بود.

آیت الله اعرافی گفت: استواری در مسیر و حرکت عمار گونه، در مالک اشتر فوق العاده بود. در آیت الله مصباح هم اینطور است. [تعابیر امیرالمومنین علیه السلام بعد از شهادت مالک، حاکی از رضایت ولی خدا از مالک اشتر است.] این رضایت ولی خدا بهترین امتیازی است که به مالک داده شد و سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مورد آیت الله مصباح، نشان‌گر رضایت ایشان از آیت الله مصباح بود و این افتخار بزرگی است که در همه حوزه‌ها پیشگام بود و در حوزه دفاع از ولایت نیز صریح و شجاع بود.

وی در پایان آیت الله مصباح یزدی را در هشت قلمروی علمی؛ مبدع، مؤسس و متفکر برشمرد و افزود: برای نمونه آیت الله مصباح یزدی تفسیر موضوعی تخصصی معطوف به دانش جدید را پایه ریزی کردند.

راه آیت الله مصباح یزدی برای همگان راهنما و چراغ خواهد بود

آیت الله محمود رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نیز در این مراسم اختتامیه در سخنانی، اخلاص و توسل به معصومین را دو توصیه همیشگی و اساسی آیت الله برشمرد.

وی در ادامه افزود: در آخرین گفت و گویی که بنده با ایشان داشتم، گفتند هر کجا برای خداوند متعال کار کردیم ضرر نکردیم و همچنین ایشان به صورت مکرر می‌ گفتند که سنت الهی بر این است که از کانال اهل بیت به ما چیزی می‌دهند بنابراین مطمئن‌ترین، آسان‌ترین و مفیدترین راه در مسیر سعادت، توسل به ائمه معصومین علیهم السلام است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پایان از همه افرادی که در این چند روز در بزرگداشت علمی، معنوی و شخصیتی آیت الله مصباح یزدی زحمت کشیدند، به‌خصوص دو فرزندایشان تشکر و قدردانی کرد و خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح یزدی بر همه ملت خصوصا روحانیت حق بزرگی دارد که راه ایشان برای همگان راهنما و چراغ خواهد بود.

گزارشی از اختتامیه کنگره سه روزه «استادفکر» و کمیسیون های آن

همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه های آیت الله مصباح یزدی برگزار می شود

حجت الاسلام و المسلمین علی مصباح، نیز در اختتامیه دومین کنگره بین المللی«استاد فکر» بزرگداشت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی (ره) با اشاره به اینکه در این سه روز از سوی اساتید و اندیشمندان پنجاه نشست علمی در موضوعات مختلف برگزار گردید،گفت: اساتید در موضوعاتی مانند قرآن و تفسیر، جامعه‌شناسی، حقوق و مدیریت، روان‌شناسی و علوم تربیتی و....نظریات آیت الله مصباح را تبیین کردند.

وی از برگزاری همایش بین المللی با عنوان علوم انسانی اسلامی در اندیشه های آیت الله مصباح یزدی در خرداد ماه سال آینده خبر داد و افزود: همایش اصلی با عنوان علوم انسانی اسلامی در اندیشه معاصر است که در یک سلسله همایش‌ها اندیشه‌های بزرگان را مورد بررسی قرار خواهیم داد که اولین آن پیرامون اندیشه آیت الله مصباح یزدی خواهد بود.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه تا کنون چهارصد مقاله به زبان‌های مختلف به دبیرخانه همایش ارسال گردیده که برخی از آنان برای چاپ و ارایه انتخاب شده است، اظهار داشت: از همه اساتید و صاحب نظران برای ارایه مقاله و همچنین پیشنهادات و نظرات دعوت به عمل می‌آوریم تا با رهنمودهای آنان همایش سال آینده با رشد و غنای بیشتری برگزار شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصباح مباحث کمیسیون‌های تخصصی این کنگره را یک پیش درآمد برای همایش سال بعد معرفی و از همه افرادی که در این چند روز زحمت کشیدند صمیمانه تشکر و از کم و کاستی‌ها عذرخواهی کرد.

گزارشی از اختتامیه کنگره سه روزه «استادفکر» و کمیسیون های آن

کمیسیون‌ تخصصی فلسفه

حجت الاسلام و المسلمین رضایی، دبیر کمیسیون فلسفه، در مراسم اختتامیه دومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی (ره) گزارشی کوتاه از نشست تخصصی امروز در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارائه کرد.

وی مقاله «ارجاع اولیات به علم حضوری و نقش آن در علوم انسانی» از سوی استاد احمد خان‌بیگی، مقاله «بحث روش‌شناسی مواجهه با شبهات و افکار انحرافی» استاد عبدالله محمدی، مقاله استاد محمد اشکوری با عنوان «آیت‌الله مصباح یزدی قله رفیع فلسفه اسلامی معاصر»، مقاله «مبانی معرفت‌شناختی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی» از سوی استاد احمد ابوترابی، مقاله «مراتب اعتبار» دکتر علی مصباح یزدی و مقاله «معیار و صدق قضایا و اثر آن در فلسفه جدید» دکتر المصری را شش مقاله مطرح در نشست علمی امروز معرفی کرد.

کمیسیون‌ تخصصیحقوق و علوم سیاسی

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد نوروزی، مدیر کمیسیون حقوق و علوم سیاسی در مراسم اختتامیه دومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی (ره) با اشاره به ارائه ده مقاله در این کمیسیون گفت: با توجه به نگاه بین‌المللی همایش در این کمیسیون دو مقاله از اساتید غیر ایرانی ارائه گردید.

وی مقاله «رویکردهای مختلف به حقوق بشر و تبیین دیدگاه آیت الله مصباح یزدی» و مقاله «رویکرد مقایسه‌ای اعلامیه حقوق بشر و اعلامیه پیشنهادی علامه مصباح یزدی» را دو مقاله استاد باقرزاده معرفی کرد که یکی در نشست تهران و دیگری در قم ارائه گردید.

مقاله «تبیین حقوق بشر از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی» از سوی استاد دکتر ازندعلی، مقاله «فلسفه سیاسی آیت الله مصباح» از سوی استاد محمد حنیف طاهری، مقاله «مردم‌سالاری و مشروعیت حکومت از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی»، مقاله «تحول در نظریه‌های انقلاب با محوریت انقلاب اسلامی» از سوی استاد شبیب‌نیا و مقاله «فلسفه سیاسی نظام اسلامی از منظر آیت الله مصباح یزدی» از سوی حجت الاسلام نوروزی از دیگر مقالاتی بود که دبیر کمیسیون حقوق و علوم سیاسی به صورت مختصر بیان کردند.

کمیسیون‌ تخصصی روان‌شناسی و علوم تربیتی

حجت الاسلام و المسلمین سقای بی ریا، دبیر کمیسیون روان‌شناسی و علوم تربیتی در مراسم اختتامیه دومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی(ره) گزارش مختصری از مقالات و مباحث نشست علمی این کمیسیون در تهران و قم ارائه کرد.

وی مقاله «بعد تربیتی زن در اندیشه علامه مصباح» از سوی خانم نظیره قلاب، «روان‌شناسی در کتاب اخلاق علامه مصباح» توسط دکتر سقای بی‌ریا، مقاله «رسالات نهادهای تربیتی و رشد و تعالی علمی و فرهنگی با مروری بر اندیشه‌های آیت‌الله مصباح» توسط دکتر سید احمد رهنمایی و مقاله دکتر جمیله علم‌الهدی با عنوان «نسبت تربیت با ترس در اندیشه علامه مصباح یزدی» را از چهار مقاله ارائه شده در تهران برشمرد.

دبیر این کمیسیون مروری بر مکتب علمی و تربیتی آیت الله مصباح یزدی(ره)، مروری بر تاریخچه فعالیت‌های مرتبط با روان‌شناسی ایشان در قبل و بعد انقلاب اسلامی و رویکرد ایشان در کادرسازی، اولویت‌ها در تربیت اخلاق از منظر علامه مصباح یزدی(ره)، بینش و گرایش در تربیت با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله مصباح، ماهیت انسان و نقش آن در علوم انسانی و بررسی تطبیق دیدگاه علامه مصباح یزدی با مزلو را از دیگر عنوان‌های مقاله‌های اساتید در این کمیسیون معرفی کرد.

کمیسیون‌ تخصصی کلام، ادیان و فلسفه دین

دکتر حسن یوسفیان، دبیر کمیسیون کلام، ادیان و فلسفه دین در این مراسم اختتامیه گفت: پنج مقاله در نشست علمی این کمیسیون در شهر قم مطرح گردیده است.

وی مقاله «قرائت‌های متعدد از دیدگاه آیت‌الله مصباح» از سوی استاد محمد کریمی، مقاله «استاد مصباح و روشنفکری دینی» توسط دکتر محمد جعفری، مقاله «دغدغه‌مند بشریت» از سوی استاد سید علی حسنی، مقاله «رابطه علم و دین از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی» را عناوین چهار مقاله مطرح برشمرد و توضیحاتی مختصر ارائه داد.

دکتر حسن یوسفیان با اشاره به اینکه امروز مباحث آیت الله مصباح را کلام جدید بیشتر می‌شناسند، ابراز داشت: در نشست امروز بنده نکات دقیقی از ایت الله مصباح یزدی پیرامون مباحث کلام سنتی ارائه دادم.

کمیسیون‌ تخصصی تاریخ و جامعه‌شناسی

دکتر سید حسین شرف‌الدین، دبیر کمیسیون تاریخ و جامعه‌شناسی نیز در این مراسم گفت: شش مقاله در این کمیسیون از سوی اساتید مطرح شد.

وی «فردگرایی و کل گرایی روش‌شناختی در علوم اجتماعی از نگاه آیت‌الله مصباح یزدی»، «جایگاه تعامل اجتماعی، چهارچوب مفهوم تمدن از دیدگاه علامه مصباح یزدی»، «تغییرات اجتماعی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی»، «استاد مصباح و اندیشه اجتماعی» و «علامه مصباح از تولید فکر تا مرزبانی فرهنگی» را از عناوین پنج مقاله نشست علمی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برشمرد و افزود: چهار مقاله هم در نشست علمی تهران ارائه شد.

گزارشی از اختتامیه کنگره سه روزه «استادفکر» و کمیسیون های آن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha