سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/نشست راهبردی جهاد تبیین مدرسه علمیه جامعه الامام منتظر نجف آباد

حوزه / استاد دانشگاه اصفهان خطاب به طلاب گفت: به تعبیری اول «یعلمون الکتاب بعد تدرسون»، شاگرد و طلبه خوبی باشید، قرآن و روایات را خوب بخوانید، خوب درک کنید، تلاش خوبی داشته باشید، سپس در مسیر هدایت دیگران گام بگذارید، اول جهاد دفاعی بعداً جهاد تبیینی کنید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، تقی اژه‌ای عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان شامگاه سه شنبه به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و رفیق شهیدش شهید حاج احمد کاظمی و سالروز رحلت آیت الله مصباح یزدی در جمع طلاب مدرسه علمیه جامعه الامام منتظر نجف آباد اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: فَمَنْ یُرِدِ اللَّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَنْ یُرِدْ (سوره انعام) «پس هر که را خدا هدایت او خواهد، قلبش را برای پذیرش اسلام باز و روشن گرداند و هر که را خواهد گمراه نماید».

وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) که فرمودند، "چون خدا خیر بنده‌ای را خواهد، اثری از نور در دلش گذارد و گوش‌های دلش را باز کند و فرشته‌ای بر او گمارد که نگهدارش باشد و چون برای بنده‌ای بدخواهد، اثری از سیاهی در دلش افکند و گوش‌های دلش را ببندد و شیطانی بر او گمارد که گمراهش کند"، خاطرنشان کرد: ذهن مومنین نباید درگیر مسائل لغو بشود، گناه که دیگر هیچ، سعی کنید ذهنتان را درگیر امور شلوغ و کف روی آب نکنید، ذهن طلاب دینی در شرایط کنونی باید درگیر مطالبی باشد که برای کسب آن در مکتب امام صادق(ع) ورود کرده‌اید.

وی افزود: امام خمینی(ره) در شرح چهل حدیث می‌فرمایند: اگر گوش قلب باز شود، اگر فتح قلب شود، فتح الفتوح رخ می‌دهد.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: ما یک شهید حاج قاسم سلیمانی داریم و یک علامه مصباح، هر کدام در حوزه خود مجزا و در راستای اهداف اسلام گام برمی‌داشتند، حاج قاسم سلیمانی مجاهد جبهه سخت و آیت الله مصباح به نوعی مجاهد جبهه نرم بودند، البته هر دو بزرگوار هر دو بال علم و عمل را با هم داشتند.

وی متذکر شد: طلاب باید شهید ساز باشند و بدانند که تا زندگی شهادت گونه نداشته باشید، شهید نمی‌شوید.

استاد دانشگاه اصفهان عنوان کرد: فتح الفتوح مراقبت می‌خواهد، مراقبت از اینکه ذهن درگیر آنچه ناپسند است، نشود، طلاب باید از هیجانی شدن پرهیز کنید و سند محکم ایمان مردم باشند، سعی کنند ذهنشان با روایات مشغول باشد چرا که امروز جنگ اراده هاست و باید اراده قوی در این جنگ داشته باشیم.

وی ابراز کرد: باید اول وزنه ثقیل به همراه داشته باشیم و بعد به دل سیل و طوفان بزنیم که غرق نشویم، بنابراین جهاد تبیین باید در درجه نخست برای خود رقم بخورد تا بتوانیم از طریق قوه باطن، قوه دافعه، کلام باطل را طرد بکنیم و این مهم جز از طریق تربیت اتفاق نمی‌افتد.

اژه‌ای یادآور شد: درهمین راستا به تعبیری اول «یعلمون الکتاب بعد تدرسون»، اول شاگرد و طلبه خوبی باشید، قرآن و روایات را خوب بخوانید، خوب درک کنید، خوب تلاش خوبی داشته باشید، سپس در مسیر هدایت دیگران گام بگذارید، اول جهاد دفاعی بعداً جهاد تبیینی کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha