دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
دبیرخانه انجمن های علمی حوزه

حوزه/ انجمن های علمی حوزه علمیه ضمن تأکید بر ضرورت احترام به ارزش ها، مقدسات و رهبران ادیان و مذاهب و در دفاع از حریم حرمت انسان ها و مردم سالاری، هر گونه رفتار، سخن و اقدام توهین آمیز علیه باورها، ارزش ها و مقدسات انسان ها، ملت ها و جوامع انسانی را تهدیدی علیه «صلح» و «آزادی» دانسته و محکوم می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه در بیانیه انجمن های علمی حوزه در محکومیت اهانت نشریه فرانسوی شارلی ابدو علیه مقدسات مسلمانان آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا کفیناک المستهزئین (حجر /۹۵)

نظام های دموکراتیک، بر مبنای ارزش انسان و احترام به باورها و رأی و خواست یکایک انسان ها شکل می گیرد. بر همین اساس، ارشمندترین آرمان های بشری مانند «آزادی» تا جایی محترم است که به انسان های دیگر و باورها و ارزش های آنان احترام گذاشته و زیانی نرساند.

قوانین و مقررات در این گونه نظام ها، بر همین مبنا، وضع شده و تنبیه ها و مجازاتی برای افراد متخلف و متعرضان به باورها و ارزش های دیگران در نظر گرفته می شود. این مجازات در مواردی که ارزش های «جمعی» مورد اهانت و تعرض قرار می گیرد، به مراتب شدیدتر و عبرت آموزتر است.

یله و رها بودن شهروندان در حمله و تعرض به دیگران و یا به «سُخره» گرفتن اعتقادات و باورها و ارزش های آنان، نه تنها در تضاد با مبانی فکری نظام های دمکراتیک است بلکه تهدیدی جدی برای اصل آزادی می باشد. بر همین اساس، موسسات فرهنگی و رسانه های گروهی مانند شارلی ابدو که هویت و پیشینه آنها بر اساس اهانت و به سخره گرفتن باورها و ارزش های دیگر انسان ها و جوامع انسانی شکل گرفته، دشمنان حقیقی آزادی و حقوق انسان ها و تهدیدی جدی برای نظام های دمکراتیک محسوب می شوند.

تکرار این گونه رفتارهای دفاع ناپذیر از منظر اخلاقی، حقوقی و سیاسی بویژه نسبت به شخصیت ها، باورها و ارزش های سایر ادیان و ملل، برای دولت و مردم فرانسه به جز محکومیت و خفت و خواری در افکار عمومی جهان و نفرت پیروان ادیان و مذاهب نتیجه و آورده ای ندارد.

البته برای پیروان اسلام و جامعه مسلمانان این گونه رفتارهای سخیف مخالفان، نا آشنا نیست. کتاب مقدس مسلمانان، قرآن کریم در آیات بسیاری اهانت و استهزای مخالفان را پیش بینی کرده و آن را نشانه ناتوانی و نتیجه شکست های مکرر و خشم و عصبانیت کافران دانسته و شکست هتاکان و پیروزی مسلمانان را وعده داده است: «انا کفیناک المستهزئین».

انجمن های علمی حوزه علمیه ضمن تأکید بر ضرورت احترام به ارزش ها، مقدسات و رهبران ادیان و مذاهب و در دفاع از حریم حرمت انسان ها و مردم سالاری، هر گونه رفتار، سخن و اقدام توهین آمیز علیه باورها، ارزش ها و مقدسات انسان ها، ملت ها و جوامع انسانی را تهدیدی علیه «صلح» و «آزادی» دانسته و محکوم می کند و رهبران ادیان و مجامع دینی، علمی و فرهنگی جهان را به اتخاذ مواضع مشترک علیه تهدید کنندگان آزادی، حقوق ملت ها و صلح جهانی فرا می خواند.

انجمن های علمی حوزه علمیه قم

۱۷ دیماه۱۴۰۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha