چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دانشگاه ادیان

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی رئیس مؤسسه معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام و مدیران پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم السلام از دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب بازدید و تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در این دیدار ابراز خرسندی از حضور مسئولان و مدیران مؤسسه معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام، بر اهمیت توسعه همکاری مراکز دینی تأکید کرد و ابراز داشت: متأسفانه بخش اعظمی از آنچه در فضای علمی و علوم اسلامی تولید می‌شود در فضای ایران محبوس می‌گردد؛ لذا ارائه معارف شیعی در محافل علمی جهان، ضرورتی انکارناپذیر است.

وی تصریح کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی انتقال فقه شیعی به مرزهای خارج از ایران به‌ویژه جوامع دانشگاهی عرصه بین‌الملل را مهم‌ترین رسالت خود می‌داند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی ضمن استقبال از تقویت همکاری‌های این دانشگاه و مؤسسه معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام در مسیر نشر معارف راستین الهی، بر اهمیت عملیاتی‌سازی بندبند تفاهم‌نامه همکاری تأکید کرد.

امضای تفاهم نامه همکاری موسسه معارف اهل بیت(ع) و دانشگاه ادیان و مذاهب

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی رئیس مؤسسه معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز بر اهمیت توسعه همکاری‌های دانشگاه ادیان و مؤسسه معارف اهل‌بیت علیهم السلام تأکید کرد و ابراز داشت: باتوجه‌به ظرفیت‌های پویای مؤسسه معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام در راه‌اندازی پژوهشکده و مرکز تخصصی معارف اهل‌بیت علیهم السلام و ظرفیت‌های ارزشمند بنیاد بین‌المللی امامت، پژوهشکده امامت و مرکز تخصصی امام‌شناسی و نیز مؤسسه البیان که باهدف برون‌داد فعالیت‌های بین‌المللی حوزه امامت و شیعه شناسی راه‌اندازی شده، می‌توان بسترهای همکاری گسترده‌ای را بازتعریف نمود.

وی بالفعل سازی ظرفیت‌های متقابل و ایجاد رابطه‌های مکمل میان دو مجموعه را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: نشست‌های علمی و کرسی‌های علمی ترویجی و نظریه‌پردازی مشترک و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های متقابل در تبادل اساتید از جمله اقدامات ارزشمند است.

همکاری اساتید راهنما و مشاور در پایان‌نامه‌های دو مجموعه و برپایی کارگاه‌های پژوهشی مشترک بر محوریت نتیجه‌بخشی دانش‌های علمی مقالات و پایان‌نامه‌ها از دیگر تأکیدات حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی بود.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت ضمن تصریح بر اهمیت انتشار مقالات و آثار علمی فاخر در مجلات و نشریات انگلیسی و عربی جهان، خاطرنشان ساخت: مؤسسه البیان با چاپ آثار موسوعه اعتقادی شیعه، اقدامات ارزشمندی را در مسیر معرفی شیعه به غیرشیعیان رقم زده است.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی غیررسمی و آزاد را از دیگر مؤلفه‌های مشترک همکاری دو مجموعه برشمرد و ابراز داشت: با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی می‌توان سلسله دوره‌های پودمانی در حوزه نقد و بررسی آثار شیعه‌پژوهان غربی را تقویت و درس‌نامه‌های مشترکی را در موضوعات مختلف اعتقادی تدوین نمود.

رئیس مؤسسه معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام روش‌شناسی مطالعات شیعه پژوهشی و بررسی و تبیین قالب‌های مختلف آن را از ضروریات حوزه علوم اسلامی دانست و یادآور شد: امیدواریم با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی بتوانیم ضمن تبیین و بازشناسی روش‌شناسی متکلمان، همایش مشترکی را در این زمینه برگزار نماییم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت ظرفیت مدارس تابستانی مشترک با حضور شیعه‌پژوهان، کلام پژوهان و تاریخ‌پژوهان حوزوی تأکید کرد.

امضای تفاهم نامه همکاری موسسه معارف اهل بیت(ع) و دانشگاه ادیان و مذاهب

در این دیدار ضمن امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های مختلف مدیران دو مجموعه به مواردی زیر اشاره کردند:

پس از تبیین فرازهایی از تفاهم‌نامه همکاری توسط حجت‌الاسلام لطفی رئیس دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، دکتر حامد فیاضی مدیرگروه شیعه شناسی به زبان انگلیسی، توضیحاتی در رابطه با اهداف، رسالت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های این گروه ارائه و رصد کارهای شیعه‌پژوهی و نقد آنها را اولویت‌ فعالیت پژوهشی این گروه دانست.

وی افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی این ظرفیت را دارد تا کتاب‌هایی که دارای محتوای علمی قوی هستند را در نشریات معتبر بین‌المللی غربی منتشر نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر طیاری قائم مقام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی نیز ضمن اشاره به شعبه‌های دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در سراسر ایران، اظهار داشت: در تلاشیم تا شعب خارج از ایران را نیز راه‌اندازی نماییم.

وی ضمن ارائه گزارشی از گستره پایان‌نامه‌های نگاشته شده در دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی به فراخوان جذب هیئت‌علمی بر اساس قوانین وزارت علوم اشاره کرد.

دکتر محمد جاودان عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان نیز در بخش دیگری از این دیدار به معرفی گروه‌های تخصصی این دانشکده پرداختند.

در ادامه مدیران و کارشناسان موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام نیز دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح ساختند؛ حجت‌الاسلام اکبر اقوام کرباسی مدیر گروه روش‌شناسی و مبانی معرفتی پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام، ضمن معرفی فعالیت‌های گروه روش‌شناسی فقه العقائد، مباحث معرفتی را از اصلی‌ترین رویکردهای این گروه دانست.

حجت‌الاسلام روح‌الله کاظمی نیز ضمن معرفی فعالیت های پژوهشی بنیاد بین المللی امامت خاطرنشان ساخت: باتوجه‌به ظرفیت‌های بالای این حوزه تخصصی به دنبال تأسیس پژوهشکده امامت هستیم. امیدواریم بتوانیم نشست‌های مشترک علمی را با همکاری دانشکده شیعه شناسی و پژوهشکده امامت برگزار نماییم.

امکان نگارش مقالات مشترک برای کنگره بین‌المللی علامه میرحامدحسین از دیگر فرازهای همکاری متقابل علمی در این دیدار بود.

پس از ارائه گزارشی از فعالیت‌های گروه حدیث پژوهشی پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدحسن طالقانی مدیرگروه فقه العقاید پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم السلام نیز ضمن اشاره به کلان پروژه‌های این گروه تخصصی، موضوع احادیث اعتقادی و احیای آثار فقه العقاید و تدوین درس‌نامه‌های مرکز تخصصی را از جمله رویکردهای گروه فقه العقاید دانست.

حجت‌الاسلام اسفندیاری مدیرگروه امامت تطبیقی پژوهشکده امامت و معاون آموزش مرکز تخصصی امام شناسی نیز به معرفی اجمالی از پروژه‌های این مجموعه پرداخت و گفت: نیاز است تا برای پرهیز از موازی‌کاری‌های احتمالی در کنار ظرفیت‌سنجی و بازآفرینی ظرفیت‌ها، فعالیت‌ها و رویکردهای آموزشی و پژوهشی شناسایی شوند.

وی بر اهمیت برگزاری دوره‌های آزاد در مرکز تخصصی امام‌شناسی و دانشگاه ادیان تأکید کرد و ابراز داشت: عرصه تدوین مقالات مشترک، همکاری در تقویت بنیه دانشی پایان‌نامه، بهره‌گیری متقابل از اساتید راهنما و مشاور و نیز برپایی دوره‌های تخصصی مشترک در شهرهای کشور از دیگر عرصه‌هایی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

امضای تفاهم نامه همکاری موسسه معارف اهل بیت(ع) و دانشگاه ادیان و مذاهب

امضای تفاهم نامه همکاری موسسه معارف اهل بیت(ع) و دانشگاه ادیان و مذاهب

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha