جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیین نکوداشت عالم مجاهد شهید سیدمجتبی نواب صفوی و یارانش،  در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد تهران برگزار شد

حوزه/ رحیم پور ازغدی گفت: اصل حرکت شهید نواب با نظر مراجع و علما بود و برخلاف اینکه می‌گویند ایشان با مرجعیت مشکل داشت، چند تن از علما از حرکت او حمایت کردند و حضرت امام خمینی(ره) علیه نواب اظهار نظری نکردند و بر عکس از ایشان نیز حمایت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیین نکوداشت مجاهد شهید نواب صفوی و یارانش با حضور حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه تهران، حجت الاسلام و المسلمین کبیریان مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی از مورخین معاصر و تاریخ انقلاب اسلامی امروز در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رحیم پور ازغدی با اشاره به شخصیت مجاهد شهید نواب صفوی و بیان خاطراتی از ملاقات شهید نواب صفوی و شاه، اظهار داشت: روزی که نواب با محمدرضا شاه ملاقات و گفت‌وگو داشت هیچ کس باور نمی‌کرد روزی ما اینجا در کاخ سعدآباد بنشینیم و درباره شهید نواب صفوی صحبت کنیم.

وی افزود: در آن ملاقات یکی از درباریان به نواب می‌گوید به شاه تعظیم کن، نواب می‌گوید، خفه شو! این حرف‌ها در این زمان آسان است، ولی کمتر افرادی بودند که جرأت کنند این حرف را در مقابل شاه بزنند. شاه برای تحقیر شهید نواب صفوی می‌گوید شما آخوندها چه درس‌هایی می‌خوانید؟ و این در صورتی بود که خود محمدرضا تحصیلات چندانی نداشت و در دانشگاه نظامی تحصیل کرده بود؛ نواب پاسخ می‌دهد، درس هستی می‌خوانیم، سیاه‌ مشق زندگی یعنی درسی که می‌خوانیم راجع به خود انسان است.

رحیم پور ازغدی با اشاره به تطمیع‌هایی که محمدرضا شاه به نواب صفوی در آن ملاقات پیشنهاد می‌دهد، گفت: شاه در ادامه آن ملاقات خطاب به شهید نواب می‌گوید ما می‌دانیم شما در نجف چه کار می‌کنید و چه قصدی دارید که شهید نواب در جواب می‌گوید برای ما تکلیف مهم است، تهران و نجف فرقی نمی‌کند. شاه می‌گوید ما به شما کمک می‌کنیم و هزینه زندگی شما را در نجف تأمین می‌کنیم، اما نواب در جواب می‌گوید ما به هزینه شما نیاز نداریم، ما سرباز امام زمان(عج) هستیم و مردم آنقدر غیرت دارند که هزینه نوکرانشان را بدهند، ما نان‌خور مردم هستیم که بر اساس ایمانشان به ما کمک می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص استفاده لفظ افراطی برای شخصیت‌های مانند شهید نواب صفوی، توضیح داد: بعضی از افراد مغرض و گاه دوستان غافل از لفظ افراطی در مورد شخصیت این شهید استفاده می‌کنند که باید توضیح دهیم که شجاعت فقط نترسیدن از کشته شدن نیست، کسانی بودند و هستند که از مرگ نمی‌ترسند ولی در زمان‌های حساس از جوسازی و فحش شنیدن ترس دارند، ایرادی که به شهید نواب صفوی می‌گرفتند این بود که چرا چیزی را که می‌دانی می‌گویی، مصلحت نیست این حرف‌ها را بگویی!!

وی با بیان اینکه اینجا دو چیز با هم مخلوط می‌شد، مصلحت و منفعت و مصالح ملی و منافع شخصی، یادآور شد: روزی که نواب آن سخنان را به زبان آورد نه تنها دشمنان حتی دوستان ایشان هم می‌گفتند این حرف‌ها افراطی و به مصلحت نیست، اما امروز که ده‌ها سال از آن قضیه می‌گذرد روشن شده مواضعی که شهید نواب در مسائل مختلف گرفته بود، درست است و همان‌ حرف‌ها به مصلحت ملت بود و مصلحت‌سنجی‌هایی که دیگران می‌کردند خلاف مصلحت بوده است، همان خط مصلحت‌سنجی‌ها بود که مسلط شد و همان خط شکست خورد.

وی با تأکید بر اینکه مواضع نواب صفوی از مواضع دیگران واقع‌بینانه‌تر بود و اصلاً افراطی در رفتار و گفتار ایشان نبود، خاطرنشان کرد: نواب صفوی این عقیده را داشت که فقط به ملی شدن صنعت نفت اکتفا نکنید، چون این سیستم و دستگاه و ارباب خارجی‌اش اجازه نمی‌دهند نفت ملی شود، آیا این واقع‌بینانه است که شما بگویید شاه بماند و مسلط باشد ولی اجازه بدهد نفت ملی شود؟ لذا ایشان اولین کسی است که فراتر از ملی شدن نفت سراغ تغییر رژیم رفت. ایشان اولین کسی بود که به صراحت از الگوی اسلامی حرف زد و ضمن اینکه تعریفش از حکومت اسلامی غیر دموکراتیک نبود، صریحا از جمهوریت دفاع می‌کرد.

وی با تأکید بر اینکه نواب جمهوری‌خواه با التزام به مبانی اسلامی است، همان چیزی که بعدا امام(ره) به نام جمهوری اسلامی تشکیل داد، به ارتباط نزدیک نواب با مردم در کوچه و بازار اشاره کرد و گفت: برای نواب، شاه در کاخ سعدآباد و آدم‌های کوچه و بازار فرق نمی‌کرد و هرجا خطایی می‌دید می‌گفت. احترام و اصالت دادن به مردم کوچه و بازار یکی دیگر از خصوصیات ایشان بود، سیدجمال می‌گفت من اشتباه کردم همه تمرکزم را روی نخبگان گذاشتم باید سراغ مردم می‌رفتم، اما این کاری بود که نواب کرد و به مسجد و بازار می‌رفت و با مردم عادی پیچیده‌ترین مسائل را در میان می‌گذاشت به نحوی که آنها نمی‌توانستند بی‌تفاوت باشند. پدرم می‌گفت نواب نشان داد هم روشنفکران از متن جامعه عقب‌تر هستند و هم بخشی از علما. این دو گروه نمی‌توانند با مردم مومن انقلابی جلو بیایند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح خصوصیت شخصیتی شهید نواب صفوی پرداخت و یادآور شد: افرادی که ایشان را از نزدیک دیده بودند از منطق، ادب و تواضع نواب نقل کرده‌اند و در حقیقت دین در متن زندگی ایشان جاری و ساری بود، به عنوان مثال در وقت نماز وسط خیابان اذان می‌گفت و لذا کسی بود که دین در مرکز زندگی‌اش بود، نه در حاشیه و برخلاف همه سیاسیون که مدام محاسبه می‌کردند ایشان اصلا چرتکه نداشت و خیلی از انقلابی‌ها از او الهام گرفتند و وارد عرصه سیاست شدند، در واقع و طبق اظهار انقلابیون واقعی وارد عرصه معامله و تجارت نشدند، بلکه وارد عرصه جهاد و شهادت شدند.

وی با بیان اینکه کمتر انقلابی مذهبی است که به نحوی تحت تأثیر فدائیان اسلام و این حرکت نباشد، خاطرنشان کرد: حتی گروه‌های مارکسیستی مسلح نیز تحت تاثیر ایشان بودند و برخلاف گروه‌های چریکی و تروریستی که آدم‌های معمولی را می‌زنند آنها این کارها را نکردند و هیچ عمل تروریستی از طرف گروه نواب انجام نشد، در واقع افراد در رأس سیستم و ائمه کفر را ترور کردند، قبل از آن هم بیانیه دادند، حکم شرعی داشتند و به آن عمل کردند.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: برخی بدون اطلاع می‌گویند عمل فدائیان اسلام مورد تایید حضرت امام(ره) نبود، در حالی که حضرت امام(ره) نه مخالف حرکت ایشان بود و نه می‌توانست مخالف باشد، چون عمل آنها مصداق جهاد دفاعی بود.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه اصل حرکت ایشان با نظر مراجع و علما بود و برخلاف اینکه می‌گویند ایشان با مرجعیت مشکل داشت، چند تن از علما از حرکت نواب حمایت کردند و این در صورتی است که حضرت امام خمینی(ره) علیه نواب اظهار نظری نکردند و بر عکس از ایشان نیز حمایت کرده‌اند.

در پایان این مراسم از کتاب «مردان تاریخ ساز» که مروری بر منظومه فکری شهید نواب صفوی به قلم مهران رهنما خانقاه تالیف شده است، رونمایی شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha