جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سعید صلح میرزایی

حوزه/ دبیر ستاد پیگیری تحقق بیانیه گام دوم در حوزه‌های علمیه گفت: این مردم بودند که به میدان آمدند و با حرکتِ عمومی، رژیم طاغوت از بین رفت، بنابراین مردم باید در تمامی مراحل مختلف در کنار حاکمیّت باشند و اصل مردم هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام سعید صلح میرزایی عصر امروز در جلسه «خوانش و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب» ویژه هادیان سیاسی حوزه علمیه اصفهان که در مرکز آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: هدفِ هر مؤمن انقلابی این است که بتواند برای قیامِ امام زمان(عج) کمکی کرده و در مسیر زمینه‌سازیِ ظهور حضرت قرار بگیرد، یعنی در واقع کلان پروژه‌ یک مؤمن انقلابی در عصر غیبت، این است که کمکی در جهت کاهش غیبت امام عصر(عج) کند.

وی افزود: بر این اساس زمینه‌ سازی برای قیام می‌تواند به دو گونه انجام شود، یک گونه به صورت فردی و یک گونه به صورت تشکیلاتی، یعنی یک نفر ممکن است خارج از تشکیلات به صورت فردی عمل کند که قاعدتاً حوزه‌ تأثیر او اندک خواهد بود و یک زمانی هم فرد، خود را در یک تشکیلاتی تعریف می‌کند و با یک کار تشکیلاتی منسجم و شبکه‌ای برای ظهور زمینه‌سازی می‌کند و آن آرمان بزرگ را طلب می‌کند.

انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین تشکیلات برای زمینه‌سازی ظهور

حجت الاسلام صلح میرزایی تصریح کرد:‌ انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین تشکیلاتی است که به فرموده‌ امامین انقلاب برای زمینه‌سازی ظهور تشکیل شده است، اگر به چنین چیزی معتقد باشیم که می‌خواهیم کار تشکیلاتی بکنیم، قاعدتاً کار تشکیلاتی احتیاج به هماهنگی با رهبران تشکیلات دارد و لذا ابتدا باید نقشه‌ و طرح او را برای رسیدن به آن هدفی که مدّنظر تشکیلات است دانست.

وی ابراز کرد:‌ بر اساس بیانات رهبر انقلاب ما به این نتیجه می‌رسیم که زمینه‌سازی ظهور در افق انقلاب اسلامی پنج مرحله دارد، مرحله‌ی اول انقلاب اسلامی، مرحله‌ دوم نظام اسلامی، مرحله‌ سوم حکومت اسلامی، مرحله‌ چهارم جامعه‌ اسلامی و مرحله‌ پنجم تمدّن اسلامی است.

مسئول دفتر حفظ ونشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم عنوان کرد:‌ وقتی ما این مراحل پنج‌گانه را مدیریت کردیم بشریّت آماده‌ پذیرش امام زمان(عج) می‌شود، چون شاهد است که یک مجموعه‌ای در دنیا ادعا کرده و همه‌ عناصری که اسلام معرفی می‌کند را محقق کرده است.

وی افزود: در بیانیه‌ گام دوم رهبر انقلاب به این موضوع اشاره کرده‌اند که حرکت انقلاب اسلامی می‌تواند به زمینه‌سازی طلوع خورشید ولایتِ عظما برسد، این یک نکته‌ خیلی اساسی است و بر این اساس است که ما معتقدیم هر قدمی که در راهِ استواری انقلاب برداشته می‌شود یک قدم ما را به ظهور نزدیک‌تر می‌کند.

مردم، پیشرانِ تحقّق مراحل تمدن نوین اسلامی

حجت الاسلام صلح میرزایی اذعان کرد:‌ اگر قرار باشد در این حرکت پنج‌گانه و این مراحل‌ اتفاقی بیفتد، باید مردم به میدان بیایند، کما اینکه مردم بودند که به میدان آمدند و با حرکتِ عمومیِ مردم، رژیم طاغوت از بین رفت، بنابراین مردم باید در تمامی این مراحل در کنار حاکمیّت باشند و اصل مردم هستند.

وی توضیح داد: در ابتدای انقلاب وقتی که حضرت امام(ره) مشاهده کردند که سطحِ سوادِ جامعه پایین است، کلمه‌ نهضت را برای سوادآموزی به کار بردند، وقتی که مشاهده کردند کشور نیاز به محرومیّت‌زدایی دارد، کلمه‌ی جهاد را برای سازندگی به کار بردند و در عرصه‌های مختلف آنجاهایی که مردم به میدان آمدند، چه در جنگ، چه در مقابله با توطئه‌ها و چه در مقابله با فتنه‌ها، ما پیروز شدیم که آخرینِ آن پیروزی در همین جنگ ترکیبی پاییز ۱۴۰۱ بود.

مسئول دفتر حفظ ونشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم، خاطرنشان کرد:‌ اگر قرار باشد که مردم در این حرکت مردمی مؤثر باشند لازمه‌ای دارد و لازمه حرکتِ مردمی همان چیزی است که رهبر انقلاب در ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ در مرقد حضرت امام(ره) فرمودند، این لازمه برای این است که جوانان و عموم مردم بتوانند در گام دوم موفق باشند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد این نرم‌افزار در ذهن ما به‌ویژه جوانان نصب شود، معنایش هم‌افق شدن با ولی جامعه است و این هم‌افقی در دو ساحت فکر و قلب معنا پیدا می‌کند و این یعنی شخص هم در اندیشه‌ مثلِ امامین انقلاب فکر بکند و هم از نظر قلبی رابطه‌ خودش را با ولی جامعه یک رابطه‌ی مستحکمی قرار بدهد، که ثمره چنین هم‌افقی از نظر قلبی و فکری می‌تواند آن باشد که عملِ فرد هم متناسب با آن طرحی که رهبر جامعه دارد می‌شود.

حجت الاسلام صلح میرزایی خاطرنشان کرد: اگر چنین اتفاقی بیفتد و فاصله‌ ذهنی‌ جامعه با ولی جامعه کم شود و یا کاملاً منطبق بشود، قلباً هم آن ارتباط وجود داشته باشد، در این صورت می‌بینید که حرکت به سمت آن اهداف که تمدّن نوین انقلابی و اسلامی است، محقّق می‌شود.

توأمانی اندیشه‌های امامین انقلاب

دبیر ستاد پیگیری تحقق بیانیه گام دوم در حوزه های علمیه عنوان کرد:‌ امروز علی رغم آنکه رهبری فاصله خود را با امام راحل نجومی بیان می کند، ولی در مقام عمل شاهد توامانی اندیشه امامین انقلاب است، امروز انقلابیون باید اندیشه های خود را هم افق با رهبری کنند، چه بسا در برهه هایی از زمان انقلابیون چون زمان ورود به سفارت انگلیس و عربستان، کارت زرد از رهبری گرفتند.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار، بالاترین تیتراژ پرفروش‌ترین کتاب رهبری، به عدد ۴۰۰ هزار نسخه رسیده است، تصریح کرد:‌ به راستی چرا انقلابیون با مطالعه در پی هم افق کردن اندیشه‌های خود با رهبری نیستند.

حجت الاسلام صلح میرزایی افزود:‌ از حربه‌های دشمن عوض‌کردن دغدغه‌ها و ارزش‌ها در فکر و اندیشه است و پادزهر آن بوده که اجازه این کار را ندهیم و مطالعه اندیشه‌ها و فرمایشات رهبری راهکار تحقق آن است.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم در توضیح عرصه‌های هم‌افقی با ولی جامعه گفت: باورها نخستین عرصه است، دوم آرمان‌ها و افق‌هایی که باید به سمت آنان حرکت کنیم، چرا که باید اندیشه‌ ما مثل اندیشه‌ ولی باشد، گاهی اوقات آرمانی که ولی جامعه تعریف می‌کند با آرمان مردم متفاوت می‌شود، سوم ارزش‌ها، در ارزش‌ها انسان لازم است که بتواند با ولی جامعه و با ولی خودش هم‌افق شود، چهارم دغدغه‌ها، دغدغه‌ها یعنی آن راهبردهای بلندمدتی که انسان باید نسبت به آنها حساسیت داشته باشد، باید با ولی جامعه هم‌افق شود.

وی تصریح کرد: نیازها و اولویت‌ها، تحلیل‌ها، محبت قلبی از دیگر عرصه‌هایی است که لازم است هم افقی با ولی جامعه صورت گیرد.

راهکارهای هم‌افقی با ولی جامعه

حجت الاسلام صلح میرزایی ابراز کرد: راهکار هم افقی با ولی جامعه، آشنایی با منظومه فکری و نظام محاسباتی ولی فقیه از دو روش مطالعه کتاب و بیانات رهبری است.

مسئول دفتر حفظ ونشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم ادامه داد: به انقلابیون و خاصه روحانیون و طلاب توصیه می‌شود حداقل از حضرت امام(ره) نخست صحیفه و جلد بیست و یکم و وصیت نامه و منشور روحانیت را حتما مطالعه کنند و از رهبر معظم انقلاب نیز کتاب خون دلی که لعل شد، طرح کلی اندیشه اسلامی در ایران، هم رزمان حسین، جهاد مشترک و بیانیه گام دوم انقلاب را مطالعه کنند.
ویژگی‌های بیانات و کتب رهبر معظم انقلاب

وی ابراز کرد:‌ برخی از ویژگی‌هایی که برای بیانات و کتب رهبر انقلاب است را می‌توان به منسجم و نظام‌مند بودن و شبکه‌ مفاهیم تولید اشاره کرد، هر سخنرانی ارتباطی با سخنرانی قبلی و بعدی دارد و حتی با سخنرانی‌هایی که سال‌های قبل داشتند، دوم اینکه مبتنی بر معارف نابِ وحیانی است و در واقع اسلامِ ناب را حکایت می‌کند و سوم آنکه متکی بر تجربه‌ ۴۳ سال کار مدیریتی کلان رهبر انقلاب است و چهارم بیانات ایشان پر از نصایح است.

اهمیت بیانیه‌ی گام دوم

حجت الاسلام صلح میرزایی بیان کرد:‌ یکی از مهم‌ترین بیانات و مکتوبات رهبر انقلاب، بیانیه‌ گام دوم انقلاب است، یکی از وجوه اهمیت نیز این است که بیانیه‌ گام دوم توصیه‌ رهبر انقلاب را همراه دارد.

وی افزود:‌ در کنار واقعیت‌های انقلاب و گذشته و امروز انقلاب که در بیانیه گام دوم منعکس شده، بایسته‌هایی که برای ساختن آینده‌ ایران لازم است نیز مطرح شده است.

فواید خوانش بیانیه‌ گام دوم

حجت الاسلام صلح میرزایی گفت:‌ خواندن بیانیه‌ گام دوم برای ما یک سری فواید دارد، نخست انسان با طرح کلان رهبر انقلاب درباره‌ انقلاب آشنا می‌شود در این زمان با قرار دادن بیانیه در معرض دید خود می‌توان فهمید که وظیفه‌ ما در ابعاد مختلف چیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha