شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مؤسس شهید

حوزه/ ردپای جنگ نرم و رسانه ای دشمنان اسلام در ترور شخصیت‌های مبارز و مجاهد جهان اسلام را می توان با واکاوی تاریخ و به همت پژوهشگران حتی پس از گذشت ۱۰۰ سال کشف کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، براساس مستندات تاریخی، حوزه علمیه هزار ساله قم مقدسه، قرن ها مشتاقان علوم دینی را گرد خود فراخوانده است و یکی از شواهد این موضوع انتخاب مسیر سفر حضرت معصومه سلام الله علیها در عبور از قم است که با وفات این بانوی کریمه و دفن این عالمه بی نظیر از میان حیات او تا زمان ما، محفل مشتاقان معارف اهل بیت عصمت و طهارت را بیش از پیش رونق بخشید، ولی در طول سالیان دراز به خاطر وجود حاکمان جور و فشار دستگاه های حکومتی ضد دین، حوزه قم از رونق افتاد تا اینکه آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی(میبدی) احیاگر حوزه علمیه قم مقدسه شد.

یکی از پژوهشگران حوزوی با پژوهشی در زندگانی سراسر معنوی و مبارزاتی آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی(متولد و اهل محله مِهرجَرد میبد) کتابی را با عنوان «مؤسس شهید» تألیف کرده است که فصل جدیدی یعنی «شهادت» را در زندگی این عالم فرهیخته آغاز می کند.

برای اطلاع از نحوه شهادت این شهید گمنام تاریخ و حوزه علمیه قم مقدسه پس از قریب به۱۰۰ سال از زمان شهادت او با حجت الاسلام سید محمد حسین جلال زاده میبدی نویسنده کتاب«مؤسس شهید» به گفتگو نشسته ایم.

ابتدا خود را معرفی کنید

سید محمد حسین جلال زاده میبدی هستم و از سال ۱۳۷۳ توفیق تحصیل علوم دینی را یافتم و به لطف پروردگار و عنایات اهل‌بیت (ع) و تلاش اساتید گرامی و عزیزم سال‌هاست که در حوزه علمیه قم به تحصیل و تدریس مشغولم. در حال حاضر در مقطع درس خارج فقه و اصول مشغول به تحصیل هستم. در ضمن در سطوح عالی و سطح یک حوزه علمیه قم نیز توفیق خدمتگزاری به طلاب عزیز را دارم.

به لطف الهی در کنار تحصیل و تدریس به پژوهش اشتغال دارم و به مدد الهی شش اثر در حوزه فقه، اصول‌فقه، حقوق خانواده و تاریخ اسلام و تاریخ معاصر منتشر کرده ام.

در مورد آخرین اثر خود که موضوع گفت‌وگوی ماست یک توضیح کوتاهی بفرمایید. چگونه مطالب کتاب را جمع‌آوری کردید؟

آخرین اثر بنده کتابی درباره سیره سیاسی و اجتماعی مؤسس حوزه علمیه قم با نام«مؤسس شهید»است.

این اثر با استناد به ۱۲۰ کتاب و مقاله و در طی سه سال تألیف شده است. سال گذشته کتاب آماده چاپ شد، اما به دلیل بالا رفتن هزینه‌های نشر، با یک بازنویسی مجدد، در آذرماه سال جاری در ۱۸۰ صفحه پالتویی توسط نشر«مشهور» در هزار نسخه منتشر شد که هنوز ایین رونمایی آن انجام نشده و وارد بازار کتاب نشده است.

انگیزه شما از نوشتن این کتاب چه بود؟

انگیزه ابتدایی بنده رسیدن به پاسخ این سئوال بود که آیت‌الله حائری یزدی (ره) به چه دلیل در مسائل سیاسی دخالت نمی‌کردند؟ اما با عمق یافتن پژوهش به این حقیقت رسیدم که ادعای دور بودن مؤسس حوزه علمیه ثم از ساحت سیاست را کسانی چون یحیی دولت‌آبادی فراماسون به زبان‌ها انداخته‌اند و شواهد تاریخی خلاف این ادعا را به اثبات می‌رساند.

در مورد ارتباط امام خمینی(ره) و آیت الله حائری بفرمایید.

شاهد بر این مدعا آن است که حضرت امام خمینی(ره) ۱۶ سال محضر آیت الله حائری یزدی(ره) را درک کردند و براساس زندگی‌نامه خودنوشت امام راحل، عمده استفاده فقهی امام از محضر ایشان بوده است.

مسلما این جمله تاریخی امام خمینی(ره) که که آیت الله شبیری زنجانی در«جرعه‌ای از دریا» از ایشان نقل کردند: «تأسیس حوزه علمیه در آن دوره کمتر از تأسیس جمهوری اسلامی نبوده است.» اشاره به فضای حاکم بر جامعه در آن زمان و اهداف و انگیزه‌های آیت‌الله حائری یزدی از تأسیس حوزه دارد. فضایی که پس از گذشت ۱۰۰ سال به راحتی قابل درک نبوده و نیاز به واکاوی ژرف و عمیق و بازخوانی اسناد تاریخی دارد.

کتاب شما دارای چه بخش هایی است؟ نام کتاب (مؤسس شهید) را خودتان انتخاب کردید؟

کتاب در شش فصل به معرفی سیره عبادی، اجتماعی، سیاسی، مدیریتی و اصلاحی ایشان و در فصلی به ماجرای شهادت ایشان پرداخته است. انتخاب این عنوان برای دیده شدن یکی از ابعاد مخفی زندگی سراسر افتخار شهید آیت الله حائری یزدی(ره) بود.

جریان شهادت آیت الله حائری را بیان کنید (سال و روز شهادت به قمری یا شمسی)

آیت الله حائری یزدی(ره) در ۱۰ بهمن ۱۳۱۵ که مصادف با ۱۷ ذی‌القعده ۱۳۵۵ مسموم و به شهادت رسیده است.

در فصل مستقلی از کتاب شواهد دال بر شهادت ایشان با استناد به گفتار شاگردان و همسایه ایشان و شهرت شهادت ایشان در میان علما در آن دوره مورد بررسی قرار گرفته است. سرنوشت مشترکی که در آن دوره برای علمای بسیاری چون حاج‌آقا نورالله اصفهانی، شهید مدرس، شهید سیدمحمدرضا واحدی کرمانشاهی، شهید روح‌الله دانایی قزوینی، میرزامحمد آقازاده خراسانی و... رقم خورد.

چه توصیفی از شخصیت آیت الله حائری یزدی(ره) دارید؟

آیت‌الله حائری یزدی(ره)، فقیهی برجسته، عالمی شجاع و غیور، مدیری مدبر و کارآمد، سیاست‌مداری زمان‌شناس و مصلحی بزرگ بوده است.

فتوا علیه مصوبات غیرقانونی دولت‌ها، مبارزه با ترویج افکار کمونیستی، جریان‌های انحرافی صوفیه و بهائیت، مبارزه با نفوذ اقتصادی و فرهنگی بیگانه، تحریم قمه‌زنی، اصلاح الگوهای عزاداری، احیای حوزه قم مقدسه و شهرستان‌ها و حفظ استقلال مالی و استقلال اداری آن‌ها، تأمین رفاه عمومی مردم قم و تأسیس دو باب بیمارستان و...، آموزش زبان خارجه و پرورش مبلغان بین‌المللی، تخصصی شدن فقه، شکوفایی فلسفه و عرفان در دوره مدیریت ایشان از جمله اقدامات و مواضع آینده‌نگرانه و قابل تقدیر ایشان در بعد اجتماعی است.

کارنامه مؤسس شهید در بُعد سیاسی را چگونه ارزیابی می کنید؟

دیدگاه و عملکرد ایشان در مشروطه، نحوه تعامل ایشان با علمای مجاهد و شهید مدرس، حمایت ایشان از علمای مبارز در دوره رضاخان، مقابله با مصوبات و اقدامات غیرقانونی دولت‌ها، جلوگیری از تحقق جمهوری رضاخانی، اعتراض به کشف حجاب و قتل عام گوهرشاد در بعد ملی و حمایت از تقریب مذاهب اسلامی و حمایت از فلسطین در بعد بین‌المللی کارنامه درخشان ایشان در بعد سیاسی به شمار می رود.

مراتب تقوا و ورع و مکارم اخلاقی آیت الله حائری یزدی(ره) تا حدودی برای مردم بیان شده است. اما مقام شامخ علمی ایشان شناخته نشده است که امیدوارم با انتشار آثار ایشان در همایش یکصدمین سال بازتأسیس حوزه این نقیصه جبران شود.

جلوه‌هایی از ارادت ایشان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) وجود دارد که در مورد کمتر عالم شیعه سراغ داریم و کمتر بیان شده است، زهد و مردم‌داری ایشان تقریبا بی‌بدیل است و می‌توان گفت که بازتاب نیافته است.

در مورد عالم به زمان بودن موسس حوزه علمیه قم بفرمایید.

زمان‌شناسی و سیاست‌مداری شهید آیت الله حائری یزدی(میبدی) هم جلوه دیگری است که نه تنها بیان نشده، بلکه متأسفانه خلاف آن نیز شهرت یافته است. ایشان اولین فقیهی است که خطر غده سرطانی اسرائیل را تشخیص داده و به مقابله با آن پرداخت. ایشان دولت رضاخان را دولت جائر می‌دانست و هرگز با دولت رضاخان همراهی و همکاری نکرد.

آیت الله حائری یزدی(ره) دارای چه الگویی برای نسل امروز و روحانیت شیعه هستند؟

زندگی ایشان از جهات متعددی می‌تواند الگوی برای عموم افراد جامعه و به ویژه علما، روحانیت، طلاب، سیاست‌مداران و جوانان باشد. ایشان الگوی بارز زمان‌شناسی، وظیفه‌شناسی، استقامت در راه آرمان خود و مصداق بارز مبلغان رسالت الهی است که از سرزنش هیچ سرزنش کننده‌ای ملول و خسته نمی‌شوند. ایشان الگوی خدمت بدون مرز به مردم، غمگساری از شیعیان و حمایت از عموم مسلمانان است.

آیا در نگارش کتاب کرامتی هم از آیت الله حائری یزدی(ره) آورده اید؟

در فصل نخست کتاب به کراماتی از ایشان اشاره کرده‌ام. برخی از مراتب تقوا و کرامات ایشان در گفتار شاگردان ایشان چون آیت‌الله سید حسین بدلا(ره) و بزرگانی چون آیت‌الله العظمی بهجت(ره) و شهید آیت‌الله مرتضی مطهری (ره) بیان شده است.

سال‌ها پیش چند جلد کتاب که از جمله آنها ترجمه آثار چند خاورشناس را که درباره ایران یا سفرنامه آنان به ایران بود خریداری و مطالعه کردم، اما احساس من در آن زمان این بود که این کتاب‌ها که هزینه قابل توجهی برای خریدشان برای پژوهشی درباره تاریخ معاصر کرده بودم، چندان مفید نیست. هنگام نگارش این کتاب،‌ مطالب آن کتاب‌ها برایم تداعی شد و با مراجعه مجدد به آنها توانستم به تحلیل عمیق‌تری از زمانه آیت‌الله حائری یزدی(ره) و منش اجتماعی مؤسس شهید برسم. گویی از همان سال‌ها انتخاب، خرید و حتی مطالعه این کتاب‌ها به من الهام شده بود.

سخن پایانی؟

شهید آیت الله حائری یزدی(ره) یک نمونه از هزاران عالم مجاهدی است که بی‌ادعا در راه پاسداری از دین، اقامه عدل و حمایت از مستضعفان شربت شهادت نوشیدند و آن‌گونه که شایسته است، معرفی نشدند. وظیفه وجدانی و دینی ما، شناخت و معرفی آنان و قدردانی از زحمات مخلصانه آنان است.

در پایان از زحمات شما و همکارانتان در عرصه جهاد تبیین و زمینه‌ای که برای معرفی موسس حوزه علمیه قم فراهم کردید، سپاسگزارم.

افشای راز شهادت مؤسس حوزه علمیه قم پس از ۱۰۰ سال

افشای راز شهادت مؤسس حوزه علمیه قم پس از ۱۰۰ سال

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نوروزی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    68 0
    سلام این مساله ابتدا مورد تحقیق بیشتر و پس از تایید بفرمایید شهادت و تیتر افشای راز هم زیبا نیست البته تیتر ها در این خبرگزاری مطلوب نیست
  • ناصری IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 36
    عالی عالی کتاب را چجوری تهییه کنیم؟
  • حمیدی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 36
    بسیار دقیق و با سند مطرح شده. بسیاری از ائمه هم با سم مسموم شدند و شهید هستند، در قضیه آیت الله حائری هم دقیقا همینطور است. واقعا موضوع خبر جالب و درخور تقدیر فراوان است
    • موسوی مطلق IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      33 0
      اسناد شهادت باید قوی تر و عینی تر باشد نه صرفا در حد حدس و گمان
    • علت منحصره IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      0 3
      جناب موسوی مطلق، حدس و گمان چیه؟! خب وقتی دکتر نامیده ها از تهران آمده و دو قرص داده اند، و بدون عامل دیگر حضرت آیت الله حائری به رحمت خدا پیوسته اند، چه گزینه و احتمال دیگری می توانید به ذهن بیاورید؟
  • دهقانی IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 38
    سلام بسیار عالی و متقن سپاس از پژوهشگر عزیز چجور کتاب رو میشه تهیه کرد؟
    • الهام! IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      75 0
      آقای پژوهشگر می‌گوید: «... گویی از همان سال‌ها انتخاب، خرید و حتی مطالعه این کتاب‌ها به من الهام شده بود.»!! ملاحظه فرمودید؟ «الهام»!! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
    • ؟ IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      0 116
      پاسخ به «الهام!»: کدام استحاله و محالیت در وجود الهام می بینید؟! عیبی دارد خداوند به بنده از بندگانش الهام کند، تا از پس آن به تلاش و‌ تکاپو بپردازد؟ الهام مختص حضرات معصومان علیهم السلام است؟ ایشان در مورد سبب شهادت به وضوح توضیح دادند، چه ابهامی دارید؟
  • موسوی مطلق IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    37 1
    باسلام آیت الله صادقی تهرانی در سال ۱۳۱۵ تنها ده سال داشتند!
    • سند ضعیف IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      85 0
      احسنت. مرحوم آیةالله محمّد صادقی اصفهانی، معروف به صادقی تهرانی در فروردین ۱۳۰۵ (در تهران) متولد و در فروردین ۱۳۹۰ (در قم) وفات یافت. مرحوم آیةالله‌العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی هم در بهمن ماه 1315 رحلت فرمود. حال چگونه نقل قول کودک ده ساله (در وقت وفات حاج شیخ)، مستند ادعای شهادت مرحوم حائری شده،...
    • ناصری IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 23
      فکر می کنم اشکالات غیر علمی است اگر مستند مولف این بنر باشد در بنر نوشته شده صادق تهرانی از شاگردان آیت الله حایری نه صادقی تهرانی.
    • حمیدی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 35
      محمد صادقی تهرانی صاحب تفسیر الفرقان منظور نیست اخوی. هر گردی گردو نیست. اشتباه گرفتید اول بفهمید کی هست. ایشون شاگرد مستقیم آیت الله حائری بودند
    • به «ناصری» و «حمیدی» IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      42 0
      اگر به قول شما، منظور از آیةالله شیخ محمد صادق تهرانی، شخص دیگری غیر آیةالله شیخ محمد صادقی تهرانی است، لطفاً آن شخصیت محترم را که نوشته‌اید «ایشون شاگرد مستقیم آیت‌الله حائری بودند»، معرفی بفرمایید تا ما نیز بشناسیم. با تشکر
    • قابل توجه جناب حمیدی IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      29 0
      «محمد صادقی تهرانی صاحب تفسیر الفرقان منظور نیست اخوی. هر گردی گردو نیست. اشتباه گرفتید اول بفهمید کی هست. ایشون شاگرد مستقیم آیت الله حائری بودند» جناب حمیدی بزرگوار؛ شما که در شناخت گرد و گردو تخصص دارید و فهمیدید کی هست، خب بفرمایید این «شاگرد مستقیم آیت الله حائری» کی بوده و در کجا جزو شاگردان مرحوم حاج شیخ ذکر شده؟ بزرگوار! یه بنده خدایی ادعایی کرده؛ قرار نیست آسمان و ریسمان ببافیم تا شاهدی از غیب بر این ادعای وی بتراشیم. در عرف مجامع علمی به‌خصوص حوزه، وقتی شخصی شاگرد یک استاد محسوب می‌شود که به میزان قابل قبولی نزد ایشان کسب فیض کرده باشد. حتماً اطلاع دارید که شاگردان طراز اول مرحوم حائری رحمةالله‌علیه عبارت بودند از: حضرات آیات سیدصدرالدین صدر، سیدمحمدتقی خوانساری، سیدمحمد حجت کوه‌کمری، شیخ محمدعلی اراکی، سیدمحمدرضا موسوی گلپایگانی، سیداحمد خوانساری، (امام) سید روح‌الله موسوی خمینی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، سیدمحمد محقق داماد، سیدابوالحسن رفیعی قزوینی، سیدکاظم موسوی شریعتمداری، میرزا هاشم آملی، شیخ محمدتقی بافقی، آخوند ملاعلی معصومی همدانی، میرزا محمود آشتیانی، میرزا محمد ثقفی و شیخ مرتضی حائری فرزند برومند حاج شیخ. نام شریف آیةالله محمد صادق یا صادقی تهرانی کجا جزو شاگردان ایشان ذکر شده؟ هم‌چنین کدام‌یک از شاگردان مشهور مرحوم حائری موید ادعای این آقای پژوهشگر در فرضیه شهادت و بلکه افشای!! خبر شهادت آن مرجع بزرگ بوده‌اند؟ به نظر شما می‌توان از کنار این‌همه اسامی بزرگ گذشت و به ادعایی که در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان محترمانه گفت ضعیف‌السند است، اعتنا نمود؟!
  • رازِ کمال CA ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 30
    در دیدار طلاب مدرسه علمیه‌‌ آیت‌الله مجتهدی (۱۳۸۳/۰۳/۲۲) (https://khl.ink/f/1138)، امام خامنه ای فرمودند:«حوزه‌های علمیه امروز می‌توانند خود را آن‌چنان بسازند كه به معنای حقیقی كلمه نقش‌آفرین باشند. حوزه‌ی قم در سال ۱۳۴۰ قمری- یعنی تقریباً ۸۵ سال قبل- توسط مرحوم حاج شیخ عبد الكریم حائری به وجود آمد و در سال ۱۳۵۵ قمری- یعنی ۱۵ سال بعد- با درگذشت مؤسس آن حوزه، بظاهر متلاشی شد؛ یعنی در اوج اقتدار و اختناق رضاخانی. وقتی مرحوم آقا شیخ عبدالكریم حائری از دنیا رفت، همان چند صد طلبه‌یی هم كه در قم بودند، متفرق شدند. گرسنه و بی‌پول و بی‌منشأ درآمد و ترسان، روزها بیرون شهر قم می‌رفتند و در باغهای اطراف قم مباحثه می‌كردند؛ شب به مدرسه‌ی فیضیه یا به خانه‌هایشان برمی‌گشتند. اما در میان همان طلاب آواره‌ی پراكنده‌ی ترسانِ مرعوبِ از اقتدار دستگاه و زیر فشار شدید اقتصادی و حیثیتی و سیاسی، كسی مثل امام خمینی بیرون آمد.» به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس، «ژروم ایمانوئل» معروف به «کمال کورسل» ۹ آوریل ۱۹۶۴ در پاریس از مادری فرانسوی و پدری تونسی چشم به جهان گشود. پدرش با نام محمد از مهاجرین تونسی بود که برای کار به فرانسه آمده و در همانجا ماندگار شده بود. ژروم به تبعیت از مادرش آیین مسیحیت را برگزیده بود. وی در دوران نوجوانی سفری به تونس داشت و در آنجا با اسلام آشنا شد و در سن ۱۷ سالگی به دین مبین اسلام و مذهب اهل تسنن گرایش یافت. اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با شنیدن سخنرانی‌های حضرت امام (ره) که به زبان فرانسوی ترجمه شده بود، جرقه‌های عدالت خواهی در ذهن کمال زده شد و با آشنایی با دانشجویان ایرانی پیرو خط امام مقیم پاریس، حضور در برنامه‌ها و مراسم‌های کانون دانشجویان ایرانی بخش جدایی ناپذیر زندگی ژروم شد و تحت تأثیر معارف نورانی دعای کمیل، شیعه شد. به گزارش خبرگزاری حوزه، (پاریس تا قم؛ راز کمال طلبه شهید فرانسوی چه بود؟ https://hawzahnews.com/x5C48)، پس از آنکه در جلسات دانشجویان مسلمان پاریس عبارات بی نظیر دعای کمیل را شنید، ژروم مذهب تشیع را برگزید و شیفتگیش به امیر المومنین (ع) سبب شد کُنیه ی أبو حیدر را برای خود انتخاب کند. به من بگویید أبو حیدر، من دوست دارم نامی از حضرت علی (ع) روی من بماند! ما طلبه هستیم (در کل جهان! 🌏) طلبه و طالب علم امام... امام علی بن ابی طالب!
    • فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ CA ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      1 23
      سلام فرمانده! سلام آقا جان! ما در دانشگاه های دشمن نه درس میخوانیم، نه کار و نه تدریس! ما از علم و ایمان امام و شهدا و شما تغذیه میکنیم! ایران در حوزه پزشکی و محصولات دارویی جایگاه بالا و سابقه درخشانی در صنعت تولید واکسن دارد. ما به واکسنهای ویروس ضعیف شده یا پروتئین نوترکیب ایران اعتماد داریم. ما به رهبرمان اعتماد داریم! اگر ایران ورود واکسن امریکایی و انگلیسی را به کشور ممنوع کرد، ما ورود این واکسنها را به خون خود هم ممنوع کردیم! دعا هم میکنیم که برکت و نور و فخر ایران 🇮🇷 به دنیا 🌏 برسد! در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان زنجان ۱۴۰۰، شما بیان کردید که شهیدان برگزیدگان خدای متعالند(https://khl.ink/f/48915). 🔸شهیدان راه درست را انتخاب کرده‌اند،خدا هم آنها را برای رسیدن به مقصد انتخاب کرد. ارزش شهیدان با محاسبات مادّی ما ارزش غیر قابل محاسبه‌ای است. شهیدان در برترین تجارت عالم برنده شده‌اند:«یٰـاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا هَـل اَدُلُّکُـم عَلیٰتِجـارَةٍ تُنجیکُم مِن عَذابٍ اَلیمٍ * تُؤمِنونَ بِاللهِ وَ رَسولِه؛ وَتُجٰهِدونَ فی سَبیلِ اللهِ بِاَموالِکُم وَ اَنفُسِکُم» تا آخر؛برنده‌ی بزرگ در این تجارت، شهدای ما هستند.یا «اِنَّ اللهَ اشتَریٰ مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّة»؛دیگر بالاتر از این چه میشود؟🔸 ای حبیب من! سعی و کوشش کن تا به مقام شهود برسی که شهید، سعید است و سعادت با شهادت توام است و کوشش کن تا عاشق روی دلدار شوی که هر کس کشته عشق شد شهید کشته شده است! مثل محسن فخری زاده که گفت:«بی حسرت از جهان نرود هیچ کس به در الا شهید عشق به تیر از کمان دوست!» ارزش قرآن چیست؟ ارزش انسان چیست؟ ارزش انسان قرآنی چیست؟ محسن حججی گفت:«سعی کن یه جوری زندگی کنی که خدا عاشقت بشه.اگه خدا عاشقت بشه، خوب تو رو خریداری می کنه.»«من حضرت آقا امام خامنه‌ای را به اندازه امام عصر(عج) دوست دارم و دیروز فراموش کرده بودم که امام خمینی(ره)، شهید بهشتی، مفتح، مطهری، آیت‌الله طالقانی و هزاران مبازی که خونشان قدم به قدم و لحظه به لحظه برای حفاظت از این نظام به زمین ریخته است روحانی بودند.و به راستی چقدر زود و راحت انسان مسخر زمان می‌شود.» حضرت آقا گفتند کلمه شهید یک کتاب است! باید خودمان بشویم کتاب! باید خودمان بشویم محسن! عـهد میبندم، حاج قاسمت بشم، عـهد میبندم، مثل بهجت و مثل سربازای گمنام خادمت بشم! برای آنکه شهید شویم، باید شهید زندگی کنیم!🇮🇷🌏🇵🇸
  • سرِ سفره CA ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 29
    آیت الله میرباقری فرمودند باید از سر سفره دشمن علی (ع) برخواست و سر سفره علی (ع) نشست... مثل آیت الله حائری یزدی! داستان اثر لقمه حرام بر آیت الله حائری یزدی را شنیده اید (https://film.tebyan.net/156569)؟ داستان اثر علی (ع) روی اولیا الله چه طور؟ حاج قاسم گفت:«هر كس به مدار مغناطيسی علی‌ بن‌ ابی‌طالب (ع) نزدیکتر شد، اين مدار بر او اثر می‌گذارد؛ او کمیل‌ بن‌ زیاد می‌شود، او ابوذرغفاری می‌شود، او سلمان پاک می‌شود.» حاج قاسم گفت:« والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت بخیری رابطه دلی و قلبی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را در دست گرفته. در قیامت خواهیم دید، مهمترین محور محاسبه است». سید علی گفتند:« فلسطین مهمترین محور وحدت جهان اسلام است». تقویت دشمنان اسلام و مسلمین جایز نیست! شهید عباس بابایی در آمریکا هم روحیه استکبار ستیزی داشت و در استفاده کردن از کالاهای صهیونیستی خودداری می کرد. او پپسی نمیخورد - کارخانه پپسی متعلق به اسرائیلی هاست به همین خاطر مراجع تقلید مصرف آن را تحریم کرده اند. ما با شهدا هر روز دعا میکنیم شرکتها و پیام رسان های دشمن نابود بشوند. اگر خود ما برای آنها کار بکنیم و تشویق و تبلیغ محصول آنها را بکنیم که نمیتوانیم دعای نابودی بکنیم. برای مثال: نستله. نام شركت نستله به دليل ارتباط وثيق اقتصادي با رژيم صهيونيستي، در ليست معتبر‌ترين نهادهاي بين‌المللي تحريم اسرائيل موجود است و تاكنون در نقاط مختلف جهان اين شركت توسط گروه‌هاي مختلف مسلمان و غيرمسلمان، به دليل كمك به رژيم صهيونيستي تحريم شده است. ما در خارج ایران نستله (و صدها شرکت!) را تحریم کردیم! «اگر انسان طرفة العینی از مبدأ منقطع شود، شیطان او را به خود جلب می‌کند. به خدا پناه می‌بریم از اینکه فریب بخوریم و ندانیم که آب خورده‌ایم یا زهر؛ زیرا کسی که می‌خواهد انسان را فریب دهد، اول آب می‌دهد، بعد حلوا می‌دهد، بعد چیز دیگر، و خودش هم مقداری می‌خورد و در دهان می‌گذارد به‌طوری که وانمود می‌کند، مابقی مسموم نیست و بدین ترتیب هیچ منشأ شکی باقی نمی‌گذارد.» (در محضر بهجت، ج۲، ص۱۹۵). خدایا؛ مرا به وسیله حلالت از حرام خویش بی‌نیاز کن، و با فضل و بخشش خودت، از هر چه غیر خودت بی‌نیاز ساز. أَغنِنی بِحَلالِکَ عَنِ حَرامِکَ، وَ بِفَضلِکَ عَمَّن سِواک.
    • مربع 🟥 شدن CA ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 16
      چگونه مطالعه کنیم؟ با امام و شهدا مطالعه کنیم! در رفع حُجُب کوش نه در جمع کُتب! شيخ‌الرئيس ابن سینا گفت من برهان صدیقین را استشهاد کردم از آیه شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ. آيت اللّه مصباح يزدي ابن سینا شناسند! او کتاب برهان را در قم درس میدادند. این دروس در کتابی به نام «شرح برهان شفا» در کتابخانه مدرسه فقاهت رایگان و موجود است. «از محضر عالِم غيب و شهود و از پيشگاه ربّ ودود طلب مي‌كنيم كه ما را بر صراط مستقيمِ برهاني، استوار و بر منهج قويمِ قرآني، پايدار بدارد ان شاء الله!» «خانه‌های قرآن (با قاسم در قدس!)» از برنامه‌های لازم و ضروری است!حاج قاسم مقام خلیل اللهی داشت! وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۗ وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا. يَا نَارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاَماً -بر قاسم! بر محسن! سلام فرمانده (https://hawzahnews.com/xbK97)! آنهایی که رأی منفی و قرمز به سرود و سردار و سلام می دهند، نیاز بیشتری به سلام و سردی دارند! سلیمانی ها مثل قرص آرام بخشند! داستان دختری هندی به نام نرگس را شنیده اید (https://irna.ir/xjH9mZ)؟ هر شب از پدر و مادرش می‌خواهد که برایش قصه ی حاج قاسم را تعریف کنند تا خوابش ببرد. یک شب که کسی نبود تا برایش قصه بگوید، حاج قاسم به خوابش آمد و خودش برایش قصه می‌گوید! قصه اش شد کتابی به نام نقاشی خدا، که به سه زبان ترجمه و در هندوستان منتشر شده است! ما بدون قصه ای هر شب از دلاوریهای سلیمانی ها نمی خوابیم! لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ ۗ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَىٰ وَلَٰكِن تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ. باید خودمان بشویم کتاب! باید خودمان بشویم شهید و سردار و سرود و سلام! قرآن و قاسم را که نمیشود حذف کرد! مستکبران از تکثیر کوثر وحشت دارند! و به پاکی حسّاسیت دارند! فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِّن قَرْيَتِكُمْ ۖ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ. باید هجرت کرد – الی الله! فَآمَنَ لَهُ لُوطٌ ۘ وَقَالَ إِنِّي مُهَاجِرٌ إِلَىٰ رَبِّي ۖ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ. حاج یکتا گفت:«از دیواره‌های هیأت بیرون بیایید. هم جوان‌ها و هم خودمان نیاز به هجرت داریم». امام خامنه ای گفتند کلمه شهید یک کتاب است! بجای رأی منفی و قرمز، بخوانید مربع هایِ ما را – مربع های قرمزِ 🟥 ما را (https://khl.ink/f/46501)!🇮🇷🌏🇵🇸
  • یاسین IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    57 1
    وَ رَوَى اَلْمُعَلَّى بْنُ مُحَمَّدٍ اَلْبَصْرِيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِاَللَّهِ عَنْ عَمْرِو بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُدْرِكِ بْنِ عَبْدِاَلرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي‌عَبْدِاَللَّهِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِذَا كَانَ يَوْمُ‌اَلْقِيَامَةِ جَمَعَ اَللَّهُ عَزَّوَجَلَّ اَلنَّاسَ فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ وَ وُضِعَتِ اَلْمَوَازِينُ فَتُوزَنُ دِمَاءُ اَلشُّهَدَاءِ مَعَ مِدَادِ اَلْعُلَمَاءِ فَيَرْجَحُ مِدَادُ اَلْعُلَمَاءِ عَلَى دِمَاءِ اَلشُّهَدَاءِ» (من‌لايحضره‌الفقيه، ج۴، ص۳۹۸). فضیلت علم و عالم کمتر از مقام شهادت نیست که نیازی به دلیل‌تراشی برای اثبات شهادت یک مرجع تقلید داشته باشیم. مگر مراجع و علمای عالی‌قدر دیگری مانند مرحوم آیةالله‌‌العظمی بروجردی، مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم امام خمینی و... رضوان‌الله‌ تعالی علیهم به شهادت رسیدند؟ و حال مگر کسی می‌تواند ادعا کند مقام و منزلت این بزرگان عندالله العلی‌العظیم، از مقام شهدا کمتر است؟ این مراجع و عالمان جلیل‌القدر شهیدان والامقامی چون استاد مطهری، دکتر بهشتی، دکتر مفتح و... تربیت کردند. هزاران شهید انقلاب و دفاع مقدس نیز، با اشاره امام راحل عظیم‌الشأن جان پاک خود را در راه دین و میهن دادند. طبق صریح روایات، مقام علمای ربّانی از شهدا بالاتر است. بنابراین نیازی به این مثلاً! افشاگری‌ها نیست. این‌که کسی یا کسانی نقل کردند که پزشکانی از تهران آمدند و قرصی تجویز کردند و حال آیةالله‌العظمی حائری یزدی رضوان‌الله‌ تعالی علیه بعد از خوردن آن قرص بد شد، دلیلی برای توطئه و به شهادت رساندن ایشان نمی‌شود. در طی سالیان، این‌همه بیمار بعد از مصرف قرص و... به دیار باقی رفتند؛ آیا توطئه بود؟ نه‌؛ بدن‌شان به دوای طبیبان جواب نداد یا نهایتاً تشخیص و تجویز پزشک اشتباه بود. سؤال: 1. مگر آن پزشکان را دستگاه حاکم فرستاده بود؟ 2. مگر مرحوم حاج شیخ قدس‌الله‌ نفسه‌ الزکیه مانند شهید مدرس مبارزه علنی با رضاخان داشت که حکومت پهلوی نیازی به شهادت ایشان داشته باشد؟ 3. اگر چنین بود، چرا بزرگانی مانند مرحوم آیةالله‌العظمی سیدمحمد محقق داماد (داماد مرحوم حاج‌شیخ) و امام راحل، این مطلب مهم را عنوان نکردند؟ چه اصراری هست که هر مطلبی را بدون استنادات متقن و قابل دفاع، در بوق و کرنا کنیم؟ که چه بشود؟ یاللعجب!
  • جلیل کرمانشاهی IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 20
    چرا دست دست می کنید؟ قرص و محکم موضوع شهادت مظلومانه موسس حوزه علمیه قم را به دنیا اعلام کنید.
  • آقایی میبدی IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 20
    کتاب ناخوانده را نقد می‌ کنید؟ هنوز کتاب رونمایی نشده خدشه در سند می کنید به شما الهام شده در کتاب چه چیزی نوشته است؟
  • احمدى NL ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    26 0
    باسلام عظمت مرحوم ايت الله موسس انقدر هست كه بااينگفته هاى هيجانى و غيرمستند لازم باشد ايشان را بالا ترببريم. اين كار ها اگر باب شود همان داستان سرايي ها وكرامت سازى بعد از رحلت بزرگان توسط يك عده عوام ويا سود جو خواهد شد.كتاب نه تنها شخصيت ايت الله موسس را نتوانستخ خوب مطرح نمايد بلكه در خيلى از جاها شخصيت والاى ايشان را غير مستقيم زير سوال مى برد. خبرگزارى وزين حوزه هم ضرورتى ندارد هر موضوع چاپ شده را مطرح نمايد. شما يك خبرگزارى زرد نيستين. يك حبر گزارى رسمى معتبر حوزوى هستين. باتشكر
  • علی رضا IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    2 35
    ایراد ها در مورد کتاب از صراط انصاف خارج شده بر فرض که مطلبی اشتباه باشه نباید همه تلاش محقق که سه سال برایش زحمت کشیده را زیر سوال برد الجاهل اما مفرط او مفرط
    • از جاهل به عاقل IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      27 0
      آقا علی رضای «عاقل» عزیز! همین مطلبی که شما می‌گویید «بر فرض اشتباه باشه»، مطلب محوری نویسنده این کتاب است؛ حتی نام کتاب را نیز «مؤسس شهید» گذاشته و در جای جای مصاحبه هم به آن اشاره می‌کند. بدیهی است، وقتی این ادعا مورد نقد قرار می‌گیرد، کسی درصدد نفی زحمات نویسنده و تحقیقاتش در ابعاد مختلف حیات پربرکت مرحوم حاج شیخ موسس نیست، بلکه چون خود مولف ادعای مذکور را برجسته و تیتر اثرش ساخته است، ناقدان نیز بالتبع همین ادعا را در بوته نقد قرار می‌دهند. نکته و توصیه برادرانه دیگر این‌که: هم‌وطن بزرگوار، احتمال بدهید که استفاده ابزاری از روایات معصومین علیهم‌السلام برای تحقیر مخالفان نظر خویش، صحیح نبوده و این‌که در یک بحث و نقد و نظر معمولی یکدیگر را جاهل خطاب کنیم، عاقلانه نباشد. متن دقیق‌تر روایت مولای متقیان و امیرمومنان امام علی‌بن ابی‌طالب علیه آلاف‌التحیة والثناء را در آستانه سالروز میلاد باسعادت آن‌حضرت، تبرکاً یادآوری نموده و امیدواریم از نورانیت کلام گهربار امیر بیان علیه‌السلام در زندگی خود به نحو صحیح بهره‌مند باشیم. «وَ قَالَ (علیه‌السلام): لَا [يُرَى الْجَاهِلُ] تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً؛ و فرمود (ع): جاهل ديده نشود مگر در افراط يا تفريط» (نهج‌البلاغه، نسخه صبحی صالح، حکمت70).
    • من جاهل بودم CA ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      0 18
      آیت الله میرباقری فرمودند باید از سر سفره دشمن علی (ع) برخواست و سر سفره علی (ع) نشست... مثل آیت الله حائری یزدی! داستان اثر لقمه حرام بر آیت الله حائری یزدی را شنیده اید(https://film.tebyan.net/156569)؟ داستان اثر علی (ع) روی اولیا الله چه طور؟ حاج قاسم گفت🔹:«هر كس به مدار مغناطيسی علی‌ بن‌ ابی‌طالب (ع) نزدیکتر شد، اين مدار بر او اثر می‌گذارد؛ او کمیل‌ بن‌ زیاد می‌شود، او ابوذرغفاری می‌شود، او سلمان پاک می‌شود.»🔹 🔸«سلمان را که داخل بردند. به خیالت تکبر گرفت؟ نه! تواضعش چند برابر بیشتر شد. همه چیزش را به محمد(ص) نسبت داد. گفتند:شما فقیر بودی یا غنی؟ گفت:من فقیر بودم، غنی شدم به محمد(ص). من یتیم بودم، پدردار شدم به محمد(ص). کافر بودی یا مُسلم؟ گفت: کافر بودم، بعد مُسلم شدم به محمد(ص). همه چیز را همینطور گفت. هرچه پرسیدند، جواب داد. گفتند:جاهل بودی یا عالم؟ گفت:من جاهل بودم، عالم شدم. گفتند:غلام بودی یا آزاد؟ گفت: غلام بودم، آزاد شدم به محمد(ص)، همه‌اش محمد (ص). امیدوارم ان شاء الله همیشه دلتان از نور این خانواده پر باشد...» (بخشی از کتاب طوبای محبت؛ مجالس حاج محمد اسماعیل دولابی).🔸
  • میرعلایی IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم بسیار ممنونم از مطلب مهم و ارزشمند شما خداوند بر عمر و توفیقات شما بیفزاید