یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ مسابقات قرآنی روستایی و عشایری ستاد دهه فجر استان آذربایجان شرقی

حوزه/ شرکت کنندگان بخش نهایی مسابقات قرآن کریم اوقاف در بخش معارفی یکی از مهمترین دغدغه های امروز جامعه را بخش اجتماعی و فرهنگی کشور عنوان کردند و توسعه معارف قرآنی را یکی از بهترین راهکارهای حل مشکلات این حوزه عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مسابقات سراسری قرآن کشور از امروز در قم آغاز به کار کرده است. خبرگزاری حوزه های علمیه در گفت‌وگو با برگزیدگان بخش معارفی مسابقات به طرح سوالاتی در خصوص راه های توسعه فرهنگ معارفی در سطح کشور پرداخته است .

غلامحسین فاتحی از برگزیدگان بخش معارفی مسابقات ملی قرآن و عترت است که مرحله نهایی آن در قم برگزار می شود.

وی به حوزه، گفت: بند ۴۸ ساله متولد شهر فرخ شهر در استان چهار محال و بختیاری هستم که در این دوره از مسابقات در رشته نهج البلاغه شرکت نموده ام.

این فعال دینی در خصوص میزان تحصیلات خود عنوان کرد: بنده لیسانسه دبیری زیست شناسی از دانشگاه شهرکرد و دبیر زیست شناسی مدارس متوسطه دوم ناحیه ۲ شهرکرد می باشم. همچنین مدرک درجه ۳ حافظان قرآن ( معادل لیسانس و به معنای حافظ کل قرآن) از سازمان ساز القرآن الکریم و وزارت ارشاد دریافت نموده ام.

وی در خصوص سوابق فعالیت قرآنی و معارفی خود نیز گفت: از سال سوم راهنمایی با شرکت در مسابقات نهج البلاغه دانش‌آموزی و راهیابی به مرحله کشوری با این کتاب شریف آشنا شدم و در سال چهارم دبیرستان هم رتبه سوم کشوری همین مسابقات را کسب کردم.

فاتحی اظهارکرد: نهضت نهج البلاغه خوانی در سال های اخیر یک بار دیگر بهانه ای شد با نهج البلاغه بیشتر ارتباط پیدا کنم . وی گفت: خانواده ما یک خانواده کم بضاعت و سنتی بود پدرم کارگر و شش کلاس سواد داشت و مادرم بی سواد بودند ، اما همواره بر تربیت صحیح فرزندانشان تأکید داشتند. آشنایی من با قرآن و مخصوصا اساتید حفظ و حضور در مسجد جامع از همان دوران دبیرستان نقش به سزایی در پرورش استعدادهای من داشت و آن قدر موفقیت کسب کردم که بی اغراق باید اعتراف کنم همه زندگی من مرهون قرآن و همین فضای مذهبی و انقلابی بود.

این فعال قرآنی بیان کرد: این سیر در تربیت فرزندان خود من هم تأثیر داشت و آنها نیز با معارف قرآن انس پیدا کردند و به ترتیب حافظ ۱۷ جزء، ۱۱ جزء و یک جزء قرآن می باشند و در درس نیز همواره موفق بوده اند . بنابراین والدی،ن بهترین الگو هستند. انس با قرآن و نهج البلاغه و معارف دینی خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی در جامعه ما بسیار خوب است اما تا آن حد آرمانی هنوز فاصله داریم.

وی گفت: یکی از عواملی که می تواند این انس را افزایش دهد برگزاری همین مسابقات است که نباید آنها را دست کم گرفت و هم از نظر کمی و هم کیفی باید گسترش یابند. تأثیر نظام آموزشی دینی ، یک تأثیر آنی و فوری نیست و نتیجه آن در دراز مدت به دست می آید که متأسفانه ما از این نکته غافلیم و انتظار نتایج سریع داریم.

وی افزود: خدا کند روزی بیاید که جامعه ما بیش از پیش با این منابع دینی انس پیدا کند که این آرزو دست نایافتنی نیست و الگویی برای همه جهانیان باشد.

فاتحی در پایان بیان کرد: من به مسابقات خیلی اهمیت می دهم و آنها را کلید انس با معارف دینی می دانم و ضمن تشکر از همه کسانی که به هر نحو برای این جهاد کبیر تلاش می کنند آرزوی موفقیت دارم.

فخرالدین بیابانی نیز از دیگر برگزیدگان بخش معارفی مسابقات قرآن و عترت اوقاف است که مرحله نهایی این بخش در قم برگزار می شود.

وی در گفت‌وگو با حوزه گفت: بنده متولد سال ۱۳۶۱ شهرستان فراشبند فارس، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه خلیج فارس بوشهر، و از سال ۸۷ تاکنون نیز در اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان مشغول به فعالیت می‌باشم.

بیابانی بیان کرد: از همان سن نونهالی با مسجد آشنا شدم و خیلی زود توانستم روخوانی و روانخوانی قرآن رو یاد بگیرم و در همان سنین از روحانی مسجد نهج البلاغه هدیه گرفتم.

این برگزیده قرآنی افزود: این روند ادامه داشت تا در دانشگاه نیز به فعالیتهای مذهبی ادامه دادم و در دانشگاه نیز به مطالعه نهج البلاغه و حفظ بعضی از خطبه ها همت گماردم.

وی گفت: با توجه به کم سن و سال بودن توانستم نهج البلاغه و صحیفه رو بطور روان بخوانم و همیشه از مانوس بودن با این سه کتاب لذت می‌بردم. متاسفانه امروزه در مساجد و محافل مذهبی هیچ توجه و برنامه ای به این دو کتاب گرانقدر نمی شود.

بیابانی بیان کرد: اگر برنامه ای از سوی حوزه و دانشگاه طراحی می شد تا این دو کتاب جزء کتاب‌های درسی دانشگاهی گنجانده شود، و همچنین هفته ای دو شب هم در مساجد به آشنایی با این دو کتاب پرداخته شود خیلی بهتر و عالی بود، مثلا در هفته سه شب به قرائت قرآن و دو شب هم به این دو کتاب پرداخته‌ شود، در خصوص مسابقات هم امسال خیلی خوب و پرشور برگزار گردید و از طریق فضای مجازی باتوجه به اینکه برخی مشکلات خاص خود را دارد بهتر از مسابقات حضوری در مراکز استانها میباشد چون در مسابقات استانی اجحاف و تضییع حق صورت‌ می‌گیرد.

وی در پایان بیان کرد: امیدوارم با جلسات و کارشناسی های متعدد و در دستور کار قرار دادن این دو کتاب از همان دوران دبستان بصورت گزینشی و انتخاب دعاهای کوتاه و کاربردی از صحیفه و حکمتهای کوتاه نهج البلاغه این انس و آشنایی حاصل شود.

مهدی لیاقی مطلق از برگزیدگان بخش معارفی مسابقات قرآن و عترت اوقاف نیز در معرفی خود گفت:بنده ۴۳ ساله، متولد مراغه، در حال حاضر کارمند هستم.

وی افزود: مدتها در مراکز پژوهشی و حوزه دانش بنیان فعالیت داشته ام. کارشناسی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، یک دوره معارف اسلامی و الهیات هم در موسسه‌ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم بصورت نیمه حضوری گذراندم.

این فعال قرآنی بیان کرد: نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را علاوه بر دروس رسمی، بنا به علاقه‌ی شخصی و اعتقاد به این که در زندگی لازم و ضروری هستند مطالعه می‌کنم.

لیاقی بیان کرد: از مباحث اساتیدی نظیر حجت الاسلام علی رهبر در زمان دانشگاه و در حال حاضر بصورت مجازی (کانال کشتی طوفان‌ها در پیام‌رسان ایتا) بهره‌مند می شوم.

وی در خصوص تأثیرات فضای خانوادگی در شکل گیری روحیه مذهبی در میان اعضای خانواده گفت: فضای مذهبی خانواده در شروع آشنایی با معارف الهی و علاقه‌مندی بسیار موثر بوده و در ادامه دوستان خوبی که در محل تحصیل و کار، توفیق آشنایی پیدا کردم کمک بسزایی بودند تا به سمت کسب این معارف و قرار گرفتن در این فضا حرکت کنیم.

وی اظهارکرد: پدر و مادرها و خانواده در وهله‌ی اول اگر خودشان در این فضای معارف قرآن و اهل بیت قرار بگیرند و شیرینی و جذابیت معنوی ر ا با عمل خود به فرزندان بچشانند می توانند کودکان خود را در این فضا قرار دهند.

این برگزیده قرآنی افزود: در وهله‌ی بعد با شرکت در مجالس اهل‌بیت علیهم السلام به همراه خانواده و بهره گیری از مراکز دینی مثل دارالقرآن‌ها و ... می‌توانند در تعلیم و تربیت معنوی فرزندان کوشا باشند.

وی گفت: توجه مردم و مخصوصا جوانان به کتب مهم دینی یعنی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است اما تا رسیدن به نقطه‌ی مطلوب فاصله‌ی زیادی داریم. در این میان استفاده از ابزارهای روز و قالبهای هنری و شبکه‌های اجتماعی می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

این فعال قرآن و معارفی بیان کرد: صدا و سیما و مخصوصا شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن و رادیو معارف هم برنامه های خوب و جذابی دارند. - در نظام آموزشی دانشگاه متاسفانه معمولا دروس عمومی در حاشیه قرار دارد و گاهی از نمره‌ی این دروس برای ترمیم معدل و به نوعی جبرانی استفاده می شود. امیدوارم در حوزه این گونه نباشد.

وی گفت: مطالعه‌ی این کتب فاخر دینی قطعا در افزایش بصیرت و فهم دینی فردی موثر است و هم باعث خواهد شد در تعاملات اجتماعی و کنش‌هایی که افراد جامعه دارند، عملا رفتارهای مطابق با رهنمودهای اسلام اصیل و تفسیر صحیح اهل بیت از اسلام پیاده شود و به سمت حیات طیبه در وجه فردی و اجتماعی حرکت کنیم.

لیاقی مطلب گفت: ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران برگزاری مسابقات قرآن کریم و بخصوص بخش معارفی، امیدوارم نواقص فنی که گاهی در برگزاری برخط مسابقات وجود داشت در دوره‌های آتی برطرف گردد. و اطلاع‌رسانی مسابقات چه پیش از مسابقات و در مورد اصل برگزاری و چه در مرحله‌ی برگزاری و اعلام نتایج به نحو شایسته‌تری صورت گیرد.

مهدی حکیمی راد نیز که از برگزیدگان بخش معارفی مسابقات قرآن و عترت اوقاف است گفت: بنده شرکت کننده در بخش نهج البلاغه از شهرستان فومن هستم بنده دبیر معارف در شهرستان فومن از استان گیلان هستم.

وی با بیان این مطلب که ۳۷ ساله و متولد شهر ماسال است، بیان کرد: بنده لیسانس عربی از دانشگاه گیلان دارم و با توجه به رشته درسی من به متون دینی علاقمند هستم.

وی اظهارکرد: از آنجا که از کودکی علاقمند به نهج البلاغه بوده ام و کلام رسای حضرت علی (ع) را همیشه با جان و دل دوست داشتم و به واسطه کتاب با ارزش نهج البلاغه که از قدیم الایام در خانه پدری داشته ام و اینکه مرحوم پدرم این کتاب را با ترجمه فیض الاسلام خریده بود همچون کتاب حافظ همیشه در خانه مان زمزمه می شده است.

حکیمی راد اظهارکرد: با توجه به اینکه همسر بنده بسیار مشتاق به مفاهیم و حکمتهای گوهربار نهج البلاغه است بستر خانواده بسیار مهیا برای خواندن و بهره بردن از این کتاب پر ارزش نهج البلاغه بوده است. اول از همه خودشان مطالعه کنند و بهره ببرند به صورت ناخودآگاه در محیط خانواده اثر گذار است.

وی گفت: همه ما در درجه اول باید خودمان را از این منابع دینی لبریز کنیم و سپاس با عمل و رفتار به دیگران آن را سرایت خواهیم. بهتر است ما این کتب دینی را به راحتی و به صورت دیکته وار تغذیه نکنیم. کمی برایش زحمت بکشیم. مطالب آن را در گنجینه بسیار مقدس عمل بگذاریم. که درون عمل ما را شکافت آن معارف را دریابد.

حکیمی راد اظهارکرد: در واقع این معارف اصول برخورد صحیح با خود و دیگران و جهان است. هر روحی که می خواهد درست تربیت شود باید از این معارف در وجودش باشد. هر چقدر مطالعه بیشتر شود و تکرار آن موجب دریافت صحیح و مطابقت درست‌تر ی با زمانه خواهد داشت.

وی گفت: از متسابقین در جلسات مربوط به معارف بهره مند شوند و همین امر موجب تبلیغ و رقابت خواهد شد.

رحیم عنایت زاده، از متسابقین و برگزیدگان بخش نهایی مسابقات قرآن و عترت اوقاف در معرفی خود گفت: بنده متولد ۱۳۵۱ شهر جوشقان قالی از توابع کاشان،دبیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ اصفهان هستم.،۳۱ سال سابقه تدریس ،۲۴ سال سابقه سرگروهی عربی ومعارف دارم. همچنین ویراستار کتب عربی متوسطه اول وابسته به انتشارات خیلی سبز، هستم.

وی افزود: بنده مُدرّس دوره های ضمن خدمت فرهنگیان استان اصفهان،مولف دو کتاب کمک آموزشی عربی هستم. فوق لیسانس رشته زبان و ادبیات فارسی هستم.

این برگزیده قرآنی در خصوص امتیازات و موفقیت های خود در رشته های معارفی در سطح کشور گفت: احراز رتبه اول در سال چهارم دبیرستان انگیزه ای شد تا با انتخاب رشته دینی و عربی،زمینه آشنایی بیشتر با نهج البلاغه ،مهیّا شود.

وی بیان کرد: فرهنگ خانوادگی مبتنی بر رعایت و الزام اصول و مبادی اخلاقی،بهترین مُساعد من در فرایند بهره مندی از کلام وزین علوی،بوده و خواهد بود.

عنایت زاده بیان کرد: از طریق عادت و فرهنگ شدن نهج البلاغه خوانی در حضور فرزندان و مهمتر از آن اینکه مفاهیم عالیه علوی در عمل و کردار والدین و دیگر بزرگان ،متجلّی شود.

وی گفت: تبلیغات گسترده مربیان و مسئولان تعلیم و تربیت را می طلبد.متأسفانه مطالعه کتاب نهج البلاغه و مهمتر از آن، عمل به محتوای اخلاقی و عرفانی آن در سطح جامعه،کمرنگ است و اگر بخواهیم بهترین معیار در توجه یا عدم توجه مردم به نهج البلاغه را معرفی کنیم،باید به هماهنگی و تطابق قول و فعل،اشاره کنیم. این فعال قرآنی و معارفی بیان کرد:خوشبختانه در سطح جامعه مؤسساتی تحت عنوان خانه نهج البلاغه به صورت محدود تشکیل شده و در مراکز آموزشی و فرهنگی،با برگزاری مسابقات ،توفیق مطالعه این کتاب ارزشمند،فراهم شده است. البته باید اقدامات، تحقیقات و نیاز سنجی جدّی حوزه و دانشگاه ،بیشتر شود.

وی افزود: مطالعه مقرون به عمل قرآن ،نهج البلاغه و ..‌.،باعث تقویت روح حقیقت جوئی و حق گرایی و بالتّبع گرایش آحاد جامعه به تکامل روحی،فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و اقتصادی می شود. وی در خصوص برگزاری مسابقات قرآن کشور بیان کرد: به نظرم در کنار برگزاری مسابقات کتبی-حضوری و آنلاین-از متسابقین خواسته شود در باره موضوعات پیشنهادی ارائه شده،مقاله ای تدوین کنند.

عنایت زاده در خصوص راهکار این امر گفت: تبلیغات و فراخوان های مسابقات معارفی نسبت به مسابقات حفظ و قرائت قرآن خیلی محدود است،شایسته است این مهم ،در جذب و تشویق حداکثری ،محقّق شود.

وی در پایان بیان کرد: راهکار دوم آن است که حضور،شرکت ،احراز رتبه و تقدیرنامه ها،یکی از معیار های پذیرش و گزینش افراد در ادارات و سازمان های خصوصی و دولتی،عنوان و معرفی شود.

گفتنی است، چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم در بخش معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به میزبانی شهر مقدس قم از هشتم تا یازدهم بهمن ۱۴۰۱ در سالن همایش امامزاده شاه سید علی علیه السلام در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 0
    سلام باید از حوزه الفاظ قرآن( روخوانی وروان خوانی و صوت ولحن و تجوید وحفظ و مسابقات آن) عبور کرد و رفت طرف حوزه معنائی تا قرآن جذابیت عام پیدا کند و در حوزه اندیشه وعمل تاثیرگذارباشد. اگر افراد را عاشق قرآن کردیم و با قرآن آشنا شد و با محتوای قرآن ارتباط برقرارکرد خودش دنبال مسائل الفاظ قرآن می رود واگر روخوانیش وغیره مشکل داشته باشد خودش اصلاح می کند. خودش دنبال حفظ می رود. ولی ما داریم برعکس عمل می کنیم چسبیدم به الفاظ قرآن. فرهنگ دوران دفاع مقدس تجربه خوبی است که از معنای قرآن ( ترجمه قرآن وتفسیر عمومی وتخصصی ) شروع کنیم.