سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر / شورای فرهنگ عمومی استان همدان

حوزه / رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با بیان اینکه راه اندازی گشت ارشاد برای مسئولان از وعده‌های رئیس جمهور بود، گفت: این وعده، از وعده‌هایی است که باید عملیاتی شود، البته دولت در عرصه مبارزه با فساد مصمم بوده اما در میدان عمل با حرف مشکل حل نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله شعبانی ظهر امروز در آیین اعطای احکام روسای شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های اجرایی استان همدان، با بیان اینکه حضور اعضا در این جلسه‌ نشان دهنده توجه آنها به مسئله امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار داشت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر در دو سال اخیر رویکرد جدیدی نسبت به مسائل مختلف پیدا کرده و برنامه‌اش نیز بر این اساس بوده که جایگاه اساسی خودش را در مسأله‌ امر به معروف و نهی از منکر با توجه به ضوابط و قوانین موجود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه نظارت ستاد به معنای دخالت در کار نهادهای نظارتی نیست، گفت: طبق قانون ضوابطی برای ستاد امر به معروف و نهی از منکر تعریف شده و باید این نهاد به وظایف خود عمل کند.

امام جمعه همدان با تأکید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین اسلام، خاطرنشان کرد: چیزی که جامعه و حدود الهی را حفظ می‌کند و باعث می‌شود تا واجبات و محرمات الهی رعایت شود، مساله‌ امر به معروف است.

بیت المال مسلمین باید برای مصالح جامعه اسلامی استفاده شود

وی با بیان اینکه در روایت دیگر واجبات در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر همانند قطره در مقابل دریاست، یادآور شد: این اهمیت توجه به امر به معروف نیز در کلام حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب مشهود است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، افزود: گاهی از موارد این ذهنیت در بین مردم شکل گرفته که وقتی از امر به معروف صحبت می‌شود، یعنی آنکه در خیابان نسبت به ظاهر یک خانم تذکر داده شود، در حالی که اصل امر به معروف این نیست.

امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه امروز باید اصلاح را اول از مسئولان و دستگاه‌ها شروع کرد، یادآور شد: چند میلیون کارمند امروز در کشور از بیت‌المالی ارتزاق می‌کنند که متعلق به همه مسلمانان است و باید به جامعه اسلامی خدمت کنند، در غیر این صورت و غفلت از خدمت رسانی‌ها، مصداق غصب خواهد بود.

وی با بیان اینکه بیت المال مسلمین باید برای مصالح جامعه اسلامی استفاده شود، اظهار داشت: نه حاکم و نه حتی حاکم معصوم، به شخصه مالک بیت‌المال نیست و تنها به عنوان شخص حقوقی می‌تواند در آن دخالت کند، آنهم بر اساس مصالح جامعه اسلامی.

رئیس ستاد امر به معروف استان همدان، با اشاره به اینکه اگر این چند میلیون نفر کارمند از بیت‌المال مسلمانان ارتزاق می‌کنند به وظیفه‌ قانونی خود عمل کنند، وضعیت ارزش‌ها و هنجارها در جامعه خیلی بهتر از امروز خواهد بود، یادآور شد: یکی از مسائلی که در قرآن مطرح شده، این است که نسبت به دیگران کم فروشی نکنید و لذا اگر در اداره‌ای کارمندی جواب ارباب رجوع را ندهد و ترک فعلی صورت گیرد، این همان مصداق کم فروشی است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به این امر مهم در ادارات و دستگاه‌ها، خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم این میزی که امروز ما پشت آن نشستیم در گذشته افراد بسیاری پشت آن حضور داشتند و امروز دیگر در بین ما حضور ندارند و این سرنوشت همه ما است، اما باید به این موضوع توجه کنیم که روزی باید در پیشگاه الهی نسبت به این مسئولیت‌ها پاسخگو باشیم.

در میدان عمل تنها با حرف مشکل حل نمی‌شود

امام جمعه همدان، با اشاره به اینکه حضور در این عرصه، مسئولیت سنگینی برای انسان به همراه دارد، یادآور شد: البته اگه فردی صلاحیت داشته باشد، بر او واجب است که این مسئولیت را بپذیرد، چرا که خدمت به مردم توفیق و فرصتی الهی است که باید قدردان آن باشیم.

وی با بیان اینکه راه اندازی گشت ارشاد برای مسئولان از وعده‌های رئیس جمهور بود، اظهار داشت: این وعده، از وعده‌هایی است که باید عملیاتی شود، البته دولت در عرصه مبارزه با فساد مصمم بوده اما در میدان عمل با حرف مشکل حل نمی‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی، با تأکید بر اینکه ورود ستاد امر به معروف به معنای مچ گیری از مدیران نیست، خاطرنشان کرد: اصلا چنین سیاستی در ستاد وجود ندارد و ستاد به دنبال اجرای فعالیت‌های خود بر اساس جایگاه قانونی موجود است.

فساد تنها فساد اقتصادی نیست، بلکه رفتار نامناسب با ارباب رجوع هم از مصادیق فساد است

وی با بیان اینکه بخشی از وظایف نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها و ائمه جمعه نظارت بر صحت عملکردها است، گفت: مدیر خوب، مدیری است که بتواند مجموعه‌ خودش را به درستی مدیریت کند و نسبت به زیرمجموعه‌های دستگاه خود نظارت داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با اشاره به اینکه این نظارت‌ها و اصلاح باید در جایی باشد که با مردم و ارباب رجوع در ارتباط است، یادآور شد: باید به خاطر داشته باشیم که فساد تنها فساد اقتصادی و یا اختلاس نیست، بلکه اینکه ارباب رجوع دو ماه برای یک امضا باید رفت و آمد کند و یا نوع برخوردهایی که گاهی از موضع بالا با مردم صحبت شود، این از مصادیق فساد است که باید با آن برخورد شود.

وی با بیان اینکه مردم ولی نعمت ما و عیال الله هستند، اظهار داشت: حضرت امام(ره) که رهبر کشور بودند و بیشترین مقبولیت را در آن دوران داشتند که شهدای بزرگوار حاضر بودند با تمام وجود خودشان را برای ایشان فدا کنند، اما در برخورد با مردم به معنای واقعی کلمه تواضع داشتند و معتقد به مردم بودند و خود را خادم مردم می‌دانستند.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با اشاره به اینکه این میز و صندلی‌ها و این ریاست‌ها محصول خون شهدا است و باید در قیامت جواب شهدا و خانواده شهدا را بدهیم، بیان کرد: از دیگر موضوعاتی که باید به صورت ویژه به آن پرداخت، تلاش حراست‌ها در ادارات است که اگر آنها فعال باشند، بخشی از کار امر به معروف و نهی از منکر را می‌توانند انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه باید قدردان این مردم باشیم که با همه‌ مشکلات اقتصادی و معیشتی، اما همیشه پای کار انقلاب و نظام هستند، یادآور شد: این مردم شایسته خدمت و بهترین‌ها هستند و مسئولان از فرصتی که دارند باید به نحو احسن در خدمت به مردم استفاده کنند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان، با اشاره به اینکه دولت باید با تلاش بیشتر و به صورت منسجم در حوزه اقتصاد عمل کند، گفت: امروز مسایل اقتصادی و معیشتی مردم را آزار می‌دهد که حل آن وابسته به تدبیر مدیران است.

امروز مسائل اقتصادی و معیشتی مردم را آزار می‌دهد

وی ادامه داد: در زمان انتخابات همه بر اهمیت مدیریت تأکید دارند، اما پس از انتخابات مشکلات بر گردن یک دیگر انداخته می‌شود، البته بخشی از مشکلات به تحریم‌ها بر می‌گردد اما به هر حال دولت نیز باید برای حل این مشکلات تدبیر داشته باشد و با برنامه وارد میدان شود.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات در اختیار استان نیست، اما در مقابل مشکلاتی وجود دارد که به راحتی در داخل استان قابل حل است و ربطی به تحریم و اعتبارات ندارد و تنها با همراهی مسئولان به راحتی قابل برطرف شدن است.

وی در پایان با تأکید بر لزوم حضور مدیران در جلسات امر به معروف و توجه به این فرضیه واجب، خاطرنشان کرد: امیدواریم شاهد توجه بیشتر مدیران به امر به معروف و نهی از منکر خصوصا در عرصه مدیران و ادارات باشیم، چرا که وعده گشت ارشاد مدیران توسط همین مجموعه ارائه شده و امیدواریم شاهد تحقق این مهم باشیم.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    0 0
    احسنت درود بر شرفت
  • سید IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    سلام علیکم با عرض احترام مقوله امر به به معروف ونظارت وبازرسی و ارزیابی و بقیه مقولات مشابه همه از یک سنخ وجنس هستند و واقعا باید افراد نخبه و دین شناس و باتقواو باسواد عهده دار این مقولات شوند وباید در حد رشته دانشگاهی وحوزوی متخصص تربیت شود تا بتواند جلوی فساد رو در همه جا بگیرد اما یک نکته مهم اینه که اصلا یک قانون جامع وجود ندارد مثلا مقولات فوق الذکر باید کلی ودر همه جا باشند به صورتی که هیچ فرد ونهادی وسازمانی در نظام حاشیه امن نداشته باشند ولو بزرگترین مقامها ومسولین ودستگاهها مثلا دستگاه قضایی یا مقننه یا مجریه یا نیروهای مسلح ووووو.......نباید در حاشیه امن باشند وفقط یک نظارت تشریفاتی وصوری وبا لابی انجام بشه یا نشه که اصلا جلدی فساد رو نمیگیره ولذا نباید کاپیتولاسیون اسلامی در نظام داشته باشیم که هر فرد یا نهادی هر کاری دلش میخواهد انجام بدهد ولی هیچ نظارت واقعی بازدارنده وجود نداشته باشد واحساس امنیت بکند که کسی به آن نهاد یا فرد کاری نمیتواند داشته باشد که این احساس امنیت خودش منشا فساد فردی وسیستمی هست وهمین حاشیه امن برای برخی افراد ونهادهای حاکمیتی ودستگاهها باعث بدبینی مردم به نظام میشود ونکته دیگر اینه که باید تمام مردم امکان نظارت وگزارش دهی واعتراض وشکایت و دادخواهی به معنای عام کلمه رو در صورت ظلم از هر فرد ونهادی داشته باشد وباید رسیدگی صحیح وعادلانه صورت بگیرد تا مردم به عدالت در کشور امید وار شوند مثلا اگر به کسی ظلم میشود باید بتواند که به مسولین دسترسی داشته باشد ودیگر مقدمات احقاق عدالت فراهم شود ونکته دیگر اینه که باید متصدی پاسخگو ورسیدگی کننده ناظر بر هر فرد ونهادی تعریف شده باشد تا آن فرد ونهاد رسیدگی کند ولی اگر متصدی وجود نداشته باشد یا امکان دسترسی به آن نباشد یا مشکل باشد این خودش ظلم هست وباعث افزایش ظلم وفساد در جامعه میشود ونکته دیگر اینه که ناظرین وبازرسین به معنای عام کلمه که شامل همه افراد ونهادها میشود متخصص این کار باشند واین قدر دقیق وبا تقوا ومتخصصانه وعالمانه وبه روز نظارت کنند که نه هیچ فرد ونهاد درستکاری به عنوان خائن محکوم شوند ونه هیچ فرد ونهاد خائنی به عنوان امین تبرئه شوند وبه فساد وظلم خودشون ادامه دهندو نکات دیگری که افراد دلسوز به آن دست پیدا خواهند کرد مثلا باید قانون کامل وجامع ومجتهدانه ومتخصصانه تهیه شود.
  • ؟ IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    0 0
    ضرغامی بعد از خلافهای مکررش، صلاحت ماندگاری یک لحظه در سمت وزارت ندارد، چرا مماشات؟!