شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شکست اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اسرائیل باز هم به در بسته خورد

یک رسانه عربی از ناامیدی سران رژیم صهیونیستی در جذب گردشگر از کشورهای سازشکار عرب در منطقه خلیج فارس خبر داد و نوشت: تل آویو پس از توافق‌های عادی‌سازی روابط با امارات و بحرین در سال ۲۰۲۰ و مخالفت های مردمی با برقراری روابط با این رژیم، در رسیدن به اهداف خود در حوزه گردشگری ناکام مانده است.اسرائیل با امارات از یک سو و با بحرین از سوی دیگر چندین توافقنامه برای همکاری‌های دوجانبه در حوزه گردشگری منعقد کرد و سه طرف طی دو سال اخیر به دلیل بحران جهانی و مشکلات بخش های دیگر اقتصادی به این توافقنامه ها دل بستند. حکومت آل خلیفه در بحرین در سپتامبر ۲۰۲۰ همراه با امارات در کاخ سفید و با حضور «دونالد ترامپ» رئیس سابق جمهور آمریکا توافقنامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موسوم به "توافقنامه ابراهیم" را امضا کرد. با وجود تلاش های تبلیغاتی مقامات صهیونیستی برای جذب گردشگر به سرزمین اشغالی فلسطین بویژه شهر قدس، آنها موفق به جذب گردشگران از منطقه خلیج فارس از جمله امارات و بحرین نشدند و فقط اندک انگشت شماری از این کشورها برای گردش به سرزمین اشغالی فلسطین سفر کردند که همین ها نیز احتمالا دیگر تکرار نخواهد شد. وزارت خارجه رژیم اسرائیل به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «دو سال از امضای توافق‌نامه ابراهیم می‌گذرد، اما سطح مورد انتظار آمدن گردشگران از کشورهای حاشیه خلیج فارس به اسرائیل (سرزمین اشغالی فلسطین) در حد انتظار نبوده است.» این وزارتخانه افزود: «با آنکه بیش از نیم میلیون اسرائیلی تاکنون با هدف گردشگری به امارات متحده عربی، بویژه ابوظبی و دبی سفر کرده اند اما از امارات و از زمان لغو محدودیت های سفری کرونا فقط ۱۶۰۰ نفر از (سرزمین اشغالی فلسطین) دیدن کرده اند.» وزارت خارجه رژیم صهیونیستی ادامه داد که آماری از تعداد گردشگران بحرینی ندارد اما اذعان کرد که این تعداد بسیار اندک است. «مرسی ابوالحیجه» رئیس انجمن راهنمایان تور عرب زبان در رژیم اشغالگر نیز گفت: «وضعیت هنوز بسیار عجیب و حساس است، اماراتی ها احساس می کنند آمدنشان به اینجا خطاست.» «امیر حایک» سفیر رژیم اسرائیل در امارات نیز گفت: «باید اماراتی ها را تشویق کنیم که از اسرائیل (سرزمین اشغالی فلسطین) بازدید کنند، این یک کار فوری است و دو طرف باید نسبت به یکدیگر شناخت و درک متقابل پیدا کنند.» به نوشته الخلیج آنلاین، «دان ویورمان» مدیر شرکت «مشارکت» که ماموریت ترویج تبادلات بین رژیم صهیونیستی و جهان عرب را دارد، گفت: هنوز نزد اتباع جهان عرب تردیدهای بسیاری (برای سفر گردشگری به سرزمین اشغالی فلسطین) وجود دارد. مدیر این شرکت رژیم اسرائیل گفت که ۲ تور گردشگری برای بحرینی‌ها و اماراتی‌ها به سرزمین اشغالی فلسطین ترتیب داده اما پس از آن، دیگر تلاش هایش برای جذب شهروندان عرب از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای سفر به سرزمین اشغالی فلسطین نتیجه‌ای دربرنداشته است. به نوشته الخلیج آنلاین، موضوع بایکوت سفر به سرزمین اشغالی فلسطین توسط گردشگران عرب و مسلمان، به شهروندان بحرینی و اماراتی محدود نمی‌شود، بلکه از گروه‌های گردشگری مصر و اردن، دو کشوری هم که اولین قراردادهای سازش را با رژیم اشغالگر امضا کردند، اصلا هیچ خبری نیست.

منبع: ایرنا

کاخ ریاست جمهوری برزیل محاصره شد

بر اساس تصاویر تلویزیونی، حامیان ژایر بولسونارو، رئیس جمهور سابق راست افراطی برزیل، روز یکشنبه به دادگاه عالی و ساختمان کنگره حمله کردند و کاخ ریاست جمهوری در برازیلیا را محاصره کردند. همانند آنچه که در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ برای ساختمان کنگره ایالات متحده روی داد و در آن حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده به ساختمان کنگره حمله کردند تا مانع تایید ریاست جمهوری جو بایدن شوند، روز یکشنبه نیز چندین هزار معترض به کنگره و دادگاه عالی برزیل حمله کردند و به اثاثیه داخل آنجا خسارت وارد کردند. رسانه‌های محلی تخمین می‌زنند که حدود ۳۰۰۰ نفر در این تهاجم حضور داشتند. بسیاری از معترضان با نتیجه انتخابات ۳۰ اکتبر که در آن لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، چپگرا، بولسونارو را شکست داد، مخالفت می‌کنند و آن را قبول ندارند. رئیس‌جمهور سابق بارها، بدون مدرک، اعتبار سیستم رأی‌گیری الکترونیکی کشورش را زیر سؤال برده و بسیاری از حامیان سرسخت او، حرف‌هایش را باور دارند. این در حالی است که بولسونارو ۴۸ ساعت قبل از پایان ماموریت خود، برزیل را به مقصد فلوریدا ترک کرد. رئیس جمهور لولا برای آخر هفته در سائوپائولو و در سفری در آن ایالت بود. حزب "کارگران" لولا از دفتر دادستان عالی خواست تا به نیروهای امنیتی عمومی دستور دهد تا برای مهار تظاهرکنندگان اقدام کنند.

منبع: ایسنا

الکاظمی به امارات گریخت

نماینده ائتلاف الفتح عراق اعلام کرد که مصطفی الکاظمی برای جلوگیری از شکایت علیه خود به امارات گریخت.معاون ائتلاف الفتح عراق از فرار نخست وزیر سابق این کشور خبر داده است. وب سایت الروناهی به نقل از علی ترکی الجمالی از معاونان ائتلاف الفتح پارمان عراق تأیید کرد که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر سابق عراق بیش از سه هفته پیش از عراق گریخت تا از پیگرد قضائی بدلیل شکایت‌های مطرح شده علیه وی در امان بماند.. علی ترکی الجمالی در بیانیه‌ای مطبوعاتی افزود که الکاظمی از طریق جنوب کردستان گریخت و شواهد نشان می‌دهد که او اکنون در امارات است. این نماینده پارلمان عراق با اشاره به اینکه فرار الکاظمی موید ترس وی از وجود پرونده‌هایی در قوه قضائیه علیه وی است، گفت: «ممکن است در پرونده‌های مطرح شده از جمله پرونده ترور سرداران مقاومت در فرودگاه بغداد برای وی قرار بازداشت صادر شود.» به گفته الجمالی، با وجود مداخلات متعدد آمریکا برای مانع تراشی بر سر پرونده ترور شهید سلیمانی، اما نیاز فوری است که مجلس برای پیگیری پرونده جنایات فرماندهان مقاومت دست به اقدام عملی بزند. همزمان «سلام حسین» یکی از اعضای ائتلاف فتح عراق از وجود تحرک واقعی دولت این کشور برای قصاص همه کسانی خبر داد که در جنایت ترور فرماندهان پیروزی نقش داشتند. بر اساس این گزارش، سلاح حسین ضمن اشاره به این موضوع افزود: ما شاهد بی اعتنایی عمدی به پرونده ترور فرماندهان پیروزی هستیم، به ویژه اینکه این موضوع از سوی دولت آمریکا به دولت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر سابق عراق توصیه می‌شد و علاوه بر آن، مزدورانی در داخل دولت قبل در پرونده ترور دست داشتند. وی افزود: اقدامی واقعی از سوی دولت فعلی برای به جریان انداختن پرونده ترور فرماندهان پیروزی و دستیابی به همه دست اندرکاران و عوامل داخلی که با طرف آمریکایی در انجام جنایت ترور مشارکت داشتند، وجود دارد. بررسی بسیاری از پرونده‌هایی که در دولت قبل در ارتباط با ترور فرماندهان پیروزی مسکوت مانده بود، در دولت جدید دوباره آغاز شده است. این عضو ائتلاف فتح در پایان گفت: دولت عراق موظف است در اجرای مصوبه مجلس، اولین گام خود را برای اخراج نیروهای آمریکایی بردارد و سپس با افشای اسامی همه عوامل این جنایت پیش برود تا قصاص آنها انجام شود.

منبع: مهر

قالیباف وارد ترکیه شد

رئیس مجلس شورای اسلامی در رأس هیاتی پارلمانی به منظور شرکت در مجمع عمومی مجالس آسیایی (APA) دقایقی پیش وارد ترکیه شد. محمدباقر قالیباف دقایقی پیش در رأس هیأت پارلمانی و به منظور شرکت در مجمع عمومی مجالس آسیایی (APA) وارد ترکیه شد. قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود مورد استقبال نایب رئیس مجلس ترکیه و مقامات محلی قرار گرفت. اعضای گروه پارلمانی مجمع مجالس آسیایی در مجلس شورای اسلامی و معاون وزارت امور خارجه در این سفر رئیس مجلس را همراهی می‌کنند. بر اساس این گزارش رئیس مجلس شورای اسلامی را در این سفر علاوه بر اعضای هیأت APA مجلس، یعقوب رضازاده نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه همراهی می‌کند. سیزدهمین دوره اجلاس مجمع مجالس آسیایی به عنوان یکی از مهمترین نهادهای بین‌المللی در سطح آسیا در روزهای دوشنبه و سه شنبه (۱۹ و ۲۰ دی ماه) به میزبانی ترکیه برگزار می‌شود که در آن ۷ کشور در سطح رئیس مجلس و ۴ کشور در سطح نایب رئیس در آن شرکت می‌کنند. همچنین مقامات ارشد و عالی رتبه پارلمانی ۲۵ کشور آسیایی نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت که در نوع خود بی سابقه بوده و حاکی از اثرگذاری APA است.

منبع: مهر

مسکو و کیف دست به تبادل زدند

براساس اعلام رئیس دفتر نخست وزیر اوکراین، مسکو و کی یف امروز هر کدام ۵۰ اسیر جنگی را بین یکدیگر تبادل کردند.«آندری یرماک» رئیس دفتر نخست وزیر اوکراین امروز یکشنبه در پیامی در حساب کاربری خود در یک رسانه اجتماعی اعلام کرد که در روند تبادل اسرا با روسیه، ۵۰ نظامی اوکراین آزاد شدند. از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه نیز در این زمینه از آزادی ۵۰ نظامی روس در این تبادل خبر داد. آخرین تبادل در این زمینه بین روسیه و اوکراین در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ صورت گرفت و در جریان آن بیش از ۱۰۰ اسیر از طرفین آزاد شدند. در آبان ماه سال جاری، «دنیس پوشیلین» (Denis Pushilin) رئیس دونتسک در پیامی تلگرامی اعلام کرد: مسکو و کی یف هر یک ۱۰۷ اسیر را در جدیدترین دُور از تبادل اسرا میان دو طرف، مبادله خواهند کرد. رئیس دونتسک در این خصوص نوشت: امروز به ۱۰۷ جنگجوی آزاد شده از زندان‌های اوکراین خوشامد می‌گوئیم. همین تعداد اسیر را که اکثراً پرسنل نظامی هستند، به اوکراین بازمی گردانیم. در گروه اسرای جنگی ما که قرار است آزاد شوند، ۶۵ نفر از جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک هستند. وزارت دفاع روسیه نیز امروز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: در نتیجه مذاکرات با قلمرو تحت کنترل رژیم کی‌یف، ۱۰۷ نظامی روس که در اسارت و در خطر مرگ قرار داشتند، بازگردانده شدند. به گزارش تاس، پیشتر در تاریخ ۲۹ اکتبر تبادل اسرا میان روسیه و اوکراین رخ داده بود. وزارت دفاع اوکراین ۲۰ مهر ماه هم از آزادی ۳۲ نظامی خود درپی تبادل اسرا با طرف روسی خبر داد. «تاتیانا ماسکالکووا» (Tatyana Moskalkova) کمیسر حقوق بشر روسیه در فروردین ماه اعلام کرده بود: اولین تبادل اسرای جنگی میان روسیه و اوکراین انجام شد. کمیسر حقوق بشر روسیه در این خصوص گفته بود: ۹ نظامی روسیه با شهردار شهر «ماریوپل» اوکراین تبادل شده‌اند.

منبع: مهر

اسطوره حاج قاسم رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «اسطوره حاج قاسم» و بازسازی هویت ملی ایرانیان با حضور حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.مراسم رونمایی از کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان با حضور حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در همین سازمان برگزار شد. در ابتدای این نشست حجت الاسلام قمی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: یک روز که به محضر حضرت آقا مشرف شده بود خواستم از حجم وظایف و مسئولیت‌های سنگین و اختیارات کم با معظم له صحبت کنم مبنی بر اینکه موارد بیان شده را چگونه می‌توان با هم جمع کرد وقتی از گیت های بیت عبور می‌کردیم بخشی از مسیر را با حاج قاسم سلیمانی همراه شدم ایشان در همین مسیر به گفتگو پرداخت و گفت «به نظر من اگر کسی در جمهوری اسلامی مسئولیت بپذیرد نباید شرط و شروط بگذارد و توضیح دادند اگر اینجا حرم است پس کسی اگر بخواهد به حرم برود شرط نمی‌گذارد بلکه با اشتیاق می‌رود.» وی افزود: زمانی که حاج قاسم این سخنان را مطرح کرد گویی مخاطبش خود من بودم، آنقدر این مباحثه را خوب ارائه دادند که در ذهن بنده تثبیت شد، از این رو صرف نظر کردم آن مطالب را با حضرت آقا مطرح کنم. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: اینجا جمهوری اسلامی و حرم است و نسبت وثیقی بین عقاید دینی و شیعی برقرار شده است همچنین در این مکالمه حاج قاسم خطاب به بنده گفت این مردم چقدر مردم خوبی هستند. خدمت کردن به مردم توفیق می‌خواهد و کسی که این توفیق را پیدا می‌کند باید خودش مقدمات خدمت به آنان را فراهم کند. قمی عنوان کرد: انسان‌های بزرگی از منظومه هویتی برخاسته و آثار بزرگی را در این خاک و بوم رقم زده‌اند. انسان‌های بزرگی در این جامعه رشد یافته‌اند به گونه‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند پرورش افراد در این مکتب و انقلاب فتح الفتوح بوده است. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مردم ایران هویت ایرانی اسلامی را در تجلیات متعالی حاج قاسم می‌توانستند ببینند و با ایرانی بودن، معنویات و آرمان‌های او ارتباط برقرار کرده بودند. او در همین زمین زندگی و با مردم می‌کرد، برای آنان مبارزه کرد. خلوص را باور کرده بود، برای همین بود وقتی شهید شد مردم آنچنان در تشییع جنازه ایشان شرکت کردند. وی با اشاره به کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان اظهار داشت: اصل ماجرا عنوان خوبی است که حاج قاسم هویت ملی ایرانیان است و این امتداد دارد. به گونه‌ای که شاهد افراد متعالی تر و مترقی تر باشیم. در ادامه موسی نجفی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت: یکی از کارهای خوبی که یک محقق باید انجام دهد شهامت تحقیقی است. حرف اصلی این کتاب اینجا است که می‌گوید حاج قاسم ارائه دهنده یک سبک حیات یا تمدن جدید نیست. از این لحاظ به نظر می‌رسد به کار بردن مکتب حاج قاسم درست نمی‌باشد؛ این یک شهامت است که نویسنده به آن اشاره کرده است. نجفی عنوان کرد: هیچ محققی بی طرف نیست اما هنگام نگارش باید بی طرفی را رعایت کند؛ وقتی درباره یک شخصیت غلو می‌شود این لطف نیست بلکه ممکن است به ضرر آن شخص تمام شود چرا که گذر زمان غلو و تحریفات را نابود می‌کند و غلوی که افراد انجام می‌دهند در طول سالیان بعد آشکار می‌شود. رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه تقریر خوبی از نظریات در این کتاب صورت گرفته است، گفت: حاج قاسم نماد ایران و جمهوری اسلامی است ایشان اسطوره زمان و اعتلای نظام سیاسی بزرگ است. در ادامه حجت الاسلام رهدار به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک میدان فکری ایجاد کرده که هر کسی در آن قرار بگیرد فکر و فهمش افزایش پیدا می‌کند. این محقق و پژوهشگر افزود: انقلاب اسلامی مکانش بالاست و هر کسی در این مکان قرار گیرد افق دیدش بالا می‌رود و نویسنده وقتی در این مکان قرار گرفته می‌تواند اثر فاخری تولید کند. رهدار بیان داشت: کتاب «اسطوره حاج قاسم» در شهید سلیمانی مانده است. ایشان مرد بزرگ و اسطوره‌ای است. این هویت یک صیروریتی دارد که هیچ وقت متوقف نمی‌شود. از نویسنده انتظار می‌رفت وقتی روی منطق انقلاب اسلامی ایستاده از شهید سلیمانی دعوت به عبور کند. این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: نویسنده در این کتاب خوب پیش رفته اما به نظر می‌رسد باید یک فلش برای آینده نیز می‌گذاشت این همان مهندسی هویت است.

منبع: مهر

خاکستری به تئاتر فجر راه یافت

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: نمایش «خاکستری» به نویسندگی و کارگردانی پریا امینی به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافت.پیام احمدی اظهار کرد: نمایش «خاکستری» یکی از آثار برگزیده جشنواره تئاتر استان برای حضور در بیست و هفتمین جشنواره کشوری در استان بوشهر بود. وی تصریح کرد: نمایش خاکستری جدیدترین کار گروه تئاتر آرام شهرکرد به سرپرستی رضا، ولی پور دهکردی است. احمدی بیان داشت: فاطمه امینی، عرفان ربیعی و پریا امینی دهکردی بازیگران این نمایش بوده و دیگر عوامل آن عاطفه خدری (دستیار کارگردان و طراح صحنه)، محمد توکلی زانیانی (آهنگساز)، مجید علیخانی (پخش موسیقی)، داوود امینیان (طراح نور) و علی عبادیان دهکردی (طراح پوستر و بروشور) هستند. وی خاطرنشان کرد: بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور با حضور ۱۶ گروه نمایشی و ۲۰۳ هنرمند از استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، هرمزگان و مناطق آزاد قشم و اروند در بوشهر برگزار شد.

منبع: مهر

فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو تمدید شد

ایران‌خودرو مهلت ثبت‌نام در فروش فوق‌العاده را برای یک روز دیگر تمدید کرده و بدین ترتیب مشتریان تا پایان روز چهارشنبه (۲۱ دی ماه) فرصت ثبت‌نام خواهند داشت. چهل و دومین مرحله از فروش فوق‌العاده محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو در حالی از ساعت ۱۰ صبح امروز (یکشنبه) آغاز شده که در حال حاضر سایت ثبت‌نام همچنان دچار اختلال فنی است و متقاضیان امکان ورود به سایت را ندارند. در ابتدا، برای متقاضیان این طرح که شامل متقاضیان عادی، مادران دارای دو فرزند و بیشتر و دارندگان خودروها فرسوده بودند، از صبح امروز به مدت سه روز (تا پایان روز سه‌شنبه ۲۰ تیر ماه) فرصت در نظر گرفته شده بود که با مرجعه به سایت فرشو گروه صنعتی ایران‌خودرو، اقدام به ثبت‌نام اولیه خود بکنند، اما مشتریان در ورود به سایت ثبت‌نام (به نشانی esale.ikco.ir) دچار مشکل شده و نمی‌توانند وارد سایت فروش شوند. از همین روی، در جهت اینکه حقی از مشتریان تضییع نشود، ایران‌خودرو این مهلت را برای یک روز دیگر تمدید کرده و بدین ترتیب مشتریان تا پایان روز چهارشنبه (۲۱ دی ماه) فرصت ثبت‌نام خواهند داشت. گفتنی است که در این مرحله از فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو که چهار محصول سورن‌پلاس دوگانه‌سوز، پارس سال سفارشی (ELX)، پارس سال سفارش با موتور XU ۷ P و راناپلاس عرضه شده، قیمت خودروها قطعی و موعد تحویل خودروها طبق روال طرح‌های فروش فوق‌العاده، ٩٠ روزه است.

منبع: خبرنگاران جوان

روز ملی جدید به تقویم ایران اضافه شد

بهره مند گفت: ۲۰ دی ماه هر سال به عنوان گرامیداشت روز ملی قناد انتخاب و بزودی در تقویم رسمی کشور ثبت خواهد شد. علی بهره‌مند رئیس اتحادیه قنادان گفت: ۲۰ دی ماه به عنوان روز قناد نامگذاری شده است و این نامگذاری به دلیل گرامیداشت قناد بوده است. رئیس اتحادیه قنادان کشور با بیان اینکه از سال آینده این روز در تقویم کشور اجرایی می شود یا خیر؟ گفت: بله درج خواهد شد، اما این امر زمان بر است و قرار است این روز با همکاری شورای فرهنگ عمومی کشور به تقویم کشور اضافه شود.

منبع: خبرنگاران جوان

چین کنار تایوان رژه رفت

ارتش چین در واکنش به تشدید تبانی بین آمریکا و تایوان، امروز (یکشنبه) در اطراف تایوان تمرینات نظامی انجام داده است.«شی یی» سخنگوی رسمی منطقه شرقی فرماندهی رزمی ارتش چین امروز اعلام کرد که در حومه تایوان که به دنبال استقلال از چین است، تمرینات نظامی انجام داده است. وی در بیانیه‌ای گفت که روز یکشنبه، نیروهای چینی تمرینات نظامی را برای آزمایش توانایی رزمی در دریا و هوا در نزدیکی تایوان انجام داده‌اند. در این بیانیه آمده است: فرماندهی جناح شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در تاریخ ۸ ژانویه، رزمایش مشترک شامل گروه‌های مختلف نیروهای مسلح و آموزش عملی نظامی در دریا و هوا در اطراف جزیره تایوان برگزار کرد. وی تأکید کرد که هدف از انجام این تمرینات، سنجش توانایی‌های رزمی مشترک نیروها و مقابله با اقدامات تحریک آمیز قدرت‌های خارجی و جدایی طلب است که خواستار استقلال تایوان هستند. پیشتر وانگ یی، وزیر خارجه وقت چین از ایالات متحده خواسته بود تا مسیر خود را تغییر دهد، به دیدگاهی عینی و منطقی نسبت به چین پایبند باشد، سیاست مثبت و عملگرایانه‌ای را در قبال کشورش دنبال و پایه محکمی برای توسعه پایدار روابط چین و آمریکا ایجاد کند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که ایالات متحده به دنبال حفظ صلح در تنگه تایوان و تعامل با چین در مورد مسائلی است که نیازمند گفت‌وگو بین واشنگتن و پکن است.

منبع: ایسنا

سوئد به سپر هوایی اروپا پیوست

نخست وزیر سوئد اظهار داشت که کشورش قصد دارد به سامانه دفاع هوایی اروپا که سال گذشته توسط ناتو تأسیس شد، بپیوندد.اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد امروز یکشنبه در سخنانی در کنفرانس مردم و دفاع، بر تصمیم کشورش برای عضویت در سپر هوایی اروپا تأکید کرد. به نوشته روزنامه محلی The Local Sweden، کریسترسون افزود: سوئد به طرح دفاع موشکی مشترک شامل ۱۵ کشور که در اکتبر گذشته در جلسه وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو تاسیس شد، خواهد پیوست. نخست وزیر سوئد تأکید کرد که کشورش باید به ناتو در زمینه قدرت هوایی و دفاع هوایی کمک کند. به گفته این سیاستمدار سوئدی، این کشور همچنین آماده است تا با همکاری یگان‌های جنگی زمینی برای دفاع از ناتو و در وهله اول کشورهای بالتیک کمک کند. در اکتبر سال گذشته، آلمان و ۱۳ کشور عضو ناتو یک سامانه دفاع هوایی پیشرفته‌تر اروپا را امضا کردند.

منبع: ایسنا

شبکه گردشگری به انتن رسید

وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: شبکه تلویزیون اینترنتی گردشگری در حال حاضر به صورت آزمایشی روی سکوی تلوبیون در حال پخش است و به زودی پخش رسمی آن آغاز می‌شود.نشست صمیمی سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با مدیران دفاتر خدمات مسافرتی روز یکشنبه در سالن آمفی تئاتر وزارتخانه برگزار شد. وی در این نشست گفت: در این یک سال پیگیری‌های زیادی انجام گرفت و مصوباتی از جمله معافیت مالیاتی دو ساله هتل‌ها و تاسیسات گردشگری و سوخت یارانه‌ای شناورها انجام شد و گردشگری دریایی در آینده رونق می‌گیرد. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه کارهای زمین مانده زیادی داریم، افزود: در این یک سال تلاش زیادی برای تغییر نگاه حاکمیتی به حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی انجام گرفته است. در این مدت با صحبت‌ها و شفاف‌سازی‌هایی که با افراد مختلف داشتم، بسیاری نگاه‌ها تغییر کرده و با گردشگری همراه شده است. وی با بیان اینکه این تغییر نگاه هزینه دارد و شخصا برای آن هزینه می‌دهم، ادامه داد: کارهای زیادی در حال انجام است، پس امیدوار باشید. ناامیدی برای شما سم است. دفاتر خدمات مسافرتی در استان‌ها می‌توانند به ما مشاوره بدهند. حتی اگر مدیرکلی در انجام ماموریت‌ها و نسبت به حل مشکلات بخش خصوصی کوتاهی کند، آن فرد باید برکنار شود. مهندس ضرغامی با اشاره به ارتباط خوب با سایر دستگاه‌ها به ۱۲ تفاهمنامه امضا شده با سایر دستگاه‌ها اشاره کرد و درباره شبکه تلویزیون اینترنتی گفت: این شبکه در حال حاضر به صورت آزمایشی روی سکوی تلوبیون در حال پخش است و به زودی پخش رسمی آن آغاز می‌شود تا بتواند کمک شایانی به تبلیغات گردشگری کند.

منبع: ایرنا

ناتو به صرب ها اجازه ورود نداد

رییس‌جمهوری صربستان از مخالفت نمایندگی ناتو در کوزوو با درخواست ارسال یک‌هزار نیروی پلیس و ارتش این کشور به کوزوو به منظور برقراری امنیت صرب‌تبارها خبر داد.الکساندر ووچیچ در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اعلام این خبر افزود: آن‌ها پاسخ دادند که این هیات برای ورود نظامیان صربستان به کوزوو نیازی احساس نمی‌کند. وی همچنین با اشاره به دستگیری یک سرباز خارج از ماموریت به جرم تیراندازی به دو جوان صرب‌تبار توسط پلیس کوزوو که در شب کریسمس ارتودکس رخ داده بود، از این تصمیم ناتو انتقاد کرد. در این میان، رسانه‌های صربستان نیز گزارش داده‌اند که مرد جوان دیگری در ساعات ابتدایی روز شنبه توسط گروهی از آلبانیایی‌تبارها مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، مقام‌های صربستان این گونه حوادث را «اقدامات تروریستی» دانسته و آن‌ها را نشانه‌ای از عدم پذیرش صرب‌تبارها در کوزوو اعلام کردند. سازمان‌های بین‌المللی نیز این حملات را محکوم کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید: درحالی که نیمی از جمعیت صرب‌تبار کوزوو در مناطق شمالی زندگی می‌کنند و بیشتر آن‌ها استقلال کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند، انتظار می‌رود که روند بی‌اعتمادی میان اکثریت آلبانیایی‌های قومی و حدود یک صد هزار صرب‌تبار که در کوزوو زندگی می‌کنند، از این نیز بیشتر شود. کوزوو به عنوان استانی از صربستان در سال ۲۰۰۸ استقلال خود از این کشور را اعلام کرد. ماه گذشته، برای نخستین بار پس از پایان جنگ ( از سال‌ ۱۹۹۹ و ۱۹۹۸ میلادی)، صربستان به دلیل موج درگیری‌ها میان مقام‌های کوزوو و صرب‌تبار در مناطق شمالی این کشور، خواستار استقرار نیروهای صربستان در این مناطق شد. بر این اساس، هیات نمایندگی ناتو (سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی) در کوزوو موسوم به KFOR، از سال ۱۹۹۹ میلادی و پس از تصویب قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل به منظور نظارت بر خروج نیروهای صربستان از این منطقه، در کوزوو مستقر شدند. در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آمده است که صربستان، تنها در صورت تایید KFOR، ممکن است اجازه داشته باشد که پرسنل نظامی خود را در گذرگاه‌های مرزی، اماکن مذهبی مسیحیان ارتودکس و مناطق با اکثریت صرب‌؛ مستقر کند.

منبع: ایرنا

کسری بودجه ۱۴۰۲ تکذیب شد

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه مجلس با تکذیب هر گزارشی مبنی بر کسری بودجه در سال ۱۴۰۱ گفت: طبق گزارش مشترک کمیسیون و سازمان برنامه و بودجه، در سال ۱۴۰۱ کسری بودجه نداریم که نقطه مثبتی در روند ثبات اقتصادی کشور و کنترل نرخ تورم در آینده است.حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه مجلس شورای اسلامی در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد به خبرنگاران گفت: پیرو برخی اظهارات مبنی بر کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۱، کمیسیون برنامه و بودجه بر همین اساس با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکیل جلسه داد و وی گزارشی درباره آخرین وضعیت منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۱ ارائه کردرییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گزارش مسعود میرکاظمی را مورد توافق کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد و افزود: بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۱، به میزان ۱۳۹۴ هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی کرده بودیم ‌که البته باید گفت این برای نخستین بار بود که مجلس شورای اسلامی تقریبا سقف بودجه دولت را افزایش نداد. حاجی بابایی تاکید کرد: حدود ۱۰۰ درصد منابع دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ تحقق پیدا کرده است و این مساله مورد توافق سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است. وی تحقق ۱۰۰ درصدی منابع دولت را در نوع خود کم نظیر عنوان کرد و گفت: اینکه در یک سال با این وضعیت اقتصادی، ۱۰۰ درصد منابعی که مجلس در بودجه مصوب کرده، تحقق پیدا کند بسیار ارزشمند است. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هر نوع گزارشی مبنی بر کسری بودجه سال ۱۴۰۱ را تکذیب و خاطرنشان کرد: طبق گزارش مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۱ کسری بودجه نخواهیم داشت و این مساله نقطه مثبتی در روند ثبات اقتصادی کشور و کنترل نرخ تورم در آینده‌ای نزدیک خواهد شد. اراده دولت و مجلس در زمینه بودجه سال ۱۴۰۱ تحقق پیدا کرده است.

منبع: تسنیم

درگیری مسلحانه در خاش ۲ کشته بر جای گذاشت

فرمانده انتظامی شهرستان خاش از کشته شدن ۲ نفر و کشف یک قبضه سلاح جنگی در درگیری مسلحانه اشرار مسلح در این شهرستان خبر داد.سرهنگ حبیب رازدار اظهار داشت: مقارن ساعت ۱۶:۳۰ امروز در پی وقوع یک فقره تیراندازی و درگیری مسلحانه در منطقه قلعه حیدرآباد شهرستان خاش سریعا واحدهای گشت کلانتری ۱۲ به محل اعزام شدند. وی عنوان کرد: با حضور مأموران در صحنه مشخص شد سرنشینان دو خودوری سواری با یکدیگر به صورت مسلحانه درگیر هستند، که در ادامه مهاجمان خودرو پارس متوجه حضور پلیس می‌شوند و به سمت واحد های گشت کلانتری ۱۲ و خودور پژو ۴۰۵ حاضر در صحنه اقدام به تیراندازی کرده و ماموران جهت حفظ جان خود و شهروندان مقابله به مثل می‌کنند.رازدار ادامه داد: در این درگیری ۲ نفر از اشرار مسلح کشته و یک قبضه سلاح جنگی کلاش و ۱۵ تیر جنگی در پاکسازی از منطقه کشف و ضبط شد. فرمانده انتظامی شهرستان خاش در پایان خاطرنشان کرد: تحقیقات پلیس در خصوص شناسایی و دستگیری عوامل دخیل در این درگیری مسلحانه همچنان ادامه دارد و نتیجه تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

منبع: تسنیم

مکانیسم متاستاز سرطان ها کشف شد

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی هدف جدید بالقوه‌ای برای یک دارو کشف کرده که می‌تواند از متاستازهای مرگبار مسئول ۹۰ درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان جلوگیری کند.بر اساس یک مطالعه منتشر شده در نشریه «نیچر»، یک تیم بین‌المللی از محققان مکانیسمی را شناسایی کرده‌اند که به سلول‌های سرطان اجازه می‌دهد در سرتاسر بدن گسترش پیدا کنند. آن‌ها دریافتند سلول‌های سرطانی وقتی توسط مایعات غلیظ تری احاطه می‌شوند، سریع‌تر حرکت می‌کنند. این تغییر زمانی رخ می‌دهد که تخلیه لنفاوی (lymph drainage) توسط یک تومور اولیه مختل می‌شود. این یافته‌ها یک هدف جدید بالقوه برای توقف فراگستری بیماری (متاستاز metastasis) که مسئول ۹۰ درصد مرگ‌ومیرهای سرطانی است، فراهم می‌کند. استاد انکولوژی در دانشگاه آلبرتا گفت: این واقعا نخستین بار است که چسبناکی (ویسکوزیته) مایع خارج سلولی با جزییات بررسی می‌شود. اکنون که می‌دانیم ویسکوزیته مایع به سلول‌های سرطانی پیام می‌دهد که در مسیر خاصی حرکت کنند، می‌توانیم بطور بالقوه از داروها برای اتصال کوتاه آن مسیر پیام رسانی استفاده و سلول‌های سرطانی را تشویق کنیم که سرعت خود را کاهش دهند یا حتی شاید متوقف شوند. بنا بر اعلام وبگاه «سای تک دیلی»، وی در ادامه افزود: ما دقیقا نشان دادیم سلول‌های سرطانی بیان ژن خود را با افزایش ویسکوزیته در مایع اطراف تغییر می‌دهند و تهاجمی‌تر می‌شوند. حتی زمانی که ویسکوزیته را پایین می‌آورید، این سلول‌ها تهاجمی‌تر باقی می‌مانند. این محقق در ادامه بیان کرد: وقتی این مسیر پیام رسانی در سلول‌های سرطانی مختل یا مغشوش می‌شود، توانایی آن‌ها برای فرار از جریان خون و فراگسترده شدن (متاستاز دادن) را تغییر می‌دهد.

منبع: شبکه خبر

هواشناسی هشدار نارنجی داد

سازمان هواشناسی به علت نفوذ یک توده هوای سرد، برای مناطقی از کشور هشدار ویژه حامل های انرژی سطح نارنجی صادر کرده است. از روز سه شنبه ۲۰ دی یک توده هوای سرد وارد کشور می‌شود که تا روز جمعه ۲۳ دی، پایدار خواهد بود. نوع اثرگذاری این جبهه هوای سرد در مناطق مختلف کشور به شرح ذیل است:

شمال شرق: کاهش محسوس دما بین هشت تا ۱۵ درجه از سه شنبه ۲۰ دی و ماندگاری هوای سرد تا جمعه ۲۳ دی

شمال غرب: کاهش محسوس دما بین شش تا ۱۰ درجه از سه شنبه ۲۰ دی و ماندگاری هوای سرد تا جمعه ۲۳ دی

شرق: کاهش محسوس دما بین شش تا ۱۰ درجه از چهارشنبه ۲۱ دی و ماندگاری هوای سرد تا جمعه ۲۳ دی

غرب: کاهش محسوس دما بین سه تا پنج درجه از چهارشنبه ۲۱ دی و ماندگاری هوای سرد تا جمعه ۲۳ دی

جنوب شرق، جنوب و مرکز کشور: کاهش محسوس دما بین سه تا پنج درجه از پنجشنبه ۲۲ دی و ماندگاری هوای سرد تا جمعه ۲۳ دی

سواحل دریای خزر: کاهش محسوس دما بین سه تا شش تا درجه از سه شنبه ۲۰ دی و ماندگاری هوای سرد تا جمعه ۲۳ دی

بر اثر نفوذ این توده هوای سرد، افزایش مصرف منابع انرژی به ویژه برق و گاز، همچنین یخبندان، لغزندگی جاده‌ها و ایراد خسارت به صنعت کشاورزی محتمل است.بر این اساس به هموطنان توصیه می‌شود در روزهای یاد شده مصرف منابع انرژی را به خوبی مدیریت نمایند، در سفرها احتیاط لازم را صورت دهند، با پوشاندن لوله‌های آب از آن‌ها محافظت و در رادیاتور خودروها و ماشین آلات کشاورزی ضد یخ استفاده کنند.

منبع: شبکه خبر

فرانسه بازهم به جان جلیقه زردها افتاد

پاریس و شمار دیگری از شهرهای فرانسه صحنه تظاهرات اعتراضی جنبش جلیقه زردها (مخالفان نظام سرمایه داری و دولت فرانسه) است.اعضای جنبش اعتراضی جلیقه زردها بار دیگر به خیابان‌های فرانسه بازگشتند. آنها در اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی به خیابان‌ها آمدند. درگیری بین پلیس و اعضای این جنبش روی داد. پلیس از گاز اشک آور برای متفرق کردن تظاهرکنندگان استفاده کرد. اعضای این جنبش از تصمیم خود برای برپایی تجمعات اعتراضی در ماه‌های آتی در شهرهای مختلف فرانسه خبر دادند. شبکه تلویزیونی المیادین نیز گزارش داد: پاریس و شمار دیگری از شهرهای فرانسه شاهد تظاهرات گروه جلیقه زردها (مخالفان نظام سرمایه داری و دولت فرانسه) در اعتراض به دستمزد پایین بازنشستگان و افزایش نرخ تورم در این کشور است.ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که درگیری نیروهای پلیس فرانسه و تظاهرکنندگان را نشان می‌دهد. جلیقه زردها پیش تر فراخوان‌هایی را برای حضور مردم در خیابان‌ها در اعتراض به اوضاع وخیم اقتصادی صادر کرده بودند و برگزاری تظاهرات هفتگی را با عنوان " ندای ملت" خواستار شدند. "ماجد نعیمه" سردبیر مجله آفریقا و آسیا در پاریس در خصوص موج جدید تظاهرات جلیقه زردها در پاریس و سایر شهرهای فرانسه در مصاحبه با المیادین گفت: مردم فرانسه از افزایش تورم و نظام جدید بازنشستگی در این کشور که ساعات کاری را افزایش می‌دهد، بسیار خشمگین هستند. وی افزود: علاوه بر مشکل کمبود گاز و بحران شدید اقتصادی، قدرت خرید مردم در فرانسه به شدت کاهش یافته است. فراخوان‌هایی نیز برای منحل شدن مجلس ملی فرانسه و اجرای انتخابات زودهنگام صادر شده است.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha