جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ربانی بیرجندی

حوزه/ استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: در تأکید بر جایگاه والای کتابخوان و کتاب نویس همین بس که خداوند در قرآن کریم به قلم و آنچه که با آن نوشته می‌شود، قسم یاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های «معرفی کتاب خوب» با محوریت معرفی و خوانش کتاب «زهرا(س) مولود وحی» اثر آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، گفت: در تاکید بر جایگاه والای کتابخوان و کتاب نویس همین بس که خداوند در قرآن کریم به قلم و آنچه که با آن نوشته می‌شود، قسم یاد می‌کند. پیامبر(ص) نیز بارها تاکید کرده‌اند: «اکتب»، به معنای اینکه «بنویس».

وی با اشاره به اینکه بشر فهیم از قدیم کتاب را همتای طلا دانسته و همواره در حفظ و نگهداری آن از دقت کافی و لازم استفاده کرده است، به بیان خاطراتی از بزرگان دین و ادب همچون ابن سینا، اصفهانی، هروی و ... در وصف اهمیت جایگاه کتاب و کتابخانه و معرفی سه کتاب خود با نام‌های «فن کتاب‌شناسی»، «مرجع شناسی» و «نام‌شناسی کتابها» پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی در خصوص کتابشناسی حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: تالیفات این حوزه به ۲۷ زبان زنده دنیا ترجمه شده است. ۱۰۴۷ عنوان کتاب به زبان فارسی، ۶۱۴ عنوان کتاب به زبان عربی، ۲۱۴ عنوان کتاب به زبان اردو، ۵۳ عنوان کتاب به زبان ترکی و مابقی به دیگر زبانهای دنیا ترجمه شده اند. به طور کلی از مجموع ۱۰۳۱ عنوان کتاب با محوریت زندگی و شخصیت حضرت زهرا(س) ۸۵۶ عنوان کتاب در ایران و ۶۲۳ عنوان آن در سایر کشورها به چاپ رسیده است. تعداد مولفین در این حوزه می توان به ۱۹۳۰ نویسنده مطرح و شناخته اشاره کرد، هرچند که بسیاری دیگر وجود دارند که از معروفیت زیادی برخوردار نبوده و یا مجهول الهویه هستند.

وی در رابطه با نقد کتاب «زهرا(س) مولود وحی» اثر آیت‌الله سیداحمد علم‎‌الهدی، گفت: به طور کلی کتاب‌هایی با موضوعیت حضرت زهرا(س) دارای ۳ ویژگی هستند: یکم، بر اساس آیات و روایات هستند، دوم، انشایی و املایی هستند و سوم اینکه به صورت خطابه است.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی افزود: این کتاب تحلیلی و ادبی است؛ به عبارت دیگر همچون کتابهای سیدجعفر شهیدی، از ادبیات فاخر و تحلیل علمی برخوردار می باشد و همچون آثار استاد مروج طبسی و شیخ عباس قمی تحلیلی و نقلی است و از سوی دیگر، دارای وجه ادبی، انشایی و گزارشی نیز می باشد اما تحریف، نقد و بررسی در آن وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه خراسان در خصوص ویژگی‌های کتاب، ابراز کرد: برای بررسی خصوصیت های این کتاب باید به این مسائل توجه داشت که آیا کتاب تکراری است و قالب را عوض کرده و یا پیشگام می باشد؟ در واقع یک نویسنده زمانی می‌تواند کتابی برتر خلق کند که با استفاده از ۳ نوع نگارش ذکر شده، قدم به جلو بردارد. خمیر مایه ای کتاب ادبی و گزارشی است. تاریخ را گزارش کرده، از لفاظی خودداری کرده و در عین حال به نگارش ادبی توجه ویژه داشته است.

وی تصریح کرد: کتاب دارای فصل های متعددی از بدو تولد تا شهادت حضرت زهرا(س) است. علاوه بر آن این کتاب به واسطه نام ناشر و تعدد چاپ نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در واقع از ویژگیهای مثبت این کتاب می توان به محتوا (گزارشی)، ظاهر(ادبیات) و تعدد تجدید چاپ آن اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی گفت: پیشنهاد می‌کنم نظرات خوانندگان کتاب را بشنوید؛ چرا که یک نویسنده برای زنده ماندن باید نقد شود و اگر از این امر دوری کند شک نداشته باشید که به حاشیه خواهد رفت.

وی نگارش مقدمه‌ای جدید، تصحیح برخی عبارات، اعراب گذاری احادیث و اشعار عربی، استناد کتاب به چاپ جدید منابع مرجع، درج فهرست اعلام و کتابنامه و ... به عنوان برخی از اصلاحات قابل ملاحظه در چاپ های بعدی کتاب اشاره کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha