پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بوشهری

حوزه/ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیشرفت را در گرو اعتماد و توکل به ذات کبریایی خداوند عنوان کرد و با اشاره به نقش روحانیت در عرصه‌های مختلف، توصیه‌هایی نسبت به برگزیدگان این دوره از انتخابات مجمع نمایندگان طلاب، ایراد نمود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در جلسه افتتاحیه نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، تنها راه پیشرفت را اعتماد و توکل به ذات کبریایی خداوند عنوان کرد و افزود: امام جواد -علیه السلام- می‌فرماید: «الثِّقَهُ باللّه ِ تعالی ثَمَنٌ لِکُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلی کُلِّ عالٍ» اعتماد و توکل به خدا بهای هر کالای گران بها و نردبان ترقی برای هر مقام بلند و والاست. یعنی در پرتو توکل به خداست که ناممکن‌ها، ممکن می‌شود و آنچه برای افراد عادی قابل دسترسی نیست، در دسترس قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به آیه شریفه «وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا» ابراز داشت: جهاد در این آیه شریفه منحصر به جهاد نظامی نیست و انواع دیگری از جهاد نیز وجود دارد. جهاد و مبارزه با نفس و جهاد مالی و کمک به دیگران در زمان سختی، از جمله سایر جهادهایی هستند که روحانیت در آن‌ها نقش فعال و مؤثری را ایفا کرده است.

اگر روحانیت نبود، اثری از دین خدا وجود نداشت

امام جمعه قم ادامه داد: از دیگر مصادیق جهاد، جهاد فرهنگی است. اگر تلاش‌های روحانیت نبود، امروز اثری از دین خدا وجود نداشت. روحانیت تنها کسی بوده است که همواره در برابر توطئه‌های دشمنان ایستادگی کرده و اینگونه از ارکان دین محافظت نموده است.

وی جهاد تبیین، جهاد علمی و اخلاقی را از دیگر مصادیق جهاد در این آیه شریفه عنوان کرد و اظهار داشت: جهاد تبیین مختص به الان نیست و از ابتدای شکل گیری اسلام تا امروز که مقام معظم رهبری -مد ظله العالی- به خاطر شرایط ویژه زمانه، آن را مورد تأکید قرار داده‌اند، مورد توجه بوده است. خداوند متعال می‌فرماید «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ».

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به تلاش‌های دشمنان در خصوص انحراف جوانان و اقشار مختلف مردم، خاطر نشان کرد: روحانیت باید جهاد تبیین را به گونه‌ای محقق کند که جامعه تحت تأثیر توطئه‌های دشمنان قرار نگیرد.

وی جهاد اجتماعی و خدمت رسانی را نیز از جمله مصادیق جهاد در سوره مبارکه عنکبوت عنوان کرد و افزود: در خلال بحران‌های مختلف از سیل و زلزله گرفته تا کرونا، روحانیت نشان داده است که تحت هر شرایطی همواره در کنار مردم خواهد بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری کارنامه روحانیت را درخشان توصیف کرد و ابراز داشت: روحانیت در تمامی اقسام مختلف جهاد از جهاد با نفس گرفته تا جهاد خدمت رسانی و خدمات اجتماعی، کارنامه درخشانی را از خود به نمایش گذاشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بعد از بازخوانی جملاتی از امام خمینی -قدس سره- در خصوص نحوه شکل گیری مجمع نمایندگان طلاب و دغدغه‌های ایشان راجع به لزوم ارتباط طلاب جوان با جامعه مدرسین، انتقال دیدگاه‌های طلاب جوان و بدنه حوزه علمیه، به مسئولین را، به عنوان فلسفه وجودی مجمع نمایندگان طلاب نام برد.

مجمع نمایندگان، قوه مقننه حوزه نیست

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: مجمع نمایندگان طلاب، قوه مقننه حوزه نیست؛ بلکه بازوی توانای حوزه، جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه‌های علمیه و مرکز مدیریت است که دارای ظرفیت بالقوه فراوانی است و می‌تواند در جهت اهداف حوزه تلاش کرده و این ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند.

وی از نمایندگان طلاب خواست تا در تقویت بعد علمی، اخلاقی و انقلابی حوزه، در چارچوب منویات امام راحل -قدس سره-، مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید نقش آفرین باشند و ضمن آشنایی با ساز و کار و اساسنامه مجمع، مصوبات گذشته آن را مرور کنند و موارد بر زمین مانده را مورد پیگیری قرار دهند.

جهت گیری مجمع نمایندگان باید انقلابی و مسئولیت پذیرانه باشد

آیت الله حسینی بوشهری خطاب به نمایندگان نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب خاطر نشان کرد: جهت گیری مجمع نمایندگان باید انقلابی و مسئولیت پذیرانه باشد و نمایندگان فضای داخلی مجمع را فضایی صمیمی و سرشار از هم دلی و تلاش ترسیم کنند.

وی خواستار توجه به مسائل و مشکلات معیشتی طلاب شد و ضمن تأکید بر لزوم توجه به وضعیت علمی طلاب گفت: به مسائل علمی طلاب جدیدالورود توجه کنید و طلابی را که زمینه رشد و استعداد دارند را کمک و همراهی نمایید.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، ادای حقوق الهی را موجب افزون شدن نعمات الهی، در کلام امیر المؤمین –علیه السلام- عنوان کرد و مجمع نمایندگان طلاب را به عنوان یکی از مصادیق نعمات الهی نام برد و گفت: امیر المؤمنین –علیه السلام- در حدیثی می‌فرماید: خداوند متعال برای خود در هر نعمتی که عطا کرده است، حقی قرارداده که اگر کسی آن حقوق واجب را ادا کند، خداوند نعمات را بر او افزون می‌دارد؛ اما اگر کسی نسبت به حقوق الهی تقصیر بورزد، در مخاطره زوال نعمت قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha