شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خانم رمضانیان

حوزه/ همایش الگوی سوم زن مسلمان با عنوان «زن، عفت، حضور» از سوی موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، همایش الگوی سوم زن مسلمان با عنوان «زن، عفت، حضور» به منظور بزرگداشت بانوی طلبه بصیر و مبارزِ انقلابی خانم مرضیه حدیدچی (دباغ) با سخنرانی عفت رمضانیان، مدیر مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا (س) و اجرای گروه سرود منتظران مهدی و گروه تواشیح منتظران ظهور درجمع طلاب و اساتید و کادر مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا (س)، برگزار شد.

رمضانیان ضمن تبریک میلاد امام جواد (ع)، ایام ماه مبارک رجب و فرارسیدن میلاد امیر المؤمنین حضرت علی (ع) و ایام الله دهه فجر، به رسالت زن مسلمان در این برهه از زمان اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما در شرایط فعلی جامعه این است که رسالت خود را به عنوان یک زن مسلمان انقلابی به انجام برسانیم. هر کدام از ما خلقتی الهی واستعدادهای بالقوه ای را در وجود خود داریم، که باید به فعلیت برسانیم و اگر اهتمام به این مهم و تلاش برای پیمودن کمال داشته باشیم جرقه‌ای در زندگی، مسیر کمال را برای ما هموار می‌سازد؛ تا بتوانیم مسیر درست را طی کنیم، در همین راستا یکی از مصادیقی که می توان به آن اشاره کرد خانم دباغ هستند که در ابتدای این همایش با اکران مستند زندگی ایشان به جنبه های مختلف شخصیت این بانو به عنوان نمونه ای از الگوی سوم زن مسلمان اشاره شد.

وی ادامه داد: شخصیتی مثل خانم دباغ در خانواده‌ای مذهبی که پدر استاد اخلاق و مبلّغ و مادر معلم قرآن است به دنیا آمده و در نوجوانی ازدواج می کند و ۸ فرزند سالم و صالح را به جامعه تحویل می‌دهد. او در برهه ای از زندگی خود به عنوان یک طلبه در محضر اساتید بزرگی همچون آیت‌الله سعیدی حاضر می‌شود و کسب فیض می کند. در ادامه فعالیت‌های انقلابی خود دو مرتبه دستگیر و در زندان ساواک شکنجه می شود. او به کمک شهید محمد منتظری ابتدا از ایران به انگلستان و سپس به سوریه و لبنان می رود و در آنجا آموزش های نظامی چریکی را می بیند. سپس در نقطه عطف مسیر زندگی خود برای حفاظت از امام خمینی (رحمة الله علیه) به بیت ایشان در نوفل لوشاتو راه می یابد و بعد از انقلاب نیز به عنوان اولین و تنها فرمانده زن به سمت فرماندهی سپاه استان همدان منصوب می شود.

مدیر مؤسسه‌ آموزش عالی فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) در ادامه چنین گفت: برای ارائه الگوی سوم زن مسلمان باید حرف از مکتب توحیدی اسلام بزنیم. در این مکتب بحث از جنسیت نیست بلکه بحث از انسانیت است و یک زن می تواند به عنوان انسان کامل انقلابی در صحنه حضور یابد و نقش آفرین باشد که برای تبیین این حضور باید منظومه فکری امامین انقلاب را در نظر بگیریم و به رهنمودهای ایشان توجه کنیم.

خانم رمضانیان با اشاره به زندگی سراسر فراز و نشیب اما پُرافتخار خانم دباغ ادامه داد: در مقطعی می بینیم که حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) خانم دباغ را تشویق به نقش آفرینی در جامعه می کردند، به گونه‌ای که ایفای نقش ایشان در خانواده هم خدشه دار نشود.

وی قیدهای شخصیت الگوی سوم زن مسلمان را با توجه به سخنان مقام معظم رهبری این گونه بیان کرد: زن در الگوی سوم زن مسلمان، زن غربی نیست که جنسیت او بر انسانیت او حاکم باشد و چون ابزاری در دست مردان باشد. همچنین شرقی هم نیست که تاریخ ساز نباشد و در صحنه جامعه ایفای نقش نکند، بلکه زنی است که انسان باشد و انسان ساز باشد. زن مسلمان زن محجبه، عفیفه و شریف است که منظور از عفیفه بودن این است که او در مراحل مختلف زندگی بر رفتار خود مسلط است وخود کنترلی دارد. او در متن جامعه نقش ایفا می‌کند و در خانواده هم نقش اصلی را برعهده دارد که در این راستا اهم و مهم می کند مانند حضرت زینب (سلام الله علیها) که امام زمانش را بر خانواده اولویت داد زیرا شرایط جامعه این را اقتضا می کرد.

رمضانیان در پایان وظیفه زنان مسلمان را در جامعه امروز اینگونه بیان داشت: اولین وظیفه این است که باید بلایی را که غرب بر سر زنان آورده است افشا کنیم و در این راستا خانواده را که به عنوان سلول حیاتی جامعه است مورد توجه ویژه قرار داده تا جامعه اسلامی محقق شود و به دنبال آن دولت مهدوی تشکیل گردد. وظیفه ی دیگری که برعهده زنان مسلمان می باشد، این است که علاوه برتوجه به مسأله مهم جمعیت و فرزند آوری باید به تربیت فرزندان نیز اهتمام ویژه داشته باشند. یکی دیگر از وظایف مهم مسأله جهاد تبیین در زمینه دستاوردهای انقلاب اسلامی است که زنان می توانند در این زمینه نقش ویژه ای را ایفا کنند و در جهت از بین بردن فقر فرهنگی که خطرناک تر از فقر اقتصادی است، فعال و مؤثر وارد عرصه جهاد تبیین گردند.

در ادامه همایش حضار به بازدید و آشنایی با مبلغین شاخص مؤسسه که در عرصه های خانواده، جمعیت و فرزند آوری، حجاب و عفاف، اجتماعی و جهادی فعال می باشند دعوت شدند.

مراسم ختم قرآن به مناسبت رحلت حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای ابطحی (قدس الله نفسه الزکیه) مدیر اسبق حوزه علمیه خواهران استان اصفهان نیز برگزار و با حضور حجت الاسلام والمسلمین رضا فراهینی، رئیس هیئت امنای مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان و میهمانان حاضر و اساتید و طلاب، نمایشگاه «دستاوردهای طلاب کار آفرین» افتتاح و مورد بازدید قرارگرفت.

این همایش با حضور مسئولین بسیج جامعه زنان سپاه حضرت صاحب الزمان(عج) استان اصفهان، مسئولین حوزه حضرت فاطمه (س) سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان و مشاور و کارشناس اموربانوان فرمانداری اصفهان میهمان ویژه این مراسم برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha