جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ اختتامیه جشنواره ابوذر در استان قم

حوزه/ دو نفر از خبرنگاران خبرگزاری حوزه، رتبه های برتر بخش های یادداشت و مصاحبه هشتمین جشنواره رسانه ای ابوذر استان قم را به خود اختصاص دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره رسانه ای ابوذر قم امروز با حضور ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان استان قم در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد و آقایان علی علیزاده در بخش یادداشت و مرتضی سعیدی نجفی در بخش مصاحبه از خبرگزاری حوزه به ترتیب رتبه اول و دوم را از آن خود کردند.

اسامی برندگان جشنواره

بر اساس این گزارش: بخش جان فدا این جشنواره با موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد که در آن مهدی کاظمی از رادیو معارف، عاطفه حردانی از خبرگزاری بسیج، زهره بیادی از صدا و سیما، اسماعیل فخری زاده از معاونت فضای مجازی صدا و سیما، احمد غفاری مسئول رسانه ای دفتر آیت الله مکارم شیرازی، زهره نعلبندی از روزنامه شاخه سبز و امین لادن از گروه هنری ساحر حائز عنوان های برتر شدند.

برگزیدگان بخش گزارش مکتوب این جشنواره نیز شامل وجیهه غلامحسین زاده از پایگاه خبری شهر بیست به عنوان نفر اول و یونس عزیزی از خبرگزاری کتاب ایران و اصغر شهبازی از خبرگزاری ایرنا به عنوان سوم مشترک این بخش معرفی شدند.

اعظم ربانی از خبرگزاری فارس، مرتضی سعیدی از خبرگزاری حوزه و مهدی هواسی از پایگاه خبری قمنا به ترتیب برگزیدگان اول تا سوم بخش مصاحبه شدند.

برگزیدگان بخش تیتر این جشنواره نیز شامل محمد جهانگیریان از خبرگزاری ایرنا رتبه اول، فاطمه سادات محمدی از پایگاه خبری آستان بهارستان رتبه دوم و وحید حاج سعیدی از روزنامه گویه به عنوان رتبه سوم بودند.

برگزیدگان بخش یادداشت نیز در این آیین تجلیل شدند که شامل علی علیزاده از خبرگزاری حوزه رتبه اول، محمد حسین کتابی از خبرگزاری رسا رتبه دوم و حسن شیخ حائری از خبرگزاری فارس رتبه سوم را کسب کردند.

سید محمد برقعی از پایگاه اطلاع رسانی قمنا، احسان قنبریان از خبرگزاری رسا و نعیمه خشنودیان از خبرگزاری صدا و سیما نیز برگزیدگان بخش اینفو و موشن گرافی این جشنواره بودند.

در بخش گزارش ویدئویی نیز زهره بیادی، شیما کرمیانی و فاطمه آقامحمدی هر سه از خبرگزاری صدا و سیما به ترتیب حائز عنوان های اول تا سوم شدند.

این جشنواره بخش ویژه نیز داشت که در زمینه برگزاری کنگره شهدای استان قم بود و فاطمه جمال زاده از خبرگزاری فارس، صغری خیل فرهنگ از روزنامه جوان، حسن پیروزمنش از خبرگزاری دانشجو، سمیه حاجی احمدی از خبرگزاری صدا و سیما، محمد توکلی از مرکز آفرینش های هنری بسیج و احمد زین العابدین از معاونت فضای مجازی صدا و سیما حائز رتبه های برتر شدند.

هنر و رسانه نقش موثری در جامعه ایفا می‌کنند

سردار کبیری‌پور در این مراسم، اظهار داشت: شرایط امروز جامعه گویای نیازمندی به حوزه هنر و رسانه است، مقام معظم رهبری نیز براین موضوع تاکید کردند و وظیفه ما در این زمینه سنگین است.

وی افزود: در زمینه‌های نوشتاری و دیداری تولیدات و محتواهای خوبی دادیم که آرایه‌های رسانه‌ای آن باید تقویت شود و اگر با ابزارهای امروزی رسانه‌ای همراه باشد به آثار فاخری تبدیل می‌شود.

جانشین فرمانده سپاه استان قم بیان کرد: هنر ابزار مناسبی برای تصویرسازی است و هر چه خوب و هنرمندانه باشد برای نسل جوان امید بخش و روحیه بخش است و از اهالی رسانه می خواهیم با ‌نگاه کادرسازی به این موضوعات بپردازند.

امیر عموزاده، مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در این مراسم گفت: اگر کسی یک سخنرانی از امام را گوش داده باشد به کلمه وحدت کلمه می‌رسد، رکن اصلی اسلام توحید و وحدت است.

وی بیان کرد: بزرگترین دستاورد جشنواره رسانه ابوذر وحدت است و نهادهایی که در برگزاری این جشنواره مشارکت دارند نسبت به این موضوع توجه ویژه دارند.


۱۰۰ نفر از فعالان رسانه‌ای استان در جشنواره رسانه ای ابوذر شرکت کردند

همچنین علی شعبانی، دبیر هشتمین جشنواره رسانه ای ابوذر استان قم در این مراسم بیان کرد: در ابتدا سپاس ویژه دارم از همه کسانی که با مشارکت و همیاری و همکاری موجب شدند این مراسم برگزار شود و با اجازه از اساتید خودم که در این مراسم حضور دارند که در دوره های قبل زحمت دبیری جشنواره بر دوششان بوده است.

وی افزود: در خصوص روند برگزاری این دوره از جشنواره که از ابتدای امسال کلید خورد ، با پیشنهاد رئیس سازمان بسیج رسانه وتایید شورای سیاست گذاری جشنواره که ریاست آنرا فرمانده سپاه استان بر عهده دارد، مسئولیت دبیری این دوره از جشنواره بر عهده بنده گذاشته شد و با راه اندازی دبیرخانه از خردادماه امسال رسما استارت کار زده شد.

دبیر هشتمین جشنواره رسانه ای ابوذر استان قم گفت: در ابتدای کار طی جلساتی که با عموزاده مدیر کل ارشاد استان قم، خوشگفتار رئیس ستاد کنگره شهدای استان، مدیر کل صداوسیمای استان ، سرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری و چندی از مدیران رسانه داشتیم توانستیم از نظرات و پیشنهادات این عزیزان برای هر چه بهتر برگزار شدن این دوره از جشنواره اسستفاده کنیم.


شعبانی با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه هشتمین جشنواره رسانه ای ابوذر گفت: در این دوره جشنواره ابوذر بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان رسانه‌ای استان شرکت کردند که آثار خود را در قالبهای گزارش خبری، مصاحبه، یادداشت و سرمقاله، گزارش ویدئویی، تیتر، موشن گرافی و اینفوگرافی و در موضوعات شعار سال ، مقابله با آسیب‌های اجتماعی، دستاوردهای انقلاب اسلامی، پیوند رسانه و صنعت، امید و نشاط‌آفرینی در جامعه، مکتب شهید سلیمانی و سبک زندگی ایرانی اسلامی به دبیرخانه ارسال کردند.

بیش از ۵۰۰ اثر به هشتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر ارسال شد

وی عنوان کرد: پس از پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه، کمیته ۷ نفر داوری به ریاست خانه مطبوعات استان قم تشکیل شد و از مجموع ۵۷۹ آثار رسیده به دبیرخانه، در مرحله اول ارزیابی بیش از ۵۰۰ اثر با موضوعات اعلامی فراخوان تطابق داشته و به داوری مرحله دوم ارسال گردید.

دبیر هشتمین جشنواره رسانه ای ابوذر استان قم خاطرنشان کرد: در مرحله دوم ارزیابی ۱۸۷ اثر برتر انتخاب و برای ارزیابی نهایی برای داوران ارسال گردید که برترین آثار پس از جمع بندی نهایی انتخاب شدند که امروز مورد تقدیر قرار می گیرند.

۱۷۰ میلیارد تومان یارانه مطبوعات در بودجه سال آینده پیش بینی شد

ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به هشتمین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر گفت: آمار خوبی در این دوره از جشنواره را شاهد هستیم که این موضوع بر اعتبار این جشنواره افزوده می‌کند؛ امیدوارم این موضوع پایدار باشد و ما در هر دوره با آثار بیشتری مواجه باشیم.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان داشت: در حوزه و عرصه رسانه ما با مشکل تشکل‌های صنفی مواجه هستیم؛ در حوزه‌هایی مانند مهندسین و پزشکان شاهد یک نظام واحد هستیم اما متاسفانه در حوزه وسیع رسانه نظام صنفی مستقل و واحدی را نداریم.

وی با بیان این که اکنون ۱۳ هزار رسانه در کشور فعالیت دارند که ۲ هزار و ۲۰۰ رسانه نیز در نوبت امتیاز هستند و با این اوضاع اگر سالی۵۰۰ میلیارد تومان یارانه هم داشته باشیم کم است بیان کرد: رقمی که در بودجه سال آینده برای یارانه کتاب و مطبوعات تنظیم کرده ایم۳۵۰ میلیارد تومان است که حدود ۱۷۰ میلیارد تومان آن به مطبوعات و رسانه ها اختصاص می یابد.

شمسایی ادامه داد: لایحه جامع رسانه‌ها تدوین و در هیئت دولت مطرح شده است و به امید خدا در مرحله بعد این لایحه در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد؛ البته با همه این کمبودها تشکل‌هایی مانند بسیج رسانه و خانه مطبوعات در این سال‌ها تلاش بسیاری را انجام داده‌اند که از زحمات آن‌ها باید تشکر کرد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در استان قم هماهنگی خوبی بین این دو مجموعه وجود دارد؛ در برخی استان‌ها اختلافاتی بین این دو مجموعه بر سر سلیقه‌ها وجود دارد اما خوشبختانه در قم شاهد این موضوع نیستیم.

شمسایی در ادامه تصریح کرد: اقدامات موثری در بحث ساماندهی رسانه‌ها و خبرنگاران داشته‌ایم و به‌زودی خبر خوبی در این زمینه خواهیم داد و این افراد می‌توانند از خدمات الکترونیک استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه قم پایتخت انقلاب اسلامی است، تاکید کرد: استان قم به عنوان مرجع و پناه همه محسوب می‌شود و ما در ایران هرچه داریم به برکت حضور امام رضا(ع) و خواهر گرامیشان حضرت معصومه (س) است. هویت ما آغشته شده به هویت اسلام و شیعی است و حتی آن‌هایی که از اهل سنت هستند نیز ارادت خاصی به خاندان پیامبر دارند.

شمسایی افزود: برکت حضور حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران باعث شده تا قم به عنوان پایتخت انقلاب اسلامی شناخته شود، این انقلاب با وجود همه هجمه‌ها و تبلیغات سنگین و منفی رسانه‌ای ۴۴ سال دوام آورده و تبدیل به درختی تنومند شده است.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد عنوان کرد: در فتنه اخیر همه شاهد بودیم که چه جنگ ترکیبی علیه ما ایجاد شد و دشمن با استفاده از ظرفیت‌های مختلف به میدان آمد، برای مثال یک نمونه از آن را دیروز دیدیم که جیل بایدن همسر رئیس جمهور آمریکا جایزه گرامافون سال ۲۰۲۳ را به یک موسیقی علیه جمهوری اسلامی اهدا کرد.

وی ادامه داد: این اتفاقات اگرچه ظاهری انسانی، معیشتی، اجتماعی و فرهنگی دارد اما ریشه اصلی آن به مسائل سیاسی مربوط می‌شود؛ جامعه اسلامی نمی‌خواهد زیر سلطه استکبار جهانی برود اما این موضوع برای اسکتبار جهانی خوشایند نیست؛ این حرکت آن‌ها خود تبیین واقعی از دشمنی آن‌ها با ماست.

شمسایی عنوان کرد: در این اتفاقات اخیر قشر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پای کار انقلاب آمدند و کمک‌های بسیاری انجام دادند؛ البته اتفاقاتی هم در این بخش صنفی رخ داد ولی بخش عمده اصحاب رسانه در میدان بودند و به کمک انقلاب آمدند.

مدیرکل خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد بیان کرد: رسانه امروز می‌داند که باید چه بکند، در کجا باشد و علل اصلی آن این است ما بدنه رسانه‌های ما حزب‌اللهی هستند و حضور روزنامه‌نگاران و خبرنگاران انقلابی و بسیجی در رسانه‌ها نقطه مثبتی برای کشور است.

وی افزود: این عرصه هرچه بهتر و خوب‌تر عمل کند در مقابل نیز دشمن بیشتر خود را مجهز می‌کند و با ابزاری پیشرفته حمله خواهد کرد؛ بدین جهت رسانه‌های انقلابی و این حوزه را باید تقویت کرد تا در برابر توطئه‌های دشمنان به خوبی ایستادگی کنند.

شمسایی ادامه داد: رسانه‌های استان قم به نوعی مهجور واقع شدند که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها کرد؛ چند وقت پیش به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با جمعی از اصحاب رسانه قم دیداری داشتیم که در این جلسه بسیاری از مشکلات مطرح شد. ما به‌دنبال این هستیم که این مشکلات را حل کنیم چراکه رسانه‌های این استان در برخی از مسائل به سهم خود نرسیده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha