دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
زلزله ترکیه

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

شاباک به اسرائیل پیام هشدار فرستاد

رئیس سازمان اطلاعات داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک)، به وزیر امنیت داخلی این رژیم درباره سیاست هایش هشدار داد.«رونین بار» در تماس تلفنی به ایتامار بن گویر هشدار داد سیاست‌های او در قدس می‌تواند باعث انفجار در اوضاع امنیتی شود. کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل به نقل از رونین بار افزود، اقدامات بن‌گویر می‌تواند باعث شود که شمار بیشتری از فلسطینیان به سوی اجرای عملیات سوق داده شوند. دفتر وزیر امنیت داخلی اسرائیل، پرداختن به جزئیات تماس تلفنی ایتامار بن گویر و رونین بار را رد کرد، اما تأکید کرد از نظر بن‌گویر زمان تغییر خط مشی تعامل با فلسطینیان در قدس فرا رسیده است.

منبع: شبکه خبر

رتبه بندی به ایستگاه آخر رسید

معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش، گفت: تمام کارهای رتبه بندی معلمان انجام شده و به زودی برای آن‌ها صادر می‌شود. قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش، گفت: از زمان ابلاغ رتبه بندی وزارت آموزش ‌و پرورش کارهایش را شروع کرده و به دلیل عقب نماندن وزیر آموزش و پرورش با شورای امنیت کشور رایزنی‌هایی کرد تا بتوانیم آموزش‌یارمعلم را برای تمام معلمان اجرایی کنیم. او ادامه داد: رتبه بندی تمام معلمانی که در سامانه مدارک و مستندات خودرا بارگذاری کردند انجام شده و به زودی رتبه واقعی نیز برای آن‌ها صادر می‌شود؛ تا کنون ۲۰هزار معلم مدارک خود را در سامانه بارگذاری نکردند که به همین علت در رتبه‌بندی معلمان قرار نگرفتند. وی افزود: بازنشستگان فرهنگی که بعد از تاریخ ۳۱شهریور سال گذشته بازنشسته شدند و مدارک خود را در سامانه بارگذاری کردند نیز مشمول رتبه بندی هستند. معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت رتبه بندی بازنشستگان ماقبل شهریور۱۴۰۰ پاسخگو نبود و توضیحاتی ارائه نکرد.

منبع: خبرنگاران جوان

جان باختگان زلزله مرگبار از مرز ۳۶ هزار نفر گذشت

سازمان مقابله با بحران و بلایای طبیعی ترکیه (آفاد) از افزایش جانباختگان زلزله این کشور به ۳۶۱۸۷ نفر خبر داد سازمان آفاد اعلام کرد تاکنون ۱۰۸۰۶۸ نفر در این زلزله مصدوم شده اند. در زلزله هفته گذشته در ده استان جنوبی ترکیه حدود ۱۲۰ هزار ساختمان یا به کلی تخریب شده و یا آسیب دیده اند، برآورد می‌شود ترکیه در این فاجعه متحمل بیش از ۸۲ میلیارد دلار خسارت شده است. کارشناسان اعلام می‌کنند هزینه آوار برداری این فاجعه بالغ بر ۱۲ میلیارد لیر است و ۳۰۰ میلیون تن باید از منطقه جمع آوری و منتقل شود.

منبع: شبکه خبر

ایران و عراق به توافق رسیدند

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت:با طرف عراقی بر سر تهیه گذرنامه‌ای ویژه اربعین حسینی(ع) توافق شد.مجید میراحمدی صبح پنجشنبه در حاشیه برگزاری دومین کارگروه مشترک همکاری‌های امنیتی بین ۲ کشور که در مشهد برگزار شد اظهار کرد: با طرف عراقی بر سر تهیه گذرنامه‌ای ویژه اربعین حسینی (ع) توافق شد که از ویژگی‌های آن، ارزان بودن قیمت و سرعت چاپ و تحویل آن است. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور بیان کرد: از دیگر موضوعات مورد توافق در این نشست، می‌توان به موضوع گذرنامه‌هایی که اعتبار آنها تمام شده است اشاره کرد که فقط برای سفر در زمان اربعین حسینی (ع) دارای اعتبار باشد که این موضوع کمک بسیار مهمی در تردد زائران خواهد کرد. وی همچنین در خصوص زائران پاکستانی که تاکنون امکان ورود به کشور عراق را از مرز زمینی نداشتند گفت: موافقت شد تا زائران پاکستان بتوانند از مسیر ایران به صورت کاروانی از مرزهای مشخصی که اعلام خواهد شد وارد کشور عراق شده و سپس به صورت کاروانی از کشور عراق دوباره به ایران وارد شوند. میر احمدی ادامه داد: قرارگاه عملیاتی مشترک در موضوع اربعین بین ۲ کشور تشکیل می‌شود و نشست‌های آن به صورت متناوب در خصوص حل و برنامه ریزی مسائل مربوط به زائران تا زمان رسیدن به ایام زیارتی ماه صفر ادامه خواهد داشت. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: در استان‌های مرزی کشور هم، قرارگاهی ذیل این قرارگاه مرکزی مشترک تشکیل می‌شود تا از بروز ناهماهنگی‌های گذشته جلوگیری شود. وی گفت: عبور زائران حسینی (ع) از مرز چذابه هم اکنون ممنوع است اما توافق شد که زائران ایرانی متقاضی عبور از این مرز، بتوانند به کشور عراق عازم شوند. میراحمدی در پاسخ به فراهم شدن مسیر ریلی بین ایران و عراق در زمان زیارت اربعین حسینی (ع) افزود: هر ۲ طرف توافق دارند که این کار هر چه سریع‌تر انجام شود و یکی از موضوعات مهمی که وزارت راه و شهرسازی کشور ما و همچنین کشور عراق با جدّیت آن را دنبال می‌کنند همین موضوع است که اجرای آن به ۲ طرف بستگی دارد. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با تشکر از همکاری خوب هیأت عالی رتبه کشور عراق به سرپرستی رئیس ستاد اربعین این کشور ادامه داد: در این نشست موضوعاتی در خصوص امنیت مرزها، مقابله با گروه‌های تروریستی، مقابله با جریان قاچاق سلاح و مواد مخدر و سایر جرایم سازمان یافته نیز مطرح شد که هر موضوع را کمیته‌های مشخص شده مورد پیگیری قرار دادند و امیدواریم ۲ کشور اقدامات مؤثری را در این زمینه‌ها ترتیب دهند.

منبع: مهر

تیراندازی بازهم در آمریکا قربانی گرفت

پلیس آمریکا اعلام کرد که حمله مسلحانه به فروشگاهی در ایالت تگزاس ۴ کشته و زخمی بر جا گذاشت.تیراندازی در فروشگاهی در شهر «ال پاسو» واقع در ایالت تگزاس یک کشته و ۳ زخمی بر جا گذاشت. بنا بر اعلام نیروهای پلیس در ایالت تگزاس آمریکا، یک نفر در ارتباط با این تیراندازی بازداشت شده است و پلیس احتمال می ‌دهد که یک نفر دیگر هم در این تیراندازی دست داشته باشد اما هنوز موفق به بازداشت نفر دوم نشده است. بر همین اساس «رابرت گومز» سخنگوی اداره پلیس ال پاسو اعلام کرد که تیراندازی در فروشگاه سیلو ویستا رخ داده است و در حال حاضر هیچ تهدیدی وجود ندارد. با وقوع این تیراندازی مرگبار در ایالت تگزاس، شمار تیراندازی‌ های دسته جمعی در سراسر ایالات متحده در سال جاری میلادی به بیش از ۷۰ مورد رسیده است. مرکز خرید سیلو ویستا روبروی یک فروشگاه والمارت قرار دارد که در سال ۲۰۱۹، یک ضارب مسلح ۲۴ ساله پس از هدف قرار دادن لاتی ن‌تبارها، ۲۳ نفر را به قتل رساند.

منبع: مهر

حجت الاسلام رئیسی به تهران بازگشت

رئیس جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی و برای دیدار رسمی به چین سفر کرده بود، دقایقی پیش با استقبال رسمی محمد مخبر معاون اول و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.رئیس جمهوری ایران در این سفر که بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت ، با مقامات ارشد از جمله رئیس جمهوری ، نخست وزیر و رئیس کنگره خلق چین دیدار و درباره موضوعات راهبردی ، روابط دوجانبه ، تحولات منطقه ای و بین المللی گفت وگو کرد. در جریان این سفر و در حضور روسای جمهور دو کشور، علاوه بر برگزاری نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه، ۲۰ سند همکاری نیز به امضا رسید رئیس جمهوری در این سفر همچنین در برنامه‌های جداگانه با مسئولان، اساتید و دانشجویان ، جمعی از اندیشمندان و فرهیختگان برجسته ، مسئولان ده‌ها شرکت بزرگ اقتصادی چین و فعالان اقتصادی ایرانی و نیز ایرانیان مقیم این کشور دیدار و گفت و گو کرد. گپ و گفت صمیمانه و در فضایی معنوی با مسلمانان، اقامه نماز در مسجد تاریخی «دونگ سی» و سخنرانی در دانشگاه پکن از دیگر برنامه های این سفر راهبردی آیت الله رئیسی بوده است.

منبع: ایسنا

رئیس بانک جهانی کناره‌گیری کرد

دیوید مالپاس رئیس بانک جهانی اعلام کرد که یک سال پیش از پایان دوره ریاستش از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.مالپاس ۶۶ ساله چهارشنبه شب در بیانیه‌ای کناره‌گیری خود را اعلام کرد و گفت: در شرایطی که بانک جهانی برای مقابله با چالش‌های فزاینده تلاش می‌کند، این تصمیم فرصتی برای انتقال آرام در رهبری این بانک است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۹ مالپاس را برای ریاست بر بانک جهانی منصوب کرد. دوره ریاست بانک جهانی پنج ساله است اما مالپاس حدود یک سال زودتر و در اواخر ماه ژوئن کرسی خود را ترک می‌کند. بانک جهانی در دوره ریاست مالپاس با چالش‌های بزرگ جهانی از جمله شیوع کرونا، جنگ در روسیه و کاهش رشد اقتصاد جهانی روبرو بود. این در حالی است که در ماه‌های گذشته انتقادها از عملکرد وی افزایش یافته و درخواست‌های زیادی برای برکناری یا استعفای وی مطرح شده بود. فعالان محیط زیست از جمله گروه‌هایی بودند که بر استعفای مالپاس تاکید داشتند. مالپاس سال گذشته میلادی در نشستی با حضور «ال گور» معاون اسبق رئیس جمهوری آمریکا از بیان اینکه تغییرات جوی و گرمایش زمین ناشی از آلاینده‌های تولیدی بشر است، خودداری کرد. او سپس در واکنش به منتقدان گفت که قصد کناره‌گیری ندارد اما اذعان کرد که آلاینده‌ها ناشی از اقدامات بشری و سوخت‌های فسیلی است. جانت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا در واکنش به اعلام کناره‌گیری مالپاس گفت که دنیا در دوره ریاست وی بدلیل حمایتش از اوکراین، کمک به مردم افغانستان و کشورهای کم‌درآمد سود برده است. یلن افزود که آمریکا بدنبال یافتن جانشین برای مالپاس خواهد بود. رئیس بانک جهانی بطور سنتی یک فرد آمریکایی است و رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز از میان اروپایی‌ها انتخاب می‌شود.

منبع: ایسنا

کرونا ۹۰ درصد آب رفت

سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه شب در گزارشی اعلام کرد که میزان مبتلایان به ویروس کرونا در ۲۸ روز گذشته نسبت به مدت مشابه گذشته، حدود ۹۲ درصد کاهش یافته است.این سازمان بین المللی در گزارش هفته‌ای خود در خصوص کرونا اعلام کرد که در این مدت همچنین شمار جان باختگان ناشی از ابتلا به این بیماری نیز ۴۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. این سازمان اعلام کرد: در این مدت (۱۶ ژانویه تا ۱۲ فوریه/ ۲۶ دی تا ۲۳ بهمن) بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از به کرونا مبتلا شدند و از این شمار ۶۴ هزار نفر جان باختند. سازمان جهانی بهداشت ساعتی پیش نیز اعلام کرد که این نهاد به تلاش برای دستیابی به علل و منشأ شیوع ویروس کرونا ادامه خواهد داد. تدروس ادهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: نیازمند ادامه فشار هستیم تا جواب [چگونگی به وجود آمدن کرونا] را بدانیم. سخنان وی درحالی بیانی می شود که به تازگی در گزارشی اعلام شد که سازمان جهانی بهداشت از جستجو برای اطلاع از منشأ کرونا صرف نظر کرده است.

منبع: ایسنا

عربستان کتیبه باستانی کشف کرد

سازمان میراث عربستان از کشف شماری کتیبه به الفبای عربستانی جنوبی، متعلق به دوران پیش از اسلام و چند کوزه و ظرف سفالی خبر داد. سازمان میراث عربستان از کشف شماری کتیبه به الفبای عربستانی جنوبی، ۳ انگشتر، یک سر گاو از جنس برنز متعلق به دوران پیش از اسلام و چند کوزه و ظرف سفالی خبر داد. به گزارش روسیا الیوم، این آثار در حین حفاری در منطقه اخدود در شهر نجران عربستان کشف شد. سازمان میراث عربستان توضیح داد که کتیبه به الفبای عربستانی جنوبی، در منطقه اخدود به عنوان یادبود بوده و از مهم‌ترین و بارزترین نوشته‌های آن یک نوشته بر روی سنگی از گرانیت متشکل از یک سطر به طول ۲۳۰ سانتی متر و ارتفاع تقریبی ۴۸ سانتی متر است که طول حروف آن نیز ۳۲ سانتی متر است و طولانی‌ترین کتیبه به الفبای عربستانی جنوبی محسوب می‌شود که در این منطقه کشف شده است. در این منطقه ۳ انگشتر از جنس طلا با تزئینات پروانه‌ای شکل در یک شکل و اندازه نیز کشف شده که در حفاری‌های گذشته کشف نشده بود. یک سر گاو ساخته شده از فلز برنز نیز کشف شده که اکسیداسیون شده و اکنون به روش علمی در حال مرمت است. سر گاو از امور جاری و مرسوم در ممالک جنوب جزیرة العرب در پیش از اسلام و نماد قدرت و باروری بوده است. در منطقه اخدود همچنین کوزه‌های سفالی و یک ظرف سفالی مهم مربوط به قرن سوم پیش از میلاد مسیح نیز کشف شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

الماس کمیاب از گوشته زمین کشف شد

دانشمندان در تازه‌ترین مطالعات خود الماسی کشف کردند که تجزیه و تحلیل این جواهر بسیار کمیاب‏، حاکی از وجود یک محیط مرطوب در گوشته پایین زمین است بدون آب، زمین به سادگی سیاره‌ای نخواهد بود که ما می‌شناسیم و دوستش داریم، به هر حال ۷۰ درصد سطح سیاره ما با مایع حامی حیات پوشیده شده است. در حالی که مشاهده و مطالعه آب در سطح به طور قابل توجهی آسان‌تر است، اما اتفاق مرموزتری به نام چرخه آب عمیق در زیر پای ما اتفاق می‌افتد. این فرآیند که چرخه آب زمین شناسی نیز نامیده می‌شود، تبادل آب بین لایه سطحی زمین و لایه دوم به نام گوشته را توصیف می‌کند؛ جالب‌تر اینکه مواد معدنی هیدراته می‌توانند آب اقیانوس را به اعماق زمین منتقل کنند، قبل از اینکه در اثر فوران آتشفشانی یا سایر فعالیت‌های لرزه‌ای به سطح رها شوند. مطالعه جدیدی که در ژورنال Nature Geoscience منتشر شد، نشان می‌دهد که یک محیط آبکی در گوشته پایین‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد، وجود دارد. این تیم به منطقه انتقال (TZ) نگاه کردند که در حدود ۲۵۴ تا ۴۱۰ مایلی زیر زمین در مرزی است که گوشته بالایی و گوشته پایینی را از هم جدا می‌کند. این ناحیه فشار بسیار زیادی دارد، به اندازه‌ای که باعث شود ماده معدنی الیوین که پریدوت نیز نامیده می‌شود، ساختار کریستالی خود را تغییر دهد. الیوین حدود ۷۰ درصد از گوشته بالایی زمین را تشکیل می‌دهد، بنابراین این نوع تغییر هم برای ساختار معدنی و هم برای ساختار شیمیایی گوشته بسیار مهم است. فرانک برنکر، نویسنده و پروفسور موسسه علوم زمین در دانشگاه گوته در فرانکفورت، در یک بیانیه رسانه‌ای گفت: «این دگرگونی‌های معدنی تا حد زیادی مانع از حرکت سنگ در گوشته می‌شود. برنکر خاطرنشان کرد که ستون‌های سنگ داغ از گوشته عمیق که به آن ستون‌های گوشته می‌گویند، گاهی درست در زیر TZ متوقف می‌شوند. برای جستجوی شواهدی از وجود آب، این تیم الماس بسیار کمیابی را که از ۴۱۰ مایلی زیر سطح زمین استخراج شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. این الماس با کیفیت جواهر در معدن Karowe در بوتسوانا ارزیابی شده است. تینگ تینگ گو از محققان موسسه گوهرشناسی آمریکا (GIA) درباره این کشف گفت: ما در مورد منشاء این الماس و نقایص نیتروژن جمع شده آن کنجکاو بود. در داخل الماس، تیم اجزایی در اطراف آن پیدا کرد. این‌ها قطعات کوچک دیگری از مواد معدنی هستند که می‌توانند آب بیشتری را نگه دارند، مانند رینگ وودیت. رینگ وودیت معمولا در TZ یافت می‌شود. در اطراف این رینگ‌وودیت شگفت‌انگیز، اشکالی از مواد معدنی که معمولا به جای آن‌هایی که در TZ یافت می‌شوند، در گوشته پایینی یافت می‌شوند. به گفته نویسندگان، رینگ‌وودیت می‌تواند بسیار بیشتر از مواد معدنی که بر گوشته پایینی غالب هستند، مانند بریگمانیت و فروپریکلاز، آب داشته باشد. محفظه الماس خواص مواد معدنی را حفظ کرد و محققان توانستند کشف کنند که الماس در نزدیکی مرز بیرونی TZ وجود دارد.این یافته‌ها نشان می‌دهد آب ممکن است عمیق‌تر از آنچه دانشمندان قبلا تصور می‌کردند در زمین وجود داشته باشد که می‌تواند درک ما از تکتونیک صفحه و چرخه اسرارآمیز آب عمیق را بیشتر کند. این تیم از اشکال تجزیه و تحلیل «غیر مخرب» بر روی الماس‌های نوع فوق‌العاده کمیاب، الماس‌هایی که با نیتروژن تا ۵۰۰ ppm و تنها ۰.۱ درصد در طبیعت وجود دارند، از جمله لیزرهای غیرتهاجمی که می‌توانند خواص فیزیکی و اشعه ایکس را آشکار کنند، استفاده کردند. گو گفت: بدون هیچ انتظاری، ما ماده معدنی رینگ وودیت را در این الماس پیدا کردیم و این دومین باری است که رینگ وودیت حتی در یک الماس کشف می‌شود. مهمتر از آن، کانی رینگ‌وودیت با دو کانی حیاتی دیگر که در اعماق زمین تشکیل شده‌اند و با فازهای آبدار همراه هستند، یافت شد. آن‌ها با هم منشا این الماس را از ۶۶۰ کیلومتری زمین که محیط هنوز مرطوب است، مشخص می‌کنند. در اوایل سال ۲۰۱۴، رینگ وودیت آبدار برای اولین بار در الماسی از TZ شناسایی شد. برنکر نیز در آن مطالعه شرکت داشت، اما به دلیل حجم نمونه کوچک، تیم قادر به تعیین ترکیب شیمیایی دقیق سنگ نبود. مشخص نیست که آیا این قطعه کوچک معدنی نمایانگر خوبی از ترکیب زمین‌شناسی گوشته‌های پایینی است یا خیر، زیرا محتوای آب آن نیز می‌تواند ناشی از یک «محیط شیمیایی عجیب و غریب» باشد. الماس بزرگ‌تر از بوتسوانا که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت به اندازه‌ای بزرگ بود که دانشمندان موفق شدند ترکیب شیمیایی دقیق آن را تعیین و نتایج اولیه را تایید کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

طلای جهانی افزایشی شد

هر اونس طلا پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح از اوایل ژانویه ، تا ساعت ۶ و ۴۴ دقیقه صبح امروز به وقت شرقی با ۴.۴ درصد افزایش به ۱۸۴۰ دلار و ۷۰ سنت رسید. بهای هر اونس طلا پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح از اوایل ژانویه در جلسه قبل، تا ساعت ۶ و ۴۴ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۴.۴ درصد افزایش به ۱۸۴۰ دلار و ۷۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آمریکا نیز با ۰.۲۴ درصد افزایش به ۱۸۴۱ دلار و ۷۰ سنت رسید. شاخص دلار پس از رسیدن به بالاترین حد خود در شش هفته گذشته در روز چهارشنبه ۰.۱ درصد افزایش یافت و طلای دلاری را برای خریداران دارای ارزهای دیگر گران‌تر کرد. داده‌های روز چهارشنبه نشان داد که خرده‌فروشی ایالات‌متحده در ژانویه پس از دو کاهش ماهانه متوالی، سه درصد بهبود یافت و به تداوم انعطاف‌پذیری اقتصاد علیرغم هزینه‌های استقراض بالاتر اشاره کرد. داده‌ها در روز سه‌شنبه نشان داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات‌متحده در ماه گذشته ۰.۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ۱۲ ماه منتهی به ژانویه، ۶.۴ درصد افزایش یافته است. بازدهی اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری به بالاترین حد خود از سوم ژانویه رسید. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا روز چهارشنبه گفت: تورم منطقه یورو بسیار بالاست و بانک مرکزی اروپا به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد تا فشارهای قیمتی را کاهش دهد در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۱.۶۱ دلار در هر اونس رسید، پلاتین با تغییرات اندکی در ۹۱۵.۱۶ دلار و پالادیوم بدون تغییر در ۱۴۶۴ دلار و ۳۶ سنت بودند.

منبع: خبرنگاران جوان

کسری تجاری ژاپن بی سابقه شد

ژاپن کسری تجاری بی سابقه ۲۶ میلیارد دلاری را در ژانویه ثبت کرد. دولت ژاپن روز پنجنشبه در گزارشی اعلام کرد این کشور به سبب افزایش هزینه‌های انرژی و نیز کاهش سرعت صادرات، در ماه ژانویه، کسری تجاری بی سابقه‌ای را تجربه کرد. بر اساس اعلام وزارت دارایی ژاپن، کسری تجاری این کشور در ماه ژانویه برای هجدهمین ماه متوالی افزایش یافت و به رقم ۳/۵ تریلیون (هزار میلیارد) یِن (۲۶ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار) رسید. در این مدت، واردات با ۱۷/۸ درصد افزایش، به ده تریلیون ین (۷۵ میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار) رسید و این در حالی است که صادرات با ۳/۵ درصد افزایش، به رقم ۶/۵۵ تریلیون ین (۴۸ میلیارد و ۹۶۰ میلیون دلار) رسید. ژاپن در مراودات تجاری با آمریکا، مازاد تجاری اندک دو میلیارد دلاری را به ثبت رساند.

منبع: شبکه خبر

وزیر کشور برای کوهرنگ دستور فوری داد

به دستور وزیر کشور تعدادی فروند بالگرد اقلام غذایی خشک و آرد به مناطق محاصره در برف شهرستان کوهرنگ اعزام می‌شود.احمد وحیدی، وزیر کشور، از طریق سفر زمینی برای بررسی مناطق برفی وارد استان چهارمحال و بختیاری شد. وزیر کشور در بدو ورود با حضور در استانداری چهارمحال و بختیاری، در جلسه مدیریت بحران شرکت کرد و در جریان آخرین وضعیت انسداد مسیرهای ارتباطی و شهرستان‌های درگیر بارش برف قرار گرفت. در این جلسه به صورت فوری اعزام تجهیزات و ماشین‌آلات از استان‌های معین و استان‌های مجاور استان چهارمحال و بختیاری توسط وزیر کشور پیگیری شدهمچنین به دستور وزیر کشور و استاندار چهارمحال و بختیاری تعدادی فروند بالگرد اقلام غذایی و خشک و همچنین آرد جهت مناطق برفی و مناطق محاصره در برف مانند بازفت، موگویی و ... تهیه شد که تا دقایقی دیگر به این مناطق اعزام می‌شوند. این بالگردها از هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی و جمهیت هلال احمر هستند.وزیر کشور، رییس سازمان راهداری کشور، استاندار چهارمحال و بختیاری و اعضای ستاد مدیریت بحران استان هم‌اکنون در راه شهرستان کوهرنگ جهت بررسی وضعیت این مناطق هستند.

منبع: تسنیم

واشنگتن اتهام انفجار را رد کرد

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی ضمن رد اتهامات روسیه درباره دست داشتن آمریکا در انفجار خط لوله گاز نورد استریم گفت: این اطلاعات غلط آشکاری است که ایالات متحده پشت این انفجار قرار دارد. پرایس در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش آمریکا در تحقیق درباره این حادثه گفت: انفجارها در خاک آمریکا رخ نداده است، بنابراین من این موضوع را به شرکای خود که این اتفاق در سرزمین‌هایشان رخ داده است، می‌سپارم تا درباره مکانیسم‌های تحقیقات لازم صحبت کنند. او از هرگونه اظهار نظر درباره طرح روسیه برای بحث و بررسی انفجار «نورد استریم» در شورای امنیت سازمان ملل خودداری کرد. اوایل ماه جاری میلادی، «سیمور هرش» روزنامه‌نگار آمریکایی با انتشار مقاله‌ای فاش کرد که ایالات متحده انفجار خطوط لوله «نورد استریم» در دریای بالتیک را سازماندهی کرده است و این حمله توسط نروژی‌ها در سپتامبر گذشته و در آب‌های سرزمینی آنها انجام شده است. اوایل این هفته، «سیمور هرش» برنده جایزه پولیتزر در یک گزارش تحقیقی توضیح داد که چگونه غواصان آمریکایی در جریان رزمایش تابستان سال گذشته ناتو، در عمق آب مواد منفجره زیر سه نقطه از خط لوله نورد استریم کار گذاشتند. هرش در اینباره نوشت که مواد منفجره روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ به دستور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از راه دور منفجر شدند. از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مقام‌های آمریکایی اذعان کردند که آنها مسئول حادثه نورداستریم هستند. وزیر خارجه روسیه ضمن اعلام اینکه آمریکایی‌ها «اکنون حتی با لذت در مورد آن صحبت می کنند»، افزود که واشنگتن این خرابکاری را برای از بین بردن اتحاد قدرتمند مبتنی بر منابع انرژی روسیه و فناوری آلمان انجام داد زیرا موقعیت انحصاری بسیاری از شرکت‌های آمریکایی را مورد تهدید قرار می‌داد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha